• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jedna z ostatnich, ale na szczęście jeszcze nie ostatnia szyneczka pochodząca z wąskich torów na terenie prawobrzeżnej Warszawy. Szyneczka, która wówczas znajdowała się przy dawnej łącznicy kolei mareckiej z jabłonowską. Sygnatury niestety nie widać.
Czy jeszcze tam jest? Nie wiem ... tuż obok jest punkt skupu złomu. :(

Wwa Łącznica-25.06.07 r.-JS.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dziś tylko ta jedna ale za to zagadkowa, przynajmniej dla nas, a dla Was.
Krośniewice szyna z kozła oporowego.

DSC_0719.JPG


Tylko proszę nie wmawiajcie nam że trzecia cyfra to dziewiątka, bo to czwórka jest.
 
Reakcje
3.609 30 0
Dziś tylko ta jedna ale za to zagadkowa, przynajmniej dla nas, a dla Was.
Na pierwszy rzut oka to 1842, ale po bliższym przyjrzeniu się i analizie to bez wątpienia FH 1942

Tylko proszę nie wmawiajcie nam że trzecia cyfra to dziewiątka, bo to czwórka jest.
To nie trzecia cyfra, tylko druga - temu ja będę wmawiał, że to nie "8" tylko "9" :LOL:

Zastanawia mnie jeszcze brak kropek w sygnaturze FH, podczas gdy młodsza szyna obok, takowe posiada.
Niestety starsza, starsza o 39 lat :)

Podobną szynę zlokalizowałem kiedyś w Dobrym Mieście. Leży na torze nr 2, jego prawym toku (patrząc na wzrastający kilometraż linii), za peronami w kierunku Braniewa, tuż przed semaforem wyjazdowym F

FH 1942 stacja Dobre Miasto, tor nr 2.jpg


Proszę zwróćcie uwagę: FH bez kropki, identyczny krój 4 i 2, no i ta nieszczęsna "9" trochę pisana jak "8" - górne kółeczko od "9" zaokrąglone nieco i ten ogonek też nie do końca prosty, tylko z lekkim zaokrągleniem, temu na zdjęciu Kolegi Pawła, przy odrobinie gry światła i nieco jednak skancerowanej cyfrze (rdza robi swoje), wygląda to na "8", jednak ogonek na pewno nie dochodzi do górnego brzuszka - to tylko złudzenie... choć fajnie by było, jakby w Dobrym Mieście pociągi jeździły po szynie z 1842 ;)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
W co wstawili, cechuje się podczas walcowania i na walcach jest relief wgłębny który daje wypukłą cechę. Kolega Kempol pokazywał takie.
Jeżeli jesteśmy już przy szynach FH, to mnie zastanawiało kiedyś prezentowane poniżej cechowanie. Szyny (dwie różne) leżą na nieużywanym rozjeździe nr 23 w Dobrym Mieście i kiedyś już je prezentowałem - więc nieco odgrzeję "tego kotleta" :LOL:. Widać, że w roku 1915 musiano zmienić walcmarkę na inną - na której jest inna odległość pomiędzy FH. a rokiem produkcji 1915. przez co na szynach widać wyraźnie nieco odmienne cechowanie. Ciekawe czy któryś z walców uległ np. zniszczeniu, i został zastąpiony nowym, czy może wówczas w FH pracowały dwie walcmarki, o nieco innym reliefie wgłębnym i nikt nie przejmował się w czasie Wielkiej Wojny tą drobną różnicą w cechowaniu :niepewny:.

FH. 1915. Dobre Miasto rozjazd nr 23.jpg


FH.      1915. Dobre Miasto rozjazd nr 23.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Szesnaście osób po prezentacji zdjęcia, bez żadnych sugestii stwierdziło że to jest 1842, w tym dwie zupełnie przypadkowe zaczepione na Wifamie, dodając nas trzech mamy dziewiętnaście osób czyli sto procent zapytanych, ale nie mamy racji, bo to jak twierdzisz dziewiątka.

