• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Sprzęgi - rodzaje, montaż i opis

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
@Pawel Używam takich oraz tych bez regulacji, ale nie będę teraz widzieć modeli przez jakiś czas.
Po co ci potrzebny ten wymiar?
Mam kilka modeli, gdzie gniazdo sprzęgu jest za nisko, i chcę wykorzystać te sprzęgi założone odwrotnie, żeby sprzęg był wyżej, tylko nie wiem, czy to się zmieści.
Niestety nie można kupić tych sprzęgów pojedynczo, bo bym jeden kupił do testów.
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
Nie możesz założyć sprzęgu odwrotnie, bo się zwyczajnie nie zepnie z następnym. To jest odmiana sprzęgu oczkowego i tak, jak w zwykłym oczkowym, musi być od góry dostępny hak, o który zaczepi się oczko (w tym przypadku ramię).

Jeżeli regulacja w głowicy sprzęgu nie wystarcza, żeby tabor się spiął to trzeba już pomyśleć o wymianie gniazda w taborze.

Przy okazji, regulowana głowica potrzebuje tyle miejsca, że ze sprzęgu krótkiego, jakim jest ta "żabka" Roco, robi się z tego sprzęg o długości zwykłego oczkowego.
 

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
744 0 0
Ten wymiar to 10,3mm dla gniazda NEM362 ale mam też krótszy 6,7mm dla gniazda 2,5x4,1mm, niestety nie wiem wg jakiej to normy.
Sprzęg 40396 można założyć odwrotnie ale część z hakiem również trzeba odwrócić a na czołowej belce wagonu musi być pusto tzn. nic nie może przeszkadzać żeby kinematyka mogła działać.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
Ten wymiar to 10,3mm dla gniazda NEM362...
Sprzęg 40396 można założyć odwrotnie ale część z hakiem również trzeba odwrócić a na czołowej belce wagonu musi być pusto tzn. nic nie może przeszkadzać żeby kinematyka mogła działać.
Dziękuję za informację, oczywiście miałem na myśli odwrócić tylko tą część wchodzącą do gniazda, sam sprzęg wiadomo musi być w jednej pozycji. Zdaję sobie sprawę, że tak założony sprzęg może haczyć o wyposażenie belki, stąd konieczne będzie sprawdzenie konkretnie w modelu.
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
@Dariusz71 Obecnie korzystam z nich w całym swoim taborze. Bardzo dobre sprzęgi, moim zdaniem nawet lepsze od popularnych "śledzi" z racji na ich trwałość i możliwość sprzęgnięcia ze standardowymi oczkowymi (choć tylko do pewnego stopnia). Z tego powodu mogłem jeździć z nimi nawet na lokach na kilku imprezach.

Jedyna wada, która jest odwrotnością "śledzi" to utrudnione rozprzęganie. Trzeba zawsze rozpinać "od dołu" za pomocą np. łopatki (powinna być w nowym komplecie sprzęgów od Roco). Z drugiej strony, uniemożliwia to przypadkowe rozerwanie składu na trasie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Ja też mam sporo taboru z takimi sprzęgami. Jak wszystko, mają swoje zalety i wady. Zalety to:
- krótkie sprzęganie taboru, prawie zderzak w zderzak (choć zostawiają minimalnie większy odstęp niż "śledzie" czy krótkie sprzęgi Fleischmanna),
- kompatybilność z krótkimi sprzęgami Märklin/Trix (daje krótkie połączenie) oraz ze standardowymi sprzęgami oczkowymi (oczywiście wtedy nie działa KKK i połączenie nie jest krótkie), dzięki czemu można je sprzęgać np. ze starymi modelami Piko, w których wymiana sprzęgów na krótkie jest dość trudna, a czasem niemożliwa - ale tu uwaga: na ciasnych łukach sprzęgnięcie ze zwykłym sprzęgiem oczkowym potrafi się rozczepić (w tym względzie sprzęgi Märklin/Trix są lepsze).
Wady:
- przy zastosowaniu w niektórych modelach (zwłaszcza innych producentów) i połączeniu na krótko (z działającym KKK w obu pojazdach), na ciasnym łuku zdarza się, że zaczepiają o zderzak, co może powodować wykolejenie; tę samą wadę mają sprzęgi krótkie Märklin/Trix (modele tych producentów są do tego dostosowane przez podcięcie dolnej krawędzi tarczy zderzaka bądź przez nieco wyższe zamontowanie zderzaków,
- wspomniane już rozczepianie się na ciasnych łukach przy połączeniu ze zwykłym sprzęgiem oczkowym, co wynika z tego, że sprzęg nie ma pełnego oczka, tylko poziomy hak (tej wady nie mają podobnie działające krótkie sprzęgi Märklin/Trix).

