• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Grigorij

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
Witam to ja tutaj tylko wrzucę część mojej kolekcji którą można obejrzeć na WMT Politechniki Rzeszowskiej w Stalowej Woli Już wkrótce będzie gotowy stojak wraz z opisami dla wszystkich szyn, oraz dojdzie kolejne 10 eksponatów, które są w trakcie malowania. Pozdrawiam
IMG_1604.JPG
IMG_1605.JPG
IMG_1606.JPG
 

Astaroth

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
Dzień dobry.
Zwracam się z prośbą o rozszyfrowanie sygnatur dwóch szyn. Jedna szyna ma napis T.I.C 1868. z kropkami po środku a druga W.W.T.I.C. 1866 Zastanawia mnie kto je wyprodukował i dla czego są do siebie podobne sygnatury. Na szynach są dwa symbole nr. 1 i 2 które różnią się od siebie kreseczką pod kółkiem. Poświęciłem sporo czasu na poszukiwaniach w internecie ale niestety nic nie znalazłem.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Slash

Aktywny użytkownik
Reakcje
69 0 0
Panowie. W swojej okolicy w Warszawie znalazłem bardzo stare ogrodzenie po nie istniejącym już domu. Częściowo wykonane ze starych szyn. Jedna nawet jest chyba z wąskotorówki. Inna ma sygnaturę "UNION D 1887". Google mówi, że to huta w Dortmundzie. Szyna znajduje się na posesji, którą wkrótce zapewne zajmie się jakiś deweloper - podobnie jak zajął się innymi okolicznymi posesjami z których zniknęły inne architektoniczne zabytki. Jak bardzo cenna może być ta szyna? Co prawda to jakieś resztki po prywatnej wartości, ale boje się, że wkrótce ta szyna trafi na złom razem z resztą ogrodzenia. Ja za bardzo nie mam fizycznych możliwości "ratowania" takiego zabytku. Niestety przedwojenne domy w okolicy zostały zaorane bez odrobiny sentymentu.
 

Grigorij

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
Dzień dobry.
Zwracam się z prośbą o rozszyfrowanie sygnatur dwóch szyn. Jedna szyna ma napis T.I.C 1868. z kropkami po środku a druga W.W.T.I.C. 1866 Zastanawia mnie kto je wyprodukował i dla czego są do siebie podobne sygnatury. Na szynach są dwa symbole nr. 1 i 2 które różnią się od siebie kreseczką pod kółkiem. Poświęciłem sporo czasu na poszukiwaniach w internecie ale niestety nic nie znalazłem.
Witam
Dzień dobry.
Zwracam się z prośbą o rozszyfrowanie sygnatur dwóch szyn. Jedna szyna ma napis T.I.C 1868. z kropkami po środku a druga W.W.T.I.C. 1866 Zastanawia mnie kto je wyprodukował i dla czego są do siebie podobne sygnatury. Na szynach są dwa symbole nr. 1 i 2 które różnią się od siebie kreseczką pod kółkiem. Poświęciłem sporo czasu na poszukiwaniach w internecie ale niestety nic nie znalazłem.
Witam producentem tychże szyn jest pochodząca z Richmond Virginia w USA Tredegar Iron and Coal Company. Zaś jeżeli chodzi o symbole „W. W” na jednej z nich najprawdopodobniej jest to cecha mówiąca że dana szyna została wyprodukowana dla DŻWW aczkolwiek mogę się mylić pozdrawiam. Zaś gdybyś chciał się coś więcej dowiedzieć na temat danej walcowni podsyłam linki do stron opisujących tą walcownię: https://walzzeichen.de/walzzeichen-t-i-c-m/. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tredegar_Iron_and_Coal_Company
 
