• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wysoka Gorzowska

OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Nie jestem jubilerem, a ginekologiem, mogłoby być ciekawie :niepewny:
Przede wszystkim słupki powstały w 100% jako lutowane. Muszą posiadać w miarę dobrą wytrzymałość. Jako imitację pędni wykorzystam gumkę od Weinerta. Z samym lutowaniem, dużo zależy od sposobu opracowania samych detali. Romek opracował wysięgniki w ten sposób, że powstała obejma, która po zagięciu wstępnie trzymała już drut imitujący słupek. Lutowałem na pastę lutowniczą przeznaczoną do lutowania elementów SMD. Po zlutowaniu słupka z wysięgnikiem w kolejnym etapie dolutowywałem imitację korytka, które wstępnie nasuwałem na element montażowy w wysięgniku. W przypadku lutowania tak małych i złożonych detali istotne są wszelkiego rodzaju zagięcia, wsuwki itp., które zapewniają początkowe połączenie elementów. Do tego podczas samego grzania ważne są pomoce typu podłoże na którym się lutuje, jakiś docisk. Używam też pęsety, która zaciśnięta w odpowiednim miejscu odbiera nadmiar ciepła i zabezpiecza wcześniejszy lut przed rozlutowaniem.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Trochę przerwałem prace przy sianiu trawy. Na warsztat trafiły urządzenia zrk. Z elementów fototrawionych, kawałków drutów i fragmentów tworzywa sztucznego powstają skrzynie do mechanizmów ryglowania rozjazdów. Zlutowałem słupki pędniowe. Blaszki oraz koncepcję układu urządzeń zrk opracował kolega Romek :)

Zobacz załącznik 945475
Super. Panie Tomaszu, myślałem, że na PKP skrzynie rygli miały zawsze takie same pokrywy z takim wybitym dużym "X"-em na zewnątrz... coś jak TUTAJ na pokrywie napędu rozjazdu... Ale pewnie się mylę :)


Powyżej: skrzynia rygla pośredniego PKP i końcowego (niższa)...

Ryg1.jpg


Końcowy:

Ryg2.jpg


Przy okazji.... można się dowiedzieć co to za element użyty do wykonania kanału pędniowego między skrzynkami rygli, a tymi od krążków załomowych?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.291 504 30
myślałem, że na PKP skrzynie rygli miały zawsze takie same pokrywy z takim wybitym dużym "X"-em na zewnątrz
Nie wiem, czy zawsze, ale z reguły tak jest. Ten X to po prostu przetłoczenie wzmacniające pokrywę. A ryflowanie blachy w takie drobne wzory służy do zapobiegania poślizgnięciu się przy chodzeniu po niej i na pokrywy napędów czy rygli się jej zwykle nie stosuje - po pokrywach nie powinno się chodzić, bo ich wytrzymałość nie jest zbyt duża, nie do tego one służą.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.486 19 9
...myślałem, że na PKP skrzynie rygli miały zawsze takie same pokrywy z takim wybitym dużym "X"-em na zewnątrz...
Tak wyglądał projekt oryginalny. I takie rysunki są chyba we wszystkich katalogach i albumach części. Ale w rzeczywistości wiele napędów (może na skutek napraw?) dostawało pokrywy wykonane ze zwykłej blach ryflowanej.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Super. Panie Tomaszu, myślałem, że na PKP skrzynie rygli miały zawsze takie same pokrywy z takim wybitym dużym "X"-em na zewnątrz... coś jak TUTAJ na pokrywie napędu rozjazdu... Ale pewnie się mylę :)

przy okazji.... można się dowiedzieć co to za element użyty do wykonania kanału pędniowego między skrzynkami rygli, a tymi od krążków załomowych?
Tak, zgadza się, też można spotkać klapy z przetłoczeniem w kształcie litery "X". W moim przypadku, tak jak Koledzy napisali postawiłem na wariant uproszczony, wykonany z blachy ryflowanej.

