• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.534 19 9
...przewozem towarów w dwuosiowych cysternach z namalowanym pomarańczowym pasem?
Czy chodzi ci o cysterny do gazu płynnego?
Taki pas wprowadziły przepisy RID dotyczące przewozów produktów niebezpiecznych (cz. 5 art. 5.3.5.). Przepisy te powstały ok. 1980r. Jednak w tych czasach cysterny dwuosiowe były na PKP już raczej rzadkością.
Chyba jedynym wagonem dwuosiowym na PKP do przewozu gazu skroplonego, który miał prawo dotrwać do tych czasów, była cysterna 4R/1 serii Uh. Ale to konstrukcja z lat 1950-51...
 
Reakcje
3.662 30 0
Mam pytanie - czy ktoś spotkał się w Polsce z przewozem towarów w dwuosiowych cysternach z namalowanym pomarańczowym pasem? Jakiekolwiek, Wascosa, Linde, VTG?
Osobiście nie spotkałem się, ale np. Wascosa ma takie wagony w swoim parku wagonowym, więc możliwe, że zaglądają one również do Polski.
Poniżej link do przeglądu wagonów cystern tego przewoźnika. Interesująca Cię 2-osiowa cysterna, z pomarańczowym pasem, jest na końcu prezentacji, więc trzeba przewinąć na sam dół...
https://www.wascosa.ch/en/wagon-fleets/tank-wagons

VTG raczej nie ma tego typu cystern - oceniając po parku wagonowym jakim dysponuje, link poniżej
https://www.vtg.com/hiring/our-fleet

Oczywiście trzeba uwzględnić to, że być może VTG nie prezentuje na powyższej stronie tego typu wagonów, a "fizycznie" może je posiadać. Tego typu strony firmowe bardzo różnie prezentują park wagonowy, jakimi dysponuje dany przewoźnik. Przykładem strona GATX:
https://www.gatx.eu/railcars/tank-cars/
... na której próżno znaleźć np. cysternę na wózkach typu 1XTa lub podobnych (konstrukcji zagranicznej), a przecież całkiem sporo tego typu wagonów jest we flocie GATX-u, wspomnieć choćby nasze rodzime cysterny typu 452R, powstałe w Ostródzie, z przebudowy wagonów typu 406Rb. Z drugiej strony, VTG, raczej nie "ukrywa" starszych konstrukcji. Na jej stronie firmowej można zapoznać się np. z typem cysterny, która dość często zagląda do Polski, a jest starszej budowy. Na zdjęciu cysterna VTG o nr 33 80 7966 144-7 serii Zas. Olsztyn Gutkowo. 10.11.2021.

Cysterna VTG nr 33 80 7966 144-7 serii Zas. Olsztyn Gutkowo. 10.11.2021.jpg
 
Reakcje
55 0 0
Staram się wypatrywać różności na polskim kolejowym youtubie i temat dwuosiowych gazówek nie istnieje (lub prawie nie istnieje). Ogrom wagonów ex-DB i ex-DR, ostatnie dostawy Zagsów z Ostródy dla GATX, czy Chemety dla Ermewy jedynie wbiły kolejny gwóźdź do trumny. Przy kilkuset albo kilku tysiącach subskrypcji kolejowych kanałów nie widziałem przez ostatnie 2 lata.

Osobiście nie spotkałem się (...)
Zarówno VTG, jak i GATX nie mają pełnej oferty wagonów.

Na zdjęciu cysterna VTG o nr 33 80 7966 144-7 serii Zas. Olsztyn Gutkowo. 10.11.2021.
Produkcja Linke-Hoffman-Busch, Salzgitter. Tej cysterny nie widzę na stronie VTG, wszystkie w katalogu mają wózki Y25.

Jeżeli gdzieś w Polsce jeszcze są dwuosiowe gazówki, to jest to temat tak niszowy, że nawet nie wiem do czego to porównać. Jedyne miejsce, które mi przychodzi na myśl, to rewizje cystern w warsztatach Franza Kaminskyego w Nysie.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Dziękuję za odpowiedzi. W wielkim skrócie - takich odpowiedzi się spodziewałem. Przygotowuję się do modelu jakiejkolwiek dwuosiowej beczki gazówki i bardzo liczyłem (aczkolwiek raczej wątpiłem), że w Polsce można takie wagony spotkać. Patrząc po tablicach RID czy tam ADR (wszyscy wiemy o co chodzi), spostrzegłem, że u naszych zachodnich sąsiadów (głównie tam dwuosiówki jeżdżą) w tych wagonach wozi się wszystko to, co wozi się u nas w wagonach czteroosiowych. Co ciekawe, mówi się od wielu lat, że Zachód jest bardziej zaawansowany technologicznie od nas (choćby od Niemiec przyszedł standard cichych zestawów kołowych w wagonach towarowych) a mimo wszystko to właśnie tam jeżdżą dwuosiowe gazówki niejednokrotnie wożące bardzo agresywne i trujące substancje. Jestem ciekaw jaka jest przyczyna przewozu takim a nie innym taborem (charakterystyka klientów?).
 
