Dzisiaj - jak mówili klasycy - coś z zupełnie innej beczki. A może nie do końca...
Ponieważ zawsze mnie fascynowało jak w trakcie różnych dyskusji ludzie tak łatwo sobie rzucają typami polskich wagonów z okresu międzywojennego - AIII, CV, PVII - i w dodatku wiedzą o czy mówią, trochę im pozazdrościłem, a trochę poczułem się gamoniowato. Przetrzepałem więc wtedy to co mam w domu i na własne potrzeby aby mieć to w jednym miejscu, zrobiłem takie coś:
A – pasażerskie (czteroosiowe)
Wagony konstrukcji mieszanej (stalowa ostoja, pudło drewniane kryte blachą)
AI – czteroosiowy serii Chrx Lilpop 40 sztuk (15 szt. 1924, 25 szt. 1925) sześć przedziałów
otwartych i trzy przedziały zamkniete, po osiem miejsc w każdym
AIa – czteroosiowy serii Chxz „Wagon” 30 sztuk (10 szt. w 1925, 20 szt. w 1926) dziewięć
ośmiomiejscowych przedziałów
AIb – czteroosiowy serii Chxz Zieleniewski 35 sztuk (25szt. w 1926, 5szt. w 1927 i 5szt. w
1928)
A II - 110 wagonów Breda serii ABhuxz (80 szt.) i Bhuxz (30 szt.)
A III - czteroosiowy serii Chrx Lilpop (
35 szt.? [najprawdopodobniej jednak 25 szt.] w latach
1925- 27) sześć przedziałów otwartych i trzy przedziały zamknięte po osiem miejsc
A IIIa – czteroosiowy serii Chrx
Lilpop? (10 szt.
1927?) sześć przedziałów otwartych i trzy
zamknięte po osiem miejsc
A IV – czteroosiowy serii ABChxz Lilpop (10 szt. 1926) 1 i ½ przedziału pierwszej klasy (cztery
i dwa miejsca), dwa przedziały drugiej klasy po sześć miejsc i cztery przedziały trzeciej
klasy po osiem miejsc
Wagony konstrukcji całkowicie stalowej
A V – czteroosiowy serii ABhuxz Lilpop (40 szt. 1928) przedział i dwa półprzedziały pierwszej
klasy po dwa miejsca w rzędzie oraz pięć i ½ przedziału drugiej klasy po trzy miejsca w
rzędzie) oraz serii Bhuxz Lilpop (35 szt. 1930) sześć przedziałów po sześć miejsc i trzy
półprzedziały po trzy miejsca
A VI - czteroosiowy Chrx (od 1929 roku LRL, Zieleniewski, HCP) cztery przedziały zamknięte
i sześć przedziałów otwartych po osiem miejsc, od 1930 roku pięć przedziałów
zamkniętych i pięć otwartych
A VIa – czteroosiowy serii Chxz (HCP 10 szt. 1928, Zieleniewski 10 szt. 1928) dziesięć
ośmiomiejscowych przedziałów
A VII?- czteroosiowy serii ABChuxz Lilpop (28 szt. 1929) jeden i ½ przedziału pierwszej klasy
po dwa miejsca w rzędzie, trzy przedziały po sześć miejsc drugiej klasy i cztery przedziały
po osiem miejsc trzeciej klasy
A VIII – czteroosiowy serii Bhuxz Lilpop (od 1930, w 1930 5 szt.) osiem sześciomiejscowych
przedziałów
A IX – czteroosiowy BChuxz cztery przedziały po sześć miejsc drugiej klasy i pięć przedziałów po
osiem miejsc trzeciej klasy
B – bagażowe
B I - czteroosiowy serii Fhpx Breda 25 szt. 1925
B II? - czteroosiowy serii Fhx Lilpop 25 szt. 1932 (bez przedziału „celnego” i kiosku na dachu)
B III – czteroosiowy serii
Fhx (Fhpx?) Lilpop 35 szt. 1938 (z kioskiem na dachu,
była też wersja
z przedziałem „celnym” i kioskiem na dachu - czy to jeszcze BIII?)
