• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
To chyba szyna rosyjska ponieważ widać rosyjska literę Г czyli год (rok)
Z całą pewnością rosyjska. Mam pewne przypuszczenia, w której z ówczesnych firm została wyprodukowana.
A ja myślę że nawet jeśli znajdujemy takie jakie już były, ...
Znajdujemy też takie, które jeszcze ... nie były. No to słowo się rzekło, coś tam u płotu ...
Teraz będzie część bardziej weselsza, jednocześnie tajemnicza, ale z całą pewnością ... RADosna. :) Tego tu jeszcze nie było:
Spotkałem dziś na swojej drodze taki RADosny płotek:

Radosny płotek.JPG


A w tym płotku stoją sobie jako słupeczki wąskotorowe szyneczki z następującą sygnaturą - RAD 39 Th.

RAD 39 Th-Legionowo-12.11.18r.-JS (1).jpg


I następne, z taką samą sygnaturą:

RAD 39 Th-Legionowo-12.11.18r.-JS.JPG




Dotychczas nie spotkałem się z czymś takim, ani w rzeczywistości ani w materiałach. Jedyne co mi przychodzi do głowy z racji tego, że są to szyneczki wąskotorowe to to, że skrót RAD oznacza to co wszyscy znamy, czyli - Reichsarbeitdienst. Formacja ta posiadała swoje lokomotywki, swoje koleby, swoje przęsła patentowe i być może własnie tak zostały one oznaczone. Rok też pasuje - 1939, a skrót Th ... można snuć różne przypuszczenia, zarówno określające producenta jak i sposób wytworzenia.

Po chwileczce - nie wiem dlaczego ostatnie zdjęcie zostało przekręcone? Wstawiałem jako poziome.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Teraz kilka zdjęć szyn z cechami ze stacji Karwice 9 XI 2018 r. Nie ma tego dużo ale.
Taki "splot " różnych rozmiarów szyn
IMG_20181109_095732.jpg


Pionowe szyny to UNION 1899 na dwóch szynach ta sama cecha. Na najwęższej szynie cech w ogóle nie było.
IMG_20181109_095800.jpg


A szyna średnia to ma oznaczenie jak te darłowskie z trawnika ST . I . B . 1905
IMG_20181109_095820.jpg
IMG_20181109_095831.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Szubin - szyny wbudowane w krawędzie ramp - co ciekawe w dwóch opcjach - od strony Bydgoszczy główka do góry:

szyna2.jpg


Od strony Kcyni - główką do dołu:

Szyna3.jpg


Na tej rampie da się odczytać cechę UNION D 1896 (to rok po tym jak kolej tutaj dotarła):

Szyna 3.jpg


I na koniec - trochę bardziej artystycznie - mogłoby tez wylądować w Kolejowych klimatach:

Szyna 1.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Dotychczas nie spotkałem się z czymś takim
Spotkałem się z dyskusją na temat oznaczenia RAD na szynie, na niemieckim forum "Das Forum für Feldbahnen und 600mm-Kleinbahnen" http://www.kipplore.com/ dokładnie w temacie http://www.kipplore.com/t2119-walzzeichenfrage jednak nie ma tam jakiś rewelacji na ten temat. Uczestnicy dyskusji przypuszczają, że jest to, tak jak kolega Jarząbek napisał, skrót od RAD (Reichsarbeitdienst - Służby Pracy Rzeszy). Po za tym, mam wrażenie, że uczestnicy dyskusji raczej mało wiedzieli wówczas na temat oznaczania szyn (np końcówkę roku 38 odczytują początkowo jako profil S 38 (!), choć pada tam np. propozycja miejscowości RADEVORMWALD w Nadrenii Północnej-Westfalii, w której podobno (?) była walcownia. Jest tam również zdjęcie takiej szyny, właśnie z 1938 (aby je obejrzeć trzeba być niestety zalogowanym użytkownikiem, a szkoda bo generalnie to ciekawe forum, ale bez możliwości oglądania zdjęć trudno cokolwiek "przełknąć") co wnosi do naszej dyskusji jedynie to, że szyny tak cechowane powstawały już w 1938 (czyli wyklucza to np. polową "produkcję wojenną", z której mogła pochodzić szyna z 1939). Myślę również, że cechowanie na szynie wygląda tak, jakby był to produkt jakiejś konkretnej huty / walcowni, a nie organizacji jaką był Reichsarbeitdienst. Tylko jakiej ??? Kolejna zagadka. Biorąc pod uwagę to, że produkcja szyn wąskotorowych nie wymagała takiego "zachodu" jak normalnotorowych, i mogły je robić nawet małe zakłady, może te RADEVORMWALD jest jakąś wskazówką, choć osobiście nie znalazłem jednoznacznych informacji aby była tam kiedyś walcownia szyn.