Twój wywód przekonał mnie o tym że nie warto niczego robić, łazić, męczyć się bo zawsze znajdzie sie ktoś kto będzie negował, wątpił, wymyślał czarodziejskie teorie, nie warto.

W zły czas to napisałeś Stanisławie, w zły.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Warto Pawełku, warto ...
Natomiast nie warto i z całą pewnością nie powinno się wypisywać takich rzeczy:
ale po bliższym przyjrzeniu się
No chyba nie byłeś bliżej niż Koledzy Piotr i Paweł, mało tego można dostrzec, że ten fragment szyny jest czyszczony przez Nich.
i analizie to bez wątpienia FH 1942

Licha ta analiza ... gdyż gdyby była rzetelna, to zauważyłbyś Stanisławie, że na żadnej sygnaturze szyny wyprodukowanej przez Friedenshütte nie ma takiej dziewiątki, u której byłoby takie wklęśniecie między górnym a dolnym "brzuszkiem". Ponadto ja swoimi starymi ślepiami widzę, że dolny "brzuszek" jest trochę większy od górnego.
Dla lepszego widoku "położyłem" zdjęcie, które zrobił Piotr.

DSC_0562.jpg



temu ja będę wmawiał, że to nie "8" tylko "9"
To co to ma być - wmawianie? Czego ...wątpliwej analizy?
I nie tłumacz tego żadną korozją i grą świateł, powtórzę się ... Oni byli tam na miejscu i dotykali tego.

A co do różnic w odstępach pomiędzy FH a rokiem - tam było więcej linii walcowniczych.


Weż sobie do serca mój wywód i ... w drogę. :)
zawsze znajdzie sie ktoś kto będzie negował, wątpił, wymyślał czarodziejskie teorie
A tym to się akurat nie przejmuj - przypomnij sobie stare przysłowie - "Psy szczekają, karawana jedzie dalej".
W zły czas to napisałeś Stanisławie, w zły.
I przysłowie drugie - "Nie ma tego złego .... co by na dobre nie wyszło" :)
 
Reakcje
3.609 30 0
W zły czas to napisałeś Stanisławie, w zły.
Eh... Szanowny Kolego Pawle, napisałem co widzę na zdjęciach, aż żal, że to szyna o 100 lat młodsza, ale niestety tak uważam i tego będę się trzymał. To czy ktoś się z tym zgodzi czy nie, to kwestia indywidualna. Wystarczy porównać zdjęcie z szyną FH 1942, które zamieściłem.

Byłbym ostatni, który negował by „łażenie” po krzakach - bo warto, warto i jeszcze raz warto !!!!. Mamy takie zainteresowania jakie mamy, lubimy tak spędzać wolny czas, a i chyba jest to forma relaksu i wypoczynku (przynajmniej dla mnie), pomimo fizycznie zrobienia przy takim „łazikowaniu” 5 czy nawet 10 kilometrów dziennie. Wolę o 100% takie spacery, niż pogoń nie wiadomo za czym i nie wiadomo gdzie. Nie raz pisaliśmy na Forum, że jeszcze wiele do odkrycia i z całego serca życzę Kolegom aby światło dzienne ujrzała szyna z 1842 lub nawet starsza. Dopuki robimy to co lubimy, mamy w życiu jakieś pasje i zainteresowania, to myślę, że Nasze życie ma o wiele głębszy sens i wymiar, niż tylko dom – praca, praca – dom... i bezmyślne gapienie się w telewizor. Po za tym nawet Kolega nie wie, jak zazdroszczę Kolegom wspólnego „łażenia”, bo ja jestem skazany na samotność, rzekłbym „samotność długodystansowca” (bo kilometry przespacerowane po torach „na nogach” i obok nich, mógłbym już liczyć w setkach, pewnie z 500 km już by się nazbierało)... i szkoda tylko, że cudowne okoliczności przyrody, zarówno tej ożywionej jak i nieożywionej, jakie niekiedy objawiają się w trakcie tych spacerów, są tylko moim udziałem... bo nawet moja żona, po jednym dłuższym spacerze po torach, miała serdecznie dość ;). A czy moje słowa wypowiedziałem w zły czas ? Myślę, że czas właśnie nastraja do optymizmu. Dzień coraz dłuższy, słońce świeci, cieplej i przyjemniej, więc „sezon na szyny” dopiero się zaczyna, po jesienno-zimowej stagnacji... tak więc więcej optymizmu życzę :).

