• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
szyny tak oznaczone (PV) spotyka się właśnie w centralnej Polsce.
Natomiast nie spotyka się ich na terenie Niemiec.
.. W sumie to trochę dziwne, że akurat w tym ogrodzeniu stoją szyny pochodzenia rosyjskiego (БЕРДЪ, Д. O. , O.П.З.) oraz właśnie te BV (lub PV).... może faktycznie pochodzą np. gdzieś spod Mławy
Akurat dla mnie to nic dziwnego.
Patrząc jednak z punktu widzenia historii, linia przy której stoją (odcinek Gutkowo – Orneta) pędziła dość monotonny żywot,
Ale już odcinek Orneta - Pieniężno był odbudowany dopiero w roku 1949.
Wracając do szyn cechowanych PV, nasuwa się pytanie, czy szyny cechowane w Królestwie Polskim, pod zaborem rosyjskim, cechowane by były z niemiecka Prag Vereinigte, temu bardziej jestem za tym, że było to, jak kolega napisał w kolejnym poście, np. Praga Varsovie.
Początkowo właśnie rozważałem tą francuską wersję, dopiero po tym jak dowiedziałem się o powstałym związku z firmą niemiecką napisałem wersję niemiecką, co (napiszę po raz kolejny) jest tylko moim przypuszczeniem.
tam PV jest na końcu cechowania, więc równie dobrze „P” może oznaczać rosyjskie R (od рельс – szyna), a „V” może być np. rzymską piątką... wszak typy rosyjskich szyn z XIX w. były także oznaczane cyframi rzymskimi, tak więc może te PV należałoby odczytać jako R5....
Znam wiele szyn wyprodukowanych w tamtym okresie przez różne rosyjskie firmy. Na żadnej z nich nie ma takiego sposobu oznaczania, w związku z tym skrót PV uważam za sygnaturę producenta a nie za określenie typu szyny.
 
K
Zaznaczyłem na Twojej tabelce szyny, które moim zdaniem "podpadają' pod te - Fr.
Te trzy typy to w zasadzie jeden typ o masie 45,25 kg/mb z zastrzeżeniem, że typ szyna K45 jest mocowana do podkładów drewnianych a B45 i U45 do podkładów stalowych, różniących się między sobą rodzajem mocowania do podkładu. Oznaczone jako szyny niemieckie.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Niekoniecznie ponieważ powyższy skrót nie oznacza Kolei Nadwiślańskiej tylko Koleje Nadwiślańskie czyli państwowy rosyjski zarząd kolejowy mający w zarządzie większość kolei państwowych w byłym Królestwie Polskim w tym kawałek toru normalnego ...... hehehe
A moim zdaniem Kolega Torowy prawidłowo określił skrót widoczny na szynie - rok 1894, połączenie kolei w Kolej Nadwiślańską nastąpiło 2 lata później.
 
K
PV należałoby odczytać jako R5
Znalazłem szyny opisane jako RI, RIII, RIV.
To na obrazku poniżej to opis bocznicy do młynu Braci Krasse w Lublinie. Bocznica powstała gdzieś na początku XX w a może nawet pod koniec XIX w. Można założyć, że składała się ze staroużytecznych szyn pochodzących z Kolei Nadwiślańskiej. Nie wiem czy jest uprawnione jest twierdzenie, że polski zapis na przykład RIV oznacza w rzeczywistości rosyjski PIV.
er.jpg


Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Szyna z saksońskiej huty leżąca w km. 3.3, odcinku Gutkowo – Bukwałd linii nr 221. Jak zinterpretować symbol VV ?
Stary system oznaczania szyn saskich to litera V z odpowiednim dodatkiem, np. Va, czy też VI. Może to jakaś pozostałość tego systemu, huta saska, ale rok 1941 ? - Następna zagwozdka.
Masz rację, ale nie do końca bo połączenie kolei nastąpiło jak niżej.
Tak, masz rację. Formalne utworzenie Kolei Nadwiślańskich nastąpiło 1 stycznia 1898 r.
Znalazłem szyny opisane jako RI, RIII, RIV.
Nie wiem co to za szyny.
Wymienione dwie pierwsze X a i 6d - to szyny austriacka i pruska.
polski zapis na przykład RIV oznacza w rzeczywistości rosyjski PIV.
Moim zdaniem nie - zwróć uwagę na formę zapisu - polska litera R i rzymska czwórka z poziomymi kreskami.
er.jpg



Czym dalej po torach, tym więcej ...
 
Reakcje
3.609 30 0
Normalnie pojedynek gigantów....
Że niby ja o_O.... ja to karzełek (choć mam 182 cm wzrostu :LOL:). Gigantem to jest kolega Jarząbek, ja tylko pilnie czytam to co napisze i dzięki jego wiedzy staram się weryfikować swoje często błędne przemyślenia.... ale warto przecież dyskutować, bo dzięki dyskusji dowiadujemy się coraz więcej, a że niekiedy dzięki temu, że wiemy więcej... to wiemy coraz mniej - to trudno, tak bywa :D, w dyskusjach na ciekawe, rzekłbym niemal historyczne tematy. Rozwiązanie jednej zagadki, często rodzi dwie nowe, ale właśnie dzięki temu, temat ten jest tak interesujący.....

