• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A ja nie jestem tego pewien ... ;)
Może to jakaś tylko lubelska efemeryda.
Chyba nie efemeryda, skoro ją umieszczono w wykazie. Gdyby to było coś pojedynczego to poszłoby toto na ... poręcze lub słupki.
W okresie wojny nasi sąsiedzi ściągnęli na Lubelszczyznę sporo francuskiego taboru. Przypuszczam, że wraz z tym taborem ściągnięto szyny do budowanej linii Lublin - Radom. To takie moje przypuszczenie.

Zaznaczyłem na Twojej tabelce szyny, które moim zdaniem "podpadają' pod te - Fr.
typy i typki, albo typy i ... pytki.jpg

Pozdrawiam. J.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Chyba nie było jeszcze szyn z szerokotorowej Kolei Nadwiślańskiej?
Dwie takie szyny stanowią konstrukcję słupów, na których zawieszone są krzyże św. Andrzeja, przy przejściu przez tor linii 7 na przystanek Warszawa Olszynka Grochowska. Na jednym słupie brak jakichkolwiek oznaczeń, ale za to na drugim jest cecha:
ПРИВ Ж Д (Привислинская железная дорога) IIII (maj?) (dwa boki kwadratu - nie wiem co oznaczają) 94 (1894?) PV (pasuje do Priwislinskaja?). Producent ? Może to relsy z Phenixa?

Zdjęcie obróciłem, aby lepiej można było zobaczyć cechowanie.

Między Olszynką a Świdrem jest więcej starych szyn pełniących taką samą rolę, ale nie ma wśród nich tak starych.

szyna_nadw.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Prag Vereinigte - oczywiście jest to tylko moje przypuszczenie. Co pozwala na takie przypuszczenie - dotychczas szyny sygnowane w ten sposób zostały znalezione przez Znakomitych Łódzkich Wyszukiwaczy tylko w okolicach Koluszek. Na tamtych były sygnatury PV dla Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, tu dla Kolei Nadwiślańskiej.
W roku 1879 Tow. Akc. Lilpop Rau & Loewenstein wspólnie z Tow. Akc. Zakł. starachowickich oraz firmą Rheinische Stahlwerke utworzyło Towarzystwo Warszawskiej Fabryki Stali mieszczące się na warszawskiej Pradze. Jak widać było to zjednoczenie i skrót PV może oznaczać Prag Vereinigte czyli Zjednoczenie Praskie.
Zaznaczam, że w wycinku z niemieckiego czasopisma, który zamieściłem powyżej kilka dni temu używają nazwy Praga dla Stalowni Warszawskiej.
Do tej pory nieznany jest sposób oznaczania szyn wyprodukowanych w Stalowni Warszawskiej.

Po chwileczce:
Może w tych miejscach znajdę potwierdzenie. :)Szkoda, że wtedy nie podszedłem, ale .... aż tak bardzo mnie to nie interesowało.:(

Stalownia Warszawska-14.03.2014 r. - JS.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
czy ilość kresek oznaczała w którym miesiącu szyna została wykonana ?
Z bardzo dużym prawdopodobieństwem ilość kresek na tej szynie oznacza miesiąc produkcji. A takie zabawy.... ręce opadają. Niestety niektórzy Amerykanie (bo film zamieścił prawdopodobnie Amerykanin), jak wezmą broń do ręki, to tracą rozum... Przykłady tragicznych strzelanin (a właściwie masowych mordów) z terenu USA (ile już ich było ?, i to w ciągu ostatnich miesięcy ?), skłaniają mnie jednak do tego, że wolałbym jednak aby strzelali do szyn - nawet z 1925 - niż do ludzi :(

