• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Wygrzebane na stronach o Łapach:

1. Towarowo (właściwie wojskowo-towarowo) - pierwsze zdjęcie podobno 1939, reszta?. Być może to ten sam pociąg ale może ktoś określi po mundurach bo nie mogę się zdecydować czy orzeł jest ukoronowany czy nie:
3230.jpg 6757.jpg 6791.jpg 6840.jpg
2. Osobowo:
1993.jpg 6734.jpg 6737.jpg 6832.jpg 92660-obrocony.jpg
3. W budowie lub remoncie
4309.jpg 4887.jpg
4. Kościerzyna:
pa7022.jpg

Wszystkie pliki ze strony wirtualnelapy.pl
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
"Prawie" czyni różnicę. pewne elementy są owszem podobne, ale inne różne.
Z rzeczy większych, proszę zwrócić uwagę na różnice w proporcjach drzwi. Rosyjskie miały większe. Widać to na tym 1 zdjęciu ze stacji Łapy.
I na koniec wagon z Mościc nie ma znaku rosyjskiej skrajni.
Więc dalej twierdzę, że to wagon austro-węgierski. Ale może być też kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, której typów nie znam.
 
OP
OP
A
Wiem, wiem, chodziło mi tylko o konstrukcję. Ten "łapski" pewnie bardziej pasowałby do tego z katalogu Ringhoffera, ale takie pierwsze skojarzenie mi się nasunęło.
Dla mnie osobiście i tak najciekawsze jest zdjęcie z Kościerzyny - takiej jej nie znam. Ponieważ pociąg miał relację do Gdyni to widoczna nastawnia musiałaby być późniejszym posterunkiem dyżurnego peronowego, ale ta wieża ciśnień?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
155 1 0
Kilka miesięcy temu była w tym temacie poruszona bardzo ciekawa sprawa wagonów sanitarnych z okresu wojny. Temat ucichł, ale znalazłem coś ciekawego.
Na forum "Odkrywca", pod linkiem http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=745642#1818225
znajduje się bardzo dużo zdjęć i informacji na temat polskich
pociągów szpitalnych i sanitarnych. Jest tam postawione tyle zagadkowych
hipotez, a poruszane tematy są na tyle ciekawe, że proszę Kolegów o
opinie na ten temat.
 
OP
OP
A
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/247855/6a3e743737fd1f947e93040302777353/
Wagon kolejowy do transportu drobiu.
Data wydarzenia: 1927-05

Czy wagony do drobiu podobnej budowy znajdowały się na PKP (chodzi mi o takiego "bocznika")
Duża ciekawostka. To wagon klei jugosłowiańskich [tu w wersji SChS, po wersji SDŻ, a przed JŻ]. I raczej nie było robione w Polsce, ani wagon nie polskiej produkcji.
Nasze podstawowe typy - do drobiu [np z Sanoka] i do trzody [np z HCP] były już na zdjęciach.
Przy okazji innych poszukiwań okazało się, że może to być wagon produkcji mocno przed wojną z nami zaprzyjaźnionej Rumunii

cfr_pasariAstraArad.jpg


2110200711_07_17.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
689 1 0
Holandia, Zwolle, 6 kwiecień 1956, opis: "Opdrachten ketelwagen met chemie uit Polen"

Ketelwagen-uit-Polen-Zwolle-6.04.1956-1.jpg


Ketelwagen-uit-Polen-Zwolle-6.04.1956-2.jpg

Zdjęcia są częścią fotoreportażu z Nationaal Archief http://www.gahetna.nl/

ketelwagen uit Polen Zwolle 1956 01.jpg ketelwagen uit Polen Zwolle 1956 02.jpg ketelwagen uit Polen Zwolle 1956 03.jpg ketelwagen uit Polen Zwolle 1956 04.jpg

Z kolei szwedzkie archiwa "skryły" innego "podróżnika". M/S Trelleborg, lipiec 1958 (Foto Seved Walther):

MS Trelleborg 07.1958 Foto Seved Walther.jpg
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Wydumałem sobie nowy problem. Na stronie Facebook-owej Muzeum Kolejnictwa wisi sobie takie zdjęcie

293467_206027012792475_1312582_n.jpg


skromnie opisane jako budowa linii średnicowej w Warszawie. Zaciekawił mnie ten wagon (oraz drugi stojący w tle, a wyglądający na taki sam). Poszukując podobnych konstrukcji natknąłem się na stronie http://www.eisenbahnstiftung.de na dwa kolejne obrazki z czasów wojny wykonane przy okazji zmiany na inny rozstaw toru (zresztą znalazły się one też chyba w książce "Reichsbahn hinter der Ostfront" więc pewnie pochodzą z zasobów Bundesarchiv) - tak czy siak - wszędzie konsekwentnie opisywane jako "polskie" wagony

11096.jpg


Ein polnischer Schnellzugwagen .jpg


oraz w naszym rodzimym NAC-u zdjęcie wagonu podobnej konstrukcji ale już 1/2/3 klasy.

