• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Czyli jednak dobrze zrozumiałem.

Na tor 3 wjeżdżać ze szlaku będą mogły tylko ezt, bo nie muszą robić oblotu składu.
A moja stacja będzie niezelektryfikowana... z lat 90tych, więc tych spalinowych ezt niewiele jeszcze było u nas....
Stąd moja rozterka...
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Skąd to biało czarne foto jest? W sensie co to za miasto? Gdyby nie okolica mi się skojarzyło z Elblągiem, i wróciła cała masa wspomnień z wakacyjnych wyjazdów na Mierzeję Wiślaną. Kibicuję takiemu projektowi dworca na makiecie bo to będzie super smaczek (y)
Przepraszam, ale nie zapisałem nazwy miejscowości. Skupiłem się właśnie na "smaczku" :)
Ale google grafika działa dla wszystkich ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Na tor 3 wjeżdżać ze szlaku będą mogły tylko ezt, bo nie muszą robić oblotu składu.
A moja stacja będzie niezelektryfikowana... z lat 90tych, więc tych spalinowych ezt niewiele jeszcze było u nas....
Stąd moja rozterka...
Nie rozumiem rozterki. Najwyżej możliwość wjazdu będzie rzadko wykorzystywana - chyba że chodzi o oszczędność semafora, ale wydaje mi się, że koszt sygnału zamknięcia toru (dawniej: świetlnej tarczy zaporowej) i semafora z jedną komorą będzie podobny. ;) A w razie potrzeby zawsze można wyciągnąć (albo wypchać) skład, by uwolnić lokomotywę. Trzeba tylko pamiętać, by semafor wjazdowy A był ustawiony odpowiednio daleko tak, żeby manewrujący skład zmieścił się między ostatnim rozjazdem a semaforem z odpowiednią drogą ochronną, a ściślej mówiąc między rozjazdem a wskaźnikiem W 5, ustawionym w odpowiedniej odległości przed semaforem (patrząc od stacji). Ale to i tak musi być, bo na tor 5 mają być odstawiane też składy. Poza tym, jeśli z toru 3 mają odjeżdżać pociągi, to jakoś skład też musi tam być podstawiony.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Nie chodzi o oszczędność semafora, tylko o sensowne zaprojektowanie stacji, zgodnie z panującymi ówcześnie i teraz zasadami.

Nawet w Głębcach, kibelki wjeżdżały na tor 1 i były przetaczane na tory 3 i 5. Wielokrotnie byłem świadkiem, takich działań.
Nigdy nie wjeżdżały tam bezpośrednio ze szlaku. Nie ma tam tarcz zaporowych, tylko Z1

60523639.jpg


W sumie to, tam jest też długi tor wyciągowy (który miał iść dalej do Zwardonia), zakończony kozłem oporowym i nie ma tam żadnego semafora zaporowego, bądź jakiegokolwiek, który nakazywałby zatrzymanie. Nie ma też tarcz manewrowych. Wszystkie manewry odbywają się "na rękę", a zwrotnice przestawiane ręcznie. Do dziś.

W Krynicy tylko ta jedna zwrotnica przestawiana jest ręcznie (przy końcu toru), reszta z nastawni.
Ale jest tam tarcza zaporowa i manewrowa....

1024px-POL_Krynica perony.jpg




Tylko ja nie będę przyjmował ezt typu kibel. Ewentualnie jakieś gościnne występy z innych zarządów, czy epoki VI....ale nieelektryczne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Nie chodzi o oszczędność semafora, tylko o sensowne zaprojektowanie stacji, zgodnie z panującymi ówcześnie i teraz zasadami.
Moja propozycja jest jak najbardziej sensowna, a już na 100% zgodna z zasadami i przepisami. Nawet, jeżeli przyjąć, że zaproponowane przez kolegę @Kris rozwiązanie też jest sensowne i zgodne z zasadami, to nie zmienia to faktu, że moja propozycja taka jest, a ja osobiście uważam, że z powodów, których już nie będę powtarzał, jest po prostu lepsza: bardziej funkcjonalna i dająca więcej możliwości zabawy. A praktyka bywała różna, nie zawsze w 100% zgodna z zasadami i przepisami - z wielu powodów, których tu nie sposób rozważać. To, że akurat w Krynicy czy Głębcach jest inaczej, nie znaczy, że moja wersja jest niezgodna z zasadami, mogę za to mieć wątpliwości, czy tam akurat wszystko jest w 100% zgodne z zasadami i przepisami. Ja już nie będę się upierał, kolega @Kris zrobi, jak będzie chciał.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Nie podważam sensowności Pana rozwiązania.
Po prostu dociekam. :)

Lubię mieć wybór :)
Teraz go mam. Rozważę obie opcje.