Jak wspomniałem, pierwsza wada (zaczepianie o zderzak) wynika z zasady działania sprzęgów oczkowych, gdzie oczko jednego sprzęgu pozostaje wyżej, leżąc na oczku drugiego sprzęgu. Przy działającej kinematyce (KKK), podczas przejeżdżania ciasnego łuku, połączone "na sztywno" sprzęgi (zarówno te Roco, jak i Märklin/Trix) wchodzą pod zderzaki (zwłaszcza przy długich wagonach) i wystające oczko potrafi zaczepić o zderzak. Tej wady nie mają typowe sprzęgi krótkie, jak "śledzie" czy sprzęgi Fleischmanna, gdzie sprzęg jest dość płaski. Z kolei przy tradycyjnych sprzęgach oczkowych, bez KKK, sprzęgi nie są połączone na sztywno, lecz przegubowo i nawet na ciasnym łuku sprzęgi nie wchodzą pod zderzaki.
 

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
744 0 0
Do zalet można jeszcze dodać to że jako jedyne działają z automatycznymi sprzęgami Krois'a i znacznie lepiej od tradycyjnych "blaszaków" z automatami Brawy, dla tego też używam wyłącznie tych sprzęgów.
Warto mieć kilka sztuk w wersji z regulacją, wysokość gniazda w niektórych wagonach bywa niezgodna z normą a regulowanym sprzęgiem łatwiej się dopasować do pozostałego taboru.
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
- przy zastosowaniu w niektórych modelach (zwłaszcza innych producentów) i połączeniu na krótko (z działającym KKK w obu pojazdach), na ciasnym łuku zdarza się, że zaczepiają o zderzak, co może powodować wykolejenie; tę samą wadę mają sprzęgi krótkie Märklin/Trix (modele tych producentów są do tego dostosowane przez podcięcie dolnej krawędzi tarczy zderzaka bądź przez nieco wyższe zamontowanie zderzaków,
W przypadku sprzęgów uniwersalnych Roco nie jest to do końca prawda.

Prawidłowo spięte sprzęgi nie wystają ponad linię zderzaków, a przynajmniej nie w większości wagonów. Po to właśnie jest ramię zamiast oczka. Może się jednak zdarzyć, że jedno z ramion nieprawidłowo się zepnie i rzeczywiście jedno z ramion będzie wystawać zaczepiając o zderzaki. Trzeba więc mieć zawsze z tyłu głowy, żeby sprawdzić, czy sprzęgi dobrze są połączone. W przeciwnym wypadku będzie dochodzić do wykolejeń na ciasnych łukach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Co to znaczy "nie do końca prawda"? Przecież napisałem, że
przy zastosowaniu w niektórych modelach (zwłaszcza innych producentów)
więc to jest do końca prawda, co nie znaczy, że zjawisko występuje zawsze i z każdymi wagonami. Nie napisałem nawet, że "w większości wagonów". Więc proszę bardziej uważać na słowa i nie zarzucać mi kłamstwa, bo tak należy rozumieć stwierdzenie, że mówię "nie do końca prawdę".
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
Najpierw kolego wskaż, gdzie stwierdziłem, że kłamiesz. Nie rozpędzaj się.

