• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Reakcje
3.680 30 0
Mam pytanie dotyczące ryflaków 1 klasy. W jakich latach były one deklasowane do klasy 2. Moje pytanie wzięło się stąd że w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ( lecz nie dłużej niż do 1998 r.) XX w z wnętrzem z drugiego zdjęcia jeździły z Gdyni do Helu właśnie jako 2 klasa. Były to najwygodniejsze wagony jeżdżące na Hel (przynajmniej dla mnie :) )
Proszę zapoznaj się z końcówką wpisu #526 oraz początkiem wpisu #1.458. Wg dostępnej literatury tematu, degradacja wagonów kl. 1 z rodziny 43A rozpoczęła się już w połowie lat 80-tych i trwała do lat 90-tych. Niektóre wagony zakończyły też służbę jako kl. 1. Natomiast nigdzie nie znalazłem informacji o przemalowaniu jakiejkolwiek "jedynki" z tej rodziny wagonów na kolor czerwono-kremowy (w przeciwieństwie do "dwójek" których pewna liczba dostała malaturę zielono-kremową). Oczywiście nie znaczy to, że na 100% można wykluczyć zaistnienie takiego faktu. Być może, jakieś pojedyncze "jedynki" ją dostały. Po prostu nie spotkałem się z fotografią takiego wagonu (a może pamięć mnie zawodzi). Istnieje także możliwość, że wagon na zdjęciu we wpisie #1.453 zamieszczonym przez am-70 jest taką jedynką (widać nawet żółty pas pod dachem), ale o tym wagonie wypowiedziałem się we wpisie #1.458, bo nie koniecznie na fotografii musi być wagon kl. 1.

Jeśli dobrze pamiętam, Robo odwzorował taki wagon - wnętrze 1 klasy oznaczony jako druga (z Łodzi?)
Jest nawet zdjęcie oryginału, w A. Etmanowicz, Modele bezprzedziałowych wagonów osobowych 1 i 2 klasy z "rodziny" 102A, Świat Kolei nr 11/2013, str. 54 - 58, z cyklu Oryginał i model. Cykl ten ukazuje się od wielu lat w ŚK, a autor przedstawia w nim, na pierwszych 2-3 stronach historię oryginałów (bardzo rzeczową i konkretną, w tym dane co do produkcji, różnice w wyglądzie poszczególnych podtypów, zmiany na przestrzeni lat w wyposażeniu itp.). W artykule jak wyżej, jest fotografia (autora) opisana jako: "W ostatnich latach służby część wagonów pierwszej klasy należących do rodziny 102A była degradowana do klasy drugiej, jak prezentowany na zdjęciu 50 51 17-18 016-2 typu 102Aa, ale już ze zmienioną serią na Bh-x (wnętrze jeszcze z fotelami pierwszej klasy). Wolsztyn, 30.04.1990 r." Na marginesie, w artykule jest też przepiękne zdjęcie (autora) jednego z ostatnich w służbie "ryflaków" klasy 1, serii Adh-x, oliwkowego z żółtym pasem pod dachem, na stacji Hel, wykonane 26.06.1994. Trudno jednak powiedzieć, czy jeździł on wtedy jeszcze jako kl. 1, czy miał karteczkę z napisem, że służy już tylko jako kl. 2. Może o tym wagonie wspomina Kolega Szwed1978, a może miał okazję nawet nim się przejechać...

Dysponuje ktos takimi zdjeciami skladu z 2 lub 3 SN61? Gdzies mozna poczytac o tym temacie wiecej? @Stanisław1972 ? @Andrzej Harassek ?Mysle, ze interesujacy watek.
Mamy tu na Forum, temat o SN61. Macieju proszę zapoznaj się z ostatnimi trzema stronami tematu, w tym wpisem #520 - masz tam podaną główną literaturę jaka ukazała się w czasopismach hobbystycznych (nie licząc pomniejszych artykułów np. o statystyce poszczególnych MD, czy służbie SN61 w danym regionie Polski itp). Artykuły Pawła Terczyńskiego w ŚK (5 stron) oraz pozostałych autorów w KMiD (42 strony, 16 + 8 + 8 + 10) są wręcz obowiązkowe dla osób, które chciałaby mieć większą wiedzę na temat SN61. W KMiD w cz. 1 serii artykułów jest m.in. tabela historii przydziałów, poszczególnych (wszystkich) numerów inwentarzowych SN61. Wspomniane artykuły to duża ilość informacji, w tym sporo historycznych fotografii z lat 60-, 70- i 80-tych (niektórych nie można znaleźć w sieci :niepewny:) i co ważne, w ich zakończeniu podana jest bibliografia, po zapoznaniu się z którą można jeszcze bardziej rozszerzyć swoją wiedzę na temat SN61 (np. W. Krause, R. Meissner, Wagony spalinowe serii SN61, WKiŁ, W-wa, 1977).

