• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sprzęgi - rodzaje, montaż i opis

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.936 531 30
podziękowanie dla kolegi @4Rings, który stworzył model 3D adaptera NEM
A czy ktoś produkuje, albo mógłby podjąć się produkcji takich adapterów? Myślę, że byłoby spore zainteresowanie, jak chętnie kupiłbym kilka par.
już na torach z innym wagonem z oryginalnym złączem KKK
A jak się to zachowuje na ciasnych łukach przy braku mechanizmu KKK, ale z użyciem sprzęgów krótkich (np. właśnie "śledzi" Roco), które przecież łączą się ze sobą na sztywno (nie przegubowo)?
 

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.059 1 0
Ja mógłbym wydrukować ale niestety tylko dla tych w USA.
Mechanism zostaje, oryginalna sprężynka jest w miejscu tak jak dawniej. Ja je używam z krótkimi sprzęgami Marklina na minimalnych łukach promienia 22.5 inch (57cm) bez żadnych problemów.

1738262533913.png
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.477 0 0
U mnie wygląda to tak, że na łukach opisanych przez Piko jako R2 i R3 ze śledziami Roco działa dobrze tylko w połączeniu wagonu przerabianego z wagonem z oryginalnym KKK. Na łukach opisanych jako R4 działa bez problemów również w połączeniu dwóch przerabianych wagonów.
Przy sprzęgach typu oczkowego działa bez problemu w dowolnej konfiguracji i na dowolnych łukach (R2, R3 i R4).

Nie znam nikogo kto coś takiego produkuje ale jeśli jesteś zainteresowany kilkoma sztukami to mogę je wydrukować, napisz proszę na priv.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.936 531 30
Przy sprzęgach typu oczkowego działa bez problemu w dowolnej konfiguracji i na dowolnych łukach (R2, R3 i R4).
Przy sprzęgach oczkowych to oczywiste, bo one się "łamią" na łukach. Ale jeżeli używa się sprzęgów oczkowych, to montowanie tych adapterów raczej nie ma sensu.

PS Napisałem na pw.
 

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.059 1 0
Sprzęgi Marklina niby są oczkowe ale mają dodatkowe pręty co trzymają je sztywnie i nie "łamią" się na zakrętach. Chyba że są dołączone do zwykłych jak Piko, to wtedy połączenie jest luźne. A nawet z takimi oczkowymi jest sens, bo to daje bardziej bliskie, prototypowe połączenie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.936 531 30
Sprzęgi Marklina niby są oczkowe ale mają dodatkowe pręty co trzymają je sztywnie i nie "łamią" się na zakrętach.
Ja pisałem o zwykłych, standardowych sprzęgach oczkowych, bo o takich pisał kolega @marekm:
Przy sprzęgach typu oczkowego działa bez problemu w dowolnej konfiguracji i na dowolnych łukach (R2, R3 i R4).
Tylko przy takich sprzęgach wagony bez mechanizmu KKK mogą przejeżdżać dowolne łuki. Sprzęgi Märklina mają tę zaletę, że łączą funkcjonalność sprzęgów krótkich z kompatybilnością ze standardowymi sprzęgami oczkowymi, ale nie są to normalne sprzęgi oczkowe.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
504 38 0
Skoro mówicie o ulepszeniu starych wagonów, to czy nie lepiej (skoro już grzebiecie w wagonie) usunąć stary sprzęg i wkleić coś takiego (dla wagonów do 140mm, albo coś takiego (dla wagonów ponad 140mm)?

Szczerze? Poprzerabiałem tak wiele wagonów starszej konstrukcji Roco, Piko (jeszcze VEB...) czy Fleischmanna i problem trudności w przejezdności zniknął.

Pozdrawiam,
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Też uważam, że lepiej jest kupić kinematykę ROCO i wkleić do wagonów starego PIKO. O wiele to lepiej wygląda i działa. W ten sposób ROCO modernizowało swoje stare wagony bez KKK.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.936 531 30
Też uważam, że lepiej jest kupić kinematykę ROCO i wkleić do wagonów starego PIKO. O wiele to lepiej wygląda i działa.
I też o wiele więcej kosztuje.
Poprzerabiałem tak wiele wagonów starszej konstrukcji Roco, Piko (jeszcze VEB...) czy Fleischmanna i problem trudności w przejezdności zniknął.
Tu nie chodzi o trudności w przejezdności, tylko o możliwość zamontowania innych sprzęgów, niż zwykłe oczkowe, a do tego potrzebne jest gniazdo NEM.
Ze względu na koszty muszę się jeszcze chwilę nad tym zastanowić i wtedy zdecyduję, czy idę w adaptery, czy w montaż mechanizmów KKK. Pytanie jeszcze, czy da się ten mechanizm zamontować do wszystkich moich modeli. A co z dłuższymi wagonami, np. z zespołami Bipa (oczywiście mowa o starych modelach Schicht/Piko), których pojedyncze wagony są dłuższe niż 170 mm?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.936 531 30
Ja potrzebowałbym takich dłuższych do Bipy Schicht i do kilku chłodni 4-osiowych. Nie wiem, czy kolega @marekm ma możliwość wydrukowania także tych wersji?

PS Proponuję wydzielenie dyskusji o sprzęgach i adapterach do oddzielnego wątku w dziale "Tabor" albo "Techniki modelarskie".
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
504 38 0
I też o wiele więcej kosztuje.
10zł za sztukę - da się przeżyć.

Tu nie chodzi o trudności w przejezdności, tylko o możliwość zamontowania innych sprzęgów, niż zwykłe oczkowe, a do tego potrzebne jest gniazdo NEM.
No, przecież od tego zaczęła się rozmowa - od adapterów (przejezdność też gdzieś mignęła po drodze). Co do długości, to - zapomniałem dodać - najdłuższe wagony jakie poprawiałem tymi rocowskimi mechanizmami KKK to Gbs'y czyli 161mm.

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.936 531 30

loza

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
A ja mam problem z demontażem sprzęgów w EU07 Schlesienmodelle. Chcę wyjąć śledzie a wmontować oczkowe. Rozumiem że trzeba zgiąć te kawałki plastiku pęsetą i pociągnąć sprzęg do siebie. Tyle że sprzęg nie wychodzi. Czy jest możliwe że on jest zblokowany w jeszcze jednym miejscu? Na spodzie gniazda jest milimetrowy otworek z kawałkiem plastiku osadzonym wewnątrz. Czy to też blokuje sprzęg?
Wygląda na to, że ten milimetrowy otwór z plastikiem może blokować sprzęg. Spróbuj ostrożnie podważyć plastik wewnątrz, sprawdzając też czy sprzęg nie jest przytrzymane przez inne zaczepy.
 

Podobne wątki