Chyba nie było jeszcze szyn z szerokotorowej Kolei Nadwiślańskiej?
Tak się zastanawiam :niepewny:, a pro po, tego cechowania PV (Prag Vereinigte ?), może źle odczytałem oznaczenie na szynach zaprezentowanych przeze mnie w poście #379 , opisanych jako BV. IIIIIIIIII. 84 ???. Patrząc na zdjęcie w/w szyny, gdzie rok pisany jest dwucyfrową końcówką, a miesiąc tymi charakterystycznymi kreseczkami, może powinno być PV. IIIIIIIIII. 84 ?. Jeżeli kolega Jarząbek ma rację, a wszystko może na to wskazywać, było by to interesujące, że szyny z Warszawskiej Pragi (tym razem prawdopodobnie z cechowaniem dla zarządu KPEV ??) mogą znajdować się obecnie w ogrodzeniu przydomowych ogródków, w niewielkim Cerkiewniku??? :niepewny:
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Tylko rok produkcji 1894, tej konkretnej szyny, nie współgra z poniższym opisem, więc szyna nie mogła zostać wyprodukowana w Stalowni Praskiej? Nie wyklucza to, że w innym miejscu też mogli stosować oznaczenie PV

"Bezpośrednią przyczyną powstania Warszawskiej Fabryki Stali było zamówienie złożone przez władze rosyjskie na 500 wagonów w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau i Loewenstein. Oprócz tego miał on wyprodukować 600 tys. pudów szyn stalowych (1 pud to 16,38 kg). Aby podołać tak ogromnemu zamówieniu, zdecydowano się zbudować zakład przystosowany do produkcji szyn kolejowych i części do wagonów. Na lokalizację wybrano miejsce niedaleko Kolei Petersburskiej i Nadwiślańskiej. ... Jednak w 1888 roku nastąpił kryzys związany z wprowadzeniem wysokiego cła na surowce sprowadzane z zagranicy. Stalownię przeniesiono do Jekaterynosławia, a w 1890 roku puste hale przejęło wojsko rosyjskie, zakładając w nich warsztaty artyleryjskie." cytat z https://www.twoja-praga.pl/praga/fabryki/2037.html
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Korzystając ze zdjęć Kol. Pawła zrobiłem takie małe zestawienie, na którym widać, że zmienił się sposób wytwarzania szyn sygnowanych PV.
Początkowo były wytwarzane systemem Siemensa a późniejsze systemem Martina.
Szyny kolejowe wyprodukowane w Stalowni Warszawskiej w roku 1882 stanowiły 87% szyn wytwarzanych na terenie Królestwa Polskiego i 22,1% produkcji szyn całego Cesarstwa Rosyjskiego.
Stalownia Warszawska w tamtym okresie była największym zakładem przemysłowym Warszawy, zatrudniającym 1230 robotników. (1884 r.)
PV -Zestawienie.jpg


Pytania do Kolegów:
Stanisław - w którym miejscu na szynach z Cerkiewnika widać sygnaturę KPEV?
Torowy - czy na szynie z Olszynki są jeszcze jakieś litery? -chodzi mi o sposób wytwarzania.
 
Reakcje
3.609 30 0
Stanisław - w którym miejscu na szynach z Cerkiewnika widać sygnaturę KPEV?
....że szyny z Warszawskiej Pragi (tym razem prawdopodobnie z cechowaniem dla zarządu KPEV ??) mogą....
Na cechowaniu oczywiście nie ma żadnego symbolu pozwalającego przypisać szynę KPEV i z mojego tekstu nie wynika chyba, że widać tam jakąś sygnaturę Zarządu Kolei Pruskich (bo nigdy takich nie było) :). Moje przemyślenia odniosłem do szyny kolegi torowy - dla Kolei Nadwiślańskiej, tymczasem szyny z Cerkiewnika z 1884 (i właściwie identyczne, tylko z 1885 których zdjęcia są w poście #379 ) wyprodukowane zostały prawdopodobnie dla KPEV, dla ówczesnej linii Allenstein - Königsberg budowanej właśnie w latach 1882-85 [cechy wspólne to PV (jeżeli na szynach z Cerkiewnika jest PV a nie BV :niepewny:), dwucyfrowa końcówka roku i miesiąc zapisany charakterystycznymi kreskami]. Wiem, że kolega zapewne stwierdzi, że mogły one trafić do Cerkiewnika właściwie z całej Europy, ja jednak bardziej przychylałbym się do tego, że w ogrodzeniu wykorzystano szyny lokalne, z czasów budowy w/w linii, tym bardziej, że jak wspominałem w w/w poście #379 wg. relacji starszej pni, mieszkającej w byłej strażnicy przejazdowej w Cerkiewniku, były one już w 1945-46, jak przybyli na te tereny nowi mieszkańcy, a więc zapewne wkopano je jeszcze przed II w. św. Nie jest to oczywiście dowód, że zrobiono je dla KPEV. Wiem, że kolega jest bardziej ostrożny w tych kwestiach, ma też o wiele większe doświadczenie w tym temacie ode mnie, ale chyba można przyjąć (z prawdopodobieństwem np. 70/30 na korzyść KPEV, według mnie), że były jednak wytworzone dla Kolei Pruskich. :niepewny: bo gdyby tak było, to właśnie tak (i zapewne tylko tak) cechowane szyny, stalownia warszawska wytwarzała by dla KPEV.

