• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Reakcje
3.672 30 0
SN61_41 der PKP aus dem fahrenden Zug im August 1972 fotografiert im Bahnhof Jelenia Gora
https://www.bahnbilder.de/bild/pole...1348602/sn6141-der-pkp-aus-dem-fahrenden.html
Wg. zapisków SN61-41 w 1972 miał stacjonować w Toruniu. Ostatni kurs odbył - 01.1988 Chojnice, skasowany 20.04.1988 r.
Moim zdaniem opis pod zdjęciem jest błędny. To węgliniecka SN61-46, dla której szopa w Jeleniej Górze była lokomotywownią zwrotną. W Węglińcu w tym okresie stacjonowała także SN61-43, ale druga cyfra numeru inwentarzowego nie wygląda na "3". Proszę powiększyć sobie np. 5-krotnie obraz, nieco go przyciemnić i wyostrzyć. Obły kształt pudła SN61 w miejscu nanoszenia nazwy, zniekształca cyfry. Porównując jednak jak wygląda "6" od SN61 oraz, że ta "1" w powiększeniu, wygląda jednak na coś szerszego, wg mnie jest to właśnie "46", a nie "41".

Zaglądając do informacji i statystyk stanów taboru trakcyjnego lokomotywowni Jelenia Góra, wg 2-częściowego artykułu: Michał Sibilski, Lokomotywownia Jelenia Góra, cz. 1 - Świat Kolei nr 9/2013, str. 12-17; cz. 2 - Świat Kolei nr 10/2013, str. 24-33, w Jeleniej SN61 stacjonowały, bardzo krótko, tylko w sezonie 1972/1973 (przekazane w maju 1972, odesłane z dniem 2.05.1973 do MD Węgliniec), i były to zaledwie trzy egzemplarze SN61-09, 18 i 67 (w artykule - w cz. 1 - jest np. szczegółowa tabela planu pracy jeleniogórskich SN61 we wspomnianym sezonie, z nr pociągów., relacjami oraz godzinami odjazdów i przyjazdów).

Także posiłkując się informacjami i zaglądając do statystyk stanów taboru trakcyjnego lokomotywowni Węgliniec, wg 2-częściowego artykułu: Michał Sibilski, Historia lokomotywowni w Węglińcu, cz. 1 - Świat Kolei nr 12/2016, str. 18-26; cz. 2 - Świat Kolei nr 1/2017, str. 25-33, można potwierdzić stacjonowanie w I połowie lat 70-tych SN61-46 w MD Węgliniec. W artykule - w cz. 2 - jest też ciekawe zdjęcie z przełomu 1969/1970, z SN61 wjeżdżającą na stację Jelenia Góra, która ciągnie aż pięć wagonów boczniaków (w tamtym czasie w DOKP Wrocław "boczniaki" nijako standardowo dołączano do SN61), z informacją, że na przełomie w/w lat, relację tę obsługiwały SN61 stacjonujące w MDp Lubań, która była lokomotywownią pomocniczą względem MD Węgliniec.

Rozumiem też, że te zapiski o których wspomina Kolega, to zapewne jedna z części artykułu o SN61 jaki ukazał się w periodyku Koleje Małe i Duże, dokładnie historia przydziałów poszczególnych egzemplarzy SN61 jest w nr 5(7), wrzesień 2001, na str. 52-55. jakkolwiek w tabelach są tam także znaki zapytania, to historia przydziałów SN61-41 i 46 ich nie zawiera, i jest wykazana, poza jednym wyjątkiem datą tylko roczną, ze szczegółowymi datami dziennymi, a źródło jest wg mnie wiarygodne. Tabela zestawiona jest podług informacji przekazanych przez p.p. Władysława Chrapka, Piotra Kazimierowskiego i Tomasza Roszaka.

Poniżej powiększony fragment zdjęcia z nr inw. domniemanej SN61-41, oraz zdjęcie tego samego fragmentu po przyciemnieniu i lekkim wyostrzeniu. Wg mnie, druga cyfra to nie jest "1" tylko "6". Jest to więc SN61-46. Oczywiście może wzrok płata mi figla...

Analiza.jpg
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
Moim zdaniem opis pod zdjęciem jest błędny. To węgliniecka SN61-46, dla której szopa w Jeleniej Górze była lokomotywownią zwrotną. W Węglińcu w tym okresie stacjonowała także SN61-43, ale druga cyfra numeru inwentarzowego nie wygląda na "3". Proszę powiększyć sobie np. 5-krotnie obraz, nieco go przyciemnić i wyostrzyć. Obły kształt pudła SN61 w miejscu nanoszenia nazwy, zniekształca cyfry. Porównując jednak jak wygląda "6" od SN61 oraz, że ta "1" w powiększeniu, wygląda jednak na coś szerszego, wg mnie jest to właśnie "46", a nie "41".

Zaglądając do informacji i statystyk stanów taboru trakcyjnego lokomotywowni Jelenia Góra, wg 2-częściowego artykułu: Michał Sibilski, Lokomotywownia Jelenia Góra, cz. 1 - Świat Kolei nr 9/2013, str. 12-17; cz. 2 - Świat Kolei nr 10/2013, str. 24-33, w Jeleniej SN61 stacjonowały, bardzo krótko, tylko w sezonie 1972/1973 (przekazane w maju 1972, odesłane z dniem 2.05.1973 do MD Węgliniec), i były to zaledwie trzy egzemplarze SN61-09, 18 i 67 (w artykule - w cz. 1 - jest np. szczegółowa tabela planu pracy jeleniogórskich SN61 we wspomnianym sezonie, z nr pociągów., relacjami oraz godzinami odjazdów i przyjazdów).

