• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Reakcje
3.662 30 0
63 51 89-80 005-8 As / Warszawa Grochów / 5.02.2022
Ooo ! Jedna z tych "słynnych" salonek typu 504A z HCP, wyprodukowanych w I połowie lat 70-tych w ilości zaledwie 4 szt. dla pociągu rządowego. Fajnie wiedzieć, że jeszcze jej nie pocięli. Jak dobrze kojarzę, to parę lat temu, wszystkie cztery szt. nadal istniały fizycznie. Czy nadal istnieją ? Podobno były plany aby odtworzyć w całości, do celów muzealnych, skład ówczesnego pociągu rządowego. Czy ktoś mógłby to potwierdzić i np. napisać co wyszło z tymi planami (jeżeli były) ?

Tak na marginesie, SP47-001 i ET41-100, nosząc biało-czerwone (kremowo-czerwone), specjalne malowanie, były nijako "dedykowane" do takich oficjalnych pociągów rządowych i partyjnych (przewoziły delegatów PZPR na zjazdy). Czy istnieją w sieci jakiekolwiek zdjęcia obrazujące taki skład (z biało-czerwoną lokomotywą i wagonami) w trakcie przejazdu, nie na stacji ale na szlaku ??? Bo nie kojarzę abym widział taką fotografię :niepewny: a może pamięć mnie zawodzi...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.819 525 30
SP47-001 i ET41-100, nosząc biało-czerwone (kremowo-czerwone), specjalne malowanie, były nijako "dedykowane" do takich oficjalnych pociągów rządowych i partyjnych (przewoziły delegatów PZPR na zjazdy).
Nie były ani "dedykowane", ani specjalnie przeznaczone do pociągów rządowych. Poprowadziły pociągi z delegatami na zjazd PZPR, ale to nie były pociągi rządowe, tylko zestawione z normalnych wagonów (może była w składzie jakaś salonka, nie mam pewności, ale raczej nie z tych rządowych), a poza zjazdami jeździły w normalnym ruchu do czasu, kiedy przy kolejnej naprawie nie przemalowano ich na normalne kolory. Nie widziałem żadnego zdjęcia ani SP47-001, ani ET41-100 z pociągiem rządowym, w ogóle zdjęć tych lokomotyw jest jak na lekarstwo. Mnie raz udało się złapać SP47-001 z jakimś pociągiem pospiesznym na wyjeździe ze Świnoujścia, to zdjęcie pokazywałem kiedyś na forum, ale teraz go nie znajdę. Jest to jedyne znane mi zdjęcie tej lokomotywy z pociągiem na szlaku. Zdjęć ET41-100 nie mam, ani nie widziałem takiego z pociągiem na szlaku (co nie znaczy, że takich nie ma).
 
Reakcje
3.662 30 0
Nie były ani "dedykowane", ani specjalnie przeznaczone do pociągów rządowych.
Tylko, że ja nie napisałem, że były specjalnie przeznaczone. Skąd taka interpretacja ? Wiem, że były w normalnej eksploatacji (np. SP47-001 ok. 2 lat jeździła w takiej malaturze). Natomiast użyłem słów niejako (w znaczeniu nie dosłownie) i "dedykowane" w cudzysłowie (co oznacza bardzo "luźne" potraktowanie tego słowa), ponieważ malowanie te, było malowaniem typowo propagandowym, zrobionym m.in. po to, aby lokomotywy mogły być wykorzystane w pociągach specjalnych, w tym być może rządowych. Wiadomo np. że prowadziły składy z delegatami partyjnymi na zjazdy PZPR (SP47 na VII zjazd, ET41 na VIII), jednak "rodzi się" pytanie, czy mogły też prowadzić skład rządowy, który ukończono ok. 1974 r., czyli tuż przed wejściem do próbnej eksploatacji SP47-001 (1975).

