Schürzen-Eilzugwagen Chixa 015 02(2?)
015 022 Chix - typ 36W, prototyp zbudowany tylko w 1 egzemplarzu przez Pafawag, z rokiem produkcji 1948 na tabliczce (budowę ukończono w czerwcu 1948). Posiadał charakterystyczne poziome przetłoczenia na poszyciu ścian bocznych. Później oznaczony serią
Chixt, po 1956
Bhixt. Pierwszy przydział: DOKP Wrocław (styczeń 1949), w początku lat 50-tych w DOKP Szczecin - gdzie pracował do skreślenia ze stanu Wagonowni Szczecin w dniu
26.11.1964 r. W służbie PKP zmieniono mu barwy na standardowe, oliwkowe z szarym dachem. Po skreśleniu z inwentarza pudło wagonu, zaadoptowane na pomieszczenie gospodarcze, stało na terenie lokomotywowni w Szczecinku jeszcze w połowie lat 80-tych.
Typ 36W wywodził się z umownego typu C4i (określanego niekiedy jako typ Cix lub "wagon 25-t."), budowanego po wojnie w Pafawagu na podstawie dokumentacji wagonów wojennego typu C4i-43. Wg spisu inwentarzowego z dnia 5.07.1945, w halach ówczesnego Linke-Hofmann Breslau przejęto 3 wagony wspomnianego wyżej typu, w różnym stadium budowy. Ukończono je do czerwca 1946 r. (wg zamówienia Ministerstwa Komunikacji z dnia 22.05.1946). Dodatkowo od kwietnia do grudnia 1947 r. oddano kolejne 18 szt. wagonów typu C4i oraz w 1948 r. (w styczniu i czerwcu) ostatnie dwa, określane wspólnie jako typ 36W, choć tylko ten drugi był prototypem opisanym wyżej. Razem Pafawag zbudował 23 wagony 3 klasy oparte na niemieckim typie C4i-43 oznaczone 015 000 do 015 022 (pierwsze trzy serią Cix, kolejne Chix). Większość wagonów tego typu wycofano w I połowie lat 60-tych, ostatnie dwa w 1966 i 1967.
Do szczegółow odsyłam do świetnego artykułu
Piotra Kilanowskiego "Lekkie wagony osobowe budowy wojennej typu BC4üp-42a, C4üp-42a i C4i-43 na PKP po 1945 roku oraz powojenna kontynuacja ich produkcji - wagony typu C4i i 36W z Pafawagu" Świat Kolei nr 8/2021 str. 24 - 31 (pomoc w powstaniu artykułu udzielili Krzysztof Koj, Andrzej Etmanowicz i Gerhard Schmitt).