Co do pracy trzech SN61 w pociągach kwalifikowanych to np. na Forum, w w/w temacie o SN61, zamieszczony jest frgm. artykułu ze ŚK (tabela) #523 m.in. z poc. "Mazur". W temacie na Forum jest też dyskusja o pracy trzech SN61, są np. strony ze służbowych rozkładów jazdy pociągów z lat 60-tych, zamieszczone przez Jarka (ksiezyc_nad_gieesem), niestety dziś tylko gościa, gdzie wg Sł.RJP pociągi zestawiane były z trzech SN61 (Jarek zamieścił "Karpaty" i "Krakusa"), pisał też o tym np tu #471. Proszę zerknij tam i poczytaj (str. 26-27 tematu). Wracając na moment do zdjęć pociągów z 3xSN61, to chyba najlepiej widoczne są one (z góry) na fotografii zamieszczonej w cz. 2 artykułów w KMiD (na str. 54), gdzie na torach postojowych wagonowni Warszawa Grochów stoją składy wagonowe, w tym z ET21 na czole, EU05 oraz trzema SN61. Oprócz tego w cz. 1 są kolejne dwa zdjęcia trzech SN61 w trakcie pracy, znane już jednak (ponownie zamieszczone w TTS i tu w temacie, do którego link podał wyżej void-tech).

Co do w/w "Mazura" proszę zauważ, że prowadziły go z Warszawy trzy SN61, które później rozłączały się na poszczególnych stacjach i zabierały ze sobą po dwa wagony w kierunku: Rucianych, przez Szczytno (rozłączenie na stacji Nidzica), Giżycka, przez Korsze, Kętrzyn oraz Mikołajek, przez Mrągowo (rozłączenie na stacji Czerwonka). Pociąg ten ponad wszelką wątpliwość był więc prowadzony przez trzy SN61 na odcinku W-wa - Nidzica / Nidzica - W-wa.

I tu też coś jest: Szybkie_połączenia_kolejowe_w_Polsc.pdf - ale ja na tym zdjęciu trzech SN61 nie widzę
Podany przez Ciebie link nie działa, ale jest to znany artykuł Andrzeja Massela o historii szybkich połączeń kolejowych w Polsce, który ukazał się w Technice Transportu Kolejowego (TTS) nr 5-6/2005, str. 38-49. Poniżej link do archiwalnych numerów TTS. Proszę kliknąć na rocznik 2005, nr 5-6, i zapisać plik ze zdigitalizowanym czasopismem na własnym komputerze (jest w pdf).
https://yadda.icm.edu.pl/baztech/el...l-1232-3829-tts_technika_transportu_szynowego
Na stronie 45 jest fotografia (nr 6) podpisana "Ekspres „Kaszub” Gdynia – Warszawa prowadzony 3 wagonami SN61 zatrzymał się na stacji Działdowo (około 1970 r.)". Zdjęcie jest trochę małej rozdzielczość, więc te 3 szt. SN61 słabo widać, jest jednak zamieszczone także w części 1 w/w artykułów w KMiD, i to na pół strony, więc o wiele lepiej można przyjrzeć się trzem SN61 w tym czasopiśmie.
 
Ostatnio edytowane:

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
920 34 1
@Kamilb - niestety, zdarza się najlepszym! Tak się kończy jak jakiś baran wymyśla i pozwala na otwieranie PDFów przez przeglądarki. :devil:
I inny baran nie sprawdza, co wkleja... o_O
Inna sprawa, że to maskowanie hyperlinków też nie pomaga :cool:
Ale polecam google i zapytanie: "sn61 berolina Szybkie połączenia kolejowe _w_Polsce file:pdf"
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.476 58 3
Na marginesie, w artykule jest też przepiękne zdjęcie (autora) jednego z ostatnich w służbie "ryflaków" klasy 1, serii Adh-x, oliwkowego z żółtym pasem pod dachem, na stacji Hel, wykonane 26.06.1994. Trudno jednak powiedzieć, czy jeździł on wtedy jeszcze jako kl. 1, czy miał karteczkę z napisem, że służy już tylko jako kl. 2. Może o tym wagonie wspomina Kolega @Szwed1978, a może miał okazję nawet nim się przejechać...
To jeszcze trochę doprecyzuję . Najpierw wagon na ścianie wagonu miał 1 a na szybie w drzwiach kartkę informującą o 2 klasie wagonu. Jednak po jakimś czasie kartka zniknęła a na ścianie wagonu była namalowana dwójka w miejscu jedynki. Jaki miał nr wagon tego nie wiem wtedy nie zwracałem na to uwagi. Za moich czasów (czyli w latach 90 XX w jak jeździłem pociągami codziennie ) ryflaki jeżdżące na Hel były koloru oliwkowego.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.385 36 7
Jeszcze w drugiej połowie lat 90 ryflaki były malowane na oliwkowo (były takie 2 w Tczewie - po ściągnięciu ze Skrórcza odmalowane na oliwkowo i jeździły Tczew - Starogard)
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
SN61 mogły jeździć w trakcji potrójnej ze sterowaniem wielokrotnym?
Tak, SN61, SM40, SM41 mogły być sprzęgane po 3 w sterowaniu wielokrotnym. W praktyce najczęściej sprzęgano po 2 SN61, 3 "Ganze" jeździły tylko z ekspresami. O ile dobrze pamiętam z lat szkolnych to w przypadku sterowania wielokrotnego w każdym z wagonów sterowanych musiał przebywać młodszy maszynista.
Z uwagi na specyfikę uruchomiania silników firmy Ganz rozruch silnika możliwy był tylko z danego pojazdu, a jego zatrzymania można było dokonać że stanowiska maszynisty pojazdu sterującego.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.385 36 7
Jak wyglądało w takiej sytuacji łączeniene pojazdów - kojarzę, że gdzieś była informacja o wymogu łączenia wagonów przedziałami silnikowymi do siebie? Rozumiem zatem, że była to tylko praktyka aby przy jeździe w jedną i drugą stronę było ciszej w kabinie maszynisty?
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Z uwagi na specyfikę uruchomiania silników firmy Ganz rozruch silnika możliwy był tylko z danego pojazdu, a jego zatrzymania można było dokonać że stanowiska maszynisty pojazdu sterującego.
Silniki Ganz Jendrassik aby ułatwić rozruch zimnego silnika mają przestawiany wałek rozrządu. Jego przestawienie możliwe było tylko bezpośrednio na silniku specjalnym kluczem. Dlatego rozruch silnika zimnego silnika trzeba dokonać "osobiście" na danym pojeździe. Ale ciepły silnik można było wykonać zdalnie. W kabinie są przyciski do rozruszników każdego z 3 wagonów. Do tego z uwagi na to że silniki Ganz miały dwa rozruszniki, włączniki rozruszników mają możliwość wyboru do pracy pierwszego, drugiego lub obu rozruszników na raz.

