• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Dziękuję Kolegom za odkurzenie tematu MHx - ów. Dzięki informacjom uzyskanym od Was sporo się uczę.
W zakresie tropienia prawdy dokopałem się do ciekawych zdjęć, które przedstawiają wagony mogące w pewnym stopniu przypominać omawiane na tym forum "angliki". Zresztą na początku omawiania tego tematu wspólnie debatowaliśmy nad ewentualnym podobieństwem wagonów Mhx do wagonów włoskich. Swojego czasu również czyniłem takie egzotyczne porównania.
Oto jego wyniki:
Zobacz załącznik 316343

Zobacz załącznik 316344
[DOUBLEPOST=1438551971,1438551204][/DOUBLEPOST]"Sympatyczny" Pan Duce machając wydaję się życzyć dobrej nocy w dniu dzisiejszym :)
Na górnym zdjęciu jest raczej tabor francuski. Wagon osobowy ma charakterystyczne dla nich wywietrzniki na dachu. Za wagon motorowy głowy nie dam, bo było dużo typów, i za bardzo w tym temacie nie siedzę.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Była już na forum, ale nie dowiedziałem się "co to takiego" - może teraz się uda ;)
Cały czas nie dają mi spokoju te cysterny wstawione przez Krzysztofa:

pr-28-a-jpg.jpg pr-28-2a-jpg.jpg

Zbiorniki są ewidentnie inne (różne średnice i konstrukcje) niemniej posadowione na identycznych ostojach. Ponieważ tropy "amerykański" i "radziecki" okazały się mocno niepewne zaczęło mnie nurtować inne pytanie - czy pomiędzy konstrukcjami 20R,21R....24R była pustka, czy też tylko o czymś nie wiemy?
No i okazuje się, że na pewno było coś po środku. Rakowski i Żmijewski wymieniają typ 22R o średnicy zbiornika 2,1 metra oparty na wózkach o rozstawie osi 1,8 m czyli 2XT.
Czy ktokolwiek widział to "cudo". W moim egzemplarzu "Trakcji i wagonów" z referatem na temat cystern raczono wydrukować akurat białe strony i nie mam pojęcia czy być może tam nie było jakiejś informacji. Takie chyba uroki ówczesnej poligrafii :ROFL:.
Kurczaki... Już śpieszę z autopoprawką, bo teraz ja dostanę opierdziel za skrót myślowy. Posadowiona na wózkach A1 "Diamond" oczywiście miało być. 2XT to jednak czasy późniejsze i rozstaw osi 1850mm.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
Cały czas nie dają mi spokoju te cysterny ... Ponieważ tropy "amerykański" i "radziecki" okazały się mocno niepewne zaczęło mnie nurtować inne pytanie - czy pomiędzy konstrukcjami 20R,21R....24R była pustka, czy też tylko o czymś nie wiemy?
No i okazuje się, że na pewno było coś po środku. Rakowski i Żmijewski wymieniają typ 22R o średnicy zbiornika 2,1 metra oparty na wózkach o rozstawie osi 1,8 m czyli 2XT.
Andrzej - a pisałeś, że o cysternach wiesz niewiele ;)
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Bo przepisanie paru danych z książki ciężko uznać za jakąkolwiek wiedzę. To raczej błądzenie po omacku i do tego nawet nie wiadomo czy w dobrym kierunku :(.
Niemniej jednak - jak się nie będzie szukać to się nie znajdzie. Tyle co ostatnio dowiedziałem się na tematy "wagonowe" mnie samego zaskoczyło. I to jest chyba w tym najpiękniejsze :).
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
To nie jest błądzenie, ale dobra dedukcja Andrzeju:
-co do 2 powyższych cystern to zbiorniki nie są amerykańskie albo radzieckie na modłę amerykańską, w latach 1942-1950 dostarczano do Europy cysterny nitowane,
W cysternie z pomostem chrakterystyczny jest kołpak i wlew (54 calowy) -te są bardzo amerykańskie.

