• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

OP
OP
A

AJ

Gość
I jeszcze kilka z wnętrz

6523.jpg 6506.jpg 6507.jpg 6509.jpg 6515.jpg 6517.jpg 6521.jpg
[DOUBLEPOST=1484413856,1484413108][/DOUBLEPOST]Na koniec - parę najistotniejszych kartek instrukcji z zasobów Centralnej Biblioteki Wojskowej

Clipboard01.jpg Clipboard02.jpg Clipboard03.jpg Clipboard04.jpg Clipboard05.jpg

i cytacik - pochodzi on ze strony 20 książki "Eisenbahn in Polen 1939-1945", a może dotyczyć "osławionego" pociągu PS 84 (wolne tłumaczenie moje ;))

"Szczególnie ostatnia linia (Warszawa - Siedlce - dop. mój) zastawiona dwutorowo pociąg w pociąg (m.in. pociąg salonowy Rydza-Śmigłego, pociąg szpitalny z polskimi rannymi...)..."
"Wywieziono 48 zdobycznych pociągów, z:
a) ... 23 wagonami salonowymi pociągu Rydza-Śmigłego, ..., 38 wagonów szpitalnych..."

I to by było na tyle, jeśli gdzieś popełniłem błąd w tłumaczeniu - liczę na poprawki i korekty :).

Pozdrawiam sanitarnie :).
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Tak mi się przy okazji zebrało parę "kamyczków" z ogródka kolegi wa1aw to wrzucę.
Szanowny Panie Andrzeju,
Większa część z zamieszczonych przez Pana zdjęć nie była mi znana, dlatego po tym, jak je zobaczyłem na myśl o Panu zdejmuję czapkę z głowy :)
Kilka z zamieszczonych przez Pana zdjęć posiadam w innym ujęciu.
Jedno z nich (pozyskane od Adama) prezentuję poniżej. Przedstawia ono P.S.32 (DOK Wilno, st. macierzysta Łapy) w trakcie zajmowania Cieszyna. Oczywiście w tym wypadku P.S.32 występuje w roli pociągu sztabowego S.G.O. Śląsk. Dodam, że dostarczył mi Pan sporą dawkę materiału do rozwinięcia zawieszonego wątku - dziękuję. Proszę o chwilę cierpliwości :)
-13.Cieszyn,AJ.jpg


PS. Przepraszam wszystkich Kolegów z forum za milczenie. Życie potrafi wyłączyć człowieka z czynnego uczestnictwa.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
Wracając na chwilę do wątku o amerykańskich platformach to ebay'u znalazłem takie oto fotki - niestety też z niemieckim żelastwem:
s-l1604.jpg s-l16rywrtywrty00.jpg

Natomiast specjalnie dla FENIXa z allegro:
widzę dwa wyjścia, albo na lawecie polski sprzęt bo zapewne taki był wożony ,albo jeśli musisz , bo masz, to to niemieckie ścierwo uszkodzone we wrześniu 39
z małą kroplą dziegciu w postaci białych krzyży:
bf391f1e4a0484a5028b36800773.jpeg
Co prawda nie mam stuprocentowej pewności, że platformy są polskie ale zakładam, że tak.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Co prawda nie mam stuprocentowej pewności, że platformy są polskie ale zakładam, że tak.
Ja mam 90-cio procentową - pierwszy wagon miał rewizję w 1937 roku, a w tym czasie Niemcy jeszcze takim sprzętem nie dysponowali. Ciekawe natomiast są te białe wagony kryte - przednia ściana jakby ażurowa, podwójne drzwi ładunkowe w krótkim wagonie - zakładając, że to niemieckie, to i tak pierwszy raz widzę.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
Dlatego założyłem, że to polskie, bo w Niemczech przygoda z tymi wagonami zaczęła się chyba od zajęcia Polski.
Natomiast zdjęcie z polskimi 7TP rzekomo pochodzi z Rossbergu (zdaje się że pod Stuttgartem), więc mogą być niemieckie.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Natomiast zdjęcie z polskimi 7TP rzekomo pochodzi z Rossbergu (zdaje się że pod Stuttgartem), więc mogą być niemieckie.
Ale ja właśnie o tym zdjęciu pisałem (niedokładnie się wyraziłem) i te platformy moim zdaniem właśnie jeszcze niedawno również były "nasze".
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Ponieważ muszę sobie poukładać wszystkie materiały, które są związane z ostatnio opublikowanymi przez Kolegę Andrzeja Jaroszewicza zdjęciami (zdjęcia wagonów angielskich), to tymczasem wrzucę do rozszyfrowania przez Kolegów zdjęcia innego (jak się wydaje, zdjęcie nr 10) wagonu angielskiego. Wagon stoi na stacji Nałęczów.
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG


PS. Ciekawy jest rok produkcji. W jaki sposób wagon zbudowany w czasach wojny trafił do wrogiego dla "zachodu" PRL-u, skoro ówczesna władza nie posiadała dewiz na jego zakup? Zdobyczny przez Wehrmacht? Jak? Podarowany Polsce? Kiedy i z jakiej okazji? Unrra? Czy ktoś potrafi to wyjaśnić?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Wracając na chwilę do wątku o amerykańskich platformach to ebay'u znalazłem takie oto fotki - niestety też z niemieckim żelastwem:
Natomiast specjalnie dla FENIXa z allegro:
z małą kroplą dziegciu w postaci białych krzyży:
Zobacz załącznik 447986
Co prawda nie mam stuprocentowej pewności, że platformy są polskie ale zakładam, że tak.
Mogą być jedynie niemiecką zdobyczą, albo na nas albo na Francuzach. Na zdjęciach nie widać dokładnie napisów, ale to raczej byłe PKP. Białe krzyże na czołgach to też wczesny okres wojny.
Ten biały wagon wygląda mi na mleczarkę [Niemcy mieli takie specjalne wersje - m. in. po 2 pary drzwi na burcie].
[DOUBLEPOST=1484763896,1484763595][/DOUBLEPOST]
Ponieważ muszę sobie poukładać wszystkie materiały, które są związane z ostatnio opublikowanymi przez Kolegę Andrzeja Jaroszewicza zdjęciami (zdjęcia wagonów angielskich), to tymczasem wrzucę do rozszyfrowania przez Kolegów zdjęcia innego (jak się wydaje, zdjęcie nr 10) wagonu angielskiego. Wagon stoi na stacji Nałęczów.

PS. Ciekawy jest rok produkcji. W jaki sposób wagon zbudowany w czasach wojny trafił do wrogiego dla "zachodu" PRL-u, skoro ówczesna władza nie posiadała dewiz na jego zakup? Zdobyczny przez Wehrmacht? Jak? Podarowany Polsce? Kiedy i z jakiej okazji? Unrra? Czy ktoś potrafi to wyjaśnić?
Możliwości są dwie.
1. Zdobyty przez WH. BEF 1939/40 we Francji miał nieco brytyjskiego taboru kolejowego. Zdjęcia wagonów osobowych [salonek sztabowych lub sanitarnych są znane]. Z rokiem 1940 łapie się na taką zdobycz.
2. Przybył po wojnie z jakimś transportem. Zepsuł się i został.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
Pojechał w 1940 z Britisch Expedition Force do Francji i podobnie jak parowóz OKH101 dostał się do "niewoli" niemieckiej. Nowi posiadacze zostawili go na terenie obecnej Polski.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.004 1 0
To ja jeszcze na chwilkę wrócę do wagonów do przewozu węgla drzewnego:

Wydaje się, że mamy kolejny tego typu wagon:
wagon.jpg
Moim zdaniem bliski temu pierwszemu, którego nazwaliśmy "krótkim" ale jednak trochę inny (Wzmocnienia ścian bocznych jak w poaustriackich Kd, widły maźnicze chyba nowszego typu, ale zderzaki trzonowe z podstawą czwororamienną).
Swego czasu postawiliśmy zdaje się tezę, że ten wagon powstał z przebudowy jakiegoś innego (ja obstawiałem Kd). Spójrzcie na ten element:
wzmocnienia.jpg
Moim zdaniem widać tu ewidentne przedłużanie elementów konstrukcyjnych wagonu bazowego. Co sądzicie?
Zdjęcie z albumu Lilpopa ze strony Cyfrowej Stacji Muzeum.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
Zdjęcie zamieszczone przez Kolegę Szwed1978 z eszelonem na pewno jest to okres okupacji . Przyczepa stojąca na dwóch wagonach jest to na 90% Sd.Ah.116 bardzo często łączona jako zespół z ciężkim 18 t. ciągnikiem półgąsienicowym "Famo" służyła do transportu np. czołgów średnich takich jak panzer III lub IV.
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.539 252 31
To filmik z epoki ,można parę skrinów wydobyć i tu zamieścić ,dla chętnych i mających czas.
Z pewnością coś polskiego się wyrwie
 
OP
OP
A

AJ

Gość
Moim zdaniem widać tu ewidentne przedłużanie elementów konstrukcyjnych wagonu bazowego. Co sądzicie?
Zgadzam się z twoim widzeniem. Wygląda to tak, jakby przed wdrożeniem produkcji typu "polskiego", Lilpop wykonał serię około 30 sztuk wagonów do przewozu węgla drzewnego na bazie starych wagonów krytych. Na zdjęciu wstawionym przez ciebie widać wagon z numerem 751 028, ten ze zdjęcia poprzedniego miał nr 751 021, z kolei na stronie wcześniej katalogu jest typ "polski" z numerem 751 039 jeśli dobrze widzę. Stąd mój wniosek o partii około 30 wagonów wykonanych niejako z "potrzeby chwili".
Jest jeszcze jedno zdjęcie - z katalogu podlinkowanego kiedyś przez Generała - gdzie widać dachy czterech wagonów Sd z budkami hamulcowymi, czyli pewnie takich jak ten typ z pierwszego zdjęcia (021). Wszystkie te konstrukcje powstały najprawdopodobniej w 1930 roku, w katalogu który można datować na lata 1926/7 nie ma jeszcze śladu takich wagonów.

Clipboard07.jpg


Natomiast jak dla mnie, największym "odkryciem" tego katalogu jest świniarka, o której do tej pory nie mieliśmy pojęcia (zresztą też wyglądająca na przeróbkę jakiegoś "austriaka")

Clipboard010.jpg
 

Podobne wątki