• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tramwaje w Łodzi

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.556 513 29
27.04.2011 roku wbito pierwszy gwóźdź do trumny pozostałości po zajezdni.
Około 14.30 wybuchł pożar na terenie zajezdni, ba pożar, i zaraz wybuchł, ktoś w biały dzień podpalił budynek który chyba pełnił rolę posterunku wyjazdowego lub podobną.
Dzielna straż pożarna pojawiła się błyskawicznie, bo mają całkiem niedaleko.

P1090344.JPG


P1090346.JPG


P1090347.JPG


P1090348.JPG


Potem Pan koparkowy rozwalił to co z niej zostało, a strażacy dogasili zgliszcza.

P1090353.JPG


P1090355.JPG


Już wtedy chyba bo pamięć zawodną jest, trwał spór między właścicielem a konserwatorem zabytków, jak to w tym kraju, powoli i niemrawo ruszała machina, zresztą na co komu zajezdnia.

Pożar to świetny sposób na niepożądane budynki, zwłaszcza takie wpisane do rejestru, dlatego po upływie niespełna czterech miesięcy w deszczowy niezielny wieczór znów pojawił się ogień, tym razem w budynkach warsztatowych.
27.08.2011

P1110318.JPG


P1110319.JPG


P1110320.JPG


P1110326.JPG


Zadymienie było całkiem spore, odrobinę sparaliżowało ruch, na pobliskich ulicach.

P1110328.JPG


Centrum dowodzenia

P1110329.JPG


I nicość.

P1110330.JPG


Nie muszę wspominać że śledztwo z powodu nie wykrycia sprawców zostało umorzone a konserwator lub ktoś władny w tej materii wydała nakaz rozbiórki budynków ze względu na zagrożenie życia, jak ładnie zabytek a można rozebrać, piękny jest nasz kraj.

Tak wygląda to po dziesięciu latach, zdjęcia zrobione w drodze powrotnej z penetracji starych łódzkich zakładów.

DSC_0501.JPG


DSC_0502.JPG


Coraz bardziej popada w ruinę najokazalszy budynek, chyba dyrekcji, choć głowy nie położę, pokazany na pierwszym zdjęciu z innej perspektywy, coraz częściej służy za miejsce odpoczynku zmęczonych pielgrzymów idących od pobliskiego monopolowego w zarośla.

DSC_0504.JPG


Może mogło być inaczej a może nie.
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.474 7 0
Paweł, wieje grozą i nostalgią zarazem za piękną zajezdnią. Dobrze że są takie materiały dokumentalne jak Twój powyższy.
Po przekątnej do zajezdni znajdował się również ciekawy, choć mniejszy, obiekt związany z MPK, do którego prowadziły tory tramwajowe. Nie pamiętam już jaką funkcję pełnił, zza mgły wspomnień chyba warsztatową. Pamiętam, że stały tam pantografy w pozycji "baczność" - prawie pionowej.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.556 513 29
Po przekątnej do zajezdni znajdował się również ciekawy, choć mniejszy, obiekt związany z MPK, do którego prowadziły tory tramwajowe.
Wyprzedził mnie nasz omnibus, ale specjalnie dla Ciebie poszedłem cyknąć fotki wjazdów bo do środka mnie nie chcieli wpuścić.

Stary wjazd opodal ul.Kilińskiego.

DSC_0159.JPG


I trochę to co jest w środku.

DSC_0160.JPG


Jak widać niewiele widać.

Nowy wjazd bliżej ul.Kraszewskiego

DSC_0157.JPG


Główną atrakcją jest parking sąsiadujący przez ścianę z miejscem odosobnienia o czym świadczy modny drut kolczasty na murze.
A na terenie jak to w naszym kraju, burdel, tysiące przydasiów czyli po prostu śmietnik.

DSC_0158.JPG


Z większości słupów sieć trakcyjna jest zdjęta, ja osobiście nie widziałem aby tam wjeżdżał jakiś tramwaj.
Przez dziurę w pocie chciałem zrobić zdjęcie pięknego logo zakładu, nie dałem rady.

DSC_0161.JPG


A potem poszedłem na Chojny, bo ciepło i przyjemnie jest na zewnątrz.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.556 513 29
Dla formalności, bo przecież Michale pamiętasz tamte czasy, chociaż jeszcze młody jesteś, tak się kiedyś wjeżdżało do zakładu.

Zaklad_Torow_i_Sieci_MPK_Lodz_812835_Fotopolska-Eu.jpg


Jeszcze przez chwilę zajezdnia na ul.Dąbrowskiego, świeżo zbudowana 1928 rok.

Zajezdnia_tramwajowa_nr_2_Dabrowskiego_407781_Fotopolska-Eu (1).jpg


A to niespodzianka, 1957 rok wyjazd z zajezdni na ulice Kilińskiego, nawet nie wiedziałem że takowy był, jak widać zajezdnia jest dobrze strzeżona przed atakiem imperialistów.

