• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagonowy hyde park (dla konstrukcji sprzed 1945 roku na PKP)

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Chyba czegoś nie rozumiem.Ten wagon miał normalne drzwi wyładunkowe. Ładunek, który był przy drzwiach został wysypany przez nie a przez te małe klapy wygarniano resztki to co pozostało w końcach wagonu.
 
Ostatnio edytowane:

SINYOU

Aktywny użytkownik
Reakcje
44 2 1
Czyli on ma normalne drzwi środkowe, to nad czym Wy się głowicie, tak jak napisał kolega Jarząbek rozładowywali. No chyba że tak jak ja myśleliście że ma tylko jakieś pojedyncze klapy, bo póżniej dopiero zdjęcie całego pudła znalazłem.
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
tak też myślałem, ale czekałem aż ktoś z Kolegów się odezwie, ot taka mała prowokacja :)

A skoro już o ten typ wagonu idzie, to zawsze mnie zastanawiało jak potem taki wagon rozładowywano ?
Przecież to się musiało niemiłosiernie kurzyć, a sam węgiel pewnie kruszył się.
No ale jak sobie wspomnę widoki z dzieciństwa, jak na takiej małej stacyjce pod Poznaniem rozładowywano wapno luzem z wapniarek, gdzie pracujący stali w tym wapnie i łopatami wyrzucali je na przyczepy, przy okazji połykając połowę tego co leciało,
to ... to wolę dzisiejsze czasy !
Może to wyładunek zboża ale pewnie łopata buła nieodzownym elementem rozładunku materiałów ładowanych luzem do wagonu min. węgla drzewnego. Pewnie łopaty miały inny kształt;)
Zboże.jpg
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
Może to wyładunek zboża ...
niewątpliwie to jest zboże, jest to końcówka rozładunku.
Proszę zauważyć że łopaty są wykonane metodą dłubania kawałka drewna.
Dzisiaj takich ze świeczką nie znajdziesz !
A sam rozładunek, nawet końcowy, wymagał wiele wysiłku.
Ile wagonów mógł pracownik tak rozładować w ciągu dniówki ?

Na stacji Piaseczno Przeładunkowe stosowano ulepszoną wersję łopaty - mechaniczną łopatę !
Wciągarka ciągnęła spory zgarniacz wraz z towarem, pracownik jedynie ją naprowadzał.
Ciągnęła pod każdym kątem, bo linka przechodziła najpierw przez zawieszony krążek.
Niestety tylko ciągnęła, z powrotem pracownik musiał sam.
[DOUBLEPOST=1454012992,1454012513][/DOUBLEPOST]
Czy to jakiś wagon z krajów Beneluxu ?
nie, jest to wagon pochodzenia austriackiego
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
Na stacji Piaseczno Przeładunkowe stosowano ulepszoną wersję łopaty - mechaniczną łopatę !
Wciągarka ciągnęła spory zgarniacz wraz z towarem, pracownik jedynie ją naprowadzał.
Ciągnęła pod każdym kątem, bo linka przechodziła najpierw przez zawieszony krążek.
Niestety tylko ciągnęła, z powrotem pracownik musiał sam.
Właśnie miałem o to pytań czy to urządzenie było stosowane przed wojną
Przeładunek żwiru z wagonu kolejowego na przenośnik taśmowy zamontowany na ciężarówce. W tle ciężarówki ZiŁ-130 i wagony kolejowe na terenie stacji towarowej Dworca Gdańskiego.1974 kwiecień
Wyładunek.jpg


https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/200259/87686a5f2bce87fb99ed6d441aaa84c9/
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
niewątpliwie to jest zboże, jest to końcówka rozładunku.
1. Proszę zauważyć że łopaty są wykonane metodą dłubania kawałka drewna.
Dzisiaj takich ze świeczką nie znajdziesz !
A sam rozładunek, nawet końcowy, wymagał wiele wysiłku.
Ile wagonów mógł pracownik tak rozładować w ciągu dniówki ?

Na stacji Piaseczno Przeładunkowe stosowano ulepszoną wersję łopaty - mechaniczną łopatę !
Wciągarka ciągnęła spory zgarniacz wraz z towarem, pracownik jedynie ją naprowadzał.
Ciągnęła pod każdym kątem, bo linka przechodziła najpierw przez zawieszony krążek.
Niestety tylko ciągnęła, z powrotem pracownik musiał sam.
[DOUBLEPOST=1454012992,1454012513][/DOUBLEPOST]

2. nie, jest to wagon pochodzenia austriackiego
Ad 1. No cóż pracownik w czasach realnego kapitalizmu [czyli zarówno wtedy, jak i dziś - gdy nie brak różnych menago, którzy znają jedną receptę na poprawę opłacalności - redukcję zatrudnienia] musiał potrafić rozładowywać. Mimo wszystko wagony Sd miały dodatkowe drzwiczki w ścianach by usprawnić wyładunek. Można też zwrócić uwagę na ich występowanie. Jest to koncepcja austro-węgierska. Nie wiem czy jeszcze gdzieś występowała poza Rumunią. W 2RP, Sd Lilpopa miał przydział do dyrekcji wileńskiej, a Ostrowiecki chyba do stanisławowskiej. Czyli miejsc odległych od kopalni węgla, i w dodatku takich, gdzie okoliczna ludność paliła raczej drewnem. Więc podejrzewam, że Sd woziły raczej ten węgiel drzewny do bardziej wyspecjalizowanych [przemysłowych] odbiorców - wobec tego wyładunek raczej do bunkra/zasieku.
Na pewno wyładunek był szybszy niż, ze zwykłych węglarek. Ciekawi mnie też, która koncepcja była wydajniejsza do wyładunku - klasyczna [niemiecka], czyli 1 duże drzwi pośrodku, czy też kolei habsburskich - węglarki K lub Ke - z mniejszymi dwoma drzwiczkami.

Ad 2. Bez wątpienia - charakterystyczne wywietrzniki nad oknami.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Kraków Płaszów?
Tak kilka osób uważa, że to dawny F II. Ale na 100% trzeba by obejrzeć z bliska czy jest tabliczka i poskrobać ramę w poszukiwaniu wybitego numeru.
Wrocław Główny wagonownia. Mam, a raczej miałem, spisany jego numer już z czasów wagonów sieciowych (czy tam "energetycznych"), ale gdzieś zapodziałem kartkę :/ Będę musiał przy okazji bardziej go zlustrować.
[DOUBLEPOST=1454072279][/DOUBLEPOST]
Możliwe że te boczne drzwi zostały wykonane w późniejszym czasie
Możliwe, jednak pionowe słupki są takie same, taks samo wykończone i w takiej samej odległości od siebie. Z drugiej strony również - nie ma tylko drzwi bardziej z przodu wagonu.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.590 8 0
Kurcze, wątek długi jak rolka papieru toaletowego ;) Powrócę do siódmej strony wątku i tematu czteroosiowych wagonów cystern.
Jeszcze jedna fotka i od razu pytanie - czy to z "za wielkiej wody" czy od "przyjaciół ze wschodu" ?
 

Załączniki

Podobne wątki