Reakcje
3.734 32 0
Witam producentem tychże szyn jest pochodząca z Richmond Virginia w USA Tredegar Iron and Coal Company. Zaś jeżeli chodzi o symbole „W. W” na jednej z nich najprawdopodobniej jest to cecha mówiąca że dana szyna została wyprodukowana dla DŻWW aczkolwiek mogę się mylić pozdrawiam. Zaś gdybyś chciał się coś więcej dowiedzieć na temat danej walcowni podsyłam linki do stron opisujących tą walcownię: https://walzzeichen.de/walzzeichen-t-i-c-m/. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tredegar_Iron_and_Coal_Company
Mała poprawka, te szyny - jak słusznie zakłada kolega Grigorij, dostarczone pierwotnie dla Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (stąd W.W. w cesze), pochodzą nie z USA (tam działały zakłady o tej samej nazwie), ale z Wysp Brytyjskich, a dokładnie z zakładów metalurgicznych Tredegar Iron Company zlokalizowanych w Tredegar w południowej Walii (ok. 25 km. na północ od Cardiff). Co^ (^ oznacza "o" w indeksie górnym) w cesze, to po prostu skrót od Company (występujące w różnych formach, także z kreseczką pod o lub bez). Szyna pochodzi z czasów prosperity zakładów, kiedy dostarczały szyny jeszcze z żelaza spawalnego, dla wielu odbiorców na świecie. W 1873 powołano spółkę Tredegar Iron Company Limited, która wybudowała wielkie piece w celu produkcji stali zlewnej, wówczas cecha na szynach z tej huty przybrała postać T.I.Co^ STEEL. Bardzo interesująca szyna, warta zachowania. Profil ze wszech miar pasuje do szyn D.Ż.W.W. zamawianych od 1866 - rysunek niżej. Można zabawić się także w pomiar tej szyny, szyna tego typu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej powinna mieć wysokość 122,8 mm. oczywiście trzeba uwzględnić to, że widoczne na zdjęciu szyny są już stare w toku eksploatacji, będą więc niższe.

DŻWW - profile typów szyn.jpg



DŻWW - nawierzchnia.jpg



Panowie. W swojej okolicy w Warszawie znalazłem bardzo stare ogrodzenie po nie istniejącym już domu. Częściowo wykonane ze starych szyn. Jedna nawet jest chyba z wąskotorówki. Inna ma sygnaturę "UNION D 1887". Google mówi, że to huta w Dortmundzie. Szyna znajduje się na posesji, którą wkrótce zapewne zajmie się jakiś deweloper - podobnie jak zajął się innymi okolicznymi posesjami z których zniknęły inne architektoniczne zabytki. Jak bardzo cenna może być ta szyna? Co prawda to jakieś resztki po prywatnej wartości, ale boje się, że wkrótce ta szyna trafi na złom razem z resztą ogrodzenia. Ja za bardzo nie mam fizycznych możliwości "ratowania" takiego zabytku. Niestety przedwojenne domy w okolicy zostały zaorane bez odrobiny sentymentu.
Nie chciałbym rozczarować kolegi, ale cena takich szyn, z tą cechą, to właściwie cena złomu, chyba, że znajdzie się "zapalony" chętny, aby kupić kawałek takiej szyny, jako rzecz kolekcjonerską, wówczas można zapewne osiągnąć wyższą cenę od tej na złomie (a są w kraju osoby kolekcjonujące kawałki szyn z cechami, są także za granicą). Jeżeli planujesz zachować jakiś kawałek z cechą, możesz spróbować wystawić go na jakiejś aukcji internetowej, może znajdzie się chętny, który chciałby mieć ją w kolekcji. Nic to nie kosztuje, a trochę grosza może jednak wpaść.

Nieco rozwijając temat, cecha UNION D w Polsce jest popularna, spotykana na wielu starych szynach, często leżących jeszcze na zapomnianych torowiskach, czy właśnie zdejmowanych z nich, w toku modernizacji, spotykana jest na terenie chyba całego kraju (choć najwięcej jej zapewne na ziemiach byłego zaboru pruskiego i Ziemiach Odzyskanych). Podobnie niczym wyjątkowym jest rocznik 1887, nie wyróżniający się w odniesieniu do historii zakładów Union w Dortmundzie. Np. wg. mnie, ciekawsza byłaby szyna z 1894, ostatniego rocznika istnienia cechy UNION D, bo w 1895 cechowanie szyn normalnotorowych z tej huty przybiera formę samodzielnego UNION, a już pewnym rarytasem - może tylko dla mnie :LOL:;), byłaby szyna UNION D z rocznikiem 1895 - osobiście nie znam takich szyn, lub szyna UNION z rocznika 1894, również takich nie znam, ale nie wykluczam, że gdzieś mogą być takie szyny, bo dokładnie nie wiem w którym miesiącu 1884/1885 zmieniono sposób cechowania, zakładam, że nastapiło to z początkiem 1885 r. Proszę porównaj np. szynę o której pisałem wyżej, a której zdjęcia zamieścił kolega Astaroth. Kawałek takiej szyny, z dobrze zachowanym cechowaniem, moim zdaniem osiągnąłby na rynku kolekcjonerskim o wiele, wiele wyższą cenę, od "Twojej szyny", nie tylko z powodu starszego rocznika (20 lat różnicy w datowaniu, dla szyn XIX w. to już bardzo dużo), ale również rzadko spotykanego (wręcz unikatowego) na terenie Polski producenta (z Walii) + te W.W. będące "kawałkiem" historii polskiego kolejnictwa. Myślę wręcz, że szyna z taką cechą powinna być eksponatem w Muzeum Kolejnictwa.