Zajezdnia_tramwajowa_nr_2_Dabrowskiego_123248_Fotopolska-Eu (1).jpg


Przypadkiem znalazłem notatkę mówiącą o trzecim pożarze tym razem w części biurowej, też o nim nie wiedziałem mimo iż blisko mieszkam, cóż tak musi być, zdjęcie Pan Rafał Witczak.

uid_92418741a3253c492adf487269890e781525497453323_width_940_play_0_pos_0_gs_0_height_528.jpg


I kilka wycinków z prasy na temat tych cudownych zdarzeń.

"Straż pożarna nie wyklucza, ze przyczyną pożaru w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego było podpalenie. Policja prowadzi w tej chwili czynności wyjaśniające. - Po wstępnym raporcie straży pożarnej, z którego wynika, że mogło dojść do podpalenia, policjanci są w trakcie zbierania materiału dowodowego."

"W 2009 roku zajezdnia została sprzedana prywatnemu inwestorowi. W tym samym roku cały obiekt został wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

Przypomnijmy, że zajezdnia tramwajowa została zamknięta w styczniu 2011 roku. W sierpniu tego samego roku doszło do dużego pożaru, który strawił główny budynek - okazało się później, że jego przyczyną było podpalenie.

Na początku 2012 roku właściciel zajezdni - Roman B. wydał polecenie jej rozbiórki. Wojewódzki Konserwator Zabytków nakazał wstrzymanie prac rozbiórkowych, ponieważ prowadzono je bez jego zgody. We wrześniu 2012 roku właściciel terenu rozebrał jednak budynki. "

I straszliwie niesprawiedliwy wyrok sądu.

"Sąd uznał, że oskarżony jest winny zniszczenia zabytku, a wyrok - rok więzienia w zawieszeniu na trzy lata - był zgodny z żądaniem prokuratury. Zdecydował również, że Roman B. ma zapłacić 5 tys. zł grzywny i 20 tys. zł na rzecz Towarzystwa Opieki nad Zabytkami."

I na zakończenie modne dziś zdjęcie z lotu ptaka nielegalnie ściągnięte przez kogoś i użyte przeze mnie, też pewnie nielegalnie.

EABCD23E-24FA-5A70-3434-88A72BBAD70E - Kopia.jpg


Mam nadzieję Michale iż jesteś ukontentowany.
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.474 7 0
Paweł, dzięki za fotki tego bardzo urokliwego obiektu - jestem bardzo ukontentowany.
Z tym rejonem wiąże się moja wycieczka szkolna wynajętym tramwajem (1982 lub 1983 rok). Pamiętam, że objechaliśmy chyba całą Łódź, a nasz przegubowiec pokonywał różne ciekawe i nieczynne liniowo skręty na skrzyżowaniach.
I dzięki za komplement - coraz bardziej je doceniam, a pamiętam jak przez mgłę czasy, kiedy jeździliśmy z Ojcem do do moich Dziadków na Widzew tramwajem nr 25, który jeździł jeszcze ulicą Narutowicza (1980 lub 1981 rok).
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.556 513 29
Awansowałem na omnibusa. Chciałem dobrze, wyszło - jak zwykle. Wszystko krew w piach
Tak jak napisał Michał, to komplement, gdybym chciał Ci dokuczyć napisałbym "osiedlowa mądrala" lub coś w tym stylu.
Masz ogromny zasób wiedzy, i z pewnością materiałów zdjęciowych, szkoda tylko że tak niechętnie się z nami nimi dzielisz.
Ale to nie tylko Twoja przypadłość.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.239 3 1
Tak jak napisał Michał, to komplement, gdybym chciał Ci dokuczyć napisałbym "osiedlowa mądrala" lub coś w tym stylu.
Przepraszam więc za niepotrzebne zamieszanie i dziękuję za opinię.
Masz ogromny zasób wiedzy, i z pewnością materiałów zdjęciowych, szkoda tylko że tak niechętnie się z nami nimi dzielisz.
Ale to nie tylko Twoja przypadłość.
To nie do końca tak. Większość zdjęć nadających się do czegokolwiek wisi już na forum, pozostałe to jakieś totalne gnioty. Moja przypadłość jest inna - zdjęcia potrafią miesiącami (latami też) leżeć na karcie w aparacie. Albo nie biorę go ze sobą... Jest też zasób analogowy, tam są dopiero gnioty, ale od czasu do czasu coś tam przeskanuje (konkretnie - zrobię zdjęcie zdjęcia). W ogóle to przestałem fotografować kolej jakieś 10 lat temu. Nie kręcą mnie Dragony, Griffiny i Traxy. Ostatnio nawet moja mama stwierdziła, że zszedłem na psy. Kiedyś wiedziałem czy jedzie byk, czy gagarin, czy kibel. A teraz - szkoda gadać.
Jeśli chodzi zaś o wiedzę, to jeśli ktoś pyta a wiem - odpowiadam. Lada dzień powinien się też pojawić nowy numer Biuletynu FPKW mojego autorstwa. Zupełnie za darmo
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.474 7 0
Bartek, znamy i doceniamy Twój warsztat, np. precyzyjnych rysunków technicznych taboru wąskotorowego. Pokaz czasem, co wykonałeś modelarsko w ramach wąskich torów. U mnie niebawem będzie na tapecie węglarka wąskotorowa i wagon roboczy (wciągarka do drewna) z kolejki w Czarnej Biaostockiej.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.556 513 29
Skan pocztówki należącej do mojego Kolegi, przedstawiający tramwaj przed zajezdnią Chocianowice w roku 1975.