Moje pytanie o zdjęcia takich pociągów na szlaku, wiąże się właśnie z tym, że można było by np. sprawdzić, potwierdzić, czy zaprezentowana na zdjęciu salonka typu 504A była np. w jakimś składzie ciągniętym przez te lokomotywy, a może nawet rozpoznać w takim składzie np. pociąg rządowy. Kto wie, czy Edward Gierek, nie podróżował tak, a i Kania czy Jaruzelski, wykorzystując biało czerwone "rodzynki". Choć Gierek mógł skorzystać z obydwu lokomotyw (w różnych okresach), a jego następcy tylko z ET41-100.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.819 525 30
Tylko, że ja nie napisałem, że były specjalnie przeznaczone. Skąd taka interpretacja ?
Ze zdania kolegi Stanisława, które już raz zacytowałem, ale powtórzę:
SP47-001 i ET41-100, nosząc biało-czerwone (kremowo-czerwone), specjalne malowanie, były nijako "dedykowane" do takich oficjalnych pociągów rządowych i partyjnych
Słowo "dedykowane" jest teraz bardzo często nadużywane i stosowane w nieprawidłowym znaczeniu "przeznaczone", dlatego tak to zdanie odebrałem, mimo że słowo "dedykowane" było w cudzysłowie. Słowo "dedykować" nawet w luźnym potraktowaniu nie znaczy "przeznaczyć". Można komuś dedykować wiersz lub inny utwór, ale nie można "dedykować urządzenia do użytku". Za jakiś czas przeniosę dyskusję o tym do wątku o poprawnej polszczyźnie.

Wracając do meritum: o ile wiem, malowanie SP47-001 nie było propagandowe w sensie politycznym, a już na pewno nie było warunkiem, żeby ta maszyna, mogła prowadzić pociągi specjalne. Malowanie to miało przede wszystkim podkreślić pierwszą lokomotywę spalinową o zwiększonej prędkości, przeznaczoną do szybkich pociągów pasażerskich. Co do ET41-100, to tu faktycznie można mówić o pewnej propagandzie, bo lokomotywa ta technicznie nie różniła się od innych maszyn tej serii, choć też nie było to żadnym warunkiem prowadzenia specjalnych pociągów. Nie wiem, jak długo jeździła w takim malowaniu, czyżby jeszcze po 1980 roku, żeby następcy Gierka mogli z niej korzystać?

Oczywiście, teoretycznie obie omawiane lokomotywy mogły prowadzić pociąg rządowy, ale trzeba pamiętać, że żadna z nich nie stacjonowała w Warszawie. Ja nic o tym nie wiem, nie nie widziałem też w ogóle żadnych zdjęć pociągu rządowego w ruchu, tym bardziej z którąś z tych maszyn. Z tego, co słyszałem, to te specjalne wagony nie były zbyt intensywnie używane, zwłaszcza w jednolitym składzie jako oficjalny pociąg rządowy.
 
Reakcje
3.662 30 0
Oczywiście, teoretycznie obie omawiane lokomotywy mogły prowadzić pociąg rządowy, ale trzeba pamiętać, że żadna z nich nie stacjonowała w Warszawie. Ja nic o tym nie wiem, nie nie widziałem też w ogóle żadnych zdjęć pociągu rządowego w ruchu, tym bardziej z którąś z tych maszyn. Z tego, co słyszałem, to te specjalne wagony nie były zbyt intensywnie używane, zwłaszcza w jednolitym składzie jako oficjalny pociąg rządowy.
Sam też nigdy nie widziałem, żadnego zdjęcia. Stąd moje pytanie. Myślę, że było by to niezwykle interesujące, zobaczyć na fotografii taki skład w czasie służby, zwłaszcza np. z którąś z biało-czerwonych lokomotyw. Przy okazji takich malowań (biało-czerwonych), zastanawiałem się kiedyś nad malowaniem EU07-001, znanym tylko z jednego zdjęcia, niestety czarno-białego, zamieszczonego np. w temacie EU07/EP07, we wpisie #285 ale myślę, że warto je przypomnieć także tutaj.

