• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

problem z zasilaniem torów

nasir

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witajcie.
Kupiłem jakiś czas temu taki zestaw
http://allegro.pl/gledziu-kolejka-piko-zestaw-97906-pkp-iccc-husarz-i5198955679.html

Mojemu synkowi po czasie znudziło się to że kolejka jeździ w kółko na krótkim dystansie, więc po zakupieniu dodatkowej partii torów zbudowaliśmy nowy układ , i tu zaczęły się problemy.

Układ torów jest taki jak na rysunku. Niestety kolejka tylko buczy lub toczy się bardzo powoli po pętli nawet jak ustawię maksymalne napięcie. W momencie kiedy rozepnę tory w którymkolwiek miejscu (nawet w krańcowym miejscu do kolejki) kolejka może jechać szybko tak jak w fabrycznym ustawieniu torów. Nie jestem elektronikiem, ale może wykonuję jakiś błąd w połączeniu. Zdecydowałem się na takie połączenie (dwie pętle + jeden tor) aby starczyło torów prostych na dotarcie kolejki do drugiego pokoju.

Bardzo proszę o pomoc.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
126 3 0
#2
Rozjazdy powodują zwarcie. Aby taki układ miał rację bytu należy zastosować dwa moduły pętli odwracające polaryzację. Aby tego uniknąć należy zamiast rozjazdów np. dać dwie krzyżówki i powrotny odcinek prosty.
 
OP
OP
N

nasir

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Rozjazdy powodują zwarcie. Aby taki układ miał rację bytu należy zastosować dwa moduły pętli odwracające polaryzację. Aby tego uniknąć należy zamiast rozjazdów np. dać dwie krzyżówki i powrotny odcinek prosty.
Jeśli dobrze zrozumiałem to w miejsce zwrotnic muszę dać krzyżaki i pociągnąć powrotny tor, czyli nie mogę mieć tylko jednego toru tak ?

"należy zastosować dwa moduły pętli odwracające polaryzację" tutaj niestety nie bardzo wiem o co chodzi.

Ewentualnie zostaje mi jeden duży eliptyczny okrąg bez zwrotnic i krzyżaków czy tak ?

Dzięki za tak szybką odpowiedź.
 
OP
OP
N

nasir

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
No cóż, do tej pory byłem na etapie plastikowych torów Tomka z serii Trackmaster i mogliśmy tam układać tory gdzie ograniczała nas jedynie wyobraźnia. Tutaj dodatkowym ograniczeniem będzie portfel, bo widzę że do takiego prostego układu musiałbym dopłacić 200 zł na wspomniane moduły :)
Czy istnieje w sieci program , symulator w którym mógłbym układać tory Piko i który sygnalizowałby np zwarcie ? Chodzi o to abym wpierw mógł wcześniej przetrenować to na sucho bo dziś synek trochę był rozczarowany.
Dzięki wielkie za pomoc, niestety dopiero zaczynam. Synek marzy o dużej makiecie, ale widzę że sporo będę musiał poczytać.

Zakupiłem zestaw PIKO, teraz czytam forum i widzę że preferowany jest Rocco, mam nadzieję że nie popełniłem wielkiej pomyłki ;)
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#6
Dysputy na temat Roco vs Piko to jak kłótnie o wyższość Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą. Ja bym się tym nie przejmował. Do układania torów warto używać programu Scarm. Dość intuicyjny chodź początkowo sprawia niewielki kłopot. Co do zwarć - prąd płynie dzięki dwóm przewodom (tutaj szynom) jedna nie może spotkać drugiej i tyle. W każdym innym przypadku albo będzie zwarcie albo trzeba będzie używać skomplikowanych dość układów.

Synek marzy o dużej makiecie, ale widzę że sporo będę musiał poczytać.
...to na pewno :)
 

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
249 32 8
#7
Ja tam zawsze jestem wierny Piko już ponad 30 lat i nie uważam iż Roco to jakaś super sprawa. Jak zagłębicie się dalej czytaj wpadniecie w modelarstwo to stwierdzicie iż dużo się zmieniło na lepsze :) Ja jestem na etapie mieszania specyfikacji torowiska i nie planuje budowy Makiety bo stały układ jest nudny raczej moduły dają możliwości :)
 

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
157 1 0
#8
To nie tak, że nie możesz mieć rozjazdów. Chodzi o to żeby lewa szyna nie łączyła się z prawą, bo wtedy powstanie tak zwana pętla. Prąd ma dwa bieguny czyli plus i minus. Po prostu musisz tak łączyć tory żeby nie było pętli. Najłatwiej to zrobić po prostu jadąc palcem po prawej szynie. Jeżeli w pewnym momencie palec będzie na lewej szynie to masz pętlę.
 
OP
OP
N

nasir

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
O z tym palcem to dobry pomysł. Wiem że nie mogę robić zwarcia, podstawy elektryki znam, ale nie potrafiłem sobie wyobrazić że przez niewłaściwy układ torów mogę coś zewrzeć. Wyciągnę sobie zwrotnicę i jeszcze raz się przyjrzę, muszę się nauczyć wychwytywać w lot takie sytuacje. Bawię się teraz Scarm'em. Nie sygnalizuje mi o zwarciach, ale to i tak pożyteczny program bo można sobie wszystko zaplanować i iść później do sklepu po konkretne rodzaje torów.
 