Tylko rok produkcji 1894, tej konkretnej szyny, nie współgra z poniższym opisem
Może kolega ma rację, bo po przeczytaniu kilku artykułów np. tu http://wyborcza.pl/1,76842,1347810.html?disableRedirects=true gdzie jest relacja m.in. pracownika stalowni o jej zamknięciu, wynikało by, że lata 1890-te cechowane na szynach PV nie mogły być nanoszone w stalowni na Pradze, bo była ona wówczas zamknięta i częściowo rozebrana (w latach 1886-89), a produkcję przeniesiono wg. w/w artykułu do Kamieńska w Zagłębiu Donieckim :niepewny:. Tak więc skrót PV może jednak nie oznacza Prag Vereinigte ??? lub istnieje możliwość, że stalownia w Jekatierinosławiu wg. artykułu do którego link zamieścił kolega Torowy (od 1926 miasto Dniepr nad rzeką Dniepr), nadal korzystała z walcmarek z sygnaturą PV ???
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Nieco odbiegając od tematu szyn. Zwrotnik HAGEN z 1927 r. (Hagen to niemieckie miasto w Nadrenii Północnej-Westfalii, w Zagłębiu Ruhry), stojący w Ornecie obok reliktów rozjazdu nr 1 (położonego na pozostawionym kawałku toru na lotnisko Drwęczno (kiedyś linia do Słobit). Od rozjazdu tego, bierze swój początek cała "gałązka" rozjazdów (nr 4, 6 i 8) oraz odchodzących od nich torów, w tym na bocznicę, które w większości ucięte (rozebrane) są kilka metrów, za danym rozjazdem (nie licząc toru nr 4 uciętego dopiero na wysokości środka peronu stacji). Na zdjęciu kompilacyjnym widok ogólny zwrotnika, oraz napisów na nim umieszczonych. Od strony ścieżki: HAGEN I.W. 1927 (prawdopodobnie I.W.), od strony torów - i tu mam problem z rozszyfrowaniem napisu, liczę na pomoc kolegów, prawdopodobnie FRIED. BaYER..... ???. Na zdjęciu drugim - nie do końca rozszyfrowany napis od strony torów (w powiększeniu), oraz wiążące się z nim drugie pytanie. Co może on oznaczać ? (jakieś zakłady w Bawarii ??, ale przecież na drugiej stronie jest wyraźny napis Hagen). Szukałem wyjaśnień w sieci, ale na nic konkretnego nie trafiłem. Jak zwykle liczę na pomoc kolegów.

Zdjęcie nr 1. Zwrotnik reliktu rozjazdu nr 1 w Ornecie.

Zwrotnik HAGEN I.W. 1927 - Orneta, relikty rozjazdu nr 1 (1).jpg


Zdjęcie nr 2. Szczegóły nierozszyfrowanego napisu.

Zwrotnik HAGEN I.W. 1927 - Orneta, relikty rozjazdu nr 1 (2).jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Tak więc skrót PV może jednak nie oznacza Prag Vereinigte ???
Oczywiście, że sygnatura PV może nie oznaczać tego co wczoraj napisałem - Prag Vereinigte. Wyraźnie to zaznaczyłem, że jest to moje przypuszczenie. Równie dobrze może może to być Praga Varsovie, czy też jakiś zupełnie inny zakład w jakimś mieście zaczynającym się na literę P.

