Normalnie pojedynek gigantów....
Że niby ja
.... ja to karzełek (choć mam 182 cm wzrostu
). Gigantem to jest kolega Jarząbek, ja tylko pilnie czytam to co napisze i dzięki jego wiedzy staram się weryfikować swoje często błędne przemyślenia.... ale warto przecież dyskutować, bo dzięki dyskusji dowiadujemy się coraz więcej, a że niekiedy dzięki temu, że wiemy więcej... to wiemy coraz mniej - to trudno, tak bywa
, w dyskusjach na ciekawe, rzekłbym niemal historyczne tematy. Rozwiązanie jednej zagadki, często rodzi dwie nowe, ale właśnie dzięki temu, temat ten jest tak interesujący.....
Znalazłem szyny opisane jako RI, RIII, RIV.
A może jednak są to typy szyn rosyjskich ????? Ponieważ:
Zdjęcie nr 1. Typy i wymiary szyn rosyjskich z 1908 z
http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?t=11539
Jak widać na powyższym zdjęciu cyfry rzymskie posiadają zapis z poziomymi kreskami. A te R przed nimi, w tabeli kolegi Jarka, może jest jakimś polskim tworem, dla określenia szyn rosyjskich (od рельс - szyna) ????
Zdjęcie nr 2. fragment tabeli z
http://www.complexdoc.ru/ntdtext/481341 gdzie podana jest masa szyn typu III-a
oraz zdjęcie fragmentu tabeli, którą zamieścił kolega Jarek.
Gdzie podana jest identyczna masa 1 m.b. szyny = 33,48. Tylko, że nie zgadza się typ - w tabeli wyżej jest nim III-a, w tabeli niżej szyny te oznaczono R-I. Można dywagować, czy te I, II... itp to np. być może
jakieś ogólniejsze określenie klas szyn, i różnica czasowa miała wpływ na to, że szyny w 1908 r. o w/w wadze, zaliczane były do klasy I, a później, jak powstały cięższe profile to np. wg normy/typu ujętego w tabeli pierwszej (chodzi o zapis ГOST 6726-53) były już w klasa III ???. Może się mylę, ale wydaje mi się, że z dużym prawdopodobieństewm, typy szyn w tabeli zamieszczonej przez kolegę Jarka (R-I, R-III, R-VI) oznaczają właśnie typy szyn rosyjskich z przełomu wieku, a szyny najlżejszej klasy IV występują w największej ilości - co odpowiada charakterowi linii kolejowej. Ale oczywiście to tylko domysły.