No chyba nie byłeś bliżej niż Koledzy Piotr i Paweł, mało tego można dostrzec, że ten fragment szyny jest czyszczony przez Nich.
Przecież wiadomo, że chodzi o przyjrzeniu się zdjęciom jakie zamieścili Koledzy Paweł i Piotr, więc trochę to nie na miejscu, że Kolega pisze to co pisze.

Licha ta analiza ... gdyż gdyby była rzetelna, to zauważyłbyś Stanisławie, że na żadnej sygnaturze szyny wyprodukowanej przez Friedenshütte nie ma takiej dziewiątki, u której byłoby takie wklęśniecie między górnym a dolnym "brzuszkiem". Ponadto ja swoimi starymi ślepiami widzę, że dolny "brzuszek" jest trochę większy od górnego. Dla lepszego widoku "położyłem" zdjęcie, które zrobił Piotr.
Może nawet bardzo licha, jednak nie zgodzę się z tym co napisał Kolega o wklęśnięciu, "brzuszkach" itd, itp. Właśnie FH miało tendencje do cechowania "9" w taki sposób, że do górnego "kółeczka" jakie przybierał "górny brzuszek", dołączano ogonek w formie zawijasu, również zaokrąglonego i w dodatku dość głęboko podciągniętego pod "górne kółeczko". Nie analizowałem ponad to tylko sposobu cechowania, ale także profil szyny, który właśnie dobrze widać na zdjęciu Kolegi Piotra, a które Kolega zamieścił sam. Przecież od razu rzuca się w oczy bliskość tego profilu do tego obok, czyli szyny FH z 1903. Według mnie typowy, normalny Vignoles, który w 1842 nie mógł mieć takiej postaci. Poniżej obrazuję to o czym właśnie napisałem.

Czy profil szyny z 1842 wyglądał by tak, jak profil z 1903 ?. Skłonny jestem uważać, że to profil szyny z 1942, który nie wiele się zmienił od 1903.

1842 - 1903.jpg


Poniżej cztery zdjęcia szyn FH, z 1931 roku, ale dobrze obrazujące sposób cechowania "9" o którym pisałem. Szyny z 1931 (bo takie cechy jak PKP czy nr fabryczny 22 są niezbitym dowodem, że nie może to być 1831). I proszę porównać czy na pierwszym zdjęciu "9" nie wygląda jak "8" ? Na zdjęciu drugim, szyna oczyszczona przeze mnie, gdzie dobrze widać, górne "kółeczko" i dołączony do niego zawijas. Na zdjęciach nr 3 i 4 widać jak zawijas ogonka od "9" sięga niemal "górnego kółeczka".

FH. S. 1931 (22) P.K.P..jpg


Nie będę zamieszczał ponownie zdjęcia szyny FH 1942, zaprezentowanej przeze mnie wyżej, gdzie identycznie wyglądają takie elementy cechy jak litery FH (bez kropki) jak i cyfry 1, 4 czy 2. Zdjęcie nieco słabe, zrobione niemal rok temu przy braku słońca, tak więc może przy najbliższej wizycie na stacji Dobre Miasto, i słonecznym dniu, zrobię nowsze zdjęcie tej szyny, gdzie mam nadzieję lepiej będzie widać szczegóły cechowania.