skan20220204083715_001-crop.jpg

Pocztówkę wydało Muzeum komunikacji w Łodzi.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.157 26 1
Nie jestem specem od tramwajów, ale pamiętam, że w Gliwicach w latach siedemdziesiątych "prawie takie same" jeździły. Sensacją była ich modernizacja, polegająca na zamianie drzwi przesuwanych ręcznie, na "automatyczne",- harmonijkowe,- jak na zdjęciu.
Rozwiązanie to uniemożliwiło jazdę "na winogrona" wiszące na stopniach. Rozwiązanie to zaczęto wprowadzać po wypadku z ofiarami śmiertelnymi,- również w Gliwicach, gdy pan motorniczy "zmieścił" dość pokaźne "winogrono" w trzydziestocentymetrowej szparze między tramwajem a ciężarówką stojącą na ulicy. Od tego czasu motorniczowie dostali też prikaz, że ruszać wolno tylko po całkowitym zamknięciu drzwi.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.474 7 0
Nie wiem, czy to już było? Etiuda pt. Punkt kontrolny, kręcona w okolicach Łodzi. W filmie przewija się linia tramwajowa - zapewne podmiejska, 3:11 pojawia się tramwaj. Co to za miejsce? Jak wygląda dzisiaj?

CAŁY FILM Z KANAŁU YT

Zobacz załącznik 836634
Po lewej stronie kadru widać znak ostrzegawczy oznaczający, jeśli się nie mylę, bocznicę kolejową. A być może również odgałęzienie od szlaku tramwajowego.
Na moje oko to linia tramwaju podmiejskiego prowadząca do Aleksandrowa Łódzkiego lub do Tuszyna.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.489 552 30
znak ostrzegawczy oznaczający, jeśli się nie mylę, bocznicę kolejową
Myli się Kolega. Ten znak oznaczał i oznacza po prostu przejazd kolejowy niestrzeżony. Mógł być zastosowany do oznaczenia skrzyżowania z torem tramwajowym, bo tam tramwaj funkcjonował bardziej jako kolej, niż tramwaj, a tor szedł obok drogi i w pewnym miejscu być może drogę przecinał.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.489 552 30
Obecnie to się nazywa znak A-10 „przejazd kolejowy bez zapór” (wg Obwieszczenia ministra infrastruktury oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 22 stycznia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych). W tym samym rozporządzeniu jest wyjaśnienie: Znak A-10 „przejazd kolejowy bez zapór” ostrzega o przejeździe kolejowym niewyposażonym ani w zapory, ani w półzapory podczas gdy Znak A-9 „przejazd kolejowy z zaporami” ostrzega o przejeździe kolejowym wyposażonym w zapory lub półzapory.

W obecnie obowiązującym kodeksie drogowym (USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym z późniejszymi zmianami) nie znalazłem w ogóle definicji przejazdu kolejowego, ale pamiętam, że dawniej (w latach 70. i chyba jeszcze 80. XX wieku) za przejazdy strzeżone uważano przejazdy z zaporami obsługiwanymi (kategorii A wg terminologii kolejowej), przejazdy z sygnalizacją samoczynną były uważane za niestrzeżone i były oznaczone znakami drogowymi z parowozikiem, nie z płotkiem (obecny znak A-9).
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.556 513 29
Po lewej stronie kadru widać znak ostrzegawczy oznaczający, jeśli się nie mylę, bocznicę kolejową. A być może również odgałęzienie od szlaku tramwajowego.
Na moje oko to linia tramwaju podmiejskiego prowadząca do Aleksandrowa Łódzkiego lub do Tuszyna.
Oj Michel naraziłeś się Panu Andrzejowi, ale nie załamuj się, jeśli masz rację to mógł być to ten przejazd, zresztą chyba jedyny na tej linii.

Album_I-sze_dziesieciolecie_eksploatacji_Lodzkich_Elektrycznych_Kolei_Dojazdowych_1901-1910_13...jpg


W głębi po lewej stoją budynki, może to te z filmu.

Nie udało mi się znaleźć żadnej informacji co do miejsca kręcenia tej etiudy, ale znam nazwisko reżyserki spróbuję u źródeł czy w szkole filmowej, ale to po weekendzie.
 

Podobne wątki