• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.902 624 30
Kiedy szukalem materialow fotograficznych na mojego sputnika wszedlem na pewna strone ze zdjeciami gdzie byl ET21 z wygladu nowo pomalowany na dwa odcienie zielonego. W dali za tym byl wlasnie jeszcze jeden pomalowany na kremowo/granatowy, zdiecie bylo dosyc stare i nie bylo napisane gdzie bylo robione. Mniemam ze to byl kolor przejsciowy i nie wszystkie sputniki sie doczekaly tego malowania zanim zaczeli malowac na znane nam kolory.
A czy kolega Ty2 ma może tę fotkę, albo link do strony, gdzie ona jest?

Ale coś mi w tym opisie nie pasuje: jeżeli w ogóle było kiedyś stosowane malowanie kremowo-granatowe, to raczej jeszcze przed oliwkowym z paskiem. Dopiero po tym było to w dwóch odcieniach zielonego, więc skąd na jednym zdjęciu to pierwsze (kremowo-granatowe) i ostatnie, seledynowo-zielone?
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
111 8 2
Cz mógłby kolega wyjaśnić co znaczy-odstawiony powtórnie do zapasu trwałego?
Oznacza to, że lokomotywa została odstawiona na bok i zostanie wyciągnięta gdy najdzie taka potrzeba, z reguły są poddawane drobnym kontrolom i nie jest to związane z OR czy OG, czyli lokomotywa jest gotowa w każdej chwili wyjechać. Sputnik prawdopodobnie zostanie przywrócony pod koniec przyszłych wakacji gdy jest duże zapotrzebowanie na przewozy tak jak to miało miejsce w ubiegłym roku. A żeby uściślić, ten sputnik już wylądował trzeci lub drugi raz do zapasu więc spokojnie jak przestanie być potrzebny idzie do Chabówki.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.841 112 11
A czy kolega Ty2 ma może tę fotkę, albo link do strony, gdzie ona jest?