Pozwoliłem sobie efekt pracy kolegów zebrać w tabelkę.
Jeszcze jakby kolega dopisał do tabeli ROMBACH, ST
Co do tabeli kolegi Jarka uważam, że to świetny pomysł, jednak trzeba by tam dodać o wiele więcej producentów. Tak na szybkiego, czego brak (a co można zobaczyć w Polsce), co rzuciło mi się w oczy to np: belgijski COCKERILL, [K] (K w kwadracie) – nasza Huta Katowice, kanadyjskie SYSCO, niemieckie: D.K. (Deutscher Kaiser), HÜTTE FRIEDE z Lotaryngii, KLÖCKNER z Salzgitter, M.H.U. z Unterwellenborn z Turyngii, PHÖENIX, R.H.B. z Bochum, austriacki DONAWITZ, francuskie CCNM, HAYINGEN, luksemburski DÜDELINGEN, hiszpańska ENSIDESA, czeskie WIT (huta w Witkowicach) czy rosyjski БЕРДЪ czyli Zakłady Bairda (Завод Берда) z St. Petersburga (potwierdzone w rosyjskojęzycznej książce). Po za tym są też nieścisłości np. Aachener Hütten to A.H.A.V., a zamieszczony w tabeli skrót A.H. to Alvenslebenhütte. Dobrym pomysłem, który zasugerował kolega Paweł R jest stworzenie jakiegoś pliku np. w edytorze tekstu czy arkuszu kalkulacyjnym, gdzie można by było na bieżąco dodawać lub korygować oznaczenie poszczególnych cechowań. Tylko czy taki plik można zamieścić na Forum ? Bo wydaje mi się, że można zamieszczać tylko pliki graficzne np. JPEG i PNG.:niepewny:
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A czy w Dortmundzie lub Duisburgu nie wytwarzano jakichś szyn, może to D jest od tych miejscowości ?
Jeżeli Twoje gdybanie dotyczy szyny Union D to ... odpowiem Tobie ... ostatecznie, że ...gdybasz prawidłowo. W tym przypadku chodzi o Union Dortmund. :)
Natomiast poniżej taka szyna. Nic więcej o niej nie mogę powiedzieć, tylko tyle, że ma 120 lat - 1898 - 1898 ... ( jąkali się? ;))

