Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n
Witam!
Jestem tu poraz pierwszy na tym Forum, zaiteresowal mnie poruszany przez Was temat dotyczacy serii SM01. Mam bowiem troche informacji i znalazlo by sie tez cos i z fotografii, ktore chetnie udostepnie bo jestem zdania, ze modelarstwo (wczesniejszy moj konik) przyczynia sie do upamietnienia i rozpowszechnienia tego co bylo.
Sprowokowany paroma wypowiedziami odnosnie serii Kö i Köf lub to czy Köf mial wiazar czy tez nie wyjasnie historie ich oznaczen, a tak:
pierwsze oznakowanie (niem.) z 1930 roku bylo literami ' A ' i ' V ' odnosilo sie to do zrodla napedu czyli A = akumulatorowy i V = verbrenungsmotor (pol. spalinowy) i za ta litera byla czterocyfrowa numeracja rozpoczynajaca sie od numeru 6000 (akumulatorowych byly tylko trzy sztuki), nastepnie bylo oznaczenie gatunku pojazdu w tym przypadku litera ' G ', gdyz poczatkowo nie byly prowadzone jako lokomotywy tylko jako 'Gerät' (czt. Geret - oznacza to w tym przypadku aparat , urzadzenie), po ktorym nastepowala dwucyfrowa liczba okreslajaca ilosc napedzajacych osi nastepnie oddzielona kropka cyfra wskazujaca nacisk osi.
Przyklad: A 6000 G 22.6 lub V 6016 G12.10
Na marginesie dodam, ze i w polsce uzywano podobnego okreslenia, ktore brzmialo ' Agregat '
(naturalnie przed II w.s.). W 1931 roku wszedl w niemczech, w zycie nowy system oznaczen gdzie pojazdy te zaliczono do lokomotyw i tym samym staly sie najmniejszymi lokomotywami na przedwojennej koleji niemieckiej. Zmieniono ich ozn. wprowadzajac tylko jedna duza litere ' K ',
ktora oznacza Kleinlokomotive (pol. mala lokomotywa), po niej nastepowala mala litera ozn. rodzaj napedu i tak:
b => Benzol (benzyna - silnik gaznikowy)
ö => Öl (ropa - silnik Diesla)
d => Dampf (para)
s => Speicher (akumulatorowy - silnik elektryczny)
e => elektryczne przenoszenie sily napedowej z silnika spalinowego
f => plynne przenoszenie sily napedowej z silnika spalinowego
g => Gas (czyt.gaz - silnik gazowy)
nastepnie czterocyfrowa numeracja
0001-3999 (Grupa mocy I (do 39PS ))
4000-9999 (Grupa moc II (od 40 PS))
wszystkie ozn. zamykaja sie w ukladach:
Kb, Kö, Kd, Kg, Ks, Kbs, Kbe, Köe, Kbf, Köf, Kgf
Znane mi typy tych lok., ktore pozostaly w Polsce to: Kö, Kb, Köf, Kbf
(tych dwuch pierwszych najwiecej, a nie Köf)
Co do litery 'a' to zostala ona wprowadzona w 1960 roku zastepujac litere 's'
a = Akkumulatorfahrzeug (pojazd akumulatorowy)
To tyle co do niem. oznakowania tego rodzaju pojazdow szynowych z okresu przedwojennego, jak widzicie nie ma znaczenia czy lok. tego typu posiadala wiazar, slepa os czy tez nie. Bezposrednie przenoszenie napedu na kola w wiekszosci bylo za pomoca lancucha.
W jednym z postow przedstawil ktos zdjecie tego typu lok. i podpisal Ka4770 takiego ozn. przed i w czasie wojny nie bylo (lok. ma faszystowska glape, a po wojnie tego znaku nie uzywano), zdjecie jest z duzej perspektywy, ale wyglada to na Kö4770 - podaje jej historie:
producent: Deutz, Fa.-Nr.12761 rok.prod.1935, przekