• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony pasażeskie firmy TILLIG - które warte uwagi?

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.819 15 0
#81
Ciężko stwierdzić. Ja niestety nie wiem :-(
Ale wkleję dwa zdjęcia, te wyżej tylko większe oraz żółtymi napisami.
Jak widać pas ma różne długości.
WRdmnu 51 51 88-80 020-2 03.02.2002 Warszawa Wschodnia.jpg restaurant-ext1.jpg
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
74 0 0
#83
Chciałbym się jeszcze odnieść do tego zdjęcia Zobacz załącznik 152328 W sumie to pas podokienny ma taką długość jak w modelu ze złotymi napisami, ale z kolei dach jest już jak w tym z białymi. Jak to interpretować? Może na tym zdjęciu jednak jest wagon z żółtymi napisami?
Dla dalszego zagmatwania tematu wagon ten ma również czerwone drzwi zamiast kremowych :).
Jak to wyjaśnić? Ten egzemplarz był wyjątkiem. Polecam lekturę artykułu na ten temat w ŚK 5/2011.
Nawiasem mówiąc zdjęcie jest mojego autorstwa... :) http://www.flickr.com/photos/tcy77/5727125900/in/set-72157626452943123
A wracając do tematu Wagony osobowe Tillig - które warte uwagi?, to moim zdaniem - powoli żadne. Stawiając obok ACME, LS Models czy Heris, różnica jest miażdżąca...
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#85
Ok, to teraz troszkę teorii co z czym się je. I tak, czy knajpę z żółtymi napisami można puścić z czymś innym aniżeli 136A-139A? Wynika, że nie bardzo. Jakie są możliwe konfiguracje jeśli chodzi o Tilliga tego 12.jpg oraz tego 74775(52 51 70-80 118-3).jpg i wagony ACME 111.jpg oraz 1111.jpg . I nie chodzi tu o daty rewizji ale znane konfiguracje z natury, a także takie które teoretycznie mogły mieć miejsce ale niekoniecznie są na to dowody. A tak poza tym do czego służyły wagony służbowe/socjalne i w jakich pociągach można było je spotkać?
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#86
Wagon z żółtym logo Wars można zestawić jak już z wagonami sypialnymi bez trumienki ,,,,Być może te restauracje były czasem wpinane w jakieś pociągi międzynarodowe prowadzące sypialne .
WAGONY Przeznaczone na cele PKP służbowe można było spotkać podpięte pod wszystkie rodzaje pociągów.Kiedyś widziałem fotki przedstawiające ,,Y'' w skladzie towarowym.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#87
A tak poza tym do czego służyły wagony służbowe/socjalne i w jakich pociągach można było je spotkać?
Były to wagony dla użytku wewnętrznego, zastosowania miały obszerne. Kolejarze w dawnych czasach jeździli nimi na wycieczki, wagon taki wpinano do planowego pociągu, i potem był odstawiany na stacji docelowej. Jeździli nimi, i jeżdżą dalej konwojenci transportów czynnych parowozów (na imprezy), załogi pociągów z przekroczoną skrajnią ładunku, i tak dalej.

Co do konstrukcji to każdy, ale każdy, był inny. W Polsce takie wagony powstawały głównie na bazie rodzimych igreków, wagonów budowy NRD (głównie 2 klasy typu Görlitz78 były przerabiane na takie wozy - charakterystyczną cechą były polskie, kwadratowe okna zamiast fabrycznych) lub też z wycofanych sypialnych budowanych w Gosa Smederevo w Jugosławii. Generalnie taki wagon składał się z 6-miejscowych przedziałów kuszetkowych, oddzielonych od korytarza zwyczajnymi drzwiami na zawiasach, salonikiem zajmującym powierzchnię jednego lub dwóch przedziałów (czasem przylegającym bezpośrednio do korytarza - zależy od wagonu), przedziałem kuchennym, konwojenta oraz piecem węglowym CO znajdującym się obok tychże. Wagony były wyposażone, podobnie jak zwykłe osobowe, w dwa przedziały WC, przy czym niektóre egzemplarze mogły mieć zabudowany jeden prysznic.

Niestety, po 2000 roku takie wyjazdy stawały się z roku na rok większym luksusem, a wagony jeden po drugim wędrowały na złom po przekroczeniu terminu naprawy, zazwyczaj głównej...
 
Ostatnio edytowane:

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#88
Tillig 74726 ; Czy ktoś ma wiedzę czy wagony tego typu i w tym malowaniu były włączane do nocnych pociągów międzynarodowych ?np do Wiednia,Frankfurtu?
czy tylko dzienne expresy ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.522 556 30
#89
Raczej nie, zwykle w nocnych pociągach były bary. Ale wykluczyć tego nie mogę. A skoro już mówimy o wagonach dłuższych od Y (24,50 m), to warto wspomnieć o modelu prototypowego wagonu typu X o długości 26,40 m, zbudowanego w PaFaWagu. Model Sachsenmodelle/Tillig był zrobiony w oparciu o model wagonu typu Halberstadt, do którego był bardzo podobny. Wiem, że niektórym z Was się to nie spodoba, ale ja uważam, że warto ten model mieć, jeśli udałoby się go gdzieś zdobyć. Była o tym kiedyś mowa na forum, był też artykuł Andrzeja Etmanowicza (nie pamiętam, czy w ŚK, czy w Minireplice, liczę na Waszą pamięć).
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#90
Mogę tylko podpowiedzieć, że w Batorym do Budapesztu jeździł w latach 90-tych zwykły bar 113A. Pamiętam jak facet z obsługi polewał w wakacje '99 nad ranem węgierskiemu pogranicznikowi na odcinku Sturovo-Szob. W nocnym do Frankfurtu żadna knajpa nie jeździła, przynajmniej ja tego nie pamiętam.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#94
Dzisiaj na tapetę może weźmy Panowie Tilliga 501033 /2001 rok/ oraz 74824 /2013 rok/. Zapewne są to te same modele / znaczy z jednej formy /. I no właśnie jak to jest z tymi wagonami. Są to jak wszyscy wiedzą Bautzeny 91 / chyba że nie - znamy Tilliga /. Chodzi jak zwykle o zgodność z oryginałem.
Tillig_501033_51_51_21_70_085_bautzen91_rok_2011_2.jpg
Tillig_501033_51_51_21_70_085_bautzen91_rok_2011.jpg

Tillig_74824_51_51_21_70_088_1_Bautzen91_rok_2013.jpg
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#95
A czy któryś z kolegów dysponuje może rysunkami, schematami / koniecznie z wymiarami / wagonu produkowanego dla DB WRm130 którego odmianę malowania prezentuje Tillig 74747. I czy ich historia, geneza jakoś się pokrywa skoro są prawie identyczne?
A może ktoś jeszcze dysponuje skanem artykułu z" Mini Repliki" o wagonach restauracyjnych Tillig?
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#96
A czy któryś z kolegów dysponuje może rysunkami, schematami / koniecznie z wymiarami / wagonu produkowanego dla DB WRm130
Nie dla DB, lecz dla DR...
Na początku lat 80-tych jedynymi wagonami gastronomicznymi Deutsche Reichsbahn były krótkie (18,7m) wagony tzw. REKO, które z konieczności jeździły również
w najwyższej kategorii pociągów krajowych tzw. Städteexpress. Pojawiła się więc potrzeba wprowadzenia do eksploatacji nowej generacji wagonów, które mogłyby również kursować w pociągach międzynarodowych. W rezultacie zakłady Waggonbau Bautzen wyprodukowały w 1984 r. 25 sztuk nowoczesnych jak na ówczesne standardy wagonów. PKP pod koniec lat 80-tych decydując się na zakup wagonów restauracyjnych o długości 26,4m nie miały praktycznie wyboru, gdyż tego typu konstrukcje w byłym tzw. obozie socjalistycznym oferował jedynie przemysł NRD.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#97
Tak, ale pytanie jest teraz takie : czy wagony które w 1984 r. wyprodukowano w Bautzen to te same które zakupiło PKP i które oznaczone zostały w Polsce jako bautzen 89? No bo Bautzen 89 to robocza nazwa PKP odnosząca się do roku zakupu. A czy "nasze" Bautzeny 89 jeździły w Niemczech a jesli tak to jakie miały oznaczenie? Czy może wreszcie B89 to rozwiniecie B84 stąd ich niemal identyczna konstrukcja. Skąd to podobieństwo tych dwóch wagonów?
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#98
Pokusiłem się o odszukanie na niemieckiej wikipedii spisu ichniejszych wagonów restauracyjnych. W załączniku wycinek listy z wagonami wyprodukowanymi w okresie z którego mogą pochodzić wagony bautzen 89
Bez nazwy.jpg

I w kolejności z listy zdjęcia tychże wagonów
WRm130.jpg

WRmz_137_0.jpg

WRtm_136.jpg

ARkimbz262.jpg




Na tej podstawie chyba można stwierdzić, iż faktycznie Bautzen89 najbardziej zbliżony jest do WRm130. Ale ponawiam pytanie. Czy nasz B89 to to samo co WRm130? Czy B89 bylo wyprodukowane specjalnie pod PKP i jedyne egzemplarze mamy my? Inna możliwość? Bardzo prosze o jakieś informacje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.522 556 30
#99
Pokusiłem się o odszukanie na niemieckiej wikipedii spisu ichniejszych wagonów restauracyjnych. W załączniku wycinek listy z wagonami wyprodukowanymi w okresie z którego mogą pochodzić wagony bautzen 89
Na tej podstawie chyba można stwierdzić, iż faktycznie Bautzen89 najbardziej zbliżony jest do WRm130. Ale ponawiam pytanie. Czy nasz B89 to to samo co WRm130? Czy B89 bylo wyprodukowane specjalnie pod PKP i jedyne egzemplarze mamy my? Inna możliwość? Bardzo prosze o jakieś informacje.
Nie chyba, a na pewno. Pozostałe wagony, jak wprost wynika z opisu (ostatnia kolumna), to przebudowy z zupełnie innych wagonów, więc w ogóle nie wchodzą w grę - nie trzeba nawet porównywać danych technicznych. Ale czy nasze WARSy w 100% odpowiadają wagonom dostarczonym DR, nie potrafię powiedzieć. Mogę jednak przypuszczać, że tak, bo nie bardzo wiem dlaczego miałyby się jakoś specjalnie różnić?
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Warto wziąć pod uwagę, że wagony z listy (poza pierwszym i ostatnim) to wagony Deutsche Bundesbahn a więc innego zarządu kolejowego z zupełnie innej bajki.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 7
Tabor 1
Tabor 2
Tabor 14
Tabor 4

Podobne wątki