1898-Wielbark-14.09.07 r.-JS.JPG
 
Reakcje
3.609 30 0
A czy w Dortmundzie lub Duisburgu nie wytwarzano jakichś szyn, może to D jest od tych miejscowości ?
W Duisburgu czy Dortmundzie i ich najbliższych okolicach działało wielu wytwórców szyn. Jakby wymienić tylko tych najważniejszych (alfabetycznie) to: D.K. (Deutscher Kaiser) (historycznie Hamborn, obecnie dzielnica Duisburga), HB & HV (później HV) (historycznie Hörde, obecnie dzielnica Dortmundu), HOESCH (Dortmund), PHOENIX (historycznie Hörde, obecnie dzielnica Dortmundu), R.S.W. (historycznie Meiderich obecnie część Duisburga), THYSSEN (historycznie Hamborn, obecnie dzielnica Duisburga) czy wspomniany wyżej UNION, gdzie pierwotnie oddział w Dortmundzie wyróżniany był symbolem D, ale w XX w. koncern walcował szyny w kilku miejscach, pod wspólną nazwą UNION. Zastanawiałem się również czy szyny te, używane przez organizację RAD, gdyby były jej własnością (czyli były wykorzystywane w trakcie różnych prac budowlanych, układane tymczasowo i zwijane), nie były by jakoś znaczone. Zapewne tak, tylko czy wówczas cechowany byłby rok ? bardziej może jakiś dłuższy nr porządkowy, a i chyba symbol RAD nanoszony byłby w inny sposób, niż podczas walcowania szyny ???

Można też dodać, jako ciekawostkę, że pomimo tak wielkich tradycji w produkcji szyn kolejowych i ogromnych obszarów przemysłowych (np. Zagłębie Ruhry, Zagłębie Saary) obecnie w Niemczech nie produkuje się szyn kolejowych (!), a ostatnią niemiecka szynę wywalcował THYSSEN w Duisburgu (a właściwie, formalnie TSTG) w dniu 13 listopada 2013 r. Szynę tą ułożono na południu Niemiec, w Badenii-Wirtembergii, pomiędzy stacjami Sinsheim – Steinsfurt. Link
do filmiku przedstawiającego walcowanie „ostatniej niemieckiej szyny”. Z dniem 1 stycznia 2014 TSTG Schienen Technik GmbH & Co. KG (wcześniej znana jako Thyssen Schienen Technik GmbH) zakończyła działalność. Jako ciekawostka link do filmiku
gdzie przedstawiono działanie ostatniej walcmarki TSTG (z opatentowanym znakiem handlowym TSTG, pisanym jak TSTD bo „G” jest odwrócone).

Natomiast poniżej taka szyna. Nic więcej o niej nie mogę powiedzieć, tylko tyle, że ma 120 lat - 1898 - 1898 ... ( jąkali się? ;))
Wydaje mi się, że oprócz roku 1898, o szynie tej można powiedzieć także to, że pochodzi z BOCHUM, bo po lewej, jak mnie wzrok nie zawodzi, dobrze widać końcówkę liter HUM... :) A czy rok po roku, nie jest wynikiem tego, że są to połączone dwa różne fragmenty szyn, cechowane tym samym rokiem ? Wprawdzie na zdjęciu nie widać żadnego łączenia ale czas mógł je zatrzeć...
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Szyny ze stacji Sławno. Można powiedzieć że jest tam bardzo dużo szyn, które zastosowanie znalazły jako słupki płotu i zabezpieczenia słupów oświetleniowych. Wszystkich szyn z cechami nie będę wstawiać ponieważ sporo się powtarza i cechy są identyczne.
ROMBACH 1913 lub BROMBACH
IMG_20181109_102043.jpg