Znalazłem szyny opisane jako RI, RIII, RIV.
A może jednak są to typy szyn rosyjskich ????? Ponieważ:
Zdjęcie nr 1. Typy i wymiary szyn rosyjskich z 1908 z http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?t=11539
Typy szyn rosyjskich z 1908.jpg

Jak widać na powyższym zdjęciu cyfry rzymskie posiadają zapis z poziomymi kreskami. A te R przed nimi, w tabeli kolegi Jarka, może jest jakimś polskim tworem, dla określenia szyn rosyjskich (od рельс - szyna) ????

Zdjęcie nr 2. fragment tabeli z http://www.complexdoc.ru/ntdtext/481341 gdzie podana jest masa szyn typu III-a

Tabela - fragment (2).jpg


oraz zdjęcie fragmentu tabeli, którą zamieścił kolega Jarek.
Tabela - fragment.jpg


Gdzie podana jest identyczna masa 1 m.b. szyny = 33,48. Tylko, że nie zgadza się typ - w tabeli wyżej jest nim III-a, w tabeli niżej szyny te oznaczono R-I. Można dywagować, czy te I, II... itp to np. być może :niepewny: jakieś ogólniejsze określenie klas szyn, i różnica czasowa miała wpływ na to, że szyny w 1908 r. o w/w wadze, zaliczane były do klasy I, a później, jak powstały cięższe profile to np. wg normy/typu ujętego w tabeli pierwszej (chodzi o zapis ГOST 6726-53) były już w klasa III ???. Może się mylę, ale wydaje mi się, że z dużym prawdopodobieństewm, typy szyn w tabeli zamieszczonej przez kolegę Jarka (R-I, R-III, R-VI) oznaczają właśnie typy szyn rosyjskich z przełomu wieku, a szyny najlżejszej klasy IV występują w największej ilości - co odpowiada charakterowi linii kolejowej. Ale oczywiście to tylko domysły.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Że niby ja o_O.... ja to karzełek (choć mam 182 cm wzrostu :LOL:)
Kiedyś miałem kilka centymetrów więcej, ale z upływem lat jakoś z wysokości zaczęło ubywać, natomiast przybywać w ... szerokości.
.Gigantem to jest kolega Jarząbek, ja tylko pilnie czytam to co napisze i dzięki jego wiedzy staram się weryfikować swoje często błędne przemyślenia..
Jakim znowu gigantem, jestem tylko zwykłym hobbystą, który z braku parowozów zajął się szynami. Zbraknie szyn to się zajmę może cegłami , dachówkami bądź kaflami, z których zbudowano budynki kolejowe. Tak po troszeczku już się interesuje.
Ale dziękuję za uznanie.
.
A może jednak są to typy szyn rosyjskich ?????
Też tak uważam i możesz mi wierzyć lub nie, ale już w nocy, po napisaniu maila uważnie się przyjrzałem i dostrzegłem pewne podobieństwa.
.
Zdjęcie nr 1. Typy i wymiary szyn rosyjskich z 1908
Super rysunek, szkoda, że go wcześniej nie znałem.
.
A te R przed nimi, w tabeli kolegi Jarka, może jest jakimś polskim tworem, dla określenia szyn rosyjskich (od рельс - szyna) ????
Też uważam, że jest to twór PKP, z małą różnicą - w/g mnie R - oznacza - rosyjska.
Gdzie podana jest identyczna masa 1 m.b. szyny = 33,48. Tylko, że nie zgadza się typ - w tabeli wyżej jest nim III-a, w tabeli niżej szyny te oznaczono R-I. Można dywagować, czy te I, II... itp to np. być może
Przedstawiając chronologicznie wygląda to tak:
ozn szyn ros. - (IIIa, IVa,), ozn. dyr Lb (R I, R III), ozn. wg Kolejowej Służby Drogowej - 1939 r- ( 38, 31).
chodzi o zapis ГOST 6726-53) były już w klasa III ???
Z tym daj spokój, to już dużo póżniejsze sprawy.

Ponieważ wiem, że większość ludzi nie znosi literatury a i ja sam nie za bardzo mógłbym to opisać spróbowałem zrobić kolejne zestawienie, z którego wynika, że najprawdopodobniej szyna co prawda nie wymieniona w zestawieniu bocznicy młyńskiej R-II to szyna rosyjska typ 36 o wadze 1 kg/m mniejszej bądź równej 33 kg/m i większej niż 32 kg/m.

Może się połapiecie. Jednocześnie proszę o uwagi.

Tabelka - z szynami rosyjskimi.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Takie właśnie zakłócenia lubię ... :)
Wyprodukowana przez Zakłady Putiłowskie -О.П.З.-Объединенных Путиловских заводов, dla Либаво-Роменская Железная Дорога - Л.Р.Ж.Д.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Ostatnio przejeżdżając ponownie przez Luzino przyjrzałem się uważnie wszystkim szyną które znajdują się koło tej która jest w poście nr #164
(wcześniej miałem napięty grafik i mało czasu to zrobiłem zdjęcia jednej szyny) i ku mojemu zdziwieniu na dziesięć szyn które służą jako słupki na 6 są widoczne cechy tej samej huty z tego samego roku. Cechy są w różnych miejscach bliżej lub wyżej powierzchni rampy.
IMG_20181028_103920.jpg IMG_20181028_103931.jpg