torowy napisał: Na terenie Zakładu Wielkopiecowego w Starachowicach produkowano szyny kolejowe.
Kiedyś wspomniałem w tym temacie, w poście
#279 o nurtującej mnie zmianie numeru fabrycznego, na szynach cechowanych Huta Częstochowa. Zacytuję mój ówczesny wpis (nieco zmodyfikowany na potrzeby tego wątku):
Problemem jest natomiast cyfra 17 (przed wojną było to 3). Jeżeli zarówno w Hucie Bankowej, Hucie Królewskiej --> Kościuszko jak i FH --> Hucie Pokój po wojnie kontynuowano (do ok. połowy 1970 r.) cechowanie numeru marki fabrycznej (odpowiednio 1, 20 i 22), to logiczne wydawało by się aby Huta Częstochowa cechowała przedwojenną "trójkę". W latach 1920-tych numer 17 był nadany Towarzystwu Starachowickich Zakładów Górniczych Sp. Akc. w Wierzbniku. Po wojnie w Starachowicach-Wierzbniku (historycznie miejscowość wchodziła w skład Staropolskiego Okręgu Przemysłowego), prawdopodobnie do 1968 działał wielki piec i istniały zakłady hutnicze, ale czy stały się one np. filią Huty Częstochowa i walcowały szyny (stąd 17 i nazwa HUTA CZĘSTOCHOWA)? A może zaraz po wojnie Huta Częstochowa korzystała z wytwarzanej w Starachowicach-Wierzbniku surówki hutniczej z której wytwarzała szyny? Dodam tylko, że na stacji Dobre Miasto i w okolicach, oprócz omówionych wyżej szyn cechowanych Huta Częstochowa (z 1937 i 1945) zlokalizowałem także szyny z 1929, 1930, 1931 i 1941 (z nie budzącą wątpliwości "3") i z 1946, na których widnieje, tak jak na roczniku 1945, "niepasująca" "17".
Aby zobrazować temat, zamieszczam poniżej zdjęcia szyn, czterech przedwojennych producentów, obrazujące również zmiany, jakie zachodziły na przestrzeni lat, w cechowaniu szyn danego producenta, w tym "formy" numeru fabrycznego, nadanego przez Ministerstwo Komunikacji. Numer ten pojawił się na szynach w roku ok. 1928 (nie znalazłem, jak dotychczas, szyn z wcześniejszych lat, na których cechowany byłby nr fabryczny oraz zawsze mu towarzyszący skrót P.K.P.) i przetrwał do I połowy lat 1970, kiedy nastąpiła zmiana normy cechowania szyn, eliminująca wspomniany numer fabryczny oraz skrót P.K.P.
Zdjęcie nr 1. Kompilacja zdjęć przykładów szyn Huty Bankowej cechowanych HB i bez akronimu HB (po zmianie nazwy w 1952 na Huta im. Feliksa Dzierżyńskiego) dla P.K.P. z lat 1933, 1937, 1947, 1953 i 1954, wszystkie z nr fabrycznym
1.
Zdjęcie nr 2. Kompilacja zdjęć przykładów szyn Huty Królewskiej (i dalszych, po zmianie nazw) dla P.K.P., cechowanych KRÓL. HUTA/ HUTA KRÓL./ HUTA J. PIŁSUDSKI/ HUTA KOŚCIUSZKO/ HK z 1930, 1934, 1937, 1938, 1939, 1949, 1951, 1952, 1963 i 1964, wszystkie z nr fabrycznym
20.
Zdjęcie nr 3. Kompilacja zdjęć przykładów szyn Huty Pokój dla P.K.P. cechowanych FH/ HUTA POKÓJ SA/ HP z 1930, 1933, 1936, 1937, 1946, 1956, 1964 (marzec), 1964 (maj) i 1969, wszystkie z nr fabrycznym
22.
Zdjęcie nr 4. Kompilacja zdjęć przykładów szyn Huty Częstochowa dla P.K.P. z 1929, 1930, 1931, 1937 (z nr fabrycznym
3) i 1945, 1946 (z niepasującym nr fabrycznym
17).
Tak więc być może, szyny cechowane "17" pomimo nazwy HUTA CZĘSTOCHOWA, pochodzą ze Starachowic, ale to tylko domysły, wynikające z tego, że nr 17 był przypisany Towarzystwu Starachowickich Zakładów Górniczych Sp. Akc. w Wierzbniku, tylko dlaczego taka nazwa producenta? Może, tak jak wspomniałem wyżej, zakład w Starachowicach był po wojnie tylko filią Huty Częstochowa?. Czyste domysły, bo nic konkretnego nie można znaleźć w sieci, na temat powojennych szyn obu hut (w Starachowicach i w Częstochowie). Można też spekulować, że szyny w Hucie Częstochowa (zresztą, podobnie jak w Hucie Bankowej), produkowano prawdopodobnie tylko w pierwszej dziesięciolatce po II w. św. , a później obie huty przestawiły się na inną produkcję, bo szyn obu hut, cechowanych rocznikami z lat 1960-tych (Huty Częstochowa nawet z lat 50-tych), nie spotkałem i nie widziałem na żadnych fotografiach.
Zdjęcia wyżej zaprezentowanych szyn pochodzą z linii nr 221 Gutkowo - Braniewo, głównie z Dobrego Miasta i okolic oraz pojedyncze zdjęcia z Żabiego Rogu (FH 1930 i Huta Królewska 1930) oraz gdańskiej bocznicy do byłej rzeźni miejskiej (Huta Królewska 1938).