Reakcje
55 0 0
Popularność francuskich i niemieckich gazówek w Polsce wynika wprost z popularyzacji gazu ziemnego, zarówno w przemyśle, jak i u odbiorców detalicznych od czasów transformacji. Równocześnie, przy niedoborze, czy bardziej realnie, braku wagonów do przewozu gazu, po Polsce jeżdżą wagony o pojemności ~95m3, które na Zachodzie zostały zastąpione większymi i dłuższymi beczkami.

Choć sam byłem zaskoczony postami Niemców na DSO o dwuosiowych gazówkach, to na naszym podwórku wozi się siarkę w wagonach 402R z wózkami Diamonda 2XT, albo cukier w przedpotopowych 29R. Może też same wagony się jeszcze nie zestarzały. [link]
 
Reakcje
3.662 30 0
Dziękuję za odpowiedzi. W wielkim skrócie - takich odpowiedzi się spodziewałem. Przygotowuję się do modelu jakiejkolwiek dwuosiowej beczki gazówki i bardzo liczyłem (aczkolwiek raczej wątpiłem), że w Polsce można takie wagony spotkać. Patrząc po tablicach RID czy tam ADR (wszyscy wiemy o co chodzi), spostrzegłem, że u naszych zachodnich sąsiadów (głównie tam dwuosiówki jeżdżą) w tych wagonach wozi się wszystko to, co wozi się u nas w wagonach czteroosiowych. Co ciekawe, mówi się od wielu lat, że Zachód jest bardziej zaawansowany technologicznie od nas (choćby od Niemiec przyszedł standard cichych zestawów kołowych w wagonach towarowych) a mimo wszystko to właśnie tam jeżdżą dwuosiowe gazówki niejednokrotnie wożące bardzo agresywne i trujące substancje. Jestem ciekaw jaka jest przyczyna przewozu takim a nie innym taborem (charakterystyka klientów?).
Myślę, że te 2-osiowe cysterny na Zachodzie to jednak też margines-marginesu całości tego rodzaju taboru, bo ogólnie, już w latach 70-tych (jak nie wcześniej) zaczęto odchodzić od wszelkich cystern 2-osiowych na rzecz 4-osiowych (na wózkach). Jeżeli chodzi o 2-osiowe cysterny do przewozu skroplonych gazów, również w Polsce było kilka specjalistycznych typów / podtypów takich cystern (3 - 4), np. w katalogu wagonów towarowych z 1973 r. jest cysterna typu 4R/1 serii Uh, do przewozu skroplonego chloru. Poniżej zdjęcie takiego wagonu z w/w katalogu, jak widać z pomarańczowym pasem na zbiorniku.

Cysterna typu 4R1 do przewozu ciekłego chloru.jpg


Tak poszperałem też w swoich papierzyskach, i mogę dodać, że ostatni raz, cysterny 2-osiowe z pomarańczowym pasem, widziałem wiosną 1999 r. w trakcie podróży z Olsztyna Gł. do Piły, na torach pomiędzy Toruniem Gł. a Toruniem Kluczyki (tak przynajmniej wynika z notatek, jakie sporządzałem kiedyś z moich „kolejowych wypraw”). Nie jestem jednak w stanie powiedzieć, czy były to wagony wycofane i odstawione, czy czynne, w składzie jakiegoś pociągu, który akurat miał postój w Kluczykach.

