• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.721 51 5
OK. DZIĘKUJĘ !

Teraz mniej ważna rzecz, ale będzie na pierwszej skrzynce, więc też mam rozkminę.... :)

Co wg Was ma większy sens w tej sytuacji?

Wersja z samym placem pks
TORCINEK 16C.jpg


wersja z hotelem
TORCINEK 16Chotel.jpg


wersja z pocztą
TORCINEK 16Cpoczta.jpg


?????????????????????????????????????
Wiem, że to moja decyzja, ale może mnie jakoś nakierujecie? :) PLIS :D

A poniżej poprawiona i CHYBA ostateczna wersja sygnalizacji na samej stacji:
TORCINEK 16C.sygnjpg.jpg

Wskaźnik W5 będzie po prawej stronie na kolejnym module - już szlakowym. A semafor wjazdowy jeszcze dalej.

W połowie lutego dotrą do mnie budynki dworca.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.721 51 5
Nie wiem jeszcze ile. Dlaczego pytasz?
To, co widać, to będzie tylko połowa. Bo musiałbym mieć skrzynkę na ponad metr szerokości, żeby wszystko się zmieściło.
Muszą się zmieścić budynki, plac będzie urwany.
Może kiedyś dojdą moduły z miasteczkiem.
Na razie mam na tapecie głowicę stacji z przyległościami.
 

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.931 0 0
Nie wiem jeszcze ile. Dlaczego pytasz?
Zastanawiałem się, jaka będzie długość tego placu. Patrząc na odcinki torów powyżej wydaje mi się, że masz do dyspozycji ok. 140 cm. A więc każdy z tych wariantów jest możliwy. Mnie najbardziej podoba się ostatni wariant, z pocztą. Sam plac o takiej długości wydaje mi się przesadnie długi w stosunku do pozostałej infrastruktury. Hotel natomiast nie daje tylu możliwości zabawy i aranżacji co poczta.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.718 523 30
Jeszcze jedna sprawa, która nie daje mi spokoju. Kwestia wskaźnika W5.

Czy ja dobrze myślę, że:
skład, który będzie przetaczany z toru 1 lub 2 na tor 3 lub 5 musi zmieścić się
1. pomiędzy rozjazdem, a wskażnikiem?
2. pomiędzy rozjazdem, a semaforem wjazdowym?
3. pomiędzy wskaźnikiem, a semaforem wjazdowym ?
4. jeszcze inaczej ?

Nie do końca to zrozumiałem. Prosiłbym o "pismo obrazkowe" :)
Właściwa jest odpowiedź 1. Wyjaśnił to już kolega @Lyntog, ale ponieważ kolega @Kris prosił o pismo obrazkowe, to proszę:
wskaźnik W 5.jpg



Droga ochronna między W 5 a semaforem powinna mieć 100 m, ale w modelu będzie to oczywiście mniej, proponuję ok. 20-30 cm, żeby choć symbolicznie tę drogę zaznaczyć.
ustaw go mniej więcej w połowie drogi między semaforem wjazdowym a pierwszym rozjazdem na stacji.
Niekoniecznie, zależy od odległości semafora od pierwszego rozjazdu. Cały skład musi się zmieścić między pierwszym (od strony szlaku) rozjazdem a wskaźnikiem W 5. Jeżeli da się tak odsunąć semafor wjazdowy, żeby zachować jeszcze drogę ochronną w skali, to super, ale w warunkach domowych jest to trudne.
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
385 1 0
Dlatego też napisałem "mniej więcej" bez podawania sztywnych wartości - nie sądzę, żeby te 100 metrów między W5 a semaforem wjazdowym byłyby zachowane.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.538 34 1
OK. DZIĘKUJĘ !

Teraz mniej ważna rzecz, ale będzie na pierwszej skrzynce, więc też mam rozkminę.... :)

A poniżej poprawiona i CHYBA ostateczna wersja sygnalizacji na samej stacji:
Zobacz załącznik 1031115
Wskaźnik W5 będzie po prawej stronie na kolejnym module - już szlakowym. A semafor wjazdowy jeszcze dalej.