PIC_1-G-3009.jpg


No i pojawiło się odwieczne pytanie - co to jest? Próbę wyjaśnienia podjął NAC podając w opisie pod zdjęciem : Opis obrazu: Wagon osobowy pośpieszny kursujący na linii Warszawa - Paryż wykonany w Małopolskiej Fabryce Sanockiej. Nie wiem, może z oryginału zdjęcia da się z tabliczek to faktycznie wyczytać. Próbując jednak znaleźć ślad w literaturze zajrzałem do "Dziesięciolecia Polskich Kolei Państwowych" i dowiedziałem się tam, że:
...w roku 1920 zawarto z przemysłowcami umowy na dostawę taboru...
- z fabryką "Wagon" w Ostrowie na 2800 wagonów osobowych 2 i 3 osiowych twardych
- z fabryką Lilpop, Rau i Loewenstein na 3000 wagonów osobowych (2000 twardych 2 i 3 osiowych, 500 miękkich 3-osiowych oraz 500 miękkich i twardych 4-osiowych)
- z fabryką L. Zieleniewski na 2000 wagonów osobowych twardych
Oczywiście założeń tych nie udało się zrealizować, ale w roku 1926 faktycznie wykonano partię 10 sztuk wagonów 1/2/3 klasy (co pasowałoby do fotki z NAC-u bo data kolejnej rewizji jeśli dobrze widzę jest wyznaczona na 1927 rok), a od 1924 roku budowano w małych partiach wagony czteroosiowe 3 klasy.
Pozostaje otwartą kwestią jak dla mnie kto te wagony zbudował, bo jak czytamy (przypomnę - 1928 rok): Wagony osobowe buduje się obecnie 4-osiowe o pudle żelaznem; wagony te były całkowicie zaprojektowane według wskazówek Ministerstwa Komunikacji, a wszystkie rysunki wykonane przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Wagonowe. Wagony tego typu budują wszystkie trzy wytwórnie krajowe, przyczem H. Cegielski i L. Zieleniewski budują dotąd tylko wagony twarde III klasy. Sam opis dotyczy już pewnie raczej "szczupaków", ale czy da się go zinterpretować w ten sposób, że wagony miękkie wcześniej budował tylko Lilpop? A w takim razie przed "szczupakami" budowano w Polsce jeszcze inne wagony czteroosiowe?
Dla mnie jak zwykle ;) jest to temat nowy, stąd tyle pytań. Może ktoś się z tym już zetknął, a może jest już gdzieś ten temat "rozpracowany"?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Taaaa - tak sobie myślę, że bez Ciebie "zgnuśnieli" byśmy do reszty ... ;)
Próbując jednak znaleźć ślad w literaturze zajrzałem do "Dziesięciolecia Polskich Kolei Państwowych" i dowiedziałem się tam, że:
...w roku 1920 zawarto z przemysłowcami umowy na dostawę taboru...
- z fabryką "Wagon" w Ostrowie na 2800 wagonów osobowych 2 i 3 osiowych twardych
A tu Drogi Andrzeju, potwierdzenie - wagon serii Chxz 15 308. Fota niestety marna (nie zachował się negatyw), więc widać niewiele. Szkoda, bo w oknie jest jakaś okolicznościowa wywieszka i pewnie dostarczyłaby wiele informacji. Fotkę wykonano na tle nowych hal fabrycznych. Pod drzwiami, widoczna jest charakterystyczna tabliczka firmowa ostrowskiego WAGONU.
Kolejne dwie - to grupowe fotki pracowników zatrudnionych przy budowie wagonów osobowych (moim zdaniem tych samych co na fotce pierwszej). Na pierwszej z nich, uwieczniony mój dziadek (to ten młody Gościu w czapce w drugim rzędzie po środku :) ).
 

Załączniki

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Problemy trzeba rozwiązywać a nie tworzyć.... ;)
Próbę wyjaśnienia podjął NAC ..
Chyba lepiej by było gdyby nie podejmował..... :(
Nie wiem, może z oryginału zdjęcia da się z tabliczek to faktycznie wyczytać.
Z oryginału zdjęcia przy dobrych chęciach to i numer fabryczny można odczytać ..... ale po co się wysilać.... :( lepiej napisać kolejną głupotę.:(
Na podstawie tego zdjęcia mogę w 100% powiedzieć, że producentem tego wagonu była fabryka:

PIC_1-G-3009 (1).jpg
 

Podobne wątki