• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
W takim razie musisz zrobić trzecie podejście aby rozwiać wątpliwości. Ta styczniowa szyna i ... szczotka druciana.
W/g mnie ostatnią cyfrą jest 2, a na tych dwóch ostatnich jest 9. Ale mogę się mylić, albo korozja zrobiła swoje.
IH&H-1862.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
W takim razie musisz zrobić trzecie podejście aby rozwiać wątpliwości. Ta styczniowa szyna i ... szczotka druciana.
W/g mnie ostatnią cyfrą jest 2, a na tych dwóch ostatnich jest 9. Ale mogę się mylić, albo korozja zrobiła swoje.
Zobacz załącznik 605955

Jeszcze w listopadzie będę w tamte strony jechał to sprawdzę bo faktycznie jest wątpliwość. Chociaż wydaje mi się że wszystkie są z 1869 r.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Wydaje mi się, że kolega Szwed1978 ma jednak rację, nieco rozjaśniłem i wyostrzyłem zdjęcie kolegi Jarząbek w edytorze graficznym i zamiast "2", myślę, że jest tam "9". Wszędzie są też charakterystyczne kropki na końcu cechowania (wskazane czerwoną strzałką), a w przypadku "2" - kropka powinna być nieco dalej. Złudzenie "ogonka od dwójki" daje ten płat rdzy, ułożony w poziomie. Tak czy siak, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, to bez szczotki drucianej zapewne się nie obejdzie :)

IH&H-1862 modified.jpg


A pro po bardzo interesujących zdjęć podkładów stalowych z rumuńskiego Vişeu de Sus kolegi Paweł R , cechowania na podkładach stalowych (tylko, że o ok. 50 lat młodsze) znalazłem m.in. na linii nr 221 Gutkowo -Braniewo. Przykłady poniżej:

Zdjęcie nr 1. Podkład stalowy KRUPP 1932. Lubomino - odcięty od toru szlakowego początek toru bocznego, obok wiaduktu drogowego, we wschodniej części stacji.

KRUPP 1932. Lubomino - podkład stalowy na odciętym od szlaku torze bocznym.jpg


Zdjęcie nr 2. Miejsce lokalizacji podkładów stalowych w Lubominie.

Lubomino - odcięty od szlaku początek toru bocznego w pobliżu wiaduktu drogowego.jpg


Zdjęcie nr 3. Szyny zlokalizowane we wschodniej części stacji Lubomino, na odciętym od toru szlakowego, torze bocznym, opisane na zdjęciu wyżej.

Lubomino - szyny położone na nieużywanym torze bocznym, w części wschodniej stacji..jpg


Zdjęcie nr 4. Podkład stalowy THYSSEN 1939. Orneta - wzmocnienie nasypu tuż za mostem na Drwęcy Warmińskiej, po lewej stronie szlaku.

THYSSEN 1939. Orneta - podkład stalowy jako wzmocnienie nasypu koło mostu na Drwęcy Warm..jpg


Zdjęcie nr 5. Miejsce lokalizacji w/w podkładu stalowego w Ornecie. Stalowe podkłady wraz ze słupkami z szyn tworzą w tym miejscu konstrukcję wzmacniającą nasyp kolejowy.

Orneta - wzmocnienie nasypu przy moście na Drwęcy Warm. ze starych podkładów stalowych i s...jpg


Zdjęcie nr 6. Orneta. Przykłady szyn, zlokalizowanych na słupkach wzmacniających nasyp, tuż za mostem na Drwęcy Warmińskiej.

Orneta - szyny użyte do wzmocnienia nasypu obok mostu na Drwęcy Warm..jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Nudna i nic nie wnosząca relacja z poszukiwań szyn na stacji Viseu de Sus, częsć powtarza się, niektóre leżą w gruncie jako tory, niektóre na stercie czekających nie wiadomo na co, postaram się ograniczyć do minimum liczbę zdjęć.

Najczęściej spotykana szyna produkcji węgierskiej Diósgyőr w Miszkolcu, na wspomnianych bardzo różne daty produkcji, na jednej jakby skrócona nazwa wytwórni.

