• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Sprzęgi - rodzaje, montaż i opis

inax

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
Ja mam pytanie o zachowywanie się wagonów/lokomotyw na sprzęgach krótkich. Czy są jakieś minimalne łuki po których one muszą jeździć czy nie ma to znaczenia? W jakich sytuacjach mogą się zdarzać problemy z krótkimi sprzęgami? Dodam, że nie mam wzniesień, tylko jazda w jednym poziomie po podłodze.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Teoretycznie nie ma minimalnych promieni, krótkie sprzęgi powinny pracować bez problemów na wszystkich łukach, stosowanych w danej skali. Dla H0 są to łuki o promieniu minimum 360 mm, ale lepiej więcej. W praktyce wiele zależy od konkretnego modelu i typu sprzęgu. Na przykład nie wszystkie wagony innych producentów dobrze zachowują się z krótkimi sprzęgami Märklina/Trixa. Największe problemy mogą występować przy odwrotnych łukach o małym promieniu (poniżej 500 mm) bez wstawki prostej, zwłaszcza przy pchaniu. Wzniesienia nie są problemem, o ile załamanie profilu podłużnego toru jest wykonane łagodnie.
 

inax

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
Założyłem krótkie sprzęgi Roco do lokomotyw PIKO BR119 i SM42. Do wagonów węglarek takie same krótkie sprzęgi. Jeździłem po łuku Rocoline R5 (542mm). Nie było wykolejenia ale bufory się ocierały. Węglarka niemal podchodziła buforem pod bufor lokomotywy. Chcę jeszcze dokupić dwa owale R6 i R4 (481mm) - ale obawiam się że na R4 będzie problem :(

119.jpg


sm.jpg
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
@inax Się nie przejmuj. Dopóki tabor się regularnie nie wykoleja to nie ma problemu.
@Andrzej Harassek bardzo dobrze wytłumaczył zagadnienie. Sam jeszcze do niedawna używałem sprzęgów Marklina - nie chcą się one dogadywać z niektórymi typami wagonów, przede wszystkim pasażerskimi. Pozostały tabor (lokomotywy i wagony towarowe oraz niektóre pasażerskie) śmigały na krótkich sprzęgach nawet na 360 mm bez wykolejeń.
Teraz wymieniłem w całym taborze sprzęgi na tzw. uniwersalne Roco - fajny wynalazek, konstrukcyjnie podobne do Marklina, ale pozbawione jego głównej wady, czyli oczka zaczepiającego się o zderzaki wagonów pasażerskich. Na tych uniwersalnych, calusieńki tabor kręci wesołe kółka na torcie na dowolnym łuku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Samego sprzęgu raczej nie da się skrócić. Można delikatnie odciąć koniec gniazda, tę odciętą część trzeba przykleić z tyłu tak, żeby zachować całkowitą długość gniazda (tej części, w którą wsuwa się sprzęg). Ale takie skracanie może spowodować, że na ciasnych łukach wagony będą zaczepiać o siebie zderzakami. Przy takim skróceniu może też być problem z sprzęgami krótkimi (np. śledzie Roco, czy sprzęgi Fleischmanna), bo one są zaprojektowane tak, by po włożeniu w standardowe gniazda łączyły wagony prawie na styk, zderzak w zderzak. Różne firmy mocują gniazdo sprzęgu w różnej odległości od linii zderzaków, ale te różnice są niewielkie i trzeba uważać przy ewentualnym skracaniu gniazda.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
Różne firmy mocują gniazdo sprzęgu w różnej odległości od linii zderzaków...
Teoretycznie, tzn. wg NEM362 (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem362_d.pdf), ta odległość powinna wynosić 7,5 mm ;)
sprzeg.jpg

Na obrazku zderzaki wydają się jakieś takie... krótkawe, tak że nawet przy zastosowaniu krótkich głowic sprzęgu zostanie spora przerwa. Można po prostu wymienić zderzaki na bele jakie ale dłuższe :)
Dla sprzęgów standardowych, tj. kabłąkowych można oczywiście skrócić gniazdo, ale żeby całość działała trzeba by jeszcze wymienić zderzaki na sprężynujące i unieruchomić mechanizm KKS, tak jak to robią fremoludki: http://forum.modelarstwo.info/threads/krótki-kurs-fremowania-wagoników.12804/ :D
No i trzeba się jeszcze pogodzić z tym, ze takie wagoniki raczej nie jeżdżą potem na łukach <1000 mm :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Teoretycznie, tzn. wg NEM362 (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem362_d.pdf), ta odległość powinna wynosić 7,5 mm ;)
Teoretycznie tak, ale w praktyce producenci stosują różne odległości, najlepszym przykładem jest właśnie Piko, gdzie ta wielkość jest mniejsza i wynosi ok. 7 mm, przez co sprzęg wystaje dalej przed zderzaki. Rezultat jest taki, że nawet po założeniu "śledzi" Roco albo innych krótkich, zostaje przerwa między zderzakami.