OP
OP
N

nasir

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Chciałbym się jeszcze zapytać o dwie rzeczy.
Kolejka od czasu do czasu, podczas jazdy gubi wagony na zakrętach. Tory skręcające mają czasami nieznaczny przechył ok 1 mm, to znaczy jedna strona torów jest delikatnie podniesiona, kiedy pociąg nadjeżdża dociska tor do podłogi. Czy to może być przyczyną ? Jeśli tak to u mnie zapięcia wagonów i lokomotywy są bardzo wrażliwe, a może można je podregulować ? Jeśli to taka uroda to czy można je wymienić na takie które by lepiej trzymały ? Tory są ułożone tak aby po skręcie następowały przynajmniej 3 tory proste więc pociąg nie robi slalomu.

Wagon/wagony wykolejają się często na zakrętach jeśli jest/są pchane przez lokomotywę. Czy to normalne ? Może dlatego że są lekkie ?

Aha , to że się nic nie stało po zwarciu zawdzięczam temu, że mam tylko więcej szczęscia niż rozumu , czy może Piko jest idiotoodporne i ma zabezpieczenia na zasilaczu i lokomotywie ? :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#11
Tory muszą być ułożone płasko i stabilnie tak, by podczas przejazdu nic się nie działo. Jeżeli podkłady z jednej strony wraz z jedną szyną są uniesione i opadają pod ciężarem przejeżdżających pociągów, to mamy pierwszy krok do kłopotów. Może to również oznaczać, że tory są trochę pokrzywione i zwichrowane - to oczywiście sprzyja wykolejaniu się i rozczepianiu modeli. Wykolejanie na łukach przy pchaniu niestety zdarza się niektórym modelom (choć nie powinno), a za mała masa na pewno temu sprzyja.

Wracając jeszcze na chwilę do zwarcia na pętli dodam, że oglądanie zwrotnicy (czy raczej rozjazdu) raczej nic nie da. Przy pętli zwarcie robi się z powodu układu torów (przejazd palcem to doskonale wyjaśnia), budowa rozjazdu nie ma na to wpływu, a jedynie jego obecność.

Aby tego uniknąć należy zamiast rozjazdów np. dać dwie krzyżówki i powrotny odcinek prosty.
A tej porady to, prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#12
A tej porady to, prawdę mówiąc, nie bardzo rozumiem.
Wydaje mi się, że koledze paziu1000000 chodziło o wymianie rozjazdów na dwa skrzyżowania i dodanie toru równoległego.

Co do najprostrzego sposobu rozwiązania pętli wysłałem już koledze nasir informację. A chodzi o zastosowanie czterech diod czyli zestawu Piko 55391.
 
OP
OP
N

nasir

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Tak zgadza się zamiast zwrotnicy miał być tor krzyżakowy i zamiast jednej linii dwie. Dzięki za pomoc.
Kiedyś pytałem się na innym forum które już nie istnieje, o wykolejanie się wagonów z tym że wtedy układałem tory skręcające raz w lewo i następny w prawo. Polecono mi zastępcze zaczepy dzięki którym skład nie będzie się rozszczepiać przy takiej konfiguracji torów, niestety forum zniknęło a ja nie zapisałem podanej strony w ulubionych i nie wiem jakie to były. Tak się zastanawiam czy gdybym miał takie zaczepy to pomogły by mi w obecnej sytuacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#16
Domyślałem się, że chodzi o skrzyżowanie, ale dalej nie wiem, na czym polega pomysł rozwiązania problemu zwarcia z użyciem skrzyżowania. Można tak zrobić ósemkę, ale czy to o to chodzi?
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#19
No właśnie ;)
Wydaje mi się, że nasir zastosuje te diody co pisałem wyżej i spróbuje zrobić pętle z rozjazdem i jednym torem.
Tym bardziej, że zrobi sam a nie z gotowca Piko.
Większa radość ze sterowania. No i pierwsze kroki z zapoznaniem się z elektroniką.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
#20
Witajcie.
Kupiłem jakiś czas temu taki zestaw
http://allegro.pl/gledziu-kolejka-piko-zestaw-97906-pkp-iccc-husarz-i5198955679.html

Mojemu synkowi po czasie znudziło się to że kolejka jeździ w kółko na krótkim dystansie, więc po zakupieniu dodatkowej partii torów zbudowaliśmy nowy układ , i tu zaczęły się problemy.

Układ torów jest taki jak na rysunku. Niestety kolejka tylko buczy lub toczy się bardzo powoli po pętli nawet jak ustawię maksymalne napięcie. W momencie kiedy rozepnę tory w którymkolwiek miejscu (nawet w krańcowym miejscu do kolejki) kolejka może jechać szybko tak jak w fabrycznym ustawieniu torów. Nie jestem elektronikiem, ale może wykonuję jakiś błąd w połączeniu. Zdecydowałem się na takie połączenie (dwie pętle + jeden tor) aby starczyło torów prostych na dotarcie kolejki do drugiego pokoju.

Bardzo proszę o pomoc.
Można też tak:

sch1.jpg

Będzie bez modułów i kilka stówek taniej. Moduły pętli zwrotnej nie kosztują 30zł, ale ponad 200zł/szt.
 

Podobne wątki