W połowie lutego dotrą do mnie budynki dworca.
Taka wersja sygnalizacji jest dziwna i przypomina suwalską, gdzie dokonano jedynie wymiany semaforów i tarcz manewrowych kształtowych na świetlne. Nawet sygnału zastępczego na tych semaforach nie ma - "modernizacja" dla Polski B. Dlatego u Ciebie: Jeżeli zwrotnice są przestawiane przy gruncie (urządzenia kluczowe) to Tm1 w ogóle się nie przyda, a zamiast Tm2 byłaby wykolejnica (także ręcznie zdejmowana z toru) podobnie z Tm3, choć tu rzeczywiście można dyskutować. Jeżeli zaś urządzenia są scentralizowane, to semafory powinny mieć w opisie literkę "m". Na peronie 2 i w międzytorzu powinien być W4 żeby wagony po odprzęgnięciu nie stały w ukresie rozjazdu. Wydaje mi się też, że na wszystkich torach odstawczych powinny być wykolejnice.
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
385 1 0
Teraz moje zdanie co do układu budynków: też jestem za wariantem z pocztą.
-w wariancie z samym pekaesem jest pustka.
-w wariancie z hotelem nie pasuje mi hotel przy samych torach.

Dwie kolejne propozycje układów:
-1. jak w wariancie z samym pekaesem, tylko przy przejeździe grupa drzew - żeby nie było pusto.
- 2. jak w wariancie z pocztą, tylko zamień miejscami pocztę z restauracją.

Punkt trzeci - zlikwiduj przystanek PKS przy nastawni, jest on zbyteczny, skoro zaraz obok jest dworzec PKS.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.538 34 1
Michał, to nanieś swoje propozycje, proszę :)
Ale która wersja zwyciężyła? Czy scentralizowane urządzenia przy nastawni, a oblot na drugim koncu maszynista układa sobie sam lub przychodzi zwrotniczy? Czy kluczowe na całej stacji? Bo się trochę pogubiłem. Kluczowe będą najtańsze ale musisz zdobyć chorągiewkę, pomarańczowe wdzianko i kask :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.721 51 5
@bstok70 Scentralizowane przy nastawni, a na końcu ręcznie do oblotu.

@JohnyTRS nie chciałbym zamieniać poczty z restauracją.
Ten przystanek jest dla tych, którzy mieszkają powyżej przystanku. W domyśle tam są domy.
Inaczej bym tam tego przystanku nie dawał.
Nie wszystko da się pokazać.
Wzdłuż drogi do przejazdu mają być topole, więc pokrywa się to z Twoją propozycją. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.718 523 30
Scentralizowane przy nastawni, a na końcu ręcznie do oblotu.
To bardzo komplikuje sprawę urządzeń srk. Takie coś może występować tylko w urządzeniach mechanicznych, ręcznych, lub scentralizowanych (pędniowych), ale nigdy przy przekaźnikach. A wtedy (1) muszą być dwie nastawnie, jedna głowicy wjazdowej i druga na końcu, bo z nastawni na jednym końcu stacji dyżurny ruchu nie jest w stanie stwierdzić, czy tory są wolne, czy coś na nich stoi. (2) Zwrotnice i ew. semafory kształtowe muszą być nastawiane pędniami, wiec trzeba zrobić ich imitacje. Można założyć, że była modernizacja i sygnalizację kształtową wymieniono na świetlną, ale pędnie do zwrotnic są konieczne - chyba, że założymy, iż także nastawnia dysponująca (w głowicy wjazdowej) ma urządzenia ręczne i wszystkie zwrotnice są przestawiane ręcznie, na miejscu. (3) Zwrotnica tego jednego rozjazdu na końcu musi być zamknięta w przebiegach wjazdowych na tor 1 i 2. Nawet, jeżeli będzie przestawiana ręcznie, musi być zamykana na zamek kluczowy, a klucz musi być uzależniony (zamknięty) w przebiegach wjazdowych. Uzależnienie powinno być wykonane w nastawni wykonawczej na końcu stacji, a nastawnia wykonawcza powinna być powiązana z dysponującą za pomocą blokady stacyjnej. Można sobie wyobrazić jedną nastawnię, umieszczoną na środku stacji, np. w budynku stacyjnym, ale wtedy trzeba poprowadzić od niej pędnie do zwrotnic na głowicy wjazdowej i ew. do semaforów (chyba, że urządzenia mają być ręczne). (3) Przy urządzeniach mechanicznych zasadniczo nie stosowano tarcz manewrowych, manewry odbywały się na sygnały ręczne podawane z nastawni - z tego powodu lepiej, by nastawnia była jednak przy głowicy wjazdowej.

Moja propozycja sygnalizacji była zrobiona przy założeniu, że urządzenia są przekaźnikowe - stąd wszędzie tarcze manewrowe i jedna nastawnia. Ale wtedy także ta zwrotnica na końcu toru 1 musi być włączona do nastawni i przestawiana elektrycznie. Zupełnie nie rozumiem powodu, dla którego akurat ta jedna wajcha miałaby być przestawiana ręcznie...