Element imityujący osłonę kanału pędniowego, to fragment paska polistyrenowego. Wytrawionym na kształt przekroju pokrywy szablonem "wyfrezowałem" ręcznie ostateczny kształt.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Ale w rzeczywistości wiele napędów (może na skutek napraw?) dostawało pokrywy wykonane ze zwykłej blach ryflowanej.
Tak, zgadza się, też można spotkać klapy z przetłoczeniem w kształcie litery "X". W moim przypadku, tak jak Koledzy napisali postawiłem na wariant uproszczony, wykonany z blachy ryflowanej.
...ważne, że zgodnie z rzeczywistością, bo jak kolega @t_domagalski wspomniał... i tak bywało.

Panie Tomku, w Wysokiej Gorzowskiej zostały jakieś ślady po tych skrzynkach i pędniach czy musi pan - jak się to mówi - kombinować "jak to mogło być w terenie"? :) (np. jaki był przebieg pędni)...

Powodzenia w dalszych pracach.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
w Wysokiej Gorzowskiej zostały jakieś ślady po tych skrzynkach i pędniach czy musi pan - jak się to mówi - kombinować "jak to mogło być w terenie"? :) (np. jaki był przebieg pędni)...

Powodzenia w dalszych pracach.
Tak się składa, że przebieg pędni na tej stacji pamiętam jeszcze jako tako z czasów kiedy byłem dzieckiem. "Łażenie" po pokrywach sprawiało przyjemność :) Główny ciąg pędniowy szedł wzdłuż torów po przeciwnej stronie budynku stacyjnego. Jeszcze przed demontażem torów zrobiłem zdjęcia resztek słupków, śladów po skrzyniach załomowych, rur przepustowych pod torami. Na podstawie analizy oryginalnego planu torowego oraz wspomnianych zdjęć kolega Romek opracował koncepcję systemu ryglowania rozjazdów, którą odwzorowuję. Taka ciekawostka. W Wysokiej od około połowy lat 70-tych ubiegłego wieku stały na obydwu końcach stacji nigdy nie uruchomione i nie podłączone do pędni semafory wyjazdowe. U mnie będą działać, co wymaga ingerencji w układ pędni.

Dzięki :)
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Rozpocząłem walkę z układaniem pędni. Pod każdym korytkiem znajdują się dwa otwory, przez które przeciągam dwie gumki z asortymentu Weinerta. Na zdjęciach widać prace przy dwóch segmentach z głowicą stacji w stronę Gorzowa Wlkp. To samo czeka mnie jeszcze na głowicy w stronę Myśliborza.
Ponieważ gumka posiada zbyt jasny i błyszczący kolor, muszę ją pomalować. Do tego celu stworzyłem separator. Bez niego dwie sąsiednie gumki wychodzące z jednego korytka mają tendencję do sklejania się farbą.

ps. Na czwartym zdjęciu (z nożyczkami w tle) słupki jeszcze nie zostały ustawione idealnie w linii. To tak, dla uprzedzenia uwag malkontentów :)

20230120_124526.jpg
20230120_124558.jpg
20230127_161007.jpg
20230128_144006.jpg
20230129_192218.jpg
20230129_230605.jpg
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.906 111 11
Nie wiem jak z dostępnością w Polsce, ale ja bym proponował jak alternatywę do "weinerowskiej gumki", taki specifik. Sam w sobe moze miec zastosowanie zarówno do pędni jako i slupów telegraficznych. I jest dostępny w czarnym kolorze:)
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Nie wiem jak z dostępnością w Polsce, ale ja bym proponował jak alternatywę do "weinerowskiej gumki", taki specifik. Sam w sobe moze miec zastosowanie zarówno do pędni jako i slupów telegraficznych. I jest dostępny w czarnym kolorze:)
Ciekawa alternatywa. Zmierzyłem gumkę Weinerta, też ma około 0,25 mm średnicy. Zaletą tej z anglii, jak piszesz jest czarny kolor. Malowanie tej mojej to upierdliwe zajęcie. Jedyną obawę do angielskiej miałbym taką, że może się błyszczeć i wymagałaby pomalowania bezbarwnym matem.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.906 111 11
Ciekawa alternatywa. Zmierzyłem gumkę Weinerta, też ma około 0,25 mm średnicy. Zaletą tej z anglii, jak piszesz jest czarny kolor. Malowanie tej mojej to upierdliwe zajęcie. Jedyną obawę do angielskiej miałbym taką, że może się błyszczeć i wymagałaby pomalowania bezbarwnym matem.
Mam taka w domu, to zrobię zdjęcia jakbyś potrzebował. Moge Ci również podesłać jak byś chciał przetestować. Tyko musze się zjawić najpierw w Polsce, bo na razie Poczta Jego Królewskiej Mości się troche popsuła i nie wysyła za granice:)
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
"Specyfik" to chyba nie najlepsze słowo, bo kojarzy się z jakąś chemią. Ale OK...
Ta "linka" proponowana przez kolegę @mikl to z tego co piszą to też jakaś gumka (700% rozciągliwości to sporo).... a co do tych "gumek", to ciekawe, czy skoro są to gumki - czyli trzeba je jednak naciągnąć - czy z czasem nie sparcieją i nie urwą się...?