Dziękuję
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Jeśli chodzi w Krynicy o rozjazd co pokazujesz na screenie to nie jest ręczny tylko elektryczny, i nie ma tarczy zaporowej tylko to jest semafor karzełkowy.
Na planie i w realu wygląda to TAK

Krynica2019.png


Ja na filmikach widziałem, że przekładali ręcznie (to nowsze filmiki, już po 2010-tym)

W Głębcach w tym miejscu nie ma ani semaforów, ani tarcz manewrowych....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
nie ma tarczy zaporowej tylko to jest semafor karzełkowy
Na planie i w realu wygląda to TAK
Zgodnie z obowiązującą już od bardzo dawna nomenklaturą nie ma świetlnych tarcz zaporowych, a tylko semafory (tzw. "zaporowe") wyświetlające wyłącznie jeden sygnał pociągowy S 1 "Stój" i ew. sygnał manewrowy Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona”. To, że w Krynicy jeden jest karzełkowy, nie ma tu znaczenia. Z tego planu nie da się stwierdzić, czy zwrotnica jest przestawiana ręcznie, czy elektrycznie.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Rozważam różne opcje, po drodze obserwując sygnalizację na różnych stacjach.
Widzę, że na niektórych tej sygnalizacji zupełnie brak :) W Łebie np :)

Znaczy XXI nie wszędzie dotarł :)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.541 34 1
(.....) Z tego planu nie da się stwierdzić, czy zwrotnica jest przestawiana ręcznie, czy elektrycznie.
Drogi Nauczycielu. Ale czy zastosowana w Krynicy sygnalizacja i lokalizacja nastawni nie wskazują jednoznacznie, że zastosowanie tam innego niż elektrycznego napędu byłoby co najmniej nielogiczne? Powrót z tego toru odbywa się na wskazania widocznej na zdjęciu tarczy manewrowej. Czy to nie wskazuje na scentralizowanie urządzeń srk? A chciałbym przy okazji zapytać. Jak nazwać ten krótki tor dla lokomotywy, potrzebny do oblotu składu. No bo trzeba omówić z maszynistą manewry. Jak się mówi? "Panie maszynisto/mechaniku po podaniu tarczy proszę wjechać na tor wyciągowy? 1A, /Ślepy? Żeberko?...." - jak prawidłowo omówić takie manewry. Jeden z uczniow :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Dołączam się do pytania Michała.
Ponadto:

1. Dowód na to, że w Głębcach pociągi wjeżdżają na tor 1 i manewrują na te boczne, z których odbywa się tylko wyjazd na szlak.

319194792_667740424688438_2321449209881700933_n.jpg


2. W Kudowie Zdroju (która jest jedną z trzech, na których się opieram przy projekcie), koniec torów wyglądał tak - w okresie przejściowym, co widać na planie, kiedyś był możliwy standardowy oblot składu, nie tak jak dziś.

Tu są semafory zaporowe ze światłami białymi i czerwonymi.
S6300158.JPG
z Kudowa_Zdroj 2007.png


3. Zakopane (przed modernizacją) - tu nawet nie ma semaforów zaporowych, mimo że pociągi wjeżdżają tu prosto ze szlaku.

Zakopane_stacja_kolejowa_dron_(1).jpg


4. I jeszcze raz Wisła Głębce, gdzie jest na końcu możliwy oblot składu, ale nie ma ŻADNEGO semafora zaporowego, ani tarczy manewrowej.

9 20210826_190640 — kopia.jpg
W_Glebce10.JPG


Tak jest do dziś, nawet po modernizacji.....