EU07-001 Pafawag 1964-65.jpg


Być może była to pierwsza lokomotywa pomalowana w biało-czerwone barwy (?). Zdjęcie pochodzi z książki "Dwadzieścia lat Pafawagu" [alternatywnie "XX lat Pafawagu" - w kolejnych wydaniach (?)], wydanej (I wydanie) w 1965 r. Trudno jednak ocenić, czy pochodzi z pierwotnej wersji I wydania (z 1965), czy np. późniejszej, wydanej kilka lat później (jeżeli były (?), choć alternatywny tytuł dostępny w sieci, wydaje się świadczyć, że były). Może ktoś dysponuje tą książką i sprawdzi, czy zdjęcie jest już w wydaniu z 1965 r. ? Wówczas pozwoliłoby to na doprecyzowanie datowania fotografii. Prawdopodobnie jest ona z 1964 - 1965 r. ale jest tu pewne "ale", bo są przecież zdjęcia fabrycznie nowej EU07-001, w malaturze typowej, seledynowo-zielonej (jasnozielono - ciemnozielonej), więc:
1. Powyższe zdjęcie zostało zrobione później - wówczas być może lokomotywę pomalowano tak, aby wykorzystać ją do prowadzenia np. jakiegoś pociągu "zjazdowego" PZPR (np. w 1968 - V zjazd lub 1971 - VI zjazd)
2. Pochodzi z 1964 / 1965 r., a sama malatura "widziana była" tylko w hali fabrycznej / lub stosowana bardzo krótko, i mogła być np. jakimś wstępnym projektem, jak miała wyglądać np. seria EU07 (?) (może malowanie te, nie było biało-czerwone).


Tak naprawdę ilekroć "trafię" na powyższe zdjęcie, zastanawiam się czym było te malowanie, i choć wiem, że to temat "wagonowy", to moze ktoś wie coś więcej ?

Zdjęć SP47-001 na szlaku, z pociągami jest o wiele więcej, jednak proszę zauważ, że w pytaniu chodziło o zdjęcie na którym SP47-001 była w malowaniu biało-czerwonym (kremowo-czerwonym - bo tak również nazywa się te malowanie).

PS. Ooo widzę, że Pan Andrzej uprzedził mnie o sekundy :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.819 525 30
Być może była to pierwsza lokomotywa pomalowana w biało-czerwone barwy (?).
Czy znak zapytania w nawiasie dotyczy tego, że miałoby to być malowanie biało-czerwone, czy tego że (gdyby faktycznie było) byłoby to pierwsze takie malowanie? Skąd w ogóle przypuszczenie, że to rzeczywiście było biało-czerwone?

PS. Ale się kolega Stanisław uczepił tych zjazdów PZPR... ;)
 
Reakcje
3.662 30 0
Czy znak zapytania w nawiasie dotyczy tego, że miałoby to być malowanie biało-czerwone, czy tego że (gdyby faktycznie było) byłoby to pierwsze takie malowanie?
Tego, że nie wiadomo czy było to biało-czerwone.

PS. Ale się kolega Stanisław uczepił tych zjazdów PZPR...
...a tak jakoś, może dla tego, ze wybieram się do kina na "Gierka", choć oglądałem recenzję (niezbyt przychylną) Tomasza Raczka
i jakoś tak trochę się zniechęciłem, tym niemniej, jak to mówią "jak sam nie zobaczysz, to nie ocenisz". Może warto obejrzeć, choćby ze względu na sceny z Breżniewem ;) ale trochę odbiegam od wątku, więc przepraszam :LOL:
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Sam też nigdy nie widziałem, żadnego zdjęcia. Stąd moje pytanie. Myślę, że było by to niezwykle interesujące, zobaczyć na fotografii taki skład w czasie służby, zwłaszcza np. z którąś z biało-czerwonych lokomotyw. Przy okazji takich malowań (biało-czerwonych), zastanawiałem się kiedyś nad malowaniem EU07-001, znanym tylko z jednego zdjęcia, niestety czarno-białego, zamieszczonego np. w temacie EU07/EP07, we wpisie #285 ale myślę, że warto je przypomnieć także tutaj.