Co mnie jednak skłoniło do takiego stwierdzenia ( dziś trochę żałuję swojej wczorajszej fantazji), głównie to, że tak oznaczone szyny występują w centrum kraju a także to, że mimo dużej ilości wytwarzanych szyn przez Stalownię Warszawską do dnia dzisiejszego nie udało się znaleźć pewnego potwierdzenia.

Przeglądając inne zdjęcia Kol. Pawła (ukłony :)), widzę więcej takich różnych okazów z sygnaturą PV.

W przypadku, gdyby te moje przypuszczenie okazało się trafne nie przypuszczam, aby szyny z Warszawy trafiały na koleje pruskie. Ostatecznie od Mławy do Cerkiewnika nie jest zbyt daleko.

Gdy okaże się nietrafne, a znak PV będzie oznaczał jakąś wytwórnię niemiecką to oczywiste, że szyny ze znakiem PV mogły trafić bezpośrednio do Prus Wschodnich.

Powtórzę raz jeszcze - to są tylko moje przypuszczenia, choć nie ukrywam, iż bardzo bym chciał aby były trafne, nie dlatego, że ja to wymyśliłem tylko dlatego, że wreszcie znalibyśmy wyroby warszawskie.

Zachęcam do dalszych poszukiwań i dalszych prób rozwiązania tej zagadki.


I.W. 1927 (prawdopodobnie I.W.), od strony torów - i tu mam problem z rozszyfrowaniem napisu, liczę na pomoc kolegów, prawdopodobnie FRIED. BaYER..... ???.
Niewiele pomogę, ale wydaje mi, że jest to albo kontynuacja firmy O. Lange z Hagen (rok 1914), albo ... konkurencja.
Kiedyś zamieściłeś zdjęcie zwrotnika znajdującego się w Dobrym Mieście, który został wyprodukowany właśnie w Hagen.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Przeszukując poprzednie, nie do końca rozszyfrowane szyneczki, znalazłem to już kiedyś znalazł Paweł z Kolegą w Wyknie.*
Znów centralna Polska i szyna dla kolei Dęblińsko - Dąbrowskiej, którą w tamtych czasach zwano - И.Д.Ж.Д-Ивангородо-Домбровская Железная Дорога. Jeśli dobrze widzę И.Д.Ж.Д- I 88 -PV.

PV 88 I-И.Д.Ж.Д-Ивангородо-Домбровская железная дорога-...JPG


* Jak się wódzi z kumplem łyknie to się szynkę znajdzie w Wyknie.:)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Jeśli pogoda na to pozwoli to może w przyszłym tygodniu przejedziemy się z Piotrkiem jeszcze raz do Koluszek, została druga część płotu z szyn do sprawdzenia, może jeszcze gdzieś w najbliższej okolicy coś znajdziemy, co mogłoby pomóc w rozwikłaniu tej zagadki.
 