KRUP. 1898
IMG_20181109_102103.jpg


BOCHUM 1905
IMG_20181109_104007.jpg


KRUP 1898
IMG_20181109_104158.jpg
IMG_20181109_104312.jpg


Na płocie przecięta polska szyna
IMG_20181109_104317.jpg


OSNABRUCK 1899
IMG_20181109_104340.jpg
IMG_20181109_104430.jpg


Kozioł oporowy
IMG_20181109_104447.jpg

IMG_20181109_104457.jpg


RSW 1899
IMG_20181109_104553.jpg


Tego nie mogę rozczytać
IMG_20181109_104724.jpg


NTK 29 GEBG. STUMM 1913
IMG_20181109_104737.jpg


RSW 1904
IMG_20181109_104831.jpg


KONIGSHUTTE 0/5 1903 B . ST 10"
IMG_20181109_105436.jpg


PKP 1931 WRZESIEŃ S ?
IMG_20181109_105634.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
a skrót Th ... można snuć różne przypuszczenia, zarówno określające producenta jak i sposób wytworzenia.
Na http://www.walzzeichen.de/ jest zdjęcie szyny z 1925, cechowanej symbolem A. Th. H. (opisana jako Th. H. ale wyraźnie widać tam również literę A z przodu) przy czym zwróciło moją uwagę to, że symbol Th. pisany jest bardzo podobnym krojem liter (niemal identycznym), jak na szynie RAD. Szyna A. Th. H. 1925 jest produktem firmy Augusta Thyssena.
http://www.walzzeichen.de/Bilder/19...h.H_Hamburg_16.04.2004_Lohseplatz__large.html
http://www.walzzeichen.de/Bilder/19...ail_Hamburg_16.04.2004_Lohseplatz__large.html
Na w/w stronie jest również zdjęcie szyny tej firmy, z wcześniejszym sposobem cechowania, opisanej jako THYSSEN HUTTE 1921 (być może powinno być A. THYSSEN HUTTE 1921 ?)
http://www.walzzeichen.de/Bilder/19...TTE_19.05.2007_Rheinuferbahn_Bonn__large.html
Kolejna zmiana sposobu cechowania, tylko nazwą THYSSEN, pojawiła się w 1926 r. - prawdopodobnie po tym, jak w kwietniu 1926 zmarł założyciel firmy, a po ojcu, rządy przejął jego najstarszy syn Friedrich Thyssen (logo koncernu VESTAG dodano na początku lat 1930-tych).
http://www.walzzeichen.de/Bilder/1922-1933/content/1926_THYSSEN_23.05.2004_Moelln__large.html
Pozostaje oczywiście sprawą otwartą, czy znak Th na szynie RAD oznacza Thyssen, choć tak jak pisałem wcześniej ma on niemal identyczny krój liter jak za czasów cechowania szyn A. Th. H.