DSC_0486-crop.JPG


DSC_0517-crop.JPG


DSC_0518-crop.JPG


DSC_0525-crop.JPG


DSC_0532-crop.JPG


Drugi rodzaj też węgierski jak mniemam , ale nie potrafię nic więcej powiedzieć o tejże to OZD

DSC_0527-crop.JPG


DSC_0528-crop.JPG


Trzeci rodzaj to Zeltweg Hugo-Hutte

DSC_0523-crop.JPG


DSC_0533-crop.JPG


DSC_0541-crop.JPG


Następnie Resicza -Combinatui Siderurgic Resita Rumunia

DSC_0521-crop.JPG


DSC_0536-crop.JPG


Nie wymagające komentarza ponieważ są powszechnie znane Roechling, P.E.I.G Kladno oraz Donawitz.

DSC_0609.JPG


DSC_0560-crop.JPG


DSC_0559-crop.JPG


Graz

DSC_0519-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Ostatnie cztery pozostają dla mnie zagadką, a może pamięć mam do kitu, choć taka cecha to już była, ale nie kojarzę.

DSC_0558-crop.JPG


?

DSC_0538-crop.JPG


DSC_0539-crop.JPG


DSC_0529-crop.JPG


To taki skrótowy przekrój, gdybyśmy mieli więcej czasu, byli bardziej dociekliwi, jak choćby Stanisław, kto wie może przez najbliższy tydzień musiałbym wrzucać tu zdjęcia, z pewnością są tez i inne, no ale jeszcze tam pojedziemy, to się zobaczy.

Dalszy ciąg niebawem ze stacji Plaltin i jej okolic.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Ostatnie cztery pozostają dla mnie zagadką,
Dla mnie częściowo też, ... bez pierwszej i ostatniej.
1 - DO - Donawitz - Austriacka Huta,
2. PR - ?
3. -NH - ?
4. G. Böel - Gustaw Böel - Belgia.

Mogę jeszcze dodać, że sygnatura OZD, oznacza węgierską hutę w miejscowości Ózd.
Jedno ze źródeł podaje, że sygnatura NH (w tamtym przypadku NHP) oznacza - Nowa Huta Pokój.



?
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Jak obiecałem, kilka zdjęć ze stacji Paltin i nie truję Wam głowy tymi badziewnymi szynami, no tylko jeszcze z wczorajszej wyprawy do Koluszek, ale nie mam tego tak dużo.

Na początek te których jest najwięcej.

DSC_0287-crop.JPG


DSC_0316-crop.JPG


DSC_0289-crop.JPG


DSC_0290-crop.JPG


Dwie ostatnie wyglądają jak z tego samego miejsca, w rzeczywistości dzieliło je około 500 metrów.

Donawitz.

DSC_0285-crop.JPG


Resicza.

DSC_0317-crop.JPG


VIT ( nie jestem pewien czy to ten sam skrót, wszędzie jest WIT) Ostrawa Czechy

DSC_0298-crop.JPG


I na zakończenie.

DSC_0286.JPG


Dziękuję za uwage i cierpliwość.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Tak bywa, ale jak dostanę zdjęcia od małego Piotrka to zobaczymy co tam w tych Koluszkach jest, choć nie robię nikomu nadziei bo większość to to już wstawiałem.

Dziś tylko kawałeczek, płot wokół składu budowlanego, śliczna Panienka która tam urzędowała a którą weszliśmy spytać o zgodę na penetrację, nie mogła uwierzyć że ktoś normalny takimi pierdołami się zajmuje i go to podnieca bardziej od jej ciemnych oczu.
Płot zamazany bitexem, kto stary ten wie co to, najciekawsze skąd w Koluszkach wąskotorowe szyny, miały wysokość około 75 mm, ale to pomiar taki na palec.

DSC_0070.JPG


DSC_0069.JPG


DSC_0072.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Jarząbku nie myślisz o jakiejś publikacji na ten temat, takiej klasycznej papierowej,z którą można usiąść w parku, położyć się na werandzie, chłonąć, zwolna przewracac kartki, wracać do przeczytanych, a w razie potrzeby sięgnąć aby rozwiać wątpliwości, miałbyś pierwszego wiernego czytelnika.
 
Reakcje
3.609 30 0
Dwie ostatnie wyglądają jak z tego samego miejsca, w rzeczywistości dzieliło je około 500 metrów.
Po leżących na ziemi: układzie liści, gałązek i igliwia, tym charakterystycznym kamieniu i dwóch jaśniejszych plamkach na stopie szyny, poniżej kropki od A (w miejscu cechowania M.A.), oraz rozmieszczeniu samego cechowania w stosunku do w/w elementów, myślę, że to jednak jedna i ta sama szyna :) Może kolega usunął zdjęcie szyny, tej co miała być 500 m. dalej, a zostawił dubla tej pierwszej ? mi się to raz zdarzyło :LOL:, patrząc na wyświetlacz aparatu, myślałem, że zachowuję zdjęcie jednej szyny, a zachowałem zdublowanie drugiej, bezpowrotnie usuwając tą, na której mi zależało... odkryłem to dopiero w domu, przerzucając pliki zdjęć z aparatu na komputer.

