1. A z tym żeberkiem to jest mus bezwzględny?
A jak ja napisałem?
warto dobudować żeberko ochronne (może być wykorzystywane jako tor odstawczy dla lokomotyw) po lewej stronie na przedłużeniu toru 2. Dzięki temu będzie możliwy jednoczesny wjazd z prawej strony (spod semafora wjazdowego A) na tor 2 i wjazd lub wyjazd na/z toru 1 z lewej strony. Bez tego żeberka podczas wjazdu z prawej strony na tor 2, wszelkie wyjazdy i wjazdy z i na tor 1 po lewej stronie nie mogą się odbywać, ponieważ za semaforem wyjazdowym H nie ma wymaganej drogi ochronnej.
Czy to znaczy, że żeberko bezwzględnie musi być? Jeżeli jeszcze to nie jest jasne, to spróbuję wyłożyć to jeszcze jaśniej: tak, jak jest na rysunku wyżej jest jak najbardziej dopuszczalne, ale wprowadza to pewne ograniczenia, które opisałem. Powodem jest brak drogi ochronnej za semaforem H. Gdyby pociąg wjeżdżający od prawej strony na tor 2 nie zatrzymał się przed sygnałem "Stój", groziłoby to kolizją z wjazdem czy wyjazdem na i z toru 1 od lewej strony. Za semaforem H wymagana jest droga ochronna o długości 50 m, jeżeli jej nie ma, obowiązują powyższe ograniczenia. Obecność omawianego żeberka załatwia sprawę (niezależnie od jego długości), bo ochronę przebiegów po torze 1 zapewni odpowiednie położenie zwrotnicy kierującej z toru 2 na tor 1 lub na żeberko.
2. Przecież na 4komorowym jest zielone. Zrobiłem lustrzane odbicie prawej strony.
Jeżeli na dotychczasowym semaforze wjazdowym po prawej stronie, w poprzedniej wersji ze stacją czołową, był semafor 4-komorowy z zielonym światłem, to był to błąd. Zielone światło jest na semaforze 4-komorowym stosowanym jako
wyjazdowy. Semafor
wjazdowy przed wjazdem na stację czołową jest wprawdzie też 4-komorowy, ale ma inny układ świateł: od góry pomarańczowe-czerwone-pomarańczowe-białe (Sz), bo w razie wjazdu po rozjazdach "na krzywo" musi pokazać sygnał S 13
„Jazda z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze – Stój” - dwa światła pomarańczowe ciągłe na semaforze w jednym pionie.
Przy stacji przelotowej semafor wjazdowy powinien być
5-komorowy, bo oprócz wymienionych wyżej czterech świateł potrzebne jest jeszcze światło zielone, gdy jest ustawiony przebieg bez zatrzymania przez stację (na semaforze wyjazdowym jest sygnał S 2
„Jazda z największą dozwoloną prędkością” - jedno zielone światło ciągłe na semaforze) - w takiej sytuacji na semaforze wjazdowym będzie też sygnał S 2. Oczywiście bywają wyjątki, na przykład, gdy z układu torowego wynika, że wszystkie wyjazdy z jednej strony odbywają się ze zmniejszoną prędkością - wtedy po drugiej stronie na semaforze wjazdowym zielone światło nie jest potrzebne i semafor mógłby być 4-komorowy. Ale tu taka sytuacja nie występuje.
3. Z toru 2 w lewo będą wyjazdy tylko manewrowe i te, które lokalne z Opavy, które będą kończyć bieg na torze 2. Czyli wahadło.
Czy to ma znaczenie wobec pkt 1?
Nie chodzi o wjazdy i wyjazdy z lewej strony na i z toru 2, tylko z toru
1, po prostej. Takie jazdy, przy braku drogi ochronnej lub żeberka,
nie mogą odbywać się jednocześnie z wjazdami na tor 2 od strony prawej. Patrz też odpowiedź na pytanie 1. A jakie pociągi tam mają jeździć, nie ma żadnego znaczenia.