• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.715 51 5
Zaintrygowałeś mnie wpisem i obejrzałem tą lokalizacje w google.
Tam nie ma żadnej infrastruktury kolejowej i wydaje mi się (na podstawie spacerowania ludzikiem google po okolicy), że nigdy nie było tam infrastruktury kolejowej. Zatem, zakładam że nie będziesz odwzorowywał czegoś co było. Jeśli tak, ja bym się nie ograniczał jakimiś limitami że daje ci to możliwość "budowy modułu z mostem zaraz za stacją" czy wpasowywaniem się w realny krajobraz.
Owszem można się wzorować, ale chyba najlepiej podpowie wyobraźnia i fantazja co chcesz mieć w ramach budowanych modułów.
PS. Jakiś sentyment do tej lokalizacji?

Ja w ogóle jestem sentymentalny :)

Już pisałem, że to stacja fikcyjna, więc umieściłem ją tam, gdzie mi się podoba :)
W tym rejonie nie ma i nie było kolei. Teraz "będzie" :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.713 522 30
Czy na pewno taki niebieski napis pasuje do początku lat 90?
Pasuje, bo to nie jest urzędowa tablica z nazwą stacji, tylko ozdobny napis na budynku, a takie bywały bardzo różne, zależnie od fantazji autora. Niezależnie od tego na peronach powinny być typowe tablice.
 
Reakcje
97 2 0
Odnośnie kolorystyki nastwni:
Sprawdziłem po zdjęciach w necie, że przed ujednoliceniem (z niebieskim pasem) nastawnie wyglądały zupełnie różnie (każdy ch.... na swój strój).
to z autopsji mogę stwierdzić że to ujednolicenie nie wszędzie dotarło - przykład z autopsji: nastawnia na stacji Łódź Chojny (przejazd przez ulicę im. G. Zapolskiej) w dniu 8 sierpnia tego roku wyglądała tak:
IMG_20240808_145234411_HDR_zmniejszony.jpg
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.715 51 5
Kolejne pytanie dotyczące nastawni.
Czy dobrze myślę, że nastawnie przekaźnikowe nie mają przed sobą włazów inspekcyjnych (jak na zdjęciu) ?

Rąbino.jpg

Rozumiem, że to tylko dla inspekcji pędni ? A skoro u mnie nie będzie pędni (ani do rozjazdów, ani do semaforów), to tego nie potrzebuję, bądź mogę znaleźć inne zastosowanie dla tego przybytku (jak na zdjęciu).

kolnastawniatund.jpg

Przyszła wreszcie nieszczęsna szpachlówka, więc mogę dokończyć nastawnię.....
 

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.931 0 0
Czy dobrze myślę, że nastawnie przekaźnikowe nie mają przed sobą włazów inspekcyjnych (jak na zdjęciu) ?
To jest zwrotnia główna, z której w odpowiednich kierunkach wychodzą pędnie do zwrotnic, semaforów, itd.:
1724700748184.png


Z Ie-11:
"Zwrotnia grupowa kieruje pędnie wychodzące z nastawni wzdłuż torów, zmieniając jednocześnie odstępy pędni 140 mm, w jakich pędnia biegnie od strony dźwigni nastawczych, na odstępy 40 mm przy wyjściu pędni ze zwrotni grupowej. Wyprowadzenie pędni znajduje się 100 mm poniżej stopki szyny. Krążki pędniowe są umieszczone na belkach stalowych dwuteowych przymocowanych śrubami do betonowego fundamentu zwrotni. Dla właściwego odwodnienia zwrotni jej miejsce usytuowania powinno być wypełnione żwirem, wyposażone w dreny i przykryte deskami lub blachą. Dla zwrotni grupowej obowiązują te same zasady jak dla zwrotów odchylnych i załomowych."

W przekaźnikowych srk nie ma urządzeń mechanicznych i pędni do nich, więc zwrotnia jest zbędna.

Drugie zdjęcie pokazuje ciekawe zastosowanie pozostałości po zwrotni ;-) Może warto coś takiego odtworzyć?
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.715 51 5
Nastawnia pomalowana pierwszą warstwą, ale potrzebne będzie drugie malowanie....
Niestety wszystko się przesunie w czasie z kilku powodów....Ale temat jest aktualny.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.715 51 5
Żeby nie było, że temat umarł. Projekt jest w fazie pomiędzy planowaniem, a realizacją.
Jak naprawię samochód, będzie w końcu wolna gotówka na zakup dworca, który pozwoli na ostateczne ustalenie osi stacji.
Wtedy wszystko ruszy do przodu. W międzyczasie przybędą kolejne skrzynki.

Ostatnio kusi mnie, by pójść w jeszcze większą fikcję i zelektryfikować stację, aby dobić portfel i przyjąć EN57 i inne "patykowe stwory" ;)
Ja wiem, że decyzja należy do mnie, ale czy to ma sens?
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.054 6 2
Zrób najpierw samą stację, elektryfikację zawsze zdążysz ogarnąć :) Zakładanie sieci, zwłaszcza jeżeli ma to jakoś wyglądać, to nie jest taka najprostsza sprawa.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.713 522 30
Ostatnio kusi mnie, by pójść w jeszcze większą fikcję i zelektryfikować stację...
...
...czy to ma sens?
Nie da się odpowiedzieć na takie pytanie, jeżeli kolega @Kris ma na to ochotę, siły i możliwości, to ma sens, jeżeli nie, to nie ma.
Zrób najpierw samą stację, elektryfikację zawsze zdążysz ogarnąć :) Zakładanie sieci, zwłaszcza jeżeli ma to jakoś wyglądać, to nie jest taka najprostsza sprawa.
I właśnie dlatego warto się wcześniej zastanowić i nawet, jeżeli nie instalować sieci od razu, to warto zaprojektować i zbudować makietę tak, by ew. w przyszłości łatwiej było sieć dołożyć.
 

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
717 6 0
Kusi mnie, ale jeszcze przemyślę :)
Jeśli chcesz zachować realizm to musi być, ale powinien to być ostatni etap prac. No i módl się żeby nic nie trzeba było poprawiać oraz żeby nie się nie pierniczyło pod nią i w najbliższej okolicy. Fajnie sieć trakcyjna wychodzi Sebastianowi na jego GigaMakiecie :)
 

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
717 6 0
No i jest jeszcze jedna sprawa, a mianowicie : dzielenie twoich modułów i ich przechowywanie mając zamontowaną słupy i przewody trakcji elektrycznej