• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dziś jestem szczególnie roztargniony z radości.
Zdobycze Przemka są ślicznie zachowanymi cechami, aż by się chciało tylko takie znajdywać.

To jeszcze chwila bay skończyć moje zdjęcia z Ostrów, potem poczekamy na Piotrka bo w czasie gdy my trzepaliśmy dziobami z mieszkańcami, Piotrek wciskał się wszędzie i cykał fotki.

Ogrodzeniowe.

DSC_0689-crop.JPG


DSC_0690-crop.JPG


DSC_0692-crop.JPG


A taką podobno właściciel zagrody dla królików pozyskał ze złomu, już taką sztukowaną, szkoda że nie było cech.

DSC_0693-crop.JPG


Zastanawiam się nad tym czy wszystkie dziewiątki i siódemki z tego rocznika były takie "fantazyjne" w szynach Kruppa, trzeba będzie poszukac na zdjęciach, podobają mi się są takie "swobodne".

Kilka z normalnego toru z okolic przejazdu.

DSC_0699-crop.JPG


DSC_0703-crop.JPG


DSC_0704-crop.JPG


I ostatnia moja ze słupka na przejeździe.

DSC_0705-crop.JPG


Dobrej nocy.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Z mojej strony tylko kilka, które jak myślę, nie zostały pokazane przez Pawła. Wszystko z osiedla, przy stacji Ostrowy Cukrownia.
DSC_0502.jpg
DSC_0505.jpg
DSC_0508.jpg

Tę pokazałem w innym wątku, ale tu dodaję dla porządku. ;)
DSC_0541 KRUPP 1895.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Jasne, że mój błąd - za szybko ... :(Ta druga to Р.Б.М.О. - Русско-Бельгийское металлургическое общество.
Przepraszam za pomyłkę i dziękuję za czujność. :)
 
Reakcje
3.609 30 0
Poniżej zdjęcia, które przybliżają sposób cechowania szyn Huty Pokój w latach 30-tych i które nie były chyba prezentowane na Forum.

Zdjęcie nr 1. FH. S. 1933. .I (22) P.K.P.
Proszę zwróćcie uwagę, że pomimo "starego" symbolu FH, pojawia się już z przodu charakterystyczna dla tej huty strzałka, oznaczająca kierunek walcowania.

- FH. S. 1933. .I (22) P.K.P..jpg


Zdjęcie nr 2. H.P. S. 1935. .I (22) P. K. P.
Cechowanie o tyle ciekawe, że tu symbol HP rozdzielony jest kropkami, nie spotykanymi w późniejszych latach.

H.P.  S.  1935.  .I  (22)  P. K. P. -.jpg


Zdjęcie nr 3. H P S A 1936 S .I (22) P K P
Cechowanie z symbolem SA (Spółka Akcyjna) znanym wprawdzie z szyn z 1936, ale gdzie nazwa huty cechowana jest pełną nazwą HUTA POKÓJ SA, tu występuje skrót HP.

H P S A  1936  S .I  (22)  P  K  P -.jpg


Na koniec pytanie, dotyczące sposobu cechowania strzałki wskazującej kierunek walcowania. Poniżej zdjęcie jugosłowiańskich szyn ZENICA M-49 z 1973 z miesięcy produkcji VIII, IX i X gdzie widać zmianę kierunku strzałki pomiędzy miesiącami VIII i IX (strzałka w prawo), a miesiącem X (strzałka w lewo). Pytanie, rzekłbym techniczne, bo czy dobrze rozumiem, że zmiana na walcu strzałki (a szyna ciągle walcowana jest w kierunku którą wskazuje strzałka) powoduje, że pozostałe symbole cechowania, na walcu, ulegają też odwróceniu ?. Bo na szynie wygląda to zawsze tak samo, czyli, że cecha nanoszona jest na szyjkę - dół napisu w kierunku stopki, a góra w kierunku główki. Czyli czy to oznacza, że nie ma znaczenia przy kierunku walcowania szyny, to, że stopka raz walcowana jest z jednej strony walca, a innym razem z drugiej, czy odbywa się to na zasadzie takiej, że szyna może "wyjść" spod walcmarki raz na prawo, innym razem na lewo ? ale to chyba raczej nie możliwe, przy skomolikowanej linii produkcyjnej, bo wydaje mi się, że zawsze wychodzi w jednym kierunku, co przy zmianie kierunku strzałki musi chyba powodować to, że stopka raz walcowana jest z jednej strony, innym razem z drugiej. Trochę to zagmatwane, ale może ktoś wie jak to wygląda z punktu technicznego.

