• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Są to wagony 25Wy produkowane dla przemysłu (jak widać na zdjęciach, są różne wykonania - nie nam ich genezy). W tym wątku jest więcej informacji:
https://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-nadkładowe-wywrotki.14926/

25Wy-14 Elektrowni Szombierki, na bocznicy zakładu; Bytom (16.03.2002)
120-19.jpg


25Wy-? KWK Rozbark, na bocznicy zakładu; Bytom (16.03.2002)
120-30.jpg
 
Ostatnio edytowane:

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.337 122 1
Informacje z Internetu - kolejowyportal.pl

PKP Intercity chce sprzedać 52 wagony
PKP Intercity zaprasza do udziału w licytacji elektronicznej dotyczącej sprzedaży 52 wagonów pasażerskich, podzielonych na siedem odrębnych zadań.
[...]
W ramach zadania nr 1 przewoźnik wystawił na sprzedaż w całości 18 wagonów, które znajdują się w Gdyni. Na sprzedaż trafiło 9 wagonów typu YB, po trzy GORL77 oraz GORL81, dwa typu GORL79 oraz jeden BAUT86.
Zadanie nr 2 dotyczy wagonów, które stoją na stacji Kraków Prokocim. Przewoźnik chce sprzedać 11 wagonów typu YB.
Kolejne, zadanie nr 3 obejmuje sprzedaż dwóch wagonów YB, które stoją na stacji postojowej Przemyśl Bakończyce.
Zadanie nr 4 obejmuje sprzedaż wagonu typu 111Ah, który stoi w Poznaniu na terenie zakładu FPS Cegielski.
Zadanie nr 5 dotyczy 10 wagonów oczekujących na nowego właściciela na stacji Warszawa Grochów. Spółka chce sprzedać 6 wagonów YB, 3 GORL81 orzo jeden GORL79.
Zadanie nr 6 obejmuje osiem wagonów stacjonujących na stacji Katowice Zawodzie. Na licytacje trafiło 7 wagonów YB oraz jeden GORL81 .
Zadanie nr 7 dotyczy sprzedaży dwóch wagonów 170A, które znajdują się w zakładzie PKP Intercity Remtrak w Opolu.
[...]
Łącznie na sprzedaż trafiło 35 wagonów typu YB, siedem GORL81, po trzy typu GORL77 oraz GORL79, dwa 170A oraz po jednym BAUT86 i 111Ah


pkpic_yb_aki.jpg

Fot: Adam Kilian

Czyżby to oznaczało powolny koniec wagonów wyprodukowanych w byłej NRD na PKP IC:niepewny:
 
Reakcje
3.676 30 0
Informacje z Internetu - kolejowyportal.pl
Nie wiem czy coś przeoczyłem ostatnimi laty, ale z tego co wiem, nazwą YB określa się tylko wagony kl. 2 standardu Y czyli Görlitz 78 i Bautzen 84 (takie jak na zdjeciu wyżej, wstawionym przez Kolegę Arkadiusza am-70). Wymienione przez kolejowyportal.pl wagony to wagony sypialne, jakkolwiek też standardu Y, ale raczej nie stosuje się do nich określenia YB tylko np. WL.

Natomiast co do końca wagonów YB (G78 i B84) na PKP IC, to proces ten trwa od wielu lat, i obecnie wagony YB występują już tylko w pojedynczych egzemplarzach (B84), natomiast czy jakikolwiek G78 jest czynny, nie wiem, w 2019 był tylko jeden w służbie, drugi odstawiony.
 
Ostatnio edytowane:

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0

Załączniki

Reakcje
103 0 0
Wagony 51 51 20-70 737-4, 51 51 20-70 785-3, 51 51 20-70 786-1 zostały w dniu 21-07-2023 zabrane z IC Prokocim do Sokołowa Podlaskiego celem kasacji. Także na chwile obecną żaden "oryginalny" G78 w PKP IC nie istnieje. Ostatnim sprawnym G78 był 785-3.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
926 9 0
Dwa wagony typu Bautzen84 (YB/70) spotkane w składzie poc. TLK 83152 "Lubomirski" (Kołobrzeg - Kraków Gł.),

DSC06314.jpg

51 51 20-71 126-9 B10nouz / 16.12.2023 / Warszawa Wschodnia.

