• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Reakcje
282 0 0
Pierwsze dostawy lokomotyw były do zachodnich dyrekcji. Czyli był oddelegowany na czas letni?
Tak. ST43 bywały na delegacjach w Warszawie do czasu wprowadzenia lokomotyw SP45 (chodzi o obsługę linii Warszawa - Gdańsk). Pociągi międzynarodowe w kierunku wschodnim na przełomie lat 60. i 70. obsługiwały głównie ST44.

Tytułem dygresji pozwalam sobie zacytować:
"...W marcu 1965 r. pierwsze egzemplarze 060DA, którym na PKP nadano oznakowanie serii ST43, wprowadzone zostały do eksploatacji w DOKP Poznań (20 szt.), a następnie DOKP Szczecin (10 szt.). Początkowo prowadziły w trakcji pojedynczej na linii Kluczbork - Ostrów Wlkp. - Poznań - Krzyż - Szczecin pociągi towarowe o masie brutto do 2000 ton, osiągając przebiegi dobowe do 420 km. Przeprowadzone próby wykazały, że lokomotywy ST43 przewyższają swymi osiągami trakcyjnymi zarówno parowozy serii Ty45 jak i Ty51, co umożliwiło w 1966 r. zwiększenie prędkości technicznej pociągów towarowych na obsługiwanym odcinku o 7-11 km/h w stosunku do dotychczas uzyskiwanej przy użyciu trakcji parowej. W sezonie letnim ST43 obsługiwały również ciężkie pociągi osobowe i pospieszne, mając przebiegi dobowe do 670 km. Brak urządzeń do ogrzewania wagonów nie pozwalał jednak na całoroczne zastosowanie pojazdów w ruchu pasażerskim w szerszym zakresie. W niektórych relacjach (np. Kraków - Szczecin), gdzie względy eksploatacyjne dyktowały konieczność utrzymania obsługi lokomotywami spalinowymi przez cały rok, w sezonie ogrzewczym do składów pociągów dodawano wagon ogrzewczy. (...) Lokomotywy ST43 były kierowane w pierwszej kolejności do zachodnich rejonów kraju. Stacjonowały m.in. w Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu, Ostrowie Wlkp., Zbąszynku, Stargardzie Szczecińskim, Zielonej Górze, wypierając parowozy z obsługi linii: Zielona Góra - Szczecin, Ostrów - Poznań - Świnoujście, Inowrocław - Poznań - Frankfurt (O), Pyskowice - Poznań, Szczecin - Bydgoszcz..."

Źródło: Paweł Terczyński, Lokomotywy spalinowe PKP serii ST43 [w:] "Świat Kolei" 4/95, ss. 8 i 9
 
Reakcje
16 0 0
Jeszcze w pierwszej połowie lat 70-tych rumuny latem odgrywały znaczącą rolę w dalekobieżnym ruchu pasażerskim. Sam pamiętam pociąg Kraków - Szczecin przez Zielona Górę prowadzony na końcowym odcinku przez ST43 (choć w służbowym rozkładzie stoi: Pt47). Pamiętam też pociąg Tarnów - Kołobrzeg, w którym w Krakowie zmieniano EU06 na ST43. Prowadziła pociąg aż do Kołobrzegu. To samo było z jednym z pociągów Przemyśl -Szczecin - przez Koniecpol. Na początku lat 70-tych ST43 trafiał się nawet na "WIelkopolaninie" (Kraków - Poznań).
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Donator forum
H0e
Reakcje
5.689 35 2
To na wieczór jeszcze takie zdjątka. :)
Jedne z moich "najważniejszych znalezionych". :rolleyes:

Gdyby ktoś chomikował w domu stare zdjęcia składów relacji Katowice - Wisła/Zwardoń/Bielsko, to ja bardzo chętnie. :gwizd:

"Wisła Głębce, pociąg Katowice-Wisła Głębce" 1987
Zamieścił "Cacus Krupka" w serwisie Panoramio.
1987. Wisła Głębce, pociąg Katowice-Wisła Głębce.jpg


