Co mnie jednak skłoniło do takiego stwierdzenia ( dziś trochę żałuję swojej wczorajszej fantazji)
Ja bym bardzo chciał aby kolega miał rację, a wszystko może na to wskazywać, aby cechowanie PV można było przypisać Stalowni Warszawskiej. Kolega dobrze zauważył, zakład wytworzył bardzo duże ilości szyn, powinny więc pozostać jakieś ich relikty, zwłaszcza na terenie byłego Królestwa Polskiego, a jak sam kolega wspomniał, szyny tak oznaczone (PV) spotyka się właśnie w centralnej Polsce. Po przenosinach zakładu na Ukrainę, w pierwszych latach produkcji (do lat 90-tych XIX w.) równie dobrze mogła być na nich nanoszona „warszawska marka” PV. Nawet zmiana sposobu wytwarzania stali z jednego systemu na drugi (cechowana na szynie, z SS na MS - to co kolega zaprezentował na zdjęciu), mogła by zgadzać się z przenosinami zakładu. W nowej lokalizacji (szyny z lat 1890-tych) mógł być wybudowany piec martenowski, w oryginalnej (na Pradze) mógł stać piec w systemie SS. Przenosinom zakładu towarzyszyło przeniesienie praktycznie całej infrastruktury maszynowej, oraz (co ma duże znaczenie dla „zachowania marki”) ludzi, całej kadry inżynierskiej, kierowniczej itp. tak więc zapewne większość z nich to byli warszawiacy, mogli więc zachować sposób cechowania szyn (przynajmniej w pierwszych latach produkcji na nowym miejscu), który przypominał im o ich korzeniach. Wiadomo, że to tylko dywagacje... ale fajnie by było, aby kolega miał rację i dzięki koledze wiedzielibyśmy w końcu jak cechowane były szyny z Warszawy
. Moje przemyślenia o Cerkiewniku bardziej były skierowane na to, aby potwierdzić czy jest tam PV czy BV, bo jak zobaczyłem te PV i kreski na zdjęciu kolegi
torowy – skojarzyłem, że widziałem podobną szynę, ale jej cechowanie odczytałem jako BV – niestety nikt nie rozwiał moich wątpliwości. Szynę z Cerkiewnika opisałem BV nie tylko na podstawie widoku ze zdjęcia, ale dobrze też przyjrzałem się jej na miejscu i stwierdziłem, że jest to BV, ale przecież mogłem się pomylić.... W sumie to trochę dziwne, że akurat w tym ogrodzeniu stoją szyny pochodzenia rosyjskiego (БЕРДЪ, Д. O. , O.П.З.) oraz właśnie te BV (lub PV).... może faktycznie pochodzą np. gdzieś spod Mławy
. Patrząc jednak z punktu widzenia historii, linia przy której stoją (odcinek Gutkowo – Orneta) pędziła dość monotonny żywot, nie licząc zaledwie kilku dniowego zajęcia jej przez oddziały carskie (pod koniec sierpnia 1914) i burzliwych losów w lutym i marcu 1945. Z tego co wiem, nie dotknęły jej wojenne losy takie jak przekuwanie, a to na tor szeroki, a to na normalny, zniszczenia z powodu bliskości frontu, bombardowania i tym podobne rzeczy. Linia ta przeszła gruntowną modernizację w 20-leciu międzywojennym (mającą m.in. zwiększyć prędkość szlakową pociągów), po której w kilku miejscach pozostały do dziś dobrze widoczne nasypy starotorza oraz zapewne szyny, leżące na niektórych odcinkach w całości, a pochodzące z II połowy lat 1920-tych i połowy lat 1930-tych. Szyny te zapewne leżą tak jak je położono, często w trudno dostępnych miejscach (np. bagna po obu stronach nasypu w środku lasu). Wymieniono podkłady, mocowania ale samych szyn zapewne nie, a PKP już wiele lat temu ograniczyło się do postawienia znaku o dopuszczonej maks. prędkość 30 km/h na danym odcinku. Szyny te nie są jakimiś wstawkami czy sztukowaniami, są zapewne oryginalnymi szynami z czasów modernizacji linii, bo to właśnie powojenne (po II w. św.) szyny polskie, czechosłowackie czy radzieckie występują na nich jako zaledwie kilkumetrowe wstawki, spełniające rolę wymiany uszkodzonych fragmentów pierwotnej szyny. Co ciekawe szyny takie, położone na pewnych odcinkach szlaku, grupują się w dwie wyraźnie zarysowane grupy, pierwsza to szyny z II połowy lat 1920-tych, druga to szyny z połowy lat 1930-tych (patrz zdjęcia nr 1 i 2). Może to świadczyć (choć wiem, że nie musi) o II etapach modernizacji toru szlakowego. Wspominałem kiedyś w tym temacie, że linia nr 221 dłuuugo czeka na kompleksową modernizację, która właśnie ma się dokonać do 2020 r. (wg informacji podanej przez PKP PLK), a prędkość szlakowa ma wzrosnąć do 100 km/h... pożyjemy, zobaczymy co z tego wyniknie.... Obecnie na wielu jej odcinkach leżą szyny przedwojenne, a te, które wówczas (w trakcie modernizacji linii w 20-leciu międzywojennym) zdejmowano ze szlaku i stacji, zapewne po części stoją w formie m.in. różnych słupków w ogrodzeniach jeszcze przedwojennych ogródków. Stąd moje przypuszczenia, że ogrodzenie w Cerkiewniku zbudowane jest z szyn, które kiedyś leżały w okolicy lub na stacji
. Wracając do szyn cechowanych PV, nasuwa się pytanie, czy szyny cechowane w Królestwie Polskim, pod zaborem rosyjskim, cechowane by były z niemiecka Prag Vereinigte, temu bardziej jestem za tym, że było to, jak kolega napisał w kolejnym poście, np.
Praga Varsovie. Co do zdjęcia kolegi
torowy, szyny z Kolei Nadwiślańskiej, tam PV jest na końcu cechowania, więc równie dobrze „P” może oznaczać rosyjskie R (od рельс – szyna), a „V” może być np. rzymską piątką... wszak typy rosyjskich szyn z XIX w. były także oznaczane cyframi rzymskimi, tak więc może te PV należałoby odczytać jako R5.... Poniżej (zdjęcie nr 3) przedstawiam rysunek przykładu szyn rosyjskich, współczesnych, gdzie jest zachowane owe P (R) w oznaczeniu profilu szyny (coś jak nasze S w np. S49, S60 itp). Rysunek pochodzi ze strony
http://www.complexdoc.ru/ntdtext/481341 Na stronie tej można przeczytać wiele ciekawych informacji o rosyjskich szynach, w tym także przedwojennych np. typu R-38 (II-a) i R-33 (III-a). Zamieszczam również zdjęcie (nr 4) szyny niemieckiej z 1941, na której znajduje się oznaczenie VV, obrazujące jak trudno niekiedy odszyfrować symbolikę niektórych oznaczeń, bo może ktoś odpowie czy są to dwie rzymskie piątki, czy może „vałki”, a może V5 lub 5V ??? Ja jestem skłonny uznać, że są to dwie litery V, ale potwierdzenia nie znalazłem.....
Zdjęcie nr 1. Przykłady szyn z II połowy lat 1920-tych, toru szlakowego odcinka Gutkowo – Orneta linii nr 221.
Zdjęcie nr 2. Przykłady szyn z połowy lat 1930-tych, toru szlakowego odcinka Gutkowo – Orneta linii nr 221.
Zdjęcie nr 3. Rysunek przykładowego cechowania współczesnych szyn rosyjskich.
Zdjęcie nr 4.
S.G.F. 1941 VV Szyna z saksońskiej huty leżąca w km. 3.3, odcinku Gutkowo – Bukwałd linii nr 221. Jak zinterpretować symbol VV ?
Na zakończenie, aby rozluźnić nieco temat, podaję link do ciekawej galerii fotograficznej szyn kolejowych w Japonii, gdzie na czterech podstronach galerii
„World rail makers in Japan”, pośród wielu egzotycznych producentów, w tym miejscowych, są zdjęcia szyn....a jakże
, naszej Huty Królewskiej z 1926 i 1927
.
https://www.flickr.com/photos/127849453@N07