• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.819 525 30
To znaczy, że nie rozumiem stwierdzenia: jeden z 4 jedynych wagonach 306Ab.
Jak jeden z czterech, to wagonów, nie wagonach, a jak jest ich cztery, to nie "jedynych".
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.262 2 1
Na holenderskiej grupie FB dotyczącej wagonów towarowych pojawiły się ciekawe zdjęcia wagonów z Polski, które wykonał i umieścił Rein van Putten:

Grodzisk Wlkp. 15.04.1997r. | 31 51 196 9 567-6 (Gags-t)
274187948_2141388419347203_8057167822662002131_n.jpg


Wolsztyn, 23.04.1994r, Ucs
275109345_2152145368271508_1202191951104873034_n.jpg


Wolsztyn, 16.04.1993r. Tikkms-x, z których pierwszy to numer 21 51 078 6 364-3
275116849_2152146108271434_932629359353461842_n.jpg
 

404W Eaos

Aktywny użytkownik
Reakcje
170 9 0
Na holenderskiej grupie FB dotyczącej wagonów towarowych pojawiły się ciekawe zdjęcia wagonów z Polski, które wykonał i umieścił Rein van Putten:

Wolsztyn, 23.04.1994r, Ucs
Zobacz załącznik 880876

Wolsztyn, 16.04.1993r. Tikkms-x, z których pierwszy to numer 21 51 078 6 364-3
Zobacz załącznik 880877
Pytanie czy są dobrze podpisane. Choćby czy 2 i 3 dzieli rok?
W każdym razie to jest jeszcze ta inna wcześniejsza era na kolei. Mniejsza o ryflaka i 9W, ale wapniarki i PRZEDE WSZYSTKIM to ŻYCIE NA PLACU ŁADUNKOWYM !!!!
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.262 2 1
Pytanie czy są dobrze podpisane. Choćby czy 2 i 3 dzieli rok?
W każdym razie to jest jeszcze ta inna wcześniejsza era na kolei. Mniejsza o ryflaka i 9W, ale wapniarki i PRZEDE WSZYSTKIM to ŻYCIE NA PLACU ŁADUNKOWYM !!!!
Opisy z datami są autora zdjęć. Można domyślić się, że wykonano je przy okazji wypadów na wolsztyńskie parowozy. Zdjęcie 2 i 3 są wykonane praktycznie w tym samym miejscu, ale widać choćby różnicę w zarośniętym torowisku.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
141 13 0
A mnie zastanawia sam rozładunek 206Se. Wygląda, że przenośnik ślimakowy jest bez koryta - zagłębiany w ładunku - czyli ziarno wysypywane jest na tory. Ciekawe, co jeszcze ten przenośnik zgarnął, oprócz ziarna.;)
 
Reakcje
3.662 30 0
A mnie zastanawia sam rozładunek 206Se. Wygląda, że przenośnik ślimakowy jest bez koryta - zagłębiany w ładunku - czyli ziarno wysypywane jest na tory. Ciekawe, co jeszcze ten przenośnik zgarnął, oprócz ziarna
Mam nadzieję, że jednak był to przenośnik ślimakowy z tzw. koszem. ;)
Coś jak tu: https://zuptor.pl/przenosniki-slimakowe/ , tyle że o mniejszych wymiarach, umożliwiających wsunięcie kosza pod zasuwę spustową.
Poniżej zdjęcie w nieco większym rozmiarze i po rozjaśnieniu. Sądzę, że jednak jest tam kosz zasypowy, do którego dozowane jest ziarno ze zbiornika wagonu. Gdyby nie było kosza, to ziarno - które jak widać sypie się "strumieniem" na przyczepę, rozsypane byłoby na torze, a tego nie widać.

Analiza.jpg


Po za tym myślę, że z dużym prawdopodobieństwem rozładowywane ziarno jest przeznaczone na paszę dla zwierząt. Uprawa zbóż i pozyskiwanie z nich ziarna, zarówno w PRL jak i obecnie, w większości (ok. 60 %) przeznaczone jest (i było) do wytwarzania, w tym indywidualnie w gospodarstwach rolnych i przemyśle paszowym, różnego rodzaju pasz treściwych i mieszanek paszowych dla zwierząt hodowlanych, głównie dla trzody chlewnej, bydła, koni, wszelkiego drobiu itp. Zaledwie ok. 20 % produkcji przeznaczane jest do spożycia dla ludzi (np. mąki, a z nich pieczywo, płatki itp), ok. 10 % wykorzystywane jest na cele przemysłowe (w tym do produkcji np. piwa czy spirytusu), a pozostałe ok. 10 % na inne cele, w tym na materiał siewny do wykorzystania w przyszłych latach, na odnowienie upraw.

