• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Czyli:
1. albo nigdzie nie ma tarcz manewrowych i wajchy są przekładane ręcznie i ruch manewrowy odbywa się na sygnały ręczne i zostają tylko semafory wyjazdowe,
2. albo wszędzie są tarcze i wszystkie zwrotnice przestawiane automatycznie z nastawni.

???
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
W zasadzie tak, choć w wariancie 1. zwrotnice mogą być przestawiane pędniami z nastawni. No i zawsze musi być też semafor wjazdowy. W wariancie drugim zwrotnice nie są przestawiane automatycznie, a jedynie elektrycznie, po naciśnięciu przycisku na pulpicie. "Automatycznie" znaczyłoby, że steruje nimi automat, a nie człowiek, urządzenia same decydują (na podstawie określonych kryteriów) kiedy przestawić zwrotnicę. Przy tradycyjnych urządzeniach mechanicznych i przekaźnikowych zwrotnice są przestawiane przez człowieka, albo ręcznie na miejscu, albo mechanicznie z odległości (pędniami), albo elektrycznie, ale nigdy nie automatycznie - zawsze decyduje człowiek.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
No to rzeczywiście zostają albo urządzenia mechaniczne ręczne (dwie nastawnie parterowe), albo przekaźnikowe (jedna nastawnia).
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
W Krynicy jest JEDNA parterowa. W Głębcach ...w ogóle nie ma....chyba, że gdzieś schowana w budynku dworca, też parterowa. W Kudowie też jest jedna piętrowa przy głowicy....
Coś mi się to nie zgadza z Pana teorią.

Chyba, że ja o czymś jeszcze nie wiem o tych stacjach....
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Ja próbuję to uprościć, Pan mi to utrudnia :)
Nie wszystko w realu jest wg przepisów, teori itp.
Do dziś WSZYSTKIE zwrotnice w Głębcach były przełączane RĘCZNIE przez kolejarzy, nawet te na głowicy wjazdowej/wyjazdowej.
Nie ma tam ŻADNEJ tarczy zaporowej ani tarczy manewrowej. Są TYLKO semafory wyjazdowe.

W Krynicy rozjazdy na głowicy są przestawiane mechanicznie z nastawni, a ten jeden z tyłu ręcznie.
W Kudowie jest nastawnia i ona mechanicznie sterowała wszystkimi rozjazdami (z tego, co pamiętam).
W Łebie NIE MA ŻADNYCH semaforów ani tarcz manewrowych, nie ma nawet nastawni... Wszystkie rozjazdy sterowane ręcznie.

@popowe - jak Ty to widzisz?

1. albo nigdzie nie ma tarcz manewrowych i wajchy są przekładane ręcznie i ruch manewrowy odbywa się na sygnały ręczne i zostają tylko semafory wyjazdowe,
2. albo wszędzie są tarcze/semafory i wszystkie zwrotnice przestawiane mechanicznie/automatycznie z nastawni.

???
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Wydawało mi się, że jakieś pojęcie masz :)

Na mój chłopski laicki rozum widzę to TAK:

Opcja z samymi semaforami sterowanymi z nastawni, zwrotnice przekładane ręcznie
TORCINEK 16C.sygn bez.jpg


Opcja full z semaforami, tarczami i rozjazdami sterowanymi centralnie z nastawni

TORCINEK 16C.sygn z.jpg

Nie wiem tylko jak oznaczyć tą tarczę zaporową z białym i czerwonym światłem.
(lokomotywa musi się zatrzymać tak, aby po odłączeniu wagony stały pomiędzy przejściami przez tory) Tam będzie też wskaźnik W4 ofkors.

Proszę o ponowną weryfikację i wtedy się zdecyduję na jedną z wersji.

Dziękuję WSZYSTKIM za dotychczasowe zaangażowanie.
Dla mnie to DUŻA pomoc.
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
Sygnalizator z czerwonym i białym światłem aktualnie jest klasyfikowany jako semafor i należy go oznaczyć kolejną litera alfabetu z górnym indeksem "m". Do nazw semaforów C, D, E też trzeba dodać górny indeks "m" ponieważ wszystkie one sygnalizują również jazdy manewrowe. Tarcze zaporowe zostały "zlikwidowane" w latach siedemdziesiątych - oczywiście nie z dnia na dzień;).
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Czyli w przypadku tego semafora z białym i czerwonym światłem, będzie Fm ?
Tylko nie rozumiem też "numerowania". Semafory C i E Pan Andrzej oznaczył 2, a D 1. Jaki numer będzie miał Fm i co te numery oznaczają ?

