• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.914 8 0
Krzysiu, a czy wagon z drugiej foty, to nie jest to samo, co ten model ?
No Karolku - wiedziałeś kogo się zapytać ;) O cysternach wiem niewiele - wiedza ogranicza się wyłącznie do opracowań książkowych.
Obie fotki cysterny przedstawiają wagon tego samego typu (tyle, że z różnych stron). Jak napisał P.Terczyński w swoim "Atlasie", cysterna 20R została wzorowana na rozwiązaniach niemieckich cystern bez ostoi. Stąd to podobieństwo do cystern, których fotki zmieściłeś. Wg mnie, to modele wagonów niemieckich. No i wózki też nie pasują.
Jutro spróbuję zamieścić rysunek zestawieniowy cysterny - będziesz mógł porównać podstawowe wymiary wagonu.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
Nie wiem czy ten wagon jest cały oryginalny czy tylko podwozie jest oryginalne a góra jest wbudowana po wojnie .Bo na tabliczce na podwoziu było napisane Spółka Akcyjna Wielkich Pieców Zakłady Ostrowie nr fabr 12285 rok 1931, Oznaczenie na pudle wagonu XG818136,
zdjecie2.jpg
1.jpg
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
No i znalazłem ;)
W65 - to nic innego, jak cysterna typu 20R. Sanocka fabryka, była jednym z trzech producentów tego typu wagonów w Polsce (po Zielonej Górze i Świdnicy) i w sumie zbudowała ich 120 szt.
Kto jest producentem wagonów widocznych na zamieszczonych fotkach - nie wiem. Dodam, że cysterny 20R występowały również w wersji z otuliną zbiornika (fotka jest ;)).
Jestem niezmiernie wdzięczny zarówno za zdjęcia jak i przekazaną cenną wiedzę. Pozostaję dłużnikiem :)
PS. Materiały o tej cysternie gromadzę dla potrzeb wykonania modelu w skali N.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Proszę się tylko nie denerwować jak któryś z wagonów nie pochodzą przed 1945 ....
Z tego powodu zapewne nikt się nie zdenerwuje. Przypomniałeś wagon dębliński .... i to mnie .... mało powiedzieć zdenerwowało a porządnie wk........ Wagon był do uratowania ale ... zdecydowany opór pewnej grupy miłośniczej spowodował, że starająca się o wagon druga grupa musiała się obejść smakiem. A w konsekwencji ...... i ci pierwsi też musieli się obejść smakiem i co było do przewidzenia wagon szlag trafił. :(
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
155 1 0
Wracając jeszcze do tematu zagadkowych wagonów sanitarnych i wagonów Mhx. Przypuszczam, że dużo więcej informacji można byłoby znaleźć u kolegów na niemieckim forum "Drehscheibe". Wydaje mi się, że Niemcy zawsze mieli dużo źródeł informacji. Sam jestem ciekaw by dowiedzieć się więcej w kwestii poruszonych w temacie pytań, ale ogranicza mnie bariera językowa. Zatem kto chcę pogłębić wiedzę w tym temacie i zna niemiecki - proponuję poszukać w wspomnianym forum.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Natomiast jeśli chodzi o krzaki pomiędzy dawną stacją W-Wa Główna i stacją W-Wa Zachodnia, prócz wspomnianego P-VI wala się tam jeszcze kilka innych doszczętnie zrujnowanych wraków wagonów budowy przed-wojennej,
Pierwszy to wg mnie polska produkcja, nie pamiętam dokładnego ozn. typu, ale to będzie coś w rodzaju 'FIII' czy 'PIII' produkcji Lilpop, Rau & Loewenstein z drugiej połowy lat 30-ych XX w. Ten drugi natomiast posiadał ledwo widoczne oznaczenie '30503 Fhx' i nosi wiele cech pruskiej budowy wagonów Pw 4üPr16, ale nie jestem do końca pewien czy to właśnie ta odmiana.
Ten "pierwszy" to bodaj najsłynniejszy wagon bagażowy w Polsce lat 80-tych. Więcej o samym wagonie łącznie z historią, było już tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/kaszuby-ad-1986.17258/page-3 więc nie będę się powtarzać. Od siebie dodam, że wagon po wycofaniu z eksploatacji w stanie kompletnym pojechał prosto z Lęborka do Warszawy. Szkoda że dzisiaj tak wygląda :(. W załączeniu moje fotki z "Muzeum" z lat 80-tych. Przepraszam za kolory, ale to źle wywołany ORWOpseudoCOLOR ;).

bagaz.jpg bagaz1.jpg bagaz2.jpg

O tym "drugim" Krzysztof Koj pisał kiedyś, że pochodził z Gliwic, ale odnośnika oczywiście nie potrafię znaleźć.