"Pociąg Wisła Głębce-Skoczów" 1987
Zamieścił "Cacus Krupka" w serwisie Panoramio.
1987. Wisła Głębce. Pociąg Wisła Głębce-Skoczów.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.828 112 11
Nie bardzo rozumiem, o co chodzi koledze teigrekty2, mnie akurat ED70 się za bardzo nie podoba, ale faktycznie szkoda, że żadnego z dwóch nie zachowano.
Gizmociagi-pociagi wygladajace dziwacznie;) ED70 wedlug mnie sa ladniejsze niz to co wychodzi z PESy, czy z NEWAGu. Nawiazuja troche stylistycznie do elektrowozow EU20, oraz EU04. A te w zamian przypominaja mi przedwojenne E18, po dodaniu tych zaokraglonych, oplywowych dodatkow pod belkami zderzakowymi. W sumie bardzo czysta bryla ozdobiona tymi wystajacymi lampami, bez przedziwnych uskokow i katow. Nasze ET21 tez posiadaja ta prostote, i za razem ta "klimatyczna starosc". Tak samo jak podobaja mi sie (jak i wiele innym), Jelcze RTO/Skody;) Lepiej chyba tego nie ujme.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.847 621 30
Ja mam dość konserwatywne poglądy, ale nowoczesny tabor też mi się podoba (dotyczy to także autobusów). Zarówno w starym, jak i w nowym są ładniejsze i brzydsze przykłady i akurat ED70 do najładniejszych moim zdanie nie należy - ale to kwestia gustu.
 
Reakcje
16 0 0
Zdjęcie czerwonego ED70 zamieszczone 11 października pochodzi z gazety La Vie du Rail nr 771 z 1960 roku.
Oto okładka tej gazety (przedstawia E56 - czyli EN56 - w okolicach Warszawy)
0 Okładka E56 (EN56) w okolicach Warszawy.jpg


Niestety zdjęcia wewnątrz numeru są bardzo słabej jakości. Jedyne przyzwoite zdjęcie to właśnie powyższy czerwony ED70.
Załączę kilka zdjęć mimo tego, że słabe - ze względu na wartość historyczną. Autor zdjęć Breton

E05 (EU20) ciężki pociąg z rudą koło Koluszek.jpg

E05 (EU20) z pociągiem z rudą koło Koluszek

Ekspres Warszawa - Gliwice na stacji w Katowicach.jpg

Ekspres Warszawa - Gliwice na stacji w Katowicach

EW51 most na Wiśle.jpg

EW51 na moście w Warszawie

EW55 testy na przedmieściach Warszawy Breton.jpg

Próby EW55 na przedmieściach Warszawy
 
Reakcje
16 0 0
Dalszy ciąg zdjęć z La Vie du Rail 771. Autor zdjęć Breton.

EW55.jpg

EW 55

Inauguracja trakjci elektrycznej Warszawa - Śląsk B.I.P..jpg

Inauguracja trakcji elektrycznej Warszawa - Śląsk

Katowice pociąg podmiejski  z E04 (EU04).jpg


Katowice pociąg podmiejski z E04 (EU04).jpg

Dwa powyższe zdjęcia Katowice pociąg podmiejski z E04 (EU04)

Orient Ekspres.jpg

Orient Express - trochę nie w temacie wątku, bo elektrowozu nie widać, tylko wagony.

Pt47 i E04(EU04).jpg
Pt47 i E04 (EU04)

Ekspres Warszawa - Gliwice w Katowicach.jpg

I jeszcze raz zdjęcie zaprezentowane już 11 października, tym razem bez nadruku AFMKS
 
Ostatnio edytowane:

PingwinRico

Znany użytkownik
Donator forum
H0e
Reakcje
5.689 35 2
Mam lepsze. ;)
:kawa:
I teraz tak. W linkach są większe zdjęcia, ale wolałem by znalazły się one na forum, więc lekko pomniejszyłem i wrzuciłem bezpośrednio.
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_001.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_002.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_003.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_004.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_005.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_006.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_007.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_008.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_009.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_010.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_011.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_012.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_013.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_014.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_015.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_016.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_017.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_018.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_019.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_020.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/df/pro-a/0000000/df_pro-a_0000444_021.jpg

ED70.jpg


ED70b.jpg


ED70c.jpg


ED70d.jpg


ED70e.jpg


ED70f.jpg


ED70g.jpg


ED70h.jpg


ED70i.jpg


ED70j.jpg


ED70k.jpg


ED70l.jpg


ED70m.jpg
 

Podobne wątki