DSC06322.jpg

51 51 20-71 053-5 B10nouz / Warszawa Wschodnia / 16.12.2023

Jako że rodzina tych wagonów ulega od pewnego czasu stopniowemu wycofywaniu z eksploatacji, spotkanie z nimi w planowej eksploatacji zaczyna być coraz trudniejsze.

Wagony 51 51 20-70 737-4, 51 51 20-70 785-3, 51 51 20-70 786-1 zostały w dniu 21-07-2023 zabrane z IC Prokocim do Sokołowa Podlaskiego celem kasacji. Także na chwile obecną żaden "oryginalny" G78 w PKP IC nie istnieje. Ostatnim sprawnym G78 był 785-3.
Adrian, a co się stało z wagonem 51 51 20-71 043-6 B10nouz? Razem z wagonem 51 51 20-71 042-8 B10nouz również zaliczały się one do typu Görlitz 78, pomimo, iż po naprawie głównej numerycznie "trafiły" pomiędzy naprawiane równolegle Bautzeny (szczegóły omówiono w ŚK 5/2020).
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
103 0 0
Adrian, a co się stało z wagonem 51 51 20-71 043-6 B10nouz? Razem z wagonem 51 51 20-71 042-8 B10nouz również zaliczały się one do typu Görlitz 78, pomimo, iż po naprawie głównej numerycznie "trafiły" pomiędzy naprawiane równolegle Bautzeny (szczegóły omówiono w ŚK 5/2020).
Ano stoi sobie na IC Prokocim i czeka pewnie też na kasacje,bo znalazł się na liście do sprzedania. Cieszy fakt,że we Wrocławiu się uchował G78,być może kiedyś jakieś stowarzyszenie się nim zainteresuje.
20231217_130719p.jpg


20231217_130733.jpg
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
301 35 1
Ano stoi sobie na IC Prokocim i czeka pewnie też na kasacje,bo znalazł się na liście do sprzedania. Cieszy fakt,że we Wrocławiu się uchował G78,być może kiedyś jakieś stowarzyszenie się nim zainteresuje.
Pytanie czy udało się więcej zdjęć zrobić? Tak by było widać te wszystkie napisy jakby ktoś chciał ten wagon odtworzyć w miniaturze za kilka lat?
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
486 5 3
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/34784935
Prawdopodobnie ZNTK Gdańsk lata 40 - 50 XX w. Na stronie brak opisu dokładniejszego.
Skoro Gdańsk, to ówczesne Warsztaty Główne PKP, później przekształcone w ZNTK.
W opisie jednostki na "SwA" zakres dat jest jednoznacznie określony: 1948-1951, po co więc tworzyć "nowe dane"?
Zresztą na wagonie lodowni, której zdjęcie umieściłeś w "sąsiednim" wątku, na pudle naniesiona (przygotowana) jest data ważenia, z 1948 roku.
Stąd założyć można, że załączone zdjęcia również pochodzą z tego samego roku.

Jako bonus, coś z zasobów SBB Historic. Zdjęcie datowane około 1949 roku, gdzieś w Szwajcarii.
Mocno uszkodzona szwajcarska węglarka, załadowana na należącą do P.K.P. platformę serii Pddk, o numerze 0 648 732 (wygląda na poniemiecką R(m)s Stuttgart budowy spawanej).
Zwracają uwagę ciekawie "skompletowane" i "powtykane" w gniazda kłonice. Ale takie czasy to były.

CH-000699-3F_112_00050_020.jpg

https://www.sbbarchiv.ch/detail.aspx?ID=545898
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.337 122 1
Ciekawostki z Facebooka - Kolejowa Grupa Wagony/Mirek Bocian

Dawno dawno temu (2006-2008), PCC Rail S.A. miało nieudaną przygodę zakupu wagonów DDm do transportu aut, które nigdy tych aut w Polsce nie przewiozły... Stały bardzo długo w Sławięcicach i w Jęzorze (na zdjęciu w stacji Jęzor Centralny). Później zostały zezłomowane. Problem polegał na tym, że to były zbyt niskie wagony i auta produkowane w Polsce nie mieściły się na dolnym pokładzie.

419856106_411770388031486_354136111284691571_n.jpg
419729284_411770411364817_7587059413452288765_n.jpg
 

Podobne wątki