Korzystając jeszcze z okazji, że Kolega Pt47-106 wstawił taką fotkę ciekawego wagonu:

poproszę kilianzioma o przybliżenie tej konstrukcji. Okazuje się, że było ich w Polsce kilka. Ja się wymądrzać nie będę, bo wszystko co wiem to od Piotra. Nadmienię tylko że zbieżność kształtu dachu z polskimi wagonami z Ostrowca nie jest przypadkowa ;)

huta_w_ostrowcu0062.jpg


Zdjęcie ze strony http://www.200lathutywostrowcu.pl/
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
914 9 0
Ten "pierwszy" to bodaj najsłynniejszy wagon bagażowy w Polsce lat 80-tych. Więcej o samym wagonie łącznie z historią, było już tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/kaszuby-ad-1986.17258/page-3 więc nie będę się powtarzać. Od siebie dodam, że wagon po wycofaniu z eksploatacji w stanie kompletnym pojechał prosto z Lęborka do Warszawy. Szkoda że dzisiaj tak wygląda :(. W załączeniu moje fotki z "Muzeum" z lat 80-tych. Przepraszam za kolory, ale to źle wywołany ORWOpseudoCOLOR ;).
Dziękuję za odsyłacz, jakoś przespałem ten temat, a rozwiano w nim wątpliwości co do typu - jednak 'B-III'. Wagon jest o tyle ciekawy, że po dziś dzień nie jest unikatem w skali kraju. Drugi analogiczny wagon bagażowy stoi na stacji Kościerzyna, nosi ozn. 50 51 92-20 188-5 Dhxt z przydziałem do st. mac Gdynia. Załączam jego zdjęcie,

50_51_92-20_188-5_Dhxt_st.Gdynia_29.07.2008_Koscierzyna.jpg
50 51 92-20 188-5 Dhxt / 29.07.2008 / Kościerzyna.

poproszę kilianzioma o przybliżenie tej konstrukcji. Okazuje się, że było ich w Polsce kilka. Ja się wymądrzać nie będę, bo wszystko co wiem to od Piotra. Nadmienię tylko że zbieżność kształtu dachu z polskimi wagonami z Ostrowca nie jest przypadkowa
No ja też nie bardzo się mogę wymądrzać, bo nie jestem w temacie żadnym ekspertem. Próbowałem swego czasu rozpoznać ten wagon i wsparcie nadeszło ze strony kolegów z Rumunii. Jest to bowiem wagon produkcji rumuńskiej należący do serii 'G' budowanej w okresie ~1930-1940 przez zakłady Uzinele de Vagoane Arad i Unio Satu Mare (całkowita produkcja 154 szt. w tym 94 z tej drugiej fabryki). Wagony te służyły do transportu węgla drzewnego, tu mamy ich schematyczny rysunek i rysunek wózka:

http://s574.photobucket.com/user/c_claus/media/diverse/cocs.jpg.html
http://www.drehgestelle.de/2/pbn_ci149.html

Tu mamy foto historyczne oryginału:

http://s882.photobucket.com/user/florinbv/media/marfa/scan5.jpg.html

Swego czasu odwiedzając stację Satu-Mare spotkałem analogiczny wagon, a koledzy z Rumunii akurat mają zdjęcie gdzie częściowo widać jego dach z włazami ładunkowymi:

http://s297.photobucket.com/user/robypedia/media/trenuri/DSC01242.jpg.html

Tu mamy model takiego wagonu:

http://transport-in-comun.ro/forumuri/IMG_8509.jpg

Podstawowe dane:
- długość pomiędzy tarczami 12.950 m
- szerokość (samo "pudło") 2.710 m
- wysokość (samo "pudło") 2.180 m

Więcej zdjęć:

http://i286.photobucket.com/albums/ll104/floo_album/vagoane/042.jpg
http://i549.photobucket.com/albums/ii395/mblanque/IMG_4621.jpg
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/DSCF4972.jpg
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/DSCF4973.jpg
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/DSCF4976.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll104/floo_album/vagoane/043.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll104/floo_album/vagoane/044.jpg
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/DSCF4969.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz174/florin-dej/P1230744.jpg
http://i825.photobucket.com/albums/zz174/florin-dej/P1230742.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/freight/U/Uw-Uwa-Uya/Marfa_vechi.jpg