A jak to wyglądało w wypadku SN61 z silnikami Henschla?
Henschel nie potrzebuje takich specyficznych procedur. Jest jeden rozrusznik a wałek rozrządu nie ma jakiś położeń rozruchowych.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.439 23 0
Na powyższych zdjęciach wygląda to, jak stacja macierzysta, ale czy to określenie faktycznie tego dotyczyło, czy też ZNTK-u, to pewności nie mam.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
486 5 3
Wst. oznaczało Warsztaty [Główne] (późniejsze ZNTK), do których dany wagon był przydzielony do naprawy (warsztaty macierzyste).
Oznaczenie takie stosowane było już w dwudziestoleciu międzywojennym, w zasadzie to chyba nawet od 1923 roku. Ewentualnie w innej formie skrótu (Wrst., W-ty, in.), ale zawsze chodziło o przydział do warsztatów (ewentualnie Dyrekcji, do pewnego momentu w 2 przypadkach).
Zniknęło w okolicach lat 50/60-tych, po przekształceniu w ZNTK.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.685 28 2
Elewator zbożowy w Kamieniu Pomorskim. Wybudowany około roku 1935, położony nad Zalewem Kamieńskim.
Zdjęcie datowane na 1948 rok.
Widoczne dwa wagony kryte stojące w ciągu nieco ponad 2 kilometrowej linii kolejowej Kamień Pomorski – Kamień Pomorski Port. Tory do portu zwinięto w 2010 r.

Kamien Pomorski 1948.jpg


kamien-pomorski-1948-spichlerz-nad-zalewem-kamienskim.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.476 58 3
Kopalnia siarki Piaseczno koło Tarnobrzega rok 1969
Mam pytanie: Czy to wagony Fac typ 409Va ? Pytam ponieważ wózki wyglądają jak wózki technologiczne ?
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 1..jpg
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 2.jpg
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 3.jpg
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 4.jpg
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 5.jpg
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 6.jpg


I jeszcze SM41 za basenem z siarką
Kopalnia siarki Piaseczno 1969 k. Tarnobrzega 7..jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
80 1 0
Witam, wagony tego typu były stosowane w kopalniach odkrywkowych ,na kolejach piaskowych oraz bocznicach ,nie wiem czy na PKP jeździły na takich wózkach ,ale cechą charakterystyczną były pierścienie na kołach które podczas jazdy charakterystycznie dzwoniły ostrzegając zwłaszcza pchane składy , co do kopalń siarki w Tarnobrzegu i okolicach jest jeszcze jeden film dokumentalny gdzie widać siarkowe pociągi prowadzone lokomotywami SM41 a nawet parowozami film można zobaczyć tutaj
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
623 0 0
Mam pytanie: Czy to wagony Fac typ 409Va ? Pytam ponieważ wózki wyglądają jak wózki technologiczne ?
W Atlasie Terczyńskiego jest wspomniane, że wagon 409V powstał w Konstalu dopiero po 10 latach wcześniejszej produkcji wagonów koleb dla przemysłu, jako specjalna wersja do ruchu po liniach kolejowych. Wagony dla przemysłu były produkowane na 900 i 1435mm.
 

Podobne wątki