To co to ma być - wmawianie? Czego ...wątpliwej analizy?
I tu Kolega też chyba nie rozumie mojego wpisu, bo ja niczego nikomu nie wmawiam, w dodatku po "wątpliwej analizie", tylko nieco żartobliwie (według mnie), odpowiedziałem na słowa Kolegi Pawła cytuję:

Tylko proszę nie wmawiajcie nam że trzecia cyfra to dziewiątka, bo to czwórka jest.
a moja odpowiedź:

To nie trzecia cyfra, tylko druga - temu ja będę wmawiał, że to nie "8" tylko "9" :LOL:
...tak więc, według mnie szyna ze zdjęć Kolegów Pawła i Piotra to FH 1942, a nie FH 1842. Jeżeli ktoś uważa inaczej, ma do tego pełne prawo. Ponadto, z punktu historycznego, o co zawsze można się spierać, Friedenshütte rozpoczęła walcować szyny dopiero w 1885 r., początkowo cechując je pełną nazwą, a skrót FH to dopiero koniec XIX wieku (i to Kolego Janku, też analizowałem), ale to już zbyt dalekie odejście od tematu.

Tak czy siak, nie wiedziałem, że mój wpis doprowadzi do takiej dyskusji, ale to chyba dobrze, że dyskutujemy na temat, który Nas wspólnie interesuje.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Nigdy nie byłem zwolennikiem literatury, ani służbowo ani też prywatnie. Patrząc na takie tasiemce rodzi się we mnie podejrzenie o wielkiej ilości wody w tekście a małej ilości konkretu.
Szkoda, że nawet nie spojrzałeś na dziewiątki które zaprezentowałeś w ostatnim wpisie. Pokaż choć jedną, która ma takie same bądź podobne wklęśniecie. Bez elaboratów.

A, jakiś czas temu Kol. Gerson zaprezentował szynę z FH z 1879 r.
 
Reakcje
3.609 30 0
hmmm... właściwie to wystarczy przyjrzeć się dokładnie zdjęciu Kolegi Pawła, ja nie widzę tam dolnego "kółeczka".

analiza.jpg


A, jakiś czas temu Kol. Gerson zaprezentował szynę z FH z 1879 r.
.... temu napisałem, że

z punktu historycznego, o co zawsze można się spierać, Friedenshütte rozpoczęła walcować szyny dopiero w 1885 r.
... bo zawsze mogą wyjść na światło dzienne jakieś nieznane fakty lub dokumenty... lub zdjecie Kolegi Gersona.

.... ja jednak, dokonując wpisów, wolę napisać co nieco więcej. Często więc w jednym wpisie, poruszam kilka tematów i zamieszczam kilkanaście zdjęć, nie rozdrabniając się na kilka - kilkanaście wpisów. Według mnie szyna Kolegów Pawła i Piotra pochodzi z roku 1942. A według Kolegi to 1842 ?? Bo sporo Kolega napisał, właściwie tylko o tym co ja napisałem, ale jakoś jednoznacznie nie wypowiedział się co sądzi o roczniku tej szyny. Pozdrawiam i miłego wieczoru życzę.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
W tej chwili to już jesteś złośliwy. Może i wprost nie napisałem, że to rocznik 1842, ale zarówno poparcie dla wpisu Pawła jak i cały dzisiejszy tekst o wyższości ósemki nad dziewiątką chyba świadczy jednoznacznie o tym.
Dla porządku napiszę - uważam, że na szynie jest liczba 1842.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Ja tylko napiszę, że Stanisław troszkę niewłaściwie przypisał szyny z mojego zdjęcia. Otóż szyna z cechą jest zespolona w koźle, z szyną na której nie ma cechy! Natomiast cecha FH. 1903, widniała na takiej samej konstrukcji kozła, od drugiej szyny.
DSC_0565.jpg

Troszkę chyba to zagmatwałem, ale mam nadzieję, że zrozumiecie Koledzy o co chodzi. ;)
Do tego wszystkiego, dodam tylko, że profil szyny wygląda na sporo młodszy niż cecha, która w moim odczuciu nie pozostawiała żadnych wątpliwości! Czyścilim, drapalim, skrobalim... Nie chciało być inaczej i tu jest "pies pogrzebany". Ewenement, albo ciekawostka raczej. :)
Pozdrawiam.