Nie wiem czy w czymś pomogłem, to co napisałem opieram tylko na tym, co wiem o rożnych szynach kolejowych, spotykanych przede wszystkim w Polsce.
 
Ostatnio edytowane:

Slash

Aktywny użytkownik
Reakcje
69 0 0
Nie wiem czy w czymś pomogłem, to co napisałem opieram tylko na tym, co wiem o rożnych szynach kolejowych, spotykanych przede wszystkim w Polsce.
Dziękuję bardzo za odzew i rozjaśnienie sytuacji. Ja kompletnie nie chcę zarabiać na tym. Zauważyłem jedynie tę szynę i pomyślałem, że być może warto ją jakkolwiek uratować. Gdyby ktoś chciał zająć się tą szyną w szczytnym celu, to wskażę lokalizację. W tym miejscu znajduje się też jedna szyna - na moje oko wąskotorowa. Nie znalazłem na niej jednak żadnych oznaczeń. Jest to dla mnie trochę ciekawostka bo nic nie wiem o wąskotorowym szlaku w okolicy.
DSCF5951.JPG DSCF5927.JPG
 
Reakcje
3.734 32 0
Dziękuję bardzo za odzew i rozjaśnienie sytuacji.
Nie ma za co :). Proszę zwróć jednak uwagę na to, że na zdjęciu jakie zaprezentowałeś jest szyna z 1878 (cecha ma postać UNION D 1878 II SS), a we wcześniejszym poście podałeś, że to rocznik 1887 r. Niby tylko 10 lat różnicy, ale dla szyn z XIX w., tak jak już wspominałem, jest to zauważalna różnica, podnosząca wartość historyczną szyny (jak i kolekcjonerską, czyli materialną). Te SS (oznaczające szynę ze stali zlewnej), które napisałem na końcu cechy kolorem czerwonym, jest niepewne, ale dopisałem je, bo wszystko na to wskazuje, że za symbolem II (miesiąc produkcji) powinno być coś jeszcze. Te SS było wówczas najczęstsze (oceniając po sposobie cechowania szyn UNION D w tym okresie, bo takie oznaczenia miały szyny produkowane przede wszystkim dla kolei niemieckich), choć mogą tam być (mniejsza szansa), także, np. symbole cechowane cyrylicą (skoro szyna znaleziona w Polsce, a dortmundzki Union produkował w tym czasie szyny m.in. na zamówienie kolei rosyjskich). Gdyby była cyrylica, to wg mnie, wartość historyczna / kolekcjonerska szyny rośnie. Dodatkowo, rocznik 1878 to ciekawy rocznik, bo dortmundzka huta spółki Union Aktiengesellschaft für Bergbau, Eisen- und Stahlindustrie, dopiero co rozpoczęła cechować szyny nazwą UNION D (wcześniej, do co najmniej 1876 r., było to UNION DH).