Tej cysterny nie widzę na stronie VTG, wszystkie w katalogu mają wózki Y25.
... oj to chyba trzeba do okulisty ;) Proponuję dokładniej przyjrzeć się cysternie ze zdjęcia pierwszego, poniżej link do tej konkretnej cysterny, ze wspomnianej strony VTG:
https://www.vtg.com/hiring/our-fleet/m16086c
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
Mam pytanie - czy ktoś spotkał się w Polsce z przewozem towarów w dwuosiowych cysternach z namalowanym pomarańczowym pasem? Jakiekolwiek, Wascosa, Linde, VTG?
A i owszem i to wielokrotnie. Głównie w latach 70 i 80 tych. Oprócz wspomnianych 4R do przewozu chloru były jeszcze 201R/a/b do przewozu dwutlenku węgla i tlenku etylenu i 202R/a/b do przewozu dwutlenku siarki. Najczęściej i najdłużej spotykałem wagony 202Rb. Chyba jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych były w eksploatacji. Całkiem spore ich stadko widywałem na bocznicy huty cynku w Katowicach Szopienicach. Dawny Uthemann. Nie wiem dokładnie kiedy zamknięto produkcję lub wydział dla którego był potrzebny ten gaz, w tym zakładzie ale już w latach dziewięćdziesiątych na wspomnianej bocznicy za płotem stało sporo tych wagonów już wyłączonych z eksploatacji (w tej części zakładu gdzie obecnie jako relikt jeszcze stoi wieża ciśnień i budynek chyba dyrekcji).
Później te wagony zostały stamtąd zabrane lub zezłomowane.
W skali kraju dwuosiowe cysterny do przewozu gazów wyprodukowane po wojnie stanowiły grupę poniżej 300 sztuk więc niezbyt liczną, przez co nie często spotykaną. Do tego od lat siedemdziesiątych zastepowaną przez wagony czteroosiowe.
Wagony dwuosiowe z zagranicy do przewozu gazów chyba też kiedyś spotkałem ale należały do rzadkości. Niemniej widziałem takie wagony na zdjęciach ale nie na terenie Polski. Firma VTG także posiadała cysterny dwuosiowe do przewozu gazów.
Jaki jest stan obecny tego nie wiem.
Jeszcze co do malowanego pomarańczowego pasa na zbiorniku to jest to dużo starszy "wynalazek" i był już stosowany na pewno w latach sześćdziesiątych. Na pewno przed wprowadzeniem przepisów RID obowiązywały inne regulacje w tej kwestii. Czego przykładem jest przytoczone wcześniej zdjęcie wagonu 4R/1 z katalogu wagonów z roku 1973 a oznaczenia na tym wagonie wprowadzono od roku 1968.
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.448 58 3
Dziękuję za odpowiedzi. W wielkim skrócie - takich odpowiedzi się spodziewałem. Przygotowuję się do modelu jakiejkolwiek dwuosiowej beczki gazówki i bardzo liczyłem (aczkolwiek raczej wątpiłem), że w Polsce można takie wagony spotkać. Patrząc po tablicach RID czy tam ADR (wszyscy wiemy o co chodzi), spostrzegłem, że u naszych zachodnich sąsiadów (głównie tam dwuosiówki jeżdżą) w tych wagonach wozi się wszystko to, co wozi się u nas w wagonach czteroosiowych. Co ciekawe, mówi się od wielu lat, że Zachód jest bardziej zaawansowany technologicznie od nas (choćby od Niemiec przyszedł standard cichych zestawów kołowych w wagonach towarowych) a mimo wszystko to właśnie tam jeżdżą dwuosiowe gazówki niejednokrotnie wożące bardzo agresywne i trujące substancje. Jestem ciekaw jaka jest przyczyna przewozu takim a nie innym taborem (charakterystyka klientów?).
Takie stare wagony kolegę interesują ? http://autosan.cba.pl/historia/historia03.html
Autosan cysterna.jpg

plan wagon.jpg


lub z drugiej strony wątku
https://polska-org.pl/3653685,foto.html?idEntity=3653013
Wagony_produkowane_od_1945_r_Swidnica_3653685.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Choć sam byłem zaskoczony postami Niemców na DSO o dwuosiowych gazówkach, to na naszym podwórku wozi się siarkę w wagonach 402R z wózkami Diamonda 2XT, albo cukier w przedpotopowych 29R. Może też same wagony się jeszcze nie zestarzały. [link]
Będzie mały OFF ale uznałem, że warto. Nie wpadłem na pomysł przekopywania niemieckiego forum, z pewnością głównie dlatego, że nie umiem języka. Ale faktycznie, po przeszukaniu 30 z 350 stron forum i używaniu słów kluczowych kessel, gas, flussigas, kohlensaure udało się w pewnym stopniu zadowolić moje potrzeby - aczkolwiek spodziewałem się większego efektu 'wow'. Niemniej jednak w nawiązaniu do Twojej odpowiedzi - szukałem kiedyś zdjęć wagonów 406Rp i trafiłem na człowieka pracującego w GATX w Polsce. Udzielił mi kilku ciekawych informacji i wspomniał, że jego firma ma zamiar wycofać z ruchu wszystkie wagony gazówki wyprodukowane przed 1976 rokiem. Obserwując kolejowe szlaki faktycznie musiało to się wydarzyć, bo starego typu wagony posiada w parku chyba tylko spółka Transwagon (wagony do przewozu amoniaku) i w bardzo małym procencie VTG.