PS. W normie wielkość ta jest podana z tolerancją -0,5 mm, więc teoretycznie wymiar zastosowany przez Piko mieści się w normie, ale efekt jest, jaki jest: między zderzakami zostaje przerwa.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
Bo ten "Kupplungsadapter" przeznaczony jest do starszych modeli FL, widocznie uznali, że kto miał kupić to już kupił :) A co do dostępności, na ebaju i w sklepach pełno tego jeszcze jest.
ATSD, te Twoje sprzęgi niespecjalnie nadają się do lokomotywki @SzymonPiotr31327, zwróć uwagę, że głowica sprzęgu powinna być prawie że na jednym poziomie z mocowaniem adaptera, tj. tym wycięciem. No i to, że musi być bardzo blisko mocowania, tzn. całość musi być bardzo krótka.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
Skoro piszę pod Twoim wpisem to pewnie, że do Ciebie :p Nie będę bez potrzeby co chwilę wklejał cytatów ;)
Pytanie było o wmontowanie gniazda sprzęgu wg NEMów, więc FL chyba wiedział co robi, projektując taki a nie inny adapter. A jak już Ptyś zamontuje taki adapter, to wysokość na jakiej był ten stary sprzęg będzie go już raczej mało interesować.
W temacie skrótów, taki bystrzacha :D jak Ty już mógłby sobie zapamiętać kilka często używanych skrótów w internecie ;)
https://edziadkowie.pl/internetowe-skroty-ktore-powinienes-znac/
Adres strony taki raczej przypadkowy :ROFL:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Władku, jak pewnie już wiesz, nie akceptuję takich skrótów w wypowiedziach na forum, w artykułach itp. To, co jest dopuszczalne w SMS, jest dla mnie nie do przyjęcia w takich tekstach. To jest dla mnie oznaka lenistwa i lekceważenia czytelników. Pisałem już o tym nie raz na forum przy podobnych okazjach i nie widzę sensu kontynuowania dyskusji w tym wątku.
Pytanie było o wmontowanie gniazda sprzęgu wg NEMów
Pytanie było nieprecyzyjne:
pomysł na wymianę sprzęgu fleischmanna na zwykły nem?
Można je rozumieć tak, jak Ty, że chodzi o gniazdo sprzęgu NEM, a można tak, jak ja, że chodzi o typowy sprzęg oczkowy, który też jest unormowany w NEM - podałem tę drugą możliwość.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
@Andrzej Harassek, wiesz co, skróty to używasz codziennie co jest zupełnie zwyczajnym, i nie oznacza niczego innego jak tylko użycie skrótu.
Natomiast niedopuszczalne jest ich NADużywanie. Ja też kiedyś szukałem, co to jest "Iw84u" :ROFL:
ATPO (a tak przy okazji :p), czy Ty, jak piszesz NEM, PKP, SBB, PRL i inne takie, to też lekceważysz czytelników i znaczy że jesteś leniuszek? To że większość wie co znaczą to bez znaczenia, ale w sumie to też skróty :D I co, jedne można stosować bez uwag a za używanie innych należą się bęcki?

Pytanie było nieprecyzyjne:
Można je rozumieć tak, jak Ty, że chodzi o gniazdo sprzęgu NEM, a można tak, jak ja, że chodzi o typowy sprzęg oczkowy, który też jest unormowany w NEM - podałem tę drugą możliwość.
Nie to, żebym się czepiał, ale do pytania dołączone było zdjęcie głowicy sprzęgu uszkowego wg NEM, co jednoznacznie sugerowało odpowiedź :p Zresztą te sprzęgi zaproponowane przez Ciebie to nie są sprzęgi wg NEM, choć NEMy opisują tylko samo uszko i zaczep. Takie konstrukcje stosuje się w starszych typach kolejek, zwłaszcza tam, gdzie nie ma możliwości, bo np. konstruktor nie przewidział, zamontowania całej KKS, tj. konstrukcji krótkiego sprzęgu.
 

Podobne wątki