Reakcje
3.609 30 0
Co mnie jednak skłoniło do takiego stwierdzenia ( dziś trochę żałuję swojej wczorajszej fantazji)
Ja bym bardzo chciał aby kolega miał rację, a wszystko może na to wskazywać, aby cechowanie PV można było przypisać Stalowni Warszawskiej. Kolega dobrze zauważył, zakład wytworzył bardzo duże ilości szyn, powinny więc pozostać jakieś ich relikty, zwłaszcza na terenie byłego Królestwa Polskiego, a jak sam kolega wspomniał, szyny tak oznaczone (PV) spotyka się właśnie w centralnej Polsce. Po przenosinach zakładu na Ukrainę, w pierwszych latach produkcji (do lat 90-tych XIX w.) równie dobrze mogła być na nich nanoszona „warszawska marka” PV. Nawet zmiana sposobu wytwarzania stali z jednego systemu na drugi (cechowana na szynie, z SS na MS - to co kolega zaprezentował na zdjęciu), mogła by zgadzać się z przenosinami zakładu. W nowej lokalizacji (szyny z lat 1890-tych) mógł być wybudowany piec martenowski, w oryginalnej (na Pradze) mógł stać piec w systemie SS. Przenosinom zakładu towarzyszyło przeniesienie praktycznie całej infrastruktury maszynowej, oraz (co ma duże znaczenie dla „zachowania marki”) ludzi, całej kadry inżynierskiej, kierowniczej itp. tak więc zapewne większość z nich to byli warszawiacy, mogli więc zachować sposób cechowania szyn (przynajmniej w pierwszych latach produkcji na nowym miejscu), który przypominał im o ich korzeniach. Wiadomo, że to tylko dywagacje... ale fajnie by było, aby kolega miał rację i dzięki koledze wiedzielibyśmy w końcu jak cechowane były szyny z Warszawy (y). Moje przemyślenia o Cerkiewniku bardziej były skierowane na to, aby potwierdzić czy jest tam PV czy BV, bo jak zobaczyłem te PV i kreski na zdjęciu kolegi torowy – skojarzyłem, że widziałem podobną szynę, ale jej cechowanie odczytałem jako BV – niestety nikt nie rozwiał moich wątpliwości. Szynę z Cerkiewnika opisałem BV nie tylko na podstawie widoku ze zdjęcia, ale dobrze też przyjrzałem się jej na miejscu i stwierdziłem, że jest to BV, ale przecież mogłem się pomylić.... W sumie to trochę dziwne, że akurat w tym ogrodzeniu stoją szyny pochodzenia rosyjskiego (БЕРДЪ, Д. O. , O.П.З.) oraz właśnie te BV (lub PV).... może faktycznie pochodzą np. gdzieś spod Mławy :D. Patrząc jednak z punktu widzenia historii, linia przy której stoją (odcinek Gutkowo – Orneta) pędziła dość monotonny żywot, nie licząc zaledwie kilku dniowego zajęcia jej przez oddziały carskie (pod koniec sierpnia 1914) i burzliwych losów w lutym i marcu 1945. Z tego co wiem, nie dotknęły jej wojenne losy takie jak przekuwanie, a to na tor szeroki, a to na normalny, zniszczenia z powodu bliskości frontu, bombardowania i tym podobne rzeczy. Linia ta przeszła gruntowną modernizację w 20-leciu międzywojennym (mającą m.in. zwiększyć prędkość szlakową pociągów), po której w kilku miejscach pozostały do dziś dobrze widoczne nasypy starotorza oraz zapewne szyny, leżące na niektórych odcinkach w całości, a pochodzące z II połowy lat 1920-tych i połowy lat 1930-tych. Szyny te zapewne leżą tak jak je położono, często w trudno dostępnych miejscach (np. bagna po obu stronach nasypu w środku lasu). Wymieniono podkłady, mocowania ale samych szyn zapewne nie, a PKP już wiele lat temu ograniczyło się do postawienia znaku o dopuszczonej maks. prędkość 30 km/h na danym odcinku. Szyny te nie są jakimiś wstawkami czy sztukowaniami, są zapewne oryginalnymi szynami z czasów modernizacji linii, bo to właśnie powojenne (po II w. św.) szyny polskie, czechosłowackie czy radzieckie występują na nich jako zaledwie kilkumetrowe wstawki, spełniające rolę wymiany uszkodzonych fragmentów pierwotnej szyny. Co ciekawe szyny takie, położone na pewnych odcinkach szlaku, grupują się w dwie wyraźnie zarysowane grupy, pierwsza to szyny z II połowy lat 1920-tych, druga to szyny z połowy lat 1930-tych (patrz zdjęcia nr 1 i 2). Może to świadczyć (choć wiem, że nie musi) o II etapach modernizacji toru szlakowego. Wspominałem kiedyś w tym temacie, że linia nr 221 dłuuugo czeka na kompleksową modernizację, która właśnie ma się dokonać do 2020 r. (wg informacji podanej przez PKP PLK), a prędkość szlakowa ma wzrosnąć do 100 km/h... pożyjemy, zobaczymy co z tego wyniknie.... Obecnie na wielu jej odcinkach leżą szyny przedwojenne, a te, które wówczas (w trakcie modernizacji linii w 20-leciu międzywojennym) zdejmowano ze szlaku i stacji, zapewne po części stoją w formie m.in. różnych słupków w ogrodzeniach jeszcze przedwojennych ogródków. Stąd moje przypuszczenia, że ogrodzenie w Cerkiewniku zbudowane jest z szyn, które kiedyś leżały w okolicy lub na stacji :niepewny:. Wracając do szyn cechowanych PV, nasuwa się pytanie, czy szyny cechowane w Królestwie Polskim, pod zaborem rosyjskim, cechowane by były z niemiecka Prag Vereinigte, temu bardziej jestem za tym, że było to, jak kolega napisał w kolejnym poście, np. Praga Varsovie. Co do zdjęcia kolegi torowy, szyny z Kolei Nadwiślańskiej, tam PV jest na końcu cechowania, więc równie dobrze „P” może oznaczać rosyjskie R (od рельс – szyna), a „V” może być np. rzymską piątką... wszak typy rosyjskich szyn z XIX w. były także oznaczane cyframi rzymskimi, tak więc może te PV należałoby odczytać jako R5.... Poniżej (zdjęcie nr 3) przedstawiam rysunek przykładu szyn rosyjskich, współczesnych, gdzie jest zachowane owe P (R) w oznaczeniu profilu szyny (coś jak nasze S w np. S49, S60 itp). Rysunek pochodzi ze strony http://www.complexdoc.ru/ntdtext/481341 Na stronie tej można przeczytać wiele ciekawych informacji o rosyjskich szynach, w tym także przedwojennych np. typu R-38 (II-a) i R-33 (III-a). Zamieszczam również zdjęcie (nr 4) szyny niemieckiej z 1941, na której znajduje się oznaczenie VV, obrazujące jak trudno niekiedy odszyfrować symbolikę niektórych oznaczeń, bo może ktoś odpowie czy są to dwie rzymskie piątki, czy może „vałki”, a może V5 lub 5V ??? Ja jestem skłonny uznać, że są to dwie litery V, ale potwierdzenia nie znalazłem.....

