• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Tabor polski, amerykański, budowy i przebudowy

OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Świetna robota. Ale nie pasują mi przeciwwagi na kołach osi wiązanych. Największe powinny być na kołach osi silnikowej, do której dochodzi korbowód (tu: trzecia oś wiązana), na pozostałych przeciwwagi powinny być znacznie mniejsze.
Tak, doskonale o tym wiem. Zestaw napędowy będzie przebudowywany. Nie tylko przeciwwagi muszę powiększyć, ale będę od razu wymieniał koło zębate aby mi pasowało do przekładni jaką posiadam.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Dzisiaj trochę jazdy:
IMG_20240424_204449714_HDR.jpg

Wszystkie trzy elektrowozy zbudowane przeze mnie kilkanaście lat temu. E33 był pierwszy zaczęty jeszcze w wojsku (ponad 20 lat wstecz). Pod koniec służby wojskowej rozpocząłem prace nad oboma E44, ale skończyłem dopiero kilka lat po tem ze względu na przeprowadzki.
IMG_20240424_204515850.jpg

Nie mogę tak sobie przejechać po całej makiecie z pantografami do góry z powodu tuneli. Dopiero po elektryfikacji szlaku będzie można sobie poszaleć.
IMG_20240424_204532030.jpg
IMG_20240424_204609980.jpg
IMG_20240424_205916738.jpg
IMG_20240424_210141182_HDR.jpg

W realu nie prowadzono E33 i E44 w trakcji wielokrotnej, ale zdarzało się zaprzęganie obu typów w jednym pociągu z osobnymi drużynami. Zdjęcia takiej mieszanki są rzadkie, ale jedno jest w książce pt. "New Haven Power":
61LIHH+yGyL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFIVE,BottomLeft,360,-6_SR600,3...png
IMG_20240424_210144831~2.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Wydaje mnie się, że widziałem niedawno na ebay w malowaniu Virginian? Bachman robił ten model czy cos podobnego?
Bachmann robił E33, takie jak ten 4606:
IMG_20240424_210141182_HDR.jpg

Oryginalnie właśnie zamówione przez Virginian w ilości 12 sztuk. Ja swojego zbudowałem het za nim Bachmann się zdecydował. Opcje wtedy były tylko z mosiądzu. Oba typy są bardzo podobne ponieważ gdy Pennsylvania RR rozpatrywała za nowym elektrowozem towarowym, General Electric zmodyfikował projekt E33 według wymagań PRR. Oba typy mają takie same wymiary, wózki i nawet motory elektryczne były takie same. E44 posiadały inne przełożenie aby zwiększyć ich prędkość maksymalną, były także lżejsze gdzieś o 10 ton jeśli dobrze pamiętam. 8 sztuk E44 po wycofaniu ze służby towarowej wylądowało na New Jersey Transit, jako że Conrail oryginalnie miał prowadzić ruch podmiejski (Amtrak był stworzony do ruchu IC). Te 8 sztuk eventualnie wylądowało na Amtrak w wyniku zamiany z NJT na elektrowozy E60, które trochę lepiej były przystosowane do ruchu osobowego. Amtrak kombinował zastosować E44 w ciężkich składach z tuczniem. Większość z tych ośmiu została nawet przemalowana na używane wtedy barwy srebrno czarne jakie dostawały diesle w ruchu technicznym.
IMG_20240425_144418246.jpg

Zdjęcie zdjęcia mojego autorstwa kiedy dowiedziałem się o tych 8 sztukach czekających niestety na złomowanie. Podczas pobytu na Amtrak elektrowozy nigdy nie były używane i we wczesnych latach 90-tych podjęto decyzję na złomowanie. Zdjęcie cyknąłem na terenie warsztatów elektrycznych w Wilmington, Delaware w dniu 4 września, 1992r. Jak widać główny transformator został już wyjęty, ten był zaraz za kabiną. Szkoda że zmarnowano te lokomotywy. Te super brutalnie wyglądające elektrowozy całkiem fajnie prezentowały się w standardowych barwach technicznych Amtrak, nawet napis "Amtrak" jest typowy jakie dostawały wszystkie inne lokomotywy w ruchu pasażerskim:
IMG_20240425_145956306.jpg

Zdjęcie nosa z tego samego dnia.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Jako że pogoda robi się mokra, czas na siedzenie przy domowym warsztacie. Z powrotem na stół poszedł parowóz F-1 kolei L&NE. Wczoraj zdjąłem z osi napędnej plastykową zębatkę i wymieniłem tą na nową metalową:
IMG_20240926_205049923~2.jpg

To przydatne narzędzie do ustawiania można zamówić z NWSL.
IMG_20240926_205056263_HDR~2.jpg
IMG_20240926_205311905~2.jpg

IMG_20240926_205413151~2.jpg
IMG_20240926_205308287~2.jpg

Plastykowa zębatka leży koło nowo ustawionego zestawu napędnego. Powododem do wymiany był kłopot znalezienia odpowiedniego koła ślimakowego, oraz chęć przejścia na metal.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Ciąg dalszy pracy nad dekapodem L&NE. Po kilku godzinnej walce z przekładnią NWSL udało się zrobić aby ta dosyć płynnie pracowała. Poskładałem za tem całe podwozie wraz z mechanizmem parorozdzielczym i podczepiłem do wału przekładni Dremela:
Cały układ pracuje zadowalająco.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Ruszyła praca nad tendrem do parowozu F-1 towarzystwa Lehigh and New England. W tygodniu zacząłem ciąć metal na skrzynię i wstępnie lutować:
IMG_20241020_102910149~2.jpg
IMG_20241020_111944803~2.jpg
IMG_20241020_130016056_HDR~2.jpg
IMG_20241020_163553997_HDR~2.jpg
IMG_20241019_200659501~2.jpg
IMG_20241020_102910149~2.jpg
IMG_20241020_184121213~2.jpg

Jeszcze nie zbudowałem całkiem podwozia i wózki tendra jedynie podtrzymują wszystko tymczasowo:
IMG_20241020_184132446_HDR~2.jpg
IMG_20241020_184149282_HDR~2.jpg
Tender siedzi za tem gdzieś tak 1mm za nisko.
IMG_20241020_184153283_HDR~2.jpg

Model reprezentuje parowóz gdzieś rok po dostawie (1928-29). Ściany boczne skrzyni węgla zostały po pewnym czasie podwyższone. Zostało jeszcze pełno detali, za równo na tendrze jak i parowozie.
 

Załączniki

OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Więcej detali na tendrze:
IMG_20241021_224932081~2.jpg
IMG_20241021_224955361~2.jpg
IMG_20241022_162007021_HDR~2.jpg

Zacząłem także dopracowywać przód parowozu; detale na drzwiach dymnicy oraz podwójne kompresory przed dymnicą. Orurowanie jest dosyć ciężko ogarnąć z powodu małej ilości dobrych zdjęć, a te w dodatku różniło się pomiędzy dwoma seriami dostarczonymi na kolej.
IMG_20241026_195350131_HDR~2.jpg
IMG_20241026_210708682_HDR~2.jpg

Kompresory wykonam jako osobny moduł przykręcany od spodu do ostoi, jako że nie ma mowy tu o lutowaniu, za drobne detale. Ułatwi to też malowanie parowozu.
IMG_20241026_210727358_HDR~2.jpg

IMG_20241027_084049625~2.jpg
IMG_20241027_084121057~2.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Doszło sporo detali, przede wszystkim na czole kotła:
IMG_20241105_182348425_HDR~2.jpg
IMG_20241105_182311251_HDR~2.jpg
IMG_20241105_182235433_HDR~2.jpg
IMG_20241105_192153420_HDR~2.jpg

Zrobione poręcze przez całą długość kotła, poręcz na czole dymnicy, lampa, zawiasy i reszta malutkich detali na kotle. Klapy inspekcyjne na boku dymnicy, klapy do piasku na kopule, dzwon. Parowóz nabiera charakteru.
IMG_20241105_192228888_HDR~2.jpg
IMG_20241105_192220494_HDR~2.jpg

Pozostaje jeszcze gwizdawka na górze kotła, orurowanie na około kompresorów, gruba rura parowa przy prawej dolnej części kotła idąca do tyłu i prowadząca parę do bustera. Klapy pod paleniskiem i kilka detali na samej ostoi...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.405 111 11
Nie dawno wpadł w moje ręce projekt elektrowozu GM6C...ponownie. Tym razem postanowiłem skosztować nowej dla mnie technologii wydruku. Jeden projektant ma w swojej ofercie programy do kilkunastu bardzo rzadkich modeli, zarówno spalinowozów, jak i wagonów, i tego właśnie elektrowozu. Model elektrowozu GM6C zacząłem już bardzo dawno temu, ale dopiero teraz zacząłem ponownie ten temat.
7986809269_67d7758ce7_b.jpg

Jedyny egzemplarz tego elektrowozu został zbudowany w 1975r. i przekazany do testów na konającym wtedy Penn Central. Powodem były ponowne studia nad możliwą elektryfikacją głównej linii z Harrisburgha do Pittsburgha w zachodniej części stanu Pennsylvania. Lokomotywa była zbudowana przez Electro-Motive Division (General Motors) w La Grange, Illinois i posiada wiele elementów z ówczesnych wtedy spalinowozów SD40-2 jak i elementów kontroli elektrycznej Szwedzkiej ASEA, z którą GM zaczął wtedy współpracować. Wózki były identyczne HT-C do tych pod spalinowozami, rama taka sama i po za widocznymi pantografami na dachu, do złudzenia przypominała ich spalinowozy. Po znalezieniu lokalnego drukarza, kupiłem program na GM6C i wysłałem do niego. Efekt jest bardzo ładny:
IMG_20241109_221121450~2.jpg
IMG_20241109_221206571~2.jpg

Pantografy są mojej produkcji, zlutowane już dawno dla E60 który poszedł do innego właściciela. Wózki to Athearn "Blue box" chociaż autor programu napisał że elektrowóz jest zaprojektowany pod napęd od SD40-2 Kato.
IMG_20241109_221348342~2.jpg
IMG_20241109_221045407_HDR~2.jpg
IMG_20241109_221054370_HDR~2.jpg
IMG_20241109_221112990~2.jpg

Musiałem nawiercić otwory na czerwone światełka, jako że autor nie uwzględnił ich w projekcie. Kilka tygodni temu natrafiłem też na stosik zdjęć tego elektrowozu na jednym show.
IMG_20241109_223154040_HDR~2.jpg
IMG_20241109_223210870_HDR~2.jpg
IMG_20241109_223148325_HDR~4.jpg
IMG_20241109_223151443~2.jpg

Popełniłem kilka błędów przy składaniu modelu, lecz te opiszę w następnej relacji.
 

Podobne wątki