Także posiłkując się informacjami i zaglądając do statystyk stanów taboru trakcyjnego lokomotywowni Węgliniec, wg 2-częściowego artykułu: Michał Sibilski, Historia lokomotywowni w Węglińcu, cz. 1 - Świat Kolei nr 12/2016, str. 18-26; cz. 2 - Świat Kolei nr 1/2017, str. 25-33, można potwierdzić stacjonowanie w I połowie lat 70-tych SN61-46 w MD Węgliniec. W artykule - w cz. 2 - jest też ciekawe zdjęcie z przełomu 1969/1970, z SN61 wjeżdżającą na stację Jelenia Góra, która ciągnie aż pięć wagonów boczniaków (w tamtym czasie w DOKP Wrocław "boczniaki" nijako standardowo dołączano do SN61), z informacją, że na przełomie w/w lat, relację tę obsługiwały SN61 stacjonujące w MDp Lubań, która była lokomotywownią pomocniczą względem MD Węgliniec.

Rozumiem też, że te zapiski o których wspomina Kolega, to zapewne jedna z części artykułu o SN61 jaki ukazał się w periodyku Koleje Małe i Duże, dokładnie historia przydziałów poszczególnych egzemplarzy SN61 jest w nr 5(7), wrzesień 2001, na str. 52-55. jakkolwiek w tabelach są tam także znaki zapytania, to historia przydziałów SN61-41 i 46 ich nie zawiera, i jest wykazana, poza jednym wyjątkiem datą tylko roczną, ze szczegółowymi datami dziennymi, a źródło jest wg mnie wiarygodne. Tabela zestawiona jest podług informacji przekazanych przez p.p. Władysława Chrapka, Piotra Kazimierowskiego i Tomasza Roszaka.

Poniżej powiększony fragment zdjęcia z nr inw. domniemanej SN61-41, oraz zdjęcie tego samego fragmentu po przyciemnieniu i lekkim wyostrzeniu. Wg mnie, druga cyfra to nie jest "1" tylko "6". Jest to więc SN61-46. Oczywiście może wzrok płata mi figla...

Zobacz załącznik 1069117
Po drugiej stronie pudła widać wyraźnie ,,6".
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.703 443 99
Kociołki złapane na stacji SOBIBÓR w 1978 roku (MD Lublin). Ujęcia pochodzą z TEGO filmu.

Chyba SP42-084:

IMG_20241230_080356.jpg



Na pewno SP42-082:

IMG_20241230_080242.jpg


1978 rok więc jeśli ta pierwsza to 084 więc w 1978 roku była z MD Lublin, a ta 082 na pewno przydzielona była wówczas też do MD Lublin, a rok później do MD Chełm. Uwagę zwracają fajnie pomalowane barierki w SP42-082 oraz kolor bud lokomotyw. Jak widać zielony (jak w latach 90-tych XXw), nie oliwkowy. Znam zdjęcie SP42-084 z końca lat 80-tych (z MD Chełm wówczas), na którym jest oliwkowa.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.703 443 99
Kolega chyba się czepia słowa "spalinowo-elektryczny" w tytule wątku, a jeśli chodzi o co innego to i tak kolegę @WojciechCieciwa oświecę, że np. ST44 to lokomotywa spalinowo-elektryczna. Posiada silnik spalinowy napędzający sprzężony z nim generator elektryczny, który z kolei napędza silniki trakcyjne elektryczne zlokalizowane na wózkach lokomotywy. I co? Nie jest to elektro-spalinowóz?
 
Reakcje
67 2 0
Jeśli wpis jest nie na miejscu to proszę go po prostu usunąć.
Poprawcie mnie jeśli się mylę ale podobno słynne "Gagariny" to też potężne elektrownie na kołach.
Gdzie potężne silniki spalinowe napędzają prądnice, które z kolei zasilają silniki elektryczne wprawiające w ruch całą lokomotywę.
A to, że niejako 'przy okazji' była to potężna elektrownia polowa ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
Poprawcie mnie jeśli się mylę ale podobno słynne "Gagariny" to też potężne elektrownie na kołach.
Gdzie potężne silniki spalinowe napędzają prądnice, które z kolei zasilają silniki elektryczne wprawiające w ruch całą lokomotywę.
Tak jest, praktycznie wszystkie lokomotywy spalinowe w Polsce są tak skonstruowane. Znanymi mi wyjątkami są niewielkie lokomotywy manewrowe, głównie w przemyśle, które mają mechaniczne przeniesienie napędu z silnika spalinowego na koła. Lokomotywy spalinowo-hydrauliczne to w Polsce gatunek prawie nieznany - pomijam tu szynobusy, w których napęd spalinowo-hydrauliczny jest dość często stosowany. Ale na przykład na kolejach niemieckich większość lokomotyw spalinowych to właśnie lokomotywy z przekładnią hydrauliczną, jednymi z nielicznych wyjątków są m.in. maszyny importowanie z ZSRR, na DR seria V 200, potem BR 120, po zjednoczeniu Niemiec 220 oraz rodzina BR 130 (później 230) i jej pochodne.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.051 37 4
Wydaje mi się, że jest zapis w regulaminie forum (w każdym razie na pewno było o tym wspominane w trakcie dyskusji w którymś tam wątku), aby podawać skąd pochodzą zdjęcia i kto jest autorem (o ile to jest możliwe do ustalenia). Ja się staram tak robić zawsze ze zdjęciami wygrzebanymi w sieci. To, że znajdujemy różne perełki przecież nie wyklucza dodania linka "Źródło..." ani w niczym nie umniejsza zasługi owego wygrzebania.
 

Podobne wątki