-pokazana wcześniej cysterna ze skansenu (dwa kołpaki to konstrukcja American Car and Foundry dla USATC), czy jest jakaś tabliczka na wagonie?
Dwie identyczne odrestaurowane cysterny są w muzeum w Speyer (Badenia), a same beczki można do dziś spotkać na różnych lokomotywowniach czy gospodarstwach rolnych
we Francji.
http://www.rmweb.co.uk/community/uploads/monthly_10_2013/post-5983-0-05014200-1381499039.jpg zdjęcie z Newport, Anglia
model tej cysterny miał kiedyś Klein dziś Roco

-chętnie zobaczę tą cysternę SNCF ze Stargardu czy okolic, ciekawe czy miała jeden kołpak czy dwa?

Na górnym zdjęciu jest raczej tabor francuski. Wagon osobowy ma charakterystyczne dla nich wywietrzniki na dachu. Za wagon motorowy głowy nie dam, bo było dużo typów, i za bardzo w tym temacie nie siedzę.
To jest autorail ABJ Renault tylko chyba 1 lub 2 serii...
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
... czy pomiędzy konstrukcjami 20R,21R....24R była pustka, czy też tylko o czymś nie wiemy?
No i okazuje się, że na pewno było coś po środku. Rakowski i Żmijewski wymieniają typ 22R o średnicy zbiornika 2,1 metra oparty na wózkach o rozstawie osi 1,8 m czyli 2XT.
Czy ktokolwiek widział to "cudo".
Mam "Album" z fabryki świdnickiej, obejmujący okres produkcji od 1951 - 91 (to przecież główny producent wagonów cystern) - niestety, nie ma żadnej informacji o wagonie 22R. Należy więc sądzić, że wagon zbudowano gdzie indziej.
W archiwalnych fotkach - też nie ma takiego wagonu (część fotek jest opisana symbolami które są powszechnie znane, oraz większość - bliżej nieznanymi ;) ).
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
636 3 1
Cały czas nie dają mi spokoju te cysterny wstawione przez Krzysztofa:

Zobacz załącznik 316562 Zobacz załącznik 316563

Zbiorniki są ewidentnie inne (różne średnice i konstrukcje) niemniej posadowione na identycznych ostojach. Ponieważ tropy "amerykański" i "radziecki" okazały się mocno niepewne zaczęło mnie nurtować inne pytanie - czy pomiędzy konstrukcjami 20R,21R....24R była pustka, czy też tylko o czymś nie wiemy?
No i okazuje się, że na pewno było coś po środku. Rakowski i Żmijewski wymieniają typ 22R o średnicy zbiornika 2,1 metra oparty na wózkach o rozstawie osi 1,8 m czyli 2XT.
Czy ktokolwiek widział to "cudo". W moim egzemplarzu "Trakcji i wagonów" z referatem na temat cystern raczono wydrukować akurat białe strony i nie mam pojęcia czy być może tam nie było jakiejś informacji. Takie chyba uroki ówczesnej poligrafii :ROFL:.
Kurczaki... Już śpieszę z autopoprawką, bo teraz ja dostanę opierdziel za skrót myślowy. Posadowiona na wózkach A1 "Diamond" oczywiście miało być. 2XT to jednak czasy późniejsze i rozstaw osi 1850mm.
Co do cystern widocznych na powyższych zdjęciach, to w obu przypadkach są to bez wątpienia wagony pochodzenia radzieckiego (rosyjskiego). Tak przynajmniej wagony te były traktowane na PKP po roku 1945.
Tak, czy inaczej, w rosyjskich (radzieckich) podręcznikach dot. konstrukcji wagonów, można znaleźć rysunki i opisy obu wspomnianych typów cystern.
Jak wynika z opisu, starsza z nich (z kołpakiem na końcu zbiornika) pochodzi z roku 1933, natomiast druga - zbudowana została przed rokiem 1940.
Swoją drogą, trudno oprzeć sie wrażeniu, że drugi z wagonów (z kołpakiem w środku długości zbiornika) ma wiele cech konstrukcji znanych nam doskonale z polskich cystern typu 406R (i pochodnych), czemu w sumie trudno się dziwić, ponieważ konstrukcja cysterny 406R powstała w opraciu o konstrykcję cystern szerokotorowych budowanych w Polsce dla byłego ZSRR. Mam tu na myśli przede wszystkim bardzo charakterystyczne rozwiązanie mocowania i podparcia zbiornika na ostoi.