Zdjęcie nr 4. Szyny () ZENICA - (VIII, IX, X) - 73 - M - 49

ZENICA - (VIII, IX, X) - 73 - M - 49.jpg


Na zakończenie dodam, że szyny zlokalizowane są na linii nr 221 Gutkowo - Braniewo, FH 1933 na odcinku Bukwałd - Cerkiewnik, H.P. 1935 i HP SA 1936 na odcinku Cerkiewnik - Swobodna, a ZENICA 73 na odcinku Lubomino - Orneta.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Końcówka szyn z Krośniewic, wcale nie mniej ciekawa.



Kilka ze stosu szyn leżącego obok nastawni.

DSC_0718-crop.JPG


DSC_0722-crop.JPG


DSC_0723-crop.JPG


Ogryzek ale już niemłody.

DSC_0726-crop.JPG


DSC_0727-crop.JPG


DSC_0725-crop.JPG


Jedna z toru.

DSC_0721-crop.JPG


I jedna leżąca na ostoi wagonu.

Moim zdaniem to jest Forges et Acieres du Nord and the East z Francji, ale mogę się mylić.

DSC_0728-crop.JPG


I jeszcze dwie z płotu.

DSC_0733-crop.JPG


Adour tez chyba Francuska.

DSC_0735-crop.JPG


I na zakończenie dwie wąskotorowe z Leśmierza.

DSC_0748-crop.JPG


DSC_0749-crop.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Końcówka szyn z Krośniewic, wcale nie mniej ciekawa.
Z tego co widzę to bardzo ciekawa. Znów nowość!:)
Ogryzek ale już niemłody.
Moim zdaniem - Hoesch
I jedna leżąca na ostoi wagonu.
Moim zdaniem to jest Forges et Acieres du Nord and the East z Francji, ale mogę się mylić.
A moim zdaniem Nord-Est to nazwa kolei, dla której wyprodukowano szynę w Aciéries Fonderie de Breteuil.
Adour tez chyba Francuska.
I na zakończenie dwie wąskotorowe z Leśmierza.
Te leśmierskie już chyba kiedyś pokazywałeś ... trudna sprawa, na drugiej to prawdopodobnie tylko sygnatura określająca rodzaj szyny.
Pozdrawiam stalowo.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Z Leśmierza może były podobne, na tym parkingu gdzie znaleźliśmy te, byliśmy pierwszy raz.

No niewłaściwa interpretacja, nazwy tej francuskiej, trudno, ale i tak się ciesze że ją znaleźliśmy.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Dzisiaj odcinek "Drugie ekskluzywne życie szyny"

Przyzwyczailiśmy się do słupków do płotu czy barierek zrobionych ze starych szyn. Z reguły zostały w ten sposób wykorzystane bo nie było innego materiału lub "w celach oszczędnościowych". Bywa jednak, że są wykorzystywane do ekskluzywnego designu. Dzisiaj przykład z Puszczykowa - ekskluzywny hotel i spa: http://www.hotelarnia.pl/

W hotelu wykorzystane jako poręcze na klatkach schodowych:

IMG_8147.JPG


IMG_8148.JPG


Co dziwne - na większości nie ma jakichkolwiek cech - udało mi się znaleźć tylko jedną:

IMG_8149.JPG


Ciekawie rozwiązane jest przejście ze strefy hotelowo-gastronomicznej do strefy SPA - podziemnym korytarzem ciekawie oświetlonym:

IMG_8150.JPG


Są tam też schody i jako poręcz służy szyna z 1915 roku:

IMG_8152.JPG