Co do przewozu siarki w wagonach 402R - do Świąt Wielkanocnych tego roku uznałem, że temat właściwie się już zakończył, dopóki nie spotkałem kilku beczek 402R w składzie pociągu do Szczecina przejeżdżającego przez moją miejscowość rodzinną. Jednakże jest to moim zdaniem łabędzi śpiew, gdyż od kilku lat przewozy siarki realizuje się nowymi wagonami produkcji rumuńskiej prowadzonymi w zwartych, jednolitych składach.

Co do przewozu melasy - można powiedzieć, że temat wagonów 29R i 402R w firmie Pfeiffer & Langen (Diamant) i Krajowa Spółka Cukrowa ma się względnie dobrze, aczkolwiek w ostatnich czasach w wahadłach ze Środy Wielkopolskiej i Wołczyna zaczęły pojawiać się nowe-stare wagony słowackie i rumuńskie, które pewnie są niewiele młodsze od poczciwych 29/402R czy wagony spółki Transchem rodziny 406R.

Z drugiej strony, VTG, raczej nie "ukrywa" starszych konstrukcji. Na jej stronie firmowej można zapoznać się np. z typem cysterny, która dość często zagląda do Polski, a jest starszej budowy. Na zdjęciu cysterna VTG o nr 33 80 7966 144-7 serii Zas. Olsztyn Gutkowo. 10.11.2021.

Zobacz załącznik 891630
I mnie udało się spotkać taką cysternę (o innym numerze) w wahadle stałego kursowania z Piekar Śląskich do Ostrowa Zachodniego, jednak była to jedna jedyna cysterna starszego typu wśród całego składu nowszych beczek z dużymi literami GATX między wręgami konstrukcyjnymi. Niestety bez dostępu do komputera, nie mam możliwości pokazania mojego ujęcia. Fajnie, że przy okazji dyskusji o innym wagonie dysponuję dzięki Tobie skromnym rysunkiem technicznym, który oczywiście pomoże w wykonaniu modelu do Trainza.

Produkcja Linke-Hoffman-Busch, Salzgitter.
.
Od siebie dodam, że na mojej cysternie tego samego typu tabliczka fabryczna sugerowała powstanie wagonu w 1971 roku.
 
Reakcje
3.662 30 0
Co do przewozu siarki w wagonach 402R - do Świąt Wielkanocnych tego roku uznałem, że temat właściwie się już zakończył, dopóki nie spotkałem kilku beczek 402R w składzie pociągu do Szczecina przejeżdżającego przez moją miejscowość rodzinną. Jednakże jest to moim zdaniem łabędzi śpiew, gdyż od kilku lat przewozy siarki realizuje się nowymi wagonami produkcji rumuńskiej prowadzonymi w zwartych, jednolitych składach.
To ja pociągnę trochę wątek wagonów do przewozu siarki, bo zaciekawiły mnie te wagony rumuńskiego pochodzenia. Dotychczas wydawało mi się że cysterny do tego rodzaju medium zdominowane były przez typy wyprodukowane w Polsce. Oprócz będącego dziś "na wymarciu" typu 402A i 402Ra (razem 1360 szt. z lat 1965 - 1972), w Świdnicy, w latach 1971 – 1975 wyprodukowano całkiem sporo cystern typu 418R serii Zaes bo aż 816 szt. (+ 10 szt. 418Rb), które chyba do dziś służą m.in. w parku wagonowym Siarkopolu.