Jeśli chodzi natomiast o cysterny polskich typów 22R i 23R, to pierwszy z nich został zaprojektowany, jednak nie był nigdy produkowany (przynajmniej na to wskazują wszelkie źródła i moje osobiste doświadczenia :)), natomiast drugi - czyli 23R - nie został nawet zaprojektowany, chociaż przewidziano dla niego oznaczenie typu, które pozostało niewykorzystane...
Wagon cysterna typu 22R zaprojektowany został w latach 1952/53, jako wersja "rozwojowa" cysterny 21R (wcześniej 74W/1) i w założeniach projektowych miał być przeznaczony do przewozu paku (czyli najcięższych produktów naftowych). W związku z tym, miała to być cysterna o zbiorniku izolowanym watą żużlową, o grubości 100mm, z ogrzewaniem parowym.
Zbiornik miał miec średnicę zewn. 2300 mm, długość 10300 mm i pojemność 40m3, natomiast pozostałe zasadnicze wymiary tego wagonu (np. długość ze zderz., szerokość, rozstaw czopów skrętu, rozstaw osi wózków) były identyczne z wagonem typu 21R. Wagon typu 22R miał być wyposażony (podobnie jak wagony 20R, 20R/1, 20R/2 oraz 21R) w wózki typu 20R o rozstawie osi 1800mm, wywodzące się bezpośrednio z ujednoliconych wózków niemieckiej budowy wojennej.

P.S. W moim egzemplarzu "Trakcji i Wagonów" z referatem na temat cystern, nie ma co prawda "białych stron", ale nie ma też nawet żadnej wzmianki o wagonach typu 22R...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

AJ

Gość
Czyli jednak to Janusz miał rację (chylę czoła za spostrzegawczość). To mamy pełną jasność co do cystern czteroosiowych - dziękuję Panie Krzysztofie.

Jeśli chodzi natomiast o cysterny polskich typów 22R i 23R, to pierwszy z nich został zaprojektowany, jednak nie był nigdy produkowany
Ciekawe jest w tym kontekście umieszczenie cystern 22R w "Charakterystykach wagonów normalnotorowych PKP", które ukazały się w 1960 roku. Nie pierwszy to niestety chyba przypadek kiedy literatura rozjeżdża się z rzeczywistością.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
914 9 0
Pozwolę sobie odgrzać kotleta z pierwszej strony niniejszego tematu, mianowicie:

A. Jaroszewicz:
Pogrzebałem w pamięci, ale to nic nie dało. Pogrzebałem więc w archiwum i tu już jakby lepiej ;).
Okazuje się, że jeżdżąc w połowie lat osiemdziesiątych do MK oko aparatu szczęśliwie celowało nie tylko w parowozy. Podobnego wagonu co prawda nie znalazłem, okazało się natomiast że "instytucja kultury" miała w swoich zbiorach pocztę sanocką o którą również z pewnością odpowiednio "zadbała" :confused:.
Jarząbek:
Ten wagon swego czasu postawiono na torach muzealnych - co widać na Twoim zdjęciu - ale widocznie doszukano się, że został co prawda wyprodukowany w Sanoku ale w okresie okupacji i z tego powodu jest niegodny należytego wyeksponowania ;) ......i pojechał .... w okolice Zachodniej, gdzie podzielił los tego pierwszego. Jego numer to 50 51 00-18 035-3 Pmx.
Ciekawa sprawa. Wspomniany reprezentant odmiany P-VI wg. mnie nadal istnieje, a na pewno istniał jeszcze parę lat temu (2012-2013), natomiast jego stan jest makabryczny. Po kilku pożarach i systematycznym rozkradaniu nie ma już właściwie czego ratować. W styczniu 2009 skorzystałem z chwilowego braku bujnej roślinności (która go zazwyczaj skrywa) i wykonałem poniższe foto:

DSC05140.jpg

Był też drugi reprezentant tej samej odmiany, który długie lata stał w Opolu pomiędzy stacją a lokomotywownią. Niestety w drugiej połowie 2009 został spalony i w lutym 2010 roku udało mi się już udokumentować jedynie wrak,

nr_nieznany_PVI_7.02.2010_Opole.jpg

Wiem, że kilka osób ma jego zdjęcia sprzed pożaru. Być może udało by się ustalić ostatni numer i ozn. serii, gdyż były dość dobrze widoczne. Niestety najprawdopodobniej dwa wyżej wspomniane wagony były jednocześnie ostatnimi P-VI w Polsce. Cóż za paradoks, podobny egzemplarz pochodzący z dostaw dla poczty niemieckiej w czasie okupacji mieści obecnie klub miłośników kolei (ściślej makietę kolejową) w miejscowości Neu-Isenburg leżącej na południe od Frankfrurtu nad Menem,

http://www.bahnbilder.de/1024/ein-ehemaliger-postwagen-heute-besitz-702986.jpg
http://www.bahnbilder.de/bilder/der-ex-bahnpostwagen-db-sonnenschein--206772.jpg
http://www.bahnbilder.de/bilder/der-meci-bahnpostwagen-neu-lackiert-206773.jpg
http://www.bahnbilder.de/bilder/beim-umsetzen-des-meci-modelleisenbahn-206774.jpg
http://www.bahnbilder.de/bilder/das-original-bahnpostzeichen-db-des-206769.jpg

Natomiast jeśli chodzi o krzaki pomiędzy dawną stacją W-Wa Główna i stacją W-Wa Zachodnia, prócz wspomnianego P-VI wala się tam jeszcze kilka innych doszczętnie zrujnowanych wraków wagonów budowy przed-wojennej,

DSC05132.jpg
25.01.2009

DSC05134.jpg
25.01.2009

Pierwszy to wg mnie polska produkcja, nie pamiętam dokładnego ozn. typu, ale to będzie coś w rodzaju 'FIII' czy 'PIII' produkcji Lilpop, Rau & Loewenstein z drugiej połowy lat 30-ych XX w. Ten drugi natomiast posiadał ledwo widoczne oznaczenie '30503 Fhx' i nosi wiele cech pruskiej budowy wagonów Pw 4üPr16, ale nie jestem do końca pewien czy to właśnie ta odmiana.
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
Mam "Album" z fabryki świdnickiej, obejmujący okres produkcji od 1951 - 91 (to przecież główny producent wagonów cystern) - niestety, nie ma żadnej informacji o wagonie 22R. Należy więc sądzić, że wagon zbudowano gdzie indziej.
W archiwalnych fotkach - też nie ma takiego wagonu (część fotek jest opisana symbolami które są powszechnie znane, oraz większość - bliżej nieznanymi ;) ).
Czy Kolega posiada w swoich zbiorach zdjęcia cysterny W65 (może w innych katalogach)? Zamieszczone przeze mnie zdjęcie datowane jest na 1950 rok i niestety nie obrazuje zbyt wielu szczegółów cysterny W65. Szkoda ponieważ jest to nasz wyrób o którym niewiele osób wie. Zdjęcie ze strony http://autosan.cba.pl/historia/historia05.html

czteroosiowa cysterna W65_1950rok.jpg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
No i znalazłem ;)
W65 - to nic innego, jak cysterna typu 20R. Sanocka fabryka, była jednym z trzech producentów tego typu wagonów w Polsce (po Zielonej Górze i Świdnicy) i w sumie zbudowała ich 120 szt.
Kto jest producentem wagonów widocznych na zamieszczonych fotkach - nie wiem. Dodam, że cysterny 20R występowały również w wersji z otuliną zbiornika (fotka jest ;)).
 

Załączniki

Podobne wątki