Wracając do tematu:
U mnie w każdym typie wagonu od każdego producenta przytoczony problem się zdarza. Bardzo rzadko, ale jednak. Nie wiem dlaczego tak się czasem dzieje, ale warto wspomnieć o tym, żeby inni wiedzieli z czym mogą mieć do czynienia, nieprawdaż @Andrzej Harassek ?



Edit:
Dodam, że rozwiązaniem problemu jest z reguły rozprzęgnięcie i ponowne połączenie taboru.
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
Och, zaczepienie wagonów zderzakami występuje nie tylko przy tych sprzęgach. Mam same śledzie i np. Y-ki PIKO albo Heris nie mogą być pchane na łukach R3, bo wykolejenie murowane. Chyba na R4 też, jeśli dobrze pamiętam.
 

Marcus-Polonus

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 2 0
Nie o ten problem chodzi. Moje Y-ki Piko, Roco i Tiiliga doskonale sobie radzą nawet na R2 (na R1 Tilligi potrafiły wyskoczyć).

Nie mam zdjęcia kiedy oczko/ramię jest na wysokości zderzaka. Mam za to zdjęcie prawidłowo spiętych "żabeczek" od Roco, o których dyskusja się teraz tutaj toczy.
IMG_20210209_133816.jpg

Tak powinno to wyglądać - ramiona obu sprzęgów są poniżej linii zderzaków. Pisałem o przypadku kiedy jedno z ramion wystaje do góry i wtedy zahacza o zderzak wykolejając tabor bez względu na kierunek jazdy.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
OK - chciałem tylko zaznaczyć, że nie ma 100% bezpiecznych sprzęgów. Wątek jest o sprzęgach w ogóle. Śledzie nie zaczepiają o zderzak, ale trzymają zderzaki bliżej siebie, co jednak powoduje problemy nie tylko na "tortach", ale także na torach technicznych.

Odnośnie tych uniwersalnych Roco, to chyba najlepszy wybór dla Kolegów, którzy chcą zachować kompatybilność.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Najpierw kolego wskaż, gdzie stwierdziłem, że kłamiesz. Nie rozpędzaj się.
Młody człowieku, proszę mnie nie pouczać, czy mam się rozpędzać, czy nie. Najwyraźniej inaczej rozumiemy proste słowa, bo dla mnie stwierdzenie
oznacza, że mówię częściowo nieprawdę, czyli inaczej mówiąc, częściowo kłamię. Proszę na przyszłość staranniej dobierać słowa.

Natomiast zgadzam się z kolegą @Marcus-Polonus w kwestii
Może się jednak zdarzyć, że jedno z ramion nieprawidłowo się zepnie i rzeczywiście jedno z ramion będzie wystawać zaczepiając o zderzaki. Trzeba więc mieć zawsze z tyłu głowy, żeby sprawdzić, czy sprzęgi dobrze są połączone. W przeciwnym wypadku będzie dochodzić do wykolejeń na ciasnych łukach.
i oczywiście dobrze, że Kolega to doprecyzował. A moje doświadczenia wskazują na to, że niektóre wagony są na to bardziej wrażliwe, niż inne. Podobny problem występuje przy sprzęgach Märklin/Trix, a tam praktycznie rzadko zdarza się nieprawidłowe ułożenie się uszek. Wagony tych producentów są do tego dostosowane, ale zastosowanie tych samych sprzęgów w modelach innych producentów czasem prowadzi do małych problemów.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
Panowie, co to za sprzęg?
IMG_20211113_110516.jpg

Trafiła mi się lokomotywa z jednym takim, a że prędzej czy później będę wszystkie wymieniał na krótkie, to zamówił bym już takie.
 

Podobne wątki