Zdjęcie nr 1. Przykłady szyn z II połowy lat 1920-tych, toru szlakowego odcinka Gutkowo – Orneta linii nr 221.

Przykłady szyn z II połowy lat 1920-tych, toru szlakowego odcinka Gutkowo – Orneta linii n...jpg


Zdjęcie nr 2. Przykłady szyn z połowy lat 1930-tych, toru szlakowego odcinka Gutkowo – Orneta linii nr 221.

Przykłady szyn z połowy lat 1930-tych, toru szlakowego odcinka Gutkowo – Orneta linii nr 2...jpg


Zdjęcie nr 3. Rysunek przykładowego cechowania współczesnych szyn rosyjskich.

Rysunek przykładowego cechowania współczesnych szyn rosyjskich..jpg


Zdjęcie nr 4. S.G.F. 1941 VV Szyna z saksońskiej huty leżąca w km. 3.3, odcinku Gutkowo – Bukwałd linii nr 221. Jak zinterpretować symbol VV ?

Szyna S.G.F. 1941 VV - odcinek Gutkowo - Bukwałd, w km. 3.3.jpg


Na zakończenie, aby rozluźnić nieco temat, podaję link do ciekawej galerii fotograficznej szyn kolejowych w Japonii, gdzie na czterech podstronach galerii „World rail makers in Japan”, pośród wielu egzotycznych producentów, w tym miejscowych, są zdjęcia szyn....a jakże :LOL:, naszej Huty Królewskiej z 1926 i 1927 (y). https://www.flickr.com/photos/127849453@N07
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
PV należałoby odczytać jako R5
W sumie może to być dobry trop, tym bardziej, że litera "P" pojawia się dwukrotnie w cechowaniu szyny. Co do "V" to może być litera z rosyjskiego alfabetu. Co nieco poszperałem i okazuje się, że taka litera (w każdym razie podobna kształtem do "V") była w rosyjskim alfabecie (Ѵѵ - iżyca – ros. ижица), ale została usunięta w trakcie reformy rosyjskiej ortografii w 1917-1918 roku. Zakładając, że "PV" to litery z alfabetu łacińskiego, to mam pytanie: czy takie cechowania są spotykane (mieszanina liter alfabetu łacińskiego i cyrylicy).

Tak obok tematu, ale w kontekście litery V ... Iżyca (ros. Ѵ) – oznaczenie serii rosyjskich parowozów towarowych, o układzie osi D, na parę przegrzaną.