Ale coś mi w tym opisie nie pasuje: jeżeli w ogóle było kiedyś stosowane malowanie kremowo-granatowe, to raczej jeszcze przed oliwkowym z paskiem. Dopiero po tym było to w dwóch odcieniach zielonego, więc skąd na jednym zdjęciu to pierwsze (kremowo-granatowe) i ostatnie, seledynowo-zielone?
Panie Andrzeju oto link do strony http://pojazdy.moontech.pl/elektrowoz-et-21/ na trzecim zdjeciu doskonale widac dwa sputniki w oddali w tych kolorach. Takze zaraz za bohaterem pierwszego planu wyglada jak by podlaczony do niego ET21 byl tez kremowo/granatowy. Niestety zdjecie nie jest datowane, tylko posiada opis miejsca wykonania.[DOUBLEPOST=1389576026,1389575563][/DOUBLEPOST]Wedlug mnie ciemno zielone/oliwkowe malowanie bylo tak jak by "pozostaloscia" po starych czasach, po tem zaczeto eksperymentowac z malowaniem zeby wreszcie zostawic dwa odcienie zielonego. Wagony spalinowe przeciez tez mialy epizod z kremowo/niebieskim i do tego ryflaki zanim zaczeli malowac na znane najbardziej kolory.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.902 624 30
To trzecie zdjęcie Krzysztofa Słowikowskiego było zrobione na przełomie lat 1970-tych i 80-tych, lub nieco później, ale przed wprowadzeniem żółtych czół. Wszystkie lokomotywy są seledynowo-zielone, a wrażenie wynika z oświetlenia i jakości materiału fotograficznego, nie do końca wiernie odwzorowującego kolory. W tamtych latach na 100% nie było kremowo-granatowych elektrowozów. Jeśli chodzi o wagony silnikowe, to była to norma przed dość długi czas, praktycznie do końca III epoki, podobnie malowano wagony, przeznaczone do ruchu w składach, jak to nazywano "motorowych". I były to nie tylko "ryflaki", ale także wagony przedziałowe, kursujące w ekspresach prowadzonych SN61.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.902 624 30
Jak już pisałem, coś musi być na rzeczy. Moim zdaniem w latach 1950-tych eksperymentowano z takim kremowo-granatowym malowaniem, ale ostatecznie z tego zrezygnowano pozostając przy oliwkowych, a na przełomie lat 50-tych i 60-tych zaczęto wprowadzać znane nam barwy seledynowo-zielone (poczynając od EU05 i EU06). Zdjęcie wklejone przez kolegę tcy może to potwierdzać, bo elektrowóz ma jeszcze stare oznaczenia serii E06, sprzed wprowadzenia serii ET21. Chociaż nie można wykluczyć, że to malowanie jest w dwóch odcieniach zielonego, ale tego chyba nie da się stwierdzić na 100%.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.841 112 11
Niestety nie zgadzam sie z tym ze zle oswietlenie, tamte sputniki na dalszym planie posiadaja takze czerwone tabliczki podobnie jak ET21-57 skansenowy, a to juz nie moze byc przeklamaniem. Ja bym bardziej datowal to zdjecie na lata 70-te.
To trzecie zdjęcie Krzysztofa Słowikowskiego było zrobione na przełomie lat 1970-tych i 80-tych, lub nieco później, ale przed wprowadzeniem żółtych czół. Wszystkie lokomotywy są seledynowo-zielone, a wrażenie wynika z oświetlenia i jakości materiału fotograficznego, nie do końca wiernie odwzorowującego kolory. W tamtych latach na 100% nie było kremowo-granatowych elektrowozów. Jeśli chodzi o wagony silnikowe, to była to norma przed dość długi czas, praktycznie do końca III epoki, podobnie malowano wagony, przeznaczone do ruchu w składach, jak to nazywano "motorowych". I były to nie tylko "ryflaki", ale także wagony przedziałowe, kursujące w ekspresach prowadzonych SN61.
Nigdy nie widzialem takich czerwonych tabliczek na zdjeciach seledynowo/zielonych sputnikow.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.902 624 30
Niestety nie zgadzam sie z tym ze zle oswietlenie, tamte sputniki na dalszym planie posiadaja takze czerwone tabliczki podobnie jak ET21-57 skansenowy, a to juz nie moze byc przeklamaniem. Ja bym bardziej datowal to zdjecie na lata 70-te. Nigdy nie widzialem takich czerwonych tabliczek na zdjeciach seledynowo/zielonych sputnikow.
A gdzie Kolega widzi te czerwone tabliczki??? Ja chyba niedowidzę, ale żadnych tabliczek tam nie dostrzegłem. Oba zdjęcia Krzysztofa (drugie i trzecie na stronie) są zrobione w Bieżanowie, prawdopodobnie tego samego dnia i wszystkie lokomotywy mają tam oznaczenia PKP i serii w postaci nakładanych liter i cyfr, a nie tabliczek. Zgadzam się, że mogą to być lata 1970-te, ale to niczego nie zmienia. Malowanie kremowo-granatowe, jeżeli kiedykolwiek stosowane, mogło być tylko dużo wcześniej.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.593 74 0
To trzecie zdjęcie Krzysztofa Słowikowskiego było zrobione na przełomie lat 1970-tych i 80-tych, lub nieco później, ale przed wprowadzeniem żółtych czół. Wszystkie lokomotywy są seledynowo-zielone, a wrażenie wynika z oświetlenia i jakości materiału fotograficznego, nie do końca wiernie odwzorowującego kolory. W tamtych latach na 100% nie było kremowo-granatowych elektrowozów.
Potwierdzam słowa Kolegi Andrzeja zarówno w zakresie kolorów lokomotyw jak i okresu zrobienia zdjęcia..
Jak dobrze pamiętam to ET21-57 został pomalowany na kremowo-granatowo dopiero w okresie obchodów 150-lecia kolei na Ziemiach Polskich.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.902 624 30
Na "fartuchach" lokomotyw zaraz kolo drzwi.
To są białe prostokąty z czarną nazwą lokomotywowni, tylko rozmazane i ze znieksztalconym kolorem; podobna "tabliczka" jest widoczna na ET21-206 na pierwszym planie. Czerwone tabliczki nigdy nie były umieszczane w tym miejscu, były na środku pudła, co widać choćby na czarno-białym zdjęciu wstawionym przez kolegę tcy.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.841 112 11
Czy to zbyt trudne aby zaznaczyć na zdjęciu "tabliczkę" i "fartuch". Naprawdę nie wiem o co chodzi. :(
Tak troche trudne, niestety pracuje na telefonie. Tak wlasnie o to, te biale prostokaty z przydzialem lokomotywy. W zasadzie na dwu kabinowych lokomotywach sa po jednej stronie od strony maszynisty. Na jednym z tamtych elektrowozow jest po stronie "pomocnika", chyba nie ma co dyskutowac juz na ten temat poniewaz dysponujemy jednym zdjaciem jakie jest nie najlepiej skanowane.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.593 74 0
niestety pracuje na telefonie.
To na telefonie biel się w czerwień zmienia? Ponadto to nie są żadne tabliczki tylko namalowane białe pola z czarnym napisem oznaczającym macierzystą lokomotywownię i DOKP.
Tak było dawniej. W latach późniejszych zamiast malunków stosowano naklejki. A tabliczki - to były ..... ale u naszych zachodnich sąsiadów.
 

Podobne wątki