W linku, który kolega podał jest filmik pokazujący jak się to stosuje KLIK ale moim zdaniem do imitacji drutów na słupach to raczej nie należy robić tego w sposób pokazany w filmiku, bo druty te w rzeczywistości /raczej/ aż tak napięte nie są jak guma w gaciach.... chyba, że je się poluzuje nieco.

Foto w załączniku: Linia 223 w Mikołajkach w kierunku Ełku, Fot. Paweł Niedomagała, bazakolejowa.pl

Sorry za Off-Topic
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.906 111 11
"Specyfik" to chyba nie najlepsze słowo, bo kojarzy się z jakąś chemią. Ale OK...
Ta "linka" proponowana przez kolegę @mikl to z tego co piszą to też jakaś gumka (700% rozciągliwości to sporo).... a co do tych "gumek", to ciekawe, czy skoro są to gumki - czyli trzeba je jednak naciągnąć - czy z czasem nie sparcieją i nie urwą się...?

W linku, który kolega podał jest filmik pokazujący jak się to stosuje KLIK ale moim zdaniem do imitacji drutów na słupach się to nie nadaje, bo druty te w rzeczywistości /raczej/ aż tak napięte nie są jak guma w gaciach.... Pędnie tak, ale nie na słupy.
Ale sam sobie ustalasz zwis? Ja sobie tak ustaliłem..
20230131_082241.jpg
 
Ostatnio edytowane:

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.906 111 11
Tak przy okazji, czy jest jakiś klej którym można bulby bezpiecznie kleić takie "gumowe nitki"? niestety CA za mocno reaguje i powoduje skurcz takiej "nitki"? Pytam, gdyż moim pierwszym pomysłem było użycie ich jako imitacji sieci trakcyjnej. Jednakże wszystko stanęło jak chciałem mocować gumkowe przewody jezdne do wysięgników za pomocą CA. Reakcja chemiczna która spowodowała skurcz gumy zepsuł estetykę takiego wykonania
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.504 5 0
Popracowałem przy zbudowanych już jakiś czas temu naprężaczach od EFC Loko. Zmodernizowałem je przez usunięcie zintegrowanej do pojedynczego detalu trawionej imitacji lin i krążków. Przy pomocy wiertarki i pilnika wykonałem nowe krążki. Zamocowałem fragmenty gumki Weinerta.

20230201_211152.jpg
20230202_232824.jpg

20230205_143944.jpg



Skończyłem również imitację sterowania, ryglowania jednego rozjazdu.

20230205_142909.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.291 504 30
imitację sterowania, ryglowania jednego rozjazdu.
Dość rzadkie rozwiązanie: zwrotnica nastawiana ręcznie na miejscu, ale ryglowana zdalnie z nastawni. Takie rozwiązania stosowano zwykle na bocznych torach, gdzie zwrotnice były przestawiane ręcznie, ale była konieczność ich zamykania w przebiegach pociągowych, nastawianych z nastawni.