Zobacz załącznik 874359

Być może była to pierwsza lokomotywa pomalowana w biało-czerwone barwy (?). Zdjęcie pochodzi z książki "Dwadzieścia lat Pafawagu" [alternatywnie "XX lat Pafawagu" - w kolejnych wydaniach (?)], wydanej (I wydanie) w 1965 r. Trudno jednak ocenić, czy pochodzi z pierwotnej wersji I wydania (z 1965), czy np. późniejszej, wydanej kilka lat później (jeżeli były (?), choć alternatywny tytuł dostępny w sieci, wydaje się świadczyć, że były). Może ktoś dysponuje tą książką i sprawdzi, czy zdjęcie jest już w wydaniu z 1965 r. ? Wówczas pozwoliłoby to na doprecyzowanie datowania fotografii. Prawdopodobnie jest ona z 1964 - 1965 r. ale jest tu pewne "ale", bo są przecież zdjęcia fabrycznie nowej EU07-001, w malaturze typowej, seledynowo-zielonej (jasnozielono - ciemnozielonej), więc:
1. Powyższe zdjęcie zostało zrobione później - wówczas być może lokomotywę pomalowano tak, aby wykorzystać ją do prowadzenia np. jakiegoś pociągu "zjazdowego" PZPR (np. w 1968 - V zjazd lub 1971 - VI zjazd)
2. Pochodzi z 1964 / 1965 r., a sama malatura "widziana była" tylko w hali fabrycznej / lub stosowana bardzo krótko, i mogła być np. jakimś wstępnym projektem, jak miała wyglądać np. seria EU07 (?) (może malowanie te, nie było biało-czerwone).


Tak naprawdę ilekroć "trafię" na powyższe zdjęcie, zastanawiam się czym było te malowanie, i choć wiem, że to temat "wagonowy", to moze ktoś wie coś więcej ?



Zdjęć SP47-001 na szlaku, z pociągami jest o wiele więcej, jednak proszę zauważ, że w pytaniu chodziło o zdjęcie na którym SP47-001 była w malowaniu biało-czerwonym (kremowo-czerwonym - bo tak również nazywa się te malowanie).

PS. Ooo widzę, że Pan Andrzej uprzedził mnie o sekundy :)
Zaskoczyliście mnie nietypowym malowaniem EU07-001 :love:
Znane mi nietypowe malowania z epoki III/IV prezentują się następująco:
ET21 - Granatowo-kremowe
ET21 - Oliwkowe z białym/czerwonym pasem
EP08 - Pomarańczowo-zielone
SP47-001 - Czerwono-kremowe
ET41-100 - Czerwono-kremowe ''rządowe"
Nie liczę pomarańczowych maszyn: EP05, EP08, EP23 :cool:

Czy było coś więcej? Jestem ciekaw nietypowych malowań lokomotyw spalinowych i elektrycznych...
Może coś mi umknęło ? Bardzo ciekawa dyskusja
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.187 29 2
Znalazłem u siebie na dysku, ale nie mojego autorstwa. :)

Skład specjalny Kopalni Piasku Kotlarnia
Bez daty, roku i autora.
Chyba, że ktoś coś? ;)

Zobacz załącznik 871324
Skład służący do gaszenia pożarów. Warto wspomnieć, że w 1992 roku właśnie w tej okolicy miał miejsce największy pożar w historii Polski po II WŚ. Uważa się, że przyczyną była iskra powstała podczas hamowania pociągu. W gaszeniu brały udział składy kolejowe i duża ilość samolotów. W wyniku pożaru zginęli dwaj strażacy. Pamiętam, jak z balkonu kolegi w Gliwicach było widać ogromną chmurę dymu...
Szlaki KP Kotlarnia w dużej mierze przebiegają właśnie przez lasy i wspomniane tereny. Kiedyś widziałem zdjęcia z jakiejś akcji z tymi wagonami już po 2000 roku.
 