Nie tylko jęczmień, owies, pszenżyto, kukurydza ale i "typowo" chlebowe zboża, jak żyto czy pszenica, wbrew pozorom służą w większych ilościach do żywienia zwierząt, stąd ich transport i przeładunek (co prawdopodobnie obrazuje powyższe zdjęcie), nie wymagał i nie wymaga zachowania jakiś mocno wyśrubowanych norm, jakie dotyczą transportu i przeładunku ziarna przeznaczonego do wyrobu produktów spożywczych dla ludzi.

Mogę też dodać, że zdjęcie przedstawia raczej "typowy" obraz (pamiętam osobiście takie "sceny"z lat 80-tych i początku lat 90-tych) rozładunku ziarna zbożna przy pomocy przewoźnego przenośnika ślimakowego, z pojedynczych wagonów zbiornikowych podstawianych przy placu ładunkowym. Takie przenośniki ślimakowe były chyba w każdym Państwowym Gospodarstwie Rolnym, choć zdjecie nie jest już z czasów PGR-ów, bo datowane jest na 1994 r. Tym niemniej wówczas istniały GRSP-y (Gospodarstwa Rolne Skarbu Państwa, powstałe po likwidacji w 1993 r. PGR-ów). Oczywiście odbiorcami mogli być też indywidualni rolnicy np. zrzeszeni w jakiejś spółdzielni rolniczej czy kółku rolniczym, a także, skoro to rok 1994 i Wielkopolska (stacja Wolsztyn), mógł to być jakiś pojedynczy "bamber" (w Wielkopolsce, potoczna nazwa bogatego rolnika, mającego dużo hektarów ziemi, zwierząt hodowlanych itp), którego było stać na zamówienie całego wagonu ziarna tylko dla siebie.
 
Ostatnio edytowane:

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
474 1 0
Jaki towar konkretnie? Tyle co kojarzę, że chłodnie były stosowane do przewozu produktów spożywczych (półtusze, ryby) bądź suchego lodu.
Odzież - w połowie lat siedemdziesiątych tych wagonów było już za dużo w stosunku do realnych potrzeb, transport samochodowy przejmował ładunki łatwo psujące się więc chłodnie podstawiano pod załadunek towarów czułych na zawilgocenie.
 
Reakcje
55 0 0
Na polskich szlakach widać już ostatni typ wagonów produkowany przez Tatravagonkę w ramach zamówienia na 936 wagony dla PKP Cargo - 90' przegubowe platformy typu N-234-0?, seria Sggmrs.

Na ten moment zarejestrowane jest 105 ze 144 wagonów, EVN:
31 51 4961 230-3 : 334-3

Na poniższym filmie są to 1, 2 oraz 12 wagon.
 
Reakcje
55 0 0
W nawiązaniu do: link - część wagonów z CTL oznaczenia wewnętrznego 455W kupił Bartex, co widać na poniższych filmach - są to ciemnoszare węglarki, o prefiksie 33 56 5342:


Natomiast wagony 408W zostały nabyte przez Koltar, na materiale od 2:20:

 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.621 27 2
Kilka kadrów z serialu "Sześć milionów sekund" :)
Serial telewizyjny dla dzieci i młodzieży z 1983 roku
Data premiery: 2 września 1984
Zdjęcia: Dominik Kozioł
Źr. https://vod.tvp.pl/

Na trasie z Katowic do Wisły Głębce

EU07 Bipa odc 12 (4).jpg


EU07 Bipa odc 12 (1).jpg


EU07 Bipa odc 12 (2).jpg


EU07 Bipa odc 12 (3).jpg


Wisła Głębce i dawny wagon bagażowy na żeberku od strony Katowic

Bagażowy Wisła Głębce odc 13 (3).jpg


Bagażowy Wisła Głębce odc 13 (1).jpg


Bagażowy Wisła Głębce odc 13 (2).jpg


Wisła Głębce i EU07-204 (MD Czechowice Dziedzice)

EU07-204 Głębce d.jpg


EU07-204 Głębce.jpg


EU07-204 Głębce b.jpg


EU07-204 Głębce c.jpg


Ustroń Polana

EU07-204 Ustroń.jpg


EU07-204 Ustroń b.jpg


Katowice

Katowice ET21.jpg


Katowice.jpg


Katowice b.jpg
 

Podobne wątki