Dlatego się zastanawiam :) Pyknąć ten semafor, czy walić to ? :D

* Przypominam, moja stacja będzie osadzona w latach 90tych (urządzenia przekaźnikowe, scentralizowane).
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.054 6 2
To ostatnie zdjęcia rozwiewa wszelkie wątpliwości - widać, że rozjazd jest sterowany ręcznie :) A jeśli tak, to właśnie to tłumaczy, dlaczego nie ma tu żadnych sygnalizatorów :D A sam tor oblotowy nie wygląda na szczególnie często używany, rozumiem, że jeżdżą tam głównie EZT?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Ale czy zastosowana w Krynicy sygnalizacja i lokalizacja nastawni nie wskazują jednoznacznie, że zastosowanie tam innego niż elektrycznego napędu byłoby co najmniej nielogiczne?
Logicznie biorąc pełna zgoda, ale ja napisałem tylko tyle, że na podstawie pokazanego tu rysunku nie da się stwierdzić, jak przestawiana jest ta zwrotnica. Nie analizowałem i nie zamierzam analizować układu stacji w Krynicy, przyznam, że jest mi to zupełnie obojętne, jest jak jest.
Jak nazwać ten krótki tor dla lokomotywy, potrzebny do oblotu składu. No bo trzeba omówić z maszynistą manewry.
Formalnie jest to tor 1b i tyle. W praktyce pewnie nie używa się tej nazwy, wystarczy powiedzieć, że manewr wyjeżdża za rozjazd 4 i za Tm11 i potem wraca na sąsiedni tor. Nie ma potrzeby nazywania tego toru w jakiś szczególny sposób, zresztą maszyniści jeżdżący tam na co dzień wiedzą doskonale, o co chodzi, więc wydaje mi się, że szukanie na siłę jakiejś specjalnej nazwy na ten odcinek toru jest trochę rozszczepianiem włosa na czworo.

A wracając do makiety Torcinek, to zaproponowałem rozwiązanie takie, jakie powinno być w pełnej zgodzie z zasadami i przepisami, i jednocześnie najbardziej funkcjonalne. A że praktyczne rozwiązania na różnych stacjach bywają bardzo różne, z wielu powodów, także historycznych, to druga sprawa. Kolega @Kris zrobi, co uzna za najlepsze.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
I jeszcze jedno tytułem uzupełnienia, bo przeoczyłem to wcześniej.
Tu są semafory zaporowe ze światłami białymi i czerwonymi.
Na tych semaforach jest wyłącznie światło czerwone. Dolna komora nie jest wykorzystywana, co jest wyraźnie zaznaczone także na schemacie: dolne komory są zakreskowane, co oznacza, że są nieczynne. Jest to prawdopodobnie pozostałość po istniejącym wcześniej, a zaznaczonym linią przerywaną, połączeniu wszystkich torów, umożliwiających oblot składu - wtedy białe światło było potrzebne.
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
391 1 0
Dla wprowadzenia zamętu polecam sprawdzić układ torowy stacji w Suwałkach - tam to się dopiero dzieją cuda!

A raczej nic się nie dzieje, bo na jednej głowicy w ogóle nie ma semaforów (z prawej strony planu). Plan oczywiście z Semaforka.

Suwałki.png
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 52 5
Jeszcze jedna sprawa, która nie daje mi spokoju. Kwestia wskaźnika W5.

Czy ja dobrze myślę, że:
skład, który będzie przetaczany z toru 1 lub 2 na tor 3 lub 5 musi zmieścić się
1. pomiędzy rozjazdem, a wskażnikiem?
2. pomiędzy rozjazdem, a semaforem wjazdowym?
3. pomiędzy wskaźnikiem, a semaforem wjazdowym ?
4. jeszcze inaczej ?

Nie do końca to zrozumiałem. Prosiłbym o "pismo obrazkowe" :)
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.054 6 2
Wskaźnik W5 oznacza granicę przetaczana w obrębie stacji, umieszcza się go na torach szlakowych, przed semaforem wjazdowym, od strony stacji. Generalnie zabrania on wyjazdu na szlak dalej niż stoi wskaźnik, podczas jazd manewrowych, co oznacza że nie można go w żadnym wypadku samowolnie przekroczyć (jedynie w szczególnych przypadkach za zgodą dyżurnego ruchu).