Jak będę miał pełne informacje, oczywiście naniosę zmiany.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.054 6 2
Cyfra w górnym indeksie oznacza szybkość, na jaką można wyjechać na sygnał danego semafora. 1 - na sygnał wolna droga (bez zmniejszonej szybkości), 2 - na sygnał wolna droga ze zmniejszoną szybkością.

Oczywiście ogólnie możliwe jest też oznaczenie 1/2, wtedy kiedy semafor wyświetla oba sygnały, ale u Ciebie takiej sytuacji akurat nie ma :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Semafor wjazdowy będzie dalej, na innym module, tak jak i W5...wszystko na tym segmencie z głowicą stacji się nie zmieści.
Wrócimy do niego później....On jest już opisany i pojawi się w którymś z kolejnych sezonów tego serialu ;)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
To jest stary plan, na którym widnieje semafor wjazdowy i taki zostanie, tylko na dalszym segmencie.

TORCINEK 16 ABCsygn.jpg


Przypominam plan prac:
1. Segment z głowicą stacji
2. Segmenty stacyjne
3. Segment z przejazdem kolejowym
4. Segmenty szlakowe (z W5 i semaforem wjazdowym)

Poprawiony schemat sygnalizacji

TORCINEK 16C.sygn z.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.541 34 1
Krzysztofie! Najlepiej sobie zapamiętać wszystko patrząc z perspektywy maszynisty. Na semaforze wjazdowym będą dwa wskazania albo S5 - jedno pomarańczowe światło oznacza to, że pociąg wjedzie przez zwrotnice ułożone na wprost czyli na tor 1. Na jego końcu (przed rozjazdem do oblotu) powinien stać semafor zaporowy wskazujący sygnał S1 "stój". Wydaje mi się, że powinien mieć symbol G"m" zaraz napiszę dlaczego. Drugim wskazaniem semafora wjazdowego będzie sygnał S13 - dwa pomarańczowe. Wtedy skład wjedzie na tor 2 lub 3. Aby wszystko było tak jak trzeba na końcu drugiego toru (przed rozjazdem umożliwiającym oblot) zamiast Tm11 powinien stać semafor zaporowy F"m". Dla pociągu światło niebieskie nie jest ważne, toteż skład mógłby Ci się władować na tor 1 rozpruwając zwrotnicę ułożoną w położeniu zasadniczym czyli na wprost. "No bo maszynista będzie szukał czerwonego światła ;-) ". Można kombinować z W4 ale tak teraz się nie robi, zwłaszcza przy braku żeberka ochronnego. Tu musi być "stój". W ogóle jak będziesz miał na peronie semafory zaporowe w miejscu gdzie ma stanąć czoło lokomotywy, to W4 nie jest potrzebne. No i wreszcie pytanie o oznakowanie semaforów - gdzie literka B? Nasi Nauczyciele wzięli pod uwagę możliwość rozbudowy urządzeń srk i być może zbudowanie kiedyś trzeciego peronu przy torze 5. Wtedy Tm3 będzie można zamienić na B2. Alternatywą mogłoby być dodanie do litery numeru toru (wtedy już nie w górnym indeksie tylko tej samej wielkości co litera) ale u Ciebie na stacyjce - jak rozumiem otoczonej ściśle budynkami i górami, gdzie nie ma miejsca na dalsze tory pozostawienie litery B dla toru 5 na przyszłość wydaje się jedynym sensownym wyjściem, o czym pamiętał jeden z naszych Nauczycieli :) . Pozdrawiam. Michał.
 
Ostatnio edytowane:

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.876 92 4
OK. DZIĘKUJĘ !

Teraz mniej ważna rzecz, ale będzie na pierwszej skrzynce, więc też mam rozkminę.... :)

Co wg Was ma większy sens w tej sytuacji?

Wersja z samym placem pks
Zobacz załącznik 1031111

wersja z hotelem
Zobacz załącznik 1031112

wersja z pocztą
Zobacz załącznik 1031113

?????????????????????????????????????
Wiem, że to moja decyzja, ale może mnie jakoś nakierujecie? :) PLIS :D

A poniżej poprawiona i CHYBA ostateczna wersja sygnalizacji na samej stacji:
Zobacz załącznik 1031115
Wskaźnik W5 będzie po prawej stronie na kolejnym module - już szlakowym. A semafor wjazdowy jeszcze dalej.

W połowie lutego dotrą do mnie budynki dworca.
Zostaw sobie szansę na rozbudowę, czyli na początek plac.