Co do przewozu siarki w wagonach 402R - do Świąt Wielkanocnych tego roku uznałem, że temat właściwie się już zakończył, dopóki nie spotkałem kilku beczek 402R w składzie pociągu do Szczecina przejeżdżającego przez moją miejscowość rodzinną. Jednakże jest to moim zdaniem łabędzi śpiew, gdyż od kilku lat przewozy siarki realizuje się nowymi wagonami produkcji rumuńskiej prowadzonymi w zwartych, jednolitych składach.
To ja pociągnę trochę wątek wagonów do przewozu siarki, bo zaciekawiły mnie te wagony rumuńskiego pochodzenia. Dotychczas wydawało mi się że cysterny do tego rodzaju medium zdominowane były przez typy wyprodukowane w Polsce. Oprócz będącego dziś "na wymarciu" typu
402A i
402Ra (razem 1360 szt. z lat 1965 - 1972), w Świdnicy, w latach 1971 – 1975 wyprodukowano całkiem sporo cystern typu
418R serii Zaes bo aż 816 szt. (+ 10 szt. 418Rb), które chyba do dziś służą m.in. w parku wagonowym Siarkopolu.
Kolejnym, opracowanym w Świdnicy typem do przewozu siarki w stanie płynnym, był typ
431R serii Zaes (350 szt., z lat 1977-78, na wózkach 1XTa) oraz typ
431Rb Zaes (173 szt., z lat 1983-85, na wózkach 25TNa). Ostatnim świdnickim, specjalistycznym typem cysterny do przewozu siarki był
444R serii Zaens (77 szt., z lat 1990-98, na wózkach 3TN). Tak więc do krajowych odbiorców, po typie 402R/402Ra, dostarczono – sumując produkcję – ponad drugie tyle (1426 szt.) nowszych typów. Wprawdzie mieszkam w rejonie Polski, gdzie cystern do przewozu siarki nie są spotykane, to jednak - oceniając po dostępnych w sieci zdjęciach tego typu wagonów, nadal będących w służbie w 2020/2021 r. - wydaje mi się, że do dziś „mają się one jeszcze całkiem dobrze”. Podejrzewam więc, że w zwartych składach przewożących płynną siarkę, można również spotkać świdnickie typy 431R/431Rb czy 444R, a nie tylko cysterny rumuńskie.
Jeżeli dysponujesz bardziej szczegółowymi informacjami, czy mógłbyś napisać coś więcej o cysternach rumuńskich do przewozu siarki [np. ich typ, w jakiej ilości dostarczono je do Polski, co to za konstrukcja, kto jest właścicielem wagonów w Polsce (Siarkopol?)], bo po wstępnych poszukiwaniach w sieci nie znalazłem zbyt wiele ?
(Dane co do wielkości produkcji poszczególnych wagonów podane są wg „Atlasu wagonów towarowych” P. Terczyńskiego)