C – towarowe
C I - kryte dwuosiowe serii Kd (z dolną budką i bez niej, rozstaw osi 4,5m, długość pudła 8m)
C Ia – kryte dwuosiowe z górną budką (rozstaw osi 4,5m, długość pudła 8m)
C II – węglarka dwuosiowa serii Wdd (ściągi ścian bocznych po przekątnej przez wszystkie pola
ściany bocznej, 11 piór resorowych)
C IIa – węglarka dwuosiowa serii Wdd (zastrzały wzmacniające po przekątnej tylko pomiędzy
słupkiem przydrzwiowym i sąsiednim bocznym – na jednym polu ściany bocznej, 13 piór
resorowych, pod drzwiami wzmocnienie za pomocą podciągów) wyglada jak DRG
Konigsberg
C IIb – węglarka dwuosiowa Wdd (zastrzały wzmacniające po przekątnej pomiędzy słupkiem
narożnym i sąsiednim bocznym oraz pomiędzy przydrzwiowym i sąsiednim bocznym, 12
piór resorowych)
C III – platforma dwuosiowa z ławą pokrętną serii Pdkł (z budką lub bez, rozstaw osi 4,5 m)
C IV – platforma dwuosiowa z drewnianymi kłonicami serii Pddk (rozstaw osi bez budki 6m, z
budką 6,5 m)
C V – kryte dwuosiowe (przestrzenne) serii Kds (z dolną budką lub bez, rozstaw osi 7m, długość
pudła 10,8m)
C VI – platforma czteroosiowa serii PPkss (z budką lub pomostem, rozstaw czopów wózków 13,8 m)
C VII? - platforma dwuosiowa z kłonicami stalowymi serii Pddk (rozstaw osi bez budki 6m, z
budką 6,5 m)
C VIII? – platforma dwuosiowa do przewozu szyn Pdks (bez budki, rozstaw osi 8 m)
C IX – kryty dwuosiowy (przestrzenny) serii Kpz (rozstaw osi 8 m, długość pudła 13,1 m)
? - kryty czteroosiowy serii KKs
D – specjalne
D I – cysterna dwuosiowa do gazu świetlnego (trzy zbiorniki nitowane) serii R
D Ia – cysterna dwuosiowa do gazu śweitlnego (trzy zbiorniki spawane) serii R
D II – cysterna czteroosiowa z budką hamulcową serii RR
D III – trzyosiowe wagony ogrzewcze serii Oy (Zieleniewski)
? - dwuosiowy do przewozu węgla drzewnwgo serii Sd (Lilpop i Zakł. Ostrowieckie)
E – specjalne-lodownie
E I – dwuosiowy wagon lodownia serii Slmz
E II – dwuosiowy wagon lodownia serii Slbz
F – specjalne -
do przewozu żywych zwierząt?
F I – dwuosiowy do przewozu nierogacizny (HCP) serii Stnz
? - dwuosiowy do przewozu bydła serii Stbz (Zieleniewski)
? - dwuosiowy do przewozu drobiu serii Skgz (Zieleniewski)
P – pocztowe
P I -
czteroosiowy serii Gmx Lilpop 1923 15 szt.
P II -
P IIa - czteroosiowy seria Gmx Lilpop, HCP(22 szt., ładowność 13t)
P IIb - czteroosiowy seria Gx Lilpop (8 szt., ładowność 10t)
P IIIc - czteroosiowy seria Glx Lilpop (5 szt. ładowność 8,5t, bez magazynu)
P III – trzyosiowy serii Gmy Zieleniewski (9 szt. 1927, 6 szt. 1928, ładowność 7,5 t)
P IV –
czteroosiowy serii Gmmx Zieleniewski (10 szt. 1928)
P V -
dwuosiowy serii Gm Huta Królewska (105 szt., od 1929, ładowność 8 t)
P VI – czteroosiowy serii Gmmx Zieleniewskiego (10 szt., 1932, ładowność 16 t)
P VII – dwuosiowy serii Gmw (Zieleniewski 10 szt., 1935, Lilpop 32 szt., 1936-38, ładowność 6 t)
Okazało się, że trochę tego jest, a troszkę też brakuje.
Kolorem oznaczyłem pozycje niepewne (źródła są tu nieprecyzyjne) lub mi brakujące.
Korzystałem oczywiście z wypowiedzi Krzysztofa Koja (m.in. z tego forum), artykułu Andrzeja Etmanowicza, ciekawej dyskusji wszczętej przez wolfika na temat węglarek CII http://forum.modelarstwo.info/threa...w-cii-ciia-i-ciib-ii-epoka.15718/#post-222008, oraz jego walki z materią lodowni EI http://forum.modelarstwo.info/threads/wagon-lodownia-1l-jako-e-i-ep-ii-z-zestawu-umf.17576/, książki F. Przeździeckiego oraz innych pomniejszych.
Może komuś jeszcze się to przyda, może ktoś uzupełni, a może gdzieś takie zestawienie już istnieje i tradycyjnie wyważam otwarte drzwi