Ta sygnatura H.H. to dawna nazwa huty w Dortmundzie - Hermannshütte. Szyny naprawdę stareńkie.
Wydaje mi się, że tam jest G.H.H. bo G (chyba G :niepewny:) widoczne jest na pierwszym zdjęciu, a na drugim nawiercono na nim otwór, a pomimo to jakieś cechowanie na krawędzi otworu widać... ale może się mylę :niepewny:

Jeżeli opis tego zdjęcia jest prawdziwy, to zapewne Kolega Stanisław przestanie się dziwić skąd wąskotorowe szyny w Jego okolicy
To zdjęcie może być niezwykle cenne (z punktu historii linii), choć już na wstępie odrzucam (a szkoda), że przedstawia stację Dobre Miasto lub jej okolice (nie tylko na podstawie krajobrazu w oddali - zlokalizowanego po prawej stronie linii - patrząc na widoczne słupy telegraficzne), ale przede wszystkim na widoczny na stojącym przy torach słupku, kilometraż linii wynoszący prawdopodobnie 19 (powiększony fragment zdjęcie słupka kilometrażowego poniżej), który nie pasuje do przedwojennego kilometrażu Guttstadt. Ale zdjęcie to, być może przedstwaia okolice oddalone kilka kilometrów od Dobrego Miasta (jeżeli jest to słupek 19, a nie np. 79) i w dodatku mogło by w pewien sposób wyjaśniać pewną zagadkę linii, do dziś nie mającą udokumentowanego wytłumaczenia... ale to temat na nieco dłuższy post, który zamieszczę nieco później, po analizie własnego materiału fotograficznego.

Słupek.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Wydaje mi się, że tam jest G.H.H. bo G (chyba G :niepewny:) widoczne jest na pierwszym zdjęciu, a na drugim nawiercono na nim otwór, a pomimo to jakieś cechowanie na krawędzi otworu widać... ale może się mylę :niepewny:
Nie mylisz się, faktycznie widać fragment litery G.
Ale zdjęcie to, być może przedstwaia okolice oddalone kilka kilometrów od Dobrego Miasta (jeżeli jest to słupek 19, a nie np. 79) i w dodatku mogło by w pewien sposób wyjaśniać pewną zagadkę linii, do dziś nie mającą udokumentowanego wytłumaczenia... ale to temat na nieco dłuższy post, który zamieszczę nieco później, po analizie własnego materiału fotograficznego.
Czyli jest to jakaś budowa prowadzona w latach trzydziestych bądź czterdziestych pomiędzy ówczesnym Münsterberg (Ostpr) a Guttstadt.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
А.О.Б.Р.З. - Акционерное общество Брянского рельсопрокатного, железоделательного и механического завода. :)
Briańsk - styczeń 1892.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Gdyby nie to że się świetnie bawiliśmy i pogoda była jak brzytwa, to poszukiwania w Koluszkach byłby do kitu, wszystko to co opisaliśmy w relacji z wyjazdu do Wykna, powtarzało się w części płotu którego wtedy nie obejrzeliśmy, dominują Bochum i Krupp, oraz Sheffield, jedyne rosyjskie jakie znaleźliśmy to te dwie, które i tak mogliśmy tylko obejrzeć przez siatkę lub z daleka.

20181102_112644.jpg


20181102_112551-crop.jpg


DSC_0051-crop.JPG


I jedna w bramie posesji obok pierwszego od strony Łodzi przejazdu kolejowego, Bochum ale trochę dłuższa.

20181102_124037-crop.jpg


Jedynymi bardzo wyraźnymi, wręcz wyeksponowanymi są dwie szyny pod peiksem na placu obok kościoła, ale te pewnie już widzieliście.

DSC_0059.JPG


DSC_0060.JPG


Ot i całe poszukiwania, ale zabawy było po pachy, sam naliczyłem osiem zadrapań od pędów jeżyn i dwa siniaki od przyziemienia.