Jako ciekawostkę dodam, że Friedrich "Fritz" Thyssen (ur. w 1873) był kontrowersyjną postacią, a zarazem tragiczną. Był jednym z pomysłodawców konglomeratu stalowego VESTAG. Później zagorzały Nazista (członek NSDAP) i zwolennik Adolfa Hitlera. W 1933 wspierał go w dojściu do władzy (m.in. przelał 3 miliony marek na konto partyjne). Popierał politykę odsunięcia Żydów od przemysłu i przejęcia ich firm (zwolnił m.in. wszystkich Żydów zatrudnionych w jego zakładach). W 1934, jako jeden z liderów przemysłu stalowego, poparł Hitlera w rozprawieniu się z S.A. co doprowadziło do tzw. "Nocy Długich Noży". Zmiana poglądów Fritza Thyssena nastąpiła w II połowie lat 1930-tych. Jako katolik protestował przeciwko rosnącej od 1935 r. represji Kościoła rzymskokatolickiego (m.in. w 1937 wysłał list do Hitlera, protestując przeciwko prześladowaniom chrześcijan w Niemczech). Punktem przełomowym był gwałtowny pogrom Żydów w listopadzie 1938 r., znany jako "Noc kryształowa". Thyssen zrezygnował wówczas z Rady Państwa i zaczął ostro krytykować politykę podporządkowania biznesu celom zbrojeniowym. W 1939 otwarcie wystąpił przeciwko planom wojennym Hitlera, m.in. głosując w Reichstagu przeciwko wojnie. 2 września 1939 opuścił Niemcy i wyjechał do Szwajcarii, później przeniósł się na południe Francji, gdzie pisał m.in. książkę, artykuły prasowe i otwarte listy, krytykujące Hitlera. Po zajęciu Francji przez Niemcy, kolaboracyjny rząd Vichy, nie zapewnił mu niestety ochrony przed ekstradycją. Fritz Thyssen został aresztowany przez Gestapo i spędził 4 lata w więzieniach i obozach. Najpierw 2,5 roku w jednostce psychiatrycznej sanatorium w Neubabelsberg niedaleko Poczdamu, później, od maja 1943, przebywał jako "więzień specjalny" w obozie koncentracyjnym Sachsenhausen. 11 lutego 1945 przeniesiono go do w obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie, a w kwietniu do więzienia w Ratyzbonie i wreszcie do obozu koncentracyjnego w Dachau. Na krótko przed końcem wojny, znalazł się w specjalnym transporcie więźniów "specjalnego znaczenia" - politycznych zakładników. Pod silną strażą SS, transport ten dotarł do Tyrolu. Tam Fritz Thyssen, wraz z żoną Amelią, został ostatecznie uwolniony przez oficera Wehrmachtu. Jednak po zakończeniu wojny, został szybko internowany przez Aliantów. W 1948 wydano go Rządowi Niemieckiemu. Był sądzony w procesie denazyfikacyjnym. Oskarżony o finansowanie Hitlera i zwalczanie związków zawodowych, został ostatecznie wypuszczony na wolność z powodu oddalenia większości zarzutów, jako nieuzasadnionych. W grudniu 1949 wyemigrowałm do Buenos Aires w Argentynie, do mieszkającej tam od czasów wojny, córki. Tam też zmarł na atak serca w 1951 r. Jego ciało sprowadzono do Niemiec i pochowano na, należącym do rodziny Thyssenów (od 1903), Zamku Landsberg (Schloss Landsberg - kompleks zamkowy którego początki datowane są na koniec XIII w., w dolinie Ruhry, w miejscowości Ratingen). Co ciekawe zamek ten, po zmianach własnościowych jakie nastąpiły po II w. św. od 1992 r. jest wynajmowany firmie ThyssenKrupp AG, jako miejsce seminariów, spotkań biznesowych i konferencji....

Koncząc mój nieco przydługi wywód, może to, co zapewne większość osób pomyślała, patrząc po raz pierwszy na zdjęcia szyn zamieszczone przez kolegę Jarząbek, to, że jest to po prostu szyna Reichsarbeitdienst (RAD) produkcji Thyssena, jest poprawną identyfikacją ?. Niekiedy najprostsze i najbardziej logiczne odpowiedzi są tymi poprawnymi. Tak czy siak, jeżeli nie potwierdzi się czegoś, to i tak pozostanie to tylko w sferze domysłów.
 
K

KNG

Gość

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dziś tylko szyny opowiadane.

W książce Pana Andrzeja Cygana pt" Starachowickie kolejki wąskotorowe" jest zdjęcie szyny z cechą Resicza 1880.

Natomiast Pan Stanisław Jasiński w książce pt. "Ełcka kolej wąskotorowa" prezentuje zdjęcie szyny z cechą Isbergeus 88 A1 z wytwórni mieszczącej się we Francji nieopodal miejscowości Calais.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Dziś tylko szyny opowiadane.

W książce Pana Andrzeja Cygana pt" Starachowickie kolejki wąskotorowe" jest zdjęcie szyny z cechą Resicza 1880.

Natomiast Pan Stanisław Jasiński w książce pt. "Ełcka kolej wąskotorowa" prezentuje zdjęcie szyny z cechą Isbergeus 88 A1 z wytwórni mieszczącej się we Francji nieopodal miejscowości Calais.
A mówią, że globalizacja to dopiero teraz ...
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Wydawało by się że na takiej zapyziałej stacyjce jak Łódź Chojny niczego się nie da znaleźć, a jednak, dziś znaleziona w stosie szyn.

Trzyniec 1923.

DSC_0111.JPG


I na szynie w torze do nieczynnej bocznicy polska z 1949 roku, wiem że to nic takiego, ale zawsze coś.

DSC_0117.JPG