A poniżej moje zdjęcie cytowanego egzemplarza z Ełku,

XXK.jpg
80 51 9715 163-4 Ua (811117 XXk) / Ełk / 9.04.2012

I wózek: http://wstaw.org/m/2012/04/10/w.jpg
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
OP
OP
A

AJ

Gość

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Jak już wpadliśmy na chwilę w ten temat ....
To chciałoby się powiedzieć: "Chwilo trwaj" :)

... to wydaje mi się że poniższy wagonik służył temu samemu celowi:
Zamiast klap usypowych na ścianach bocznych miał oryginalnie rozwiązane drzwi (w tym wypadku chyba) wyładunkowe, dzielone w połowie.
Zdjęcie ze strony https://www.facebook.com/media/set/?set=a.287266684668507.69608.156841394377704&type=3
A jak widzę takie zdjęcia to nie wiem co mam kliknąć: "Doceniam, Super!, Wartościowa ..., Kocham to". Może ktoś by wymyślił jakąś super ocenę deklasującą wszystkie pozostałe. Dla mnie brakuje skali.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Jest to bowiem wagon produkcji rumuńskiej należący do serii 'G' budowanej w okresie ~1930-1940 przez zakłady Uzinele de Vagoane Arad i Unio Satu Mare (całkowita produkcja 154 szt. w tym 94 z tej drugiej fabryki). Wagony te służyły do transportu węgla drzewnego, tu mamy ich schematyczny rysunek i rysunek wózka:
Jak na tak niedużą serię, dużo trafiło ich do nas :). Okazuje się, że kolejny egzemplarz co najmniej do niedawna istniał w Lublinie, a uwiecznił go na zdjęciu Josef-Schwejk z "Obrotnicy"

lub-2-17-2.jpg


Wagon praktycznie w stanie oryginalnym. Ciekawe czy na naszych szlakach był używany zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, czy też jako zwykła krytka?
Zważywszy, że po wojnie wagony te wylądowały również na innych kolejach (m.in. DR) to nieźle rozpełzły się po Europie ;).
Jako się rzekło fotka ze strony: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,4657474
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Dzisiaj mała ciekawostka natury wczasowo-campingowo-wypoczynkowej. Ponieważ ja pewne podejrzenia mam, a nie chciałbym nic sugerować, pozostawiam wolne pole do interpretacji. Spróbuje ktoś zidentyfikować? Na koniec i tak będę miał ogromną prośbę do Krzysztofa Koja o pomoc w rozwikłaniu dziejów tego przypadku :).

Clipboard01.jpg

Jakość taka sobie niestety, bo skaner umarł i jest tylko zdjęcie zdjęcia :(.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A nie masz zdjęcia z drugiej strony?
Trochę mi to przypomina niemiecką jednostkę ET85.
[DOUBLEPOST=1439831362,1439830975][/DOUBLEPOST]Chyba to jest to.
Porównanko.jpg

[DOUBLEPOST=1439831782][/DOUBLEPOST]Chyba się troszeczkę pośpieszyłem ale .... jest to doczepa do ET85 czyli ES85.
 

SINYOU

Aktywny użytkownik
Reakcje
44 2 1
A nie masz zdjęcia z drugiej strony?
Trochę mi to przypomina niemiecką jednostkę ET85.
[DOUBLEPOST=1439831362,1439830975][/DOUBLEPOST]Chyba to jest to. Zobacz załącznik 319143
[DOUBLEPOST=1439831782][/DOUBLEPOST]Chyba się troszeczkę pośpieszyłem ale .... jest to doczepa do ET85 czyli ES85.
domyślam się że to pudło, jeżdziło na Śląskiej Kolei Górskiej ?
 
OP
OP
A

AJ

Gość
A nie masz zdjęcia z drugiej strony?
Mam. ale pewnie niewiele wniesie

Clipboard01.jpg


domyślam się że to pudło, jeżdziło na Śląskiej Kolei Górskiej ?
Po 1945 roku pewnie tak ;).

Dobra, to się przyznam że moje myślenie poszło w inną stronę:

Calm_36.jpg


chociaż oczywiście głowy za to nie dam. Wagon ze zdjęcia musiałby być ewentualnie późniejszy, bo konstrukcję ma już spawaną. Dlatego nie chciałem właśnie nic sugerować.
 

Podobne wątki