Kolejnym, opracowanym w Świdnicy typem do przewozu siarki w stanie płynnym, był typ 431R serii Zaes (350 szt., z lat 1977-78, na wózkach 1XTa) oraz typ 431Rb Zaes (173 szt., z lat 1983-85, na wózkach 25TNa). Ostatnim świdnickim, specjalistycznym typem cysterny do przewozu siarki był 444R serii Zaens (77 szt., z lat 1990-98, na wózkach 3TN). Tak więc do krajowych odbiorców, po typie 402R/402Ra, dostarczono – sumując produkcję – ponad drugie tyle (1426 szt.) nowszych typów. Wprawdzie mieszkam w rejonie Polski, gdzie cystern do przewozu siarki nie są spotykane, to jednak - oceniając po dostępnych w sieci zdjęciach tego typu wagonów, nadal będących w służbie w 2020/2021 r. - wydaje mi się, że do dziś „mają się one jeszcze całkiem dobrze”. Podejrzewam więc, że w zwartych składach przewożących płynną siarkę, można również spotkać świdnickie typy 431R/431Rb czy 444R, a nie tylko cysterny rumuńskie.

Jeżeli dysponujesz bardziej szczegółowymi informacjami, czy mógłbyś napisać coś więcej o cysternach rumuńskich do przewozu siarki [np. ich typ, w jakiej ilości dostarczono je do Polski, co to za konstrukcja, kto jest właścicielem wagonów w Polsce (Siarkopol?)], bo po wstępnych poszukiwaniach w sieci nie znalazłem zbyt wiele ?
(Dane co do wielkości produkcji poszczególnych wagonów podane są wg „Atlasu wagonów towarowych” P. Terczyńskiego)
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
611 0 0
Co ciekawe, mówi się od wielu lat, że Zachód jest bardziej zaawansowany technologicznie od nas (choćby od Niemiec przyszedł standard cichych zestawów kołowych w wagonach towarowych) a mimo wszystko to właśnie tam jeżdżą dwuosiowe gazówki niejednokrotnie wożące bardzo agresywne i trujące substancje. Jestem ciekaw jaka jest przyczyna przewozu takim a nie innym taborem (charakterystyka klientów?).
Czytałem parę postów na temat osiowych gazówek na DSO i powiedziałbym, że zależy to od faktów:
- W Niemczech jest parę małych zakładów mających od dawna małe bazy przeładunkowe gdzie małe cysterny gazowe,
są adekwatne do potrzeb. Takie zakłady trwają od dekad w tym samym modelu, a brak rewolucyjnych zmian na rynku przewozów
nie wymusza zmian. Być może (???) też transport ład. niebez. jest łatwiejszy koleją niż ciężarówkami w Niemczech.
- W Polsce po szoku lat '90 praktycznie umarł transport pojedynczych wagonów. Jest nieopłacalny.
Transport kolejowy zaczyna być opłacalny gdzieś od 20 wagonów na raz.
W takim modelu wagony 2 osiowe nie mają uzasadnienia.

Sporadycznie widywałem u nas cysterny 2-osiowe, jednak były to sytuacje, gdy w większym składzie cystern 4 osiowych
z różnymi chemikaliami była jedna/dwie dwuosiowe z innym ładunkiem w składzie zbiorczym do dużego odbiorcy (Chemiczne Tarnów ?)
Wtedy gdy nadawca niemiecki, akurat ma do dyspozycji małe cysterny taki wagon w składzie z mieszanym ładunkiem nie dziwi.

Poza tym, te cysterny 2 osiowe są zwykle wagonami z wczesnych lat '70 często po przebudowie.
Tymczasem u nas w kraju (i na południu) w ruchu jeżdżą cysterny z lat '60 z Niemiec, czy Francji.

Więc, no nie jestem przekonany, do tego braku nowoczesności na zachodzie...
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
Właśnie kilkadziesiąt minut temu spotkałem pociąg z "siarkowymi" cysternami różnych typów z czego 3 lub 4 typu 402Rb na wózkach 2XTa i całkiem sporą liczbę 418R lub też 402Ra i także 431R i chyba też 444R. Nie miałem możliwości się przyjrzeć dokładnie przy 60km/h. Ale jeszcze widać że nie wszystkie 402R wyginęły.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Tutaj się zapytam - co to za wagon osobowy w barwach Cargo?
kuszetka cargo.jpg

fotka pochodzi z tego filmu:
widoczny jest w drugiej części filmu od 2'03'' do 2'10" jako wyłaniający się zza tej stonki
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Dzięki za odpowiedź. Teraz wypada poczekać, że może ktoś wypuści takie niszowe wagony jako modele.
 

Podobne wątki