404W Eaos

Aktywny użytkownik
Reakcje
170 9 0
Skład służący do gaszenia pożarów. Warto wspomnieć, że w 1992 roku właśnie w tej okolicy miał miejsce największy pożar w historii Polski po II WŚ. Uważa się, że przyczyną była iskra powstała podczas hamowania pociągu. W gaszeniu brały udział składy kolejowe i duża ilość samolotów. W wyniku pożaru zginęli dwaj strażacy. Pamiętam, jak z balkonu kolegi w Gliwicach było widać ogromną chmurę dymu...
Szlaki KP Kotlarnia w dużej mierze przebiegają właśnie przez lasy i wspomniane tereny. Kiedyś widziałem zdjęcia z jakiejś akcji z tymi wagonami już po 2000 roku.
Nie wiesz czy jeszcze istnieje?
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.187 29 2
Reakcje
3.662 30 0
Skład służący do gaszenia pożarów. Warto wspomnieć, że w 1992 roku właśnie w tej okolicy miał miejsce największy pożar w historii Polski po II WŚ. Uważa się, że przyczyną była iskra powstała podczas hamowania pociągu. W gaszeniu brały udział składy kolejowe i duża ilość samolotów. W wyniku pożaru zginęli dwaj strażacy. Pamiętam, jak z balkonu kolegi w Gliwicach było widać ogromną chmurę dymu... Szlaki KP Kotlarnia w dużej mierze przebiegają właśnie przez lasy i wspomniane tereny. Kiedyś widziałem zdjęcia z jakiejś akcji z tymi wagonami już po 2000 roku.
Bardzo ciekawy artykuł o tym pożarze, pt. "Las - Kuźnia Raciborska", autorstwa Tadeusza Głowackiego i Stanisława Mazura, znajduje się w specjalnym wydaniu "Przeglądu Pożarniczego" z 2012 r. na str. 235 - 249. Opracowanie "Była taka akcja..." ukazało się z okazji stulecia miesięcznika „Przegląd Pożarniczy” i jest zbiorem 36 artykułów o najciekawszych, najbardziej znanych, historycznych już akcjach straży pożarnej. Wydawnictwo dostępne jest w wersji on-line, można więc ściągnąć je na komputer i zapoznać się ze wszystkimi artykułami (kilka dotyczy pożarów, które dotknęły PKP).
https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7766/By a taka akcja .pdf?sequence=1

Wracając do głównego wątku o pożarze lasu w rejonie Kuźni Raciborskiej, w powyższym opracowaniu można przeczytać m.in. o tym, że pociąg gaśniczy wykorzystywany był od samego początku, do ostatniego dnia pożaru - czyli w okresie 18 dni [26.08.1002 (środa) do 12.09.1992 (sobota)], a oprócz tego PKP, w ramach pomocy, wysłało w sumie 53 cysterny (które dowiozły ogółem 3200 m3 wody do celów gaśniczych). Cysterny te podstawiano od 28 sierpnia do 7 września (wspomagały samochody gaśnicze przez 11 dni), przy czym jak kształtowała się ich liczba, w poszczególnych dniach, można dowiedzieć się z tabeli, znajdującej się na końcu artykułu.

EP08 - Pomarańczowo-zielone
podobnie jak dla pierwszych pięciu lokomotyw serii EP08.
Te bardzo interesujące malowanie EP08, występujące w dwóch wariantach, na co najmniej 9 szt. EP08 (a nie pięciu), jest analizowane w temacie dotyczącym lokomotyw EP08 #1
Temat ma tylko 12 stron, więc łatwo go przejrzeć i wyłapać wpisy dotyczące takiego malowania. Dodatkowo, można tam np. zobaczyć zdjęcia lokomotyw EP08, z pudłem w całości pomarańczowym ale z zielonym dachem.
 

Podobne wątki