Oczywiście pomyłka z odczytaniem rocznika zdarza się wszystkim. Ja natomiast, dokonując poprzedniego wpisu, zamiast "9" napisałem "8", pomimo, że pisałem o ostatniej dekadzie XIX w. :LOL:

Np. wg. mnie, ciekawsza byłaby szyna z 1894, ostatniego rocznika istnienia cechy UNION D, bo w 1895 cechowanie szyn normalnotorowych z tej huty przybiera formę samodzielnego UNION, a już pewnym rarytasem - może tylko dla mnie, byłaby szyna UNION D z rocznikiem 1895 - osobiście nie znam takich szyn, lub szyna UNION z rocznika 1894, również takich nie znam, ale nie wykluczam, że gdzieś mogą być takie szyny, bo dokładnie nie wiem w którym miesiącu 1884/1885 zmieniono sposób cechowania, zakładam, że nastąpiło to z początkiem 1885 r.
Oczywiście powinno być "nie wiem w którym miesiącu 1894/1895 zmieniono sposób cechowania, zakładam, że nastąpiło to z początkiem 1895 r."

Dzień dobry. Zwracam się z prośbą o rozszyfrowanie sygnatur dwóch szyn. Jedna szyna ma napis T.I.C 1868. z kropkami po środku a druga W.W.T.I.C. 1866 Zastanawia mnie kto je wyprodukował i dla czego są do siebie podobne sygnatury. Na szynach są dwa symbole nr. 1 i 2 które różnią się od siebie kreseczką pod kółkiem. Poświęciłem sporo czasu na poszukiwaniach w internecie ale niestety nic nie znalazłem.
Chciałbym jeszcze wrócić do szyny, której zdjęcie zamieścił Astaroth. Uważam, że mamy prawdopodobnie unikat na skalę kraju, bo sprawdziłem, i to może być najstarsza, znana (przeze mnie, może ktoś zna starszą ?) szyna z cechą W.W. (Warszawsko-Wiedeńska) !!! Skoro to rocznik 1866, to "Wiedenka", funkcjonowała w użytku publicznym, zaledwie od 21 lat, a po szynie tej poruszały się jeszcze parowozy o układzie osi B1 i 1A1. Mam w związku z tym prośbę do autora zdjęć. Czy możesz napisać, w jakim mieście (miejscu) leżą te szyny (czy jeszcze leżą ? są bezpieczne ?), coś więcej o swoim znalezisku, bo wg mnie, szyna z taką cechą powinna znaleźć się w muzeum, o czym zresztą wspomniałem już wcześniej.

Mam także prośbę, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, czy mógłbyś (jeżeli możesz), dokonać podstawowych pomiarów szyny - wysokości, szerokości główki, szerokość stopki oraz szerokości szyjki. Oczywiście szyna ma swoje lata, jest zużyta (wyraźnie starta główka), korozja postępuje (to jeszcze szyna żelazna), więc wymiary mogą nieco różnić się od fabrycznych. Poniżej zamieszczam planszę, tym razem ze szczegółowym profilem i opisem wymiarów szyny DŻWW opracowanej w 1865, układanej od 1866, oraz fragment tabeli, również z parametrami tej szyny. Myślę, że jeżeli wymiary potwierdzą, że to szyna DŻWW, to mamy (przynajmniej na fotografii) bardzo cenną szynę dla historii polskiego kolejnictwa. Teraz (chyba z wrażenia ;)), mam nawet wątpliwości co do symbolu W.W., ale T.I.C. w tym miejscu (przed cechą nazwy producenta), cechował oficjalne skróty dróg żelaznych, dla jakich produkował szyny (przykład na zdjęciu na samym dole, szyna z sierpnia 1885 dla VR - australijskich kolei Victorian Railways, stanu Victoria).

1. Szczegółowy rysunek elementów nawierzchni DŻWW typu 1865 (1866), w tym szyny.

Szyna typu 1865 DŻWW - profil.jpg



2. W czerwonej ramce, podstawowe parametry szyny dla DŻWW typu 1865 (1866).

Szyna typu 1865 DŻWW - wymiary.jpg


3. Szyna walijskich zakladów Tredegar Iron Company dla kolei australijskich Victorian Railways (VR).

szyna V.R. TICo STEEL . 8 . 85.jpg


... a w tym roku, już w czerwcu, obchodzimy okrągłą, 180 rocznicę otwarcia DŻWW dla ruchu publicznego. Tak więc szyna mogłaby być bardzo interesującym eksponatem, na jakiejś okolicznościowej wystawie.
 
Ostatnio edytowane: