• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Wysoka Gorzowska

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Dość rzadkie rozwiązanie: zwrotnica nastawiana ręcznie na miejscu, ale ryglowana zdalnie z nastawni. Takie rozwiązania stosowano zwykle na bocznych torach, gdzie zwrotnice były przestawiane ręcznie, ale była konieczność ich zamykania w przebiegach pociągowych, nastawianych z nastawni.
Zgadza się. Podobna rzecz miała miejsce przed modernizacją stacji Klementowice na linii kolejowej nr 7. Była tam podobna sytuacja (proszę mi wierzyć na słowo, że rozjazd był przestawiany ręcznie - na zdjęciu nie widać tej "wajchy" do ręcznego przestawiania, ale ona jest - a w zasadzie leży w krzakach):

(fotka złożona z dwóch fotografii)

111.jpg


A z kolei na poniższym zdjęciu pierwszy z rozjazdów z widocznymi resztkami po ryglu pośrednim, z którego pędnia biegła do końcowego widocznego na pierwszym zdjęciu:

112.jpg


PS. Ta duża skrzynia na dole /jakby kto pytał/ to skrzynka elektrycznego ogrzewania rozjazdu. Wszystko widoczne na zdjęciach to relikt post-PRL...

Stacja obecnie została zlikwidowana. Zdjęcia są archiwalne.

Oba rozjazdy istniały w torach głównym dodatkowych, przy czym ten z ryglem końcowym prowadził na tor przy peronie nr 1 i tor boczny przy magazynie, który to magazyn stoi tam do dziś.

222.jpg


Co ciekawe pędnia do rygla końcowego wchodziła od jego krótkiej ścianki, a ta do pośredniego biegła jak na makiecie pana Tomka, czyli TAK (czego resztki widać na zdjęciu nr 2 z Klementowic, z tą różnicą, że zwrotnik jest po drugiej stronie, a nie z tej samej co skrzynka rygla).

Pana Tomasza przepraszam za wtrącenie. Wrzucam to jako ciekawostkę z analogią do Pańskiej makiety po opublikowaniu zdjęcia z ryglem pośrednim w miniaturze :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Zastanawiałem się jak rozwiązane jest prowadzenie pędni pomiędzy poszczególnymi skrzynkami.... czyżby słupki pędniowe są (jakby to napisać)... "przekrojone" na pół :) w miejscu ich łączenia?
(tak jakby pół słupka było na jednej, a pół na drugiej skrzynce)

https://forum.modelarstwo.info/attachments/20230129_192218-jpg.950247/
Na łączeniach zastosowałem słupki, w których opowiednio z jednej i drugiej strony obciąłem po połowie rynienkowej osłonki. Nie miałem innego pomysłu jak to rozwiązać. Pokazane na zdjęciu słupki jeszcze trochę zbliżę do siebie i zapewne podporę jednego z nich testowo pomaluję na jakiś zielony kolor. Być może nie będzie się mocno rzucać w oczy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Piękna robota, mam tylko wątpliwości, czy zwłaszcza w tamtych czasach, na polnych drogach ktoś bawiłby się w dodatkowy krzyż św. Andrzeja po lewej stronie (jak rozumiem dla jadących drogą równoległą do toru). Moim zdaniem ten dodatkowy krzyż nie jest potrzebny.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Taka fotka znaleziona kiedyś na tutejszym forum. Na niej wzorowałem się. Droga też nie wygląda na jakąś poważniejszą. W Wysokiej na początku lat 2000 wszystkie "Andrzeje" były już rozkradzione, także pozostają domysły.

35578 Okl27-43 mit einem Personenzug bei Fosowskie_1974.jpg
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Pomimo, że trwa zima, w Wysokiej robi się coraz bardziej zielono. Drogowcy zaniepokojeni faktem szybkiego wzrostu roślinności wybrali się na objazd linii, aby stwierdzić, czy czasami nie trzeba zrobić oprysków :)

20230226_133151.jpg
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
Torowisko rzeczywiście zadbane wiec szkoda by było zeby zaczelo zarastac:love:.

Tomku tak na bardzo dużym marginesie, jak wystawiacie się w style "makieta jak teatr", jakim promieniem robicie swój "owal" zeby było wystarczająco miejsca w środku dla obsługujących stacje oraz stacje techniczna (na tyłach z dala od publiczności) do zestawiania składów?

Zakładam min 1.5m pomiędzy segmentami coby można było się obrócić swobodnie itp
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Pomimo, że trwa zima, w Wysokiej robi się coraz bardziej zielono. Drogowcy zaniepokojeni faktem szybkiego wzrostu roślinności wybrali się na objazd linii, aby stwierdzić, czy czasami nie trzeba zrobić oprysków :)

Zobacz załącznik 956254
Mam pytanie. Stosujesz w niektórych miejscach szarą podsypkę tłuczniową na twojej makiecie? Pytam, bo zdjęcia czasem przekłamują.
A dlaczego pytam? Bo też będę szutrował tor i często widzę na makietach ten "składnik" szlaku kolejowego ciemno brunatny, wręcz "zardzewiały" jak szyny.... tak bardzo, że czasem szyn nie widać :) ....i średnio mi się to podoba. Wydaje mi się, że jaśniejszy nieco tłuczeń niż barwa szyny (rdzawa) jest bardziej przekonujący co do odwzorowania rzeczywistości. Jednak zastanawiam się jak długo kolor szary jest szary na w miarę często użytkowanym szlaku. Czyżbyś odwzorowywał świeżo zasypany tłuczniem tor? Nie powiem, że mi się to nie podoba, wręcz przeciwnie. Zawsze wolałem na szlaku średnio przyrdzewiały tłuczeń, a nawet w części szarawy niż rdzawo brunatny.... choć pewnie na bardzo użytkowanych liniach i dawno nie remontowanych i tak bywało...

Cytowana fotka pokazuje tak jakby inny kolor tłucznia niż jest on na innych fotkach. I fajnie. Na kolei ten kolor "pływa" w zależności od miejsca.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Torowisko rzeczywiście zadbane wiec szkoda by było zeby zaczelo zarastac:love:.

Tomku tak na bardzo dużym marginesie, jak wystawiacie się w style "makieta jak teatr", jakim promieniem robicie swój "owal" żeby było wystarczająco miejsca w środku dla obsługujących stacje oraz stacje techniczna (na tyłach z dala od publiczności) do zestawiania składów?

Zakładam min 1.5m pomiędzy segmentami coby można było się obrócić swobodnie itp
W przypadku normalnego toru w 1:87, a więc nie wąskotorowego nikt z nas z grupy wystawiających makietę w formie prezentacyjnej nie stosuje owalu lub pętli nawrotnych. Minimalny promień łuku po którym pojadą zestawy kołowe RP25 powinien wynosić 900mm. Tak wynika z moich testów, ale moja najdłuższa lokomotywa Pt31 posiada obrzeża NEM). Z RP25 mogłaby nie dać rady na takim promieniu. Ze względu na konieczność sporych rozmiarów promienia nie stosujemy owalu. Na obydwu końcach prezentacji znajdują się stacje techniczne.

Mam pytanie. Stosujesz w niektórych miejscach szarą podsypkę tłuczniową na twojej makiecie? Pytam, bo zdjęcia czasem przekłamują.
A dlaczego pytam? Bo też będę szutrował tor i często widzę na makietach ten "składnik" szlaku kolejowego ciemno brunatny, wręcz "zardzewiały" jak szyny.... tak bardzo, że czasem szyn nie widać :) ....i średnio mi się to podoba. Wydaje mi się, że jaśniejszy nieco tłuczeń niż barwa szyny (rdzawa) jest bardziej przekonujący co do odwzorowania rzeczywistości. Jednak zastanawiam się jak długo kolor szary jest szary na w miarę często użytkowanym szlaku. Czyżbyś odwzorowywał świeżo zasypany tłuczniem tor? Nie powiem, że mi się to nie podoba, wręcz przeciwnie. Zawsze wolałem na szlaku średnio przyrdzewiały tłuczeń, a nawet w części szarawy niż rdzawo brunatny.... choć pewnie na bardzo użytkowanych liniach i dawno nie remontowanych i tak bywało...

Cytowana fotka pokazuje tak jakby inny kolor tłucznia niż jest on na innych fotkach. I fajnie. Na kolei ten kolor "pływa" w zależności od miejsca.
Odnośnie waloryzacji toru polecam artykuł kolegi Romka. Na makiecie zastosowałem taką samą technikę, z wyjątkiem toru ładowni, który otrzymał podsypkę żwirową:
Waloryzacja toru na makiecie – Polska Makieta Modułowa H0 (pmmh0.pl)
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
W przypadku normalnego toru w 1:87, a więc nie wąskotorowego nikt z nas z grupy wystawiających makietę w formie prezentacyjnej nie stosuje owalu lub pętli nawrotnych. Minimalny promień łuku po którym pojadą zestawy kołowe RP25 powinien wynosić 900mm. Tak wynika z moich testów, ale moja najdłuższa lokomotywa Pt31 posiada obrzeża NEM). Z RP25 mogłaby nie dać rady na takim promieniu. Ze względu na konieczność sporych rozmiarów promienia nie stosujemy owalu. Na obydwu końcach prezentacji znajdują się stacje techniczne.
Z tego co się orientuje, stacje techniczne zlokalizowane "za sceną".... na które dojazd jest zrealizowany łukiem, są tylko na waszym PMM-owym wąskim torze, np. na nowej makiecie p. Leszka Lewińskiego "nad dachami Kwidzyna". Wąski tor, to i mniej miejsca na takie nawrotki - więc zrozumiałe, że tak to jest zrealizowane w przypadku waszego H0e.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Tomku, mógłbyś opisać mniej więcej w jaki sposób wykonałeś krzaczki wzdłuż torów? Z jakich elementów korzystałeś?
Nie uważam się za wielkiego speca od zieleni. Robię tak jak podpatrzyłem u kolegów. Poniżej zdjęcie podstawowych siatek od Heki jakie zastosowałem. Pora roku mniej więcej początek czerwca.
W przypadku siatek Heki bazujacych na gąbkach należy uwzględnić ich proces starzenia się. U kolegów z grupy po ponad 10 latach na makiecie gąbka na siatce straciła swoją objętość. W moim przypadku posiadałem kawałek siatki kupiony 11 lat temu. Przechowywałem go w szafie zamknięty w strunowym worku. Mimo wszystko zauważyłem, że gąbka zmniejszyła się objętościowo. W przypadku krzaków jeszcze ujdzie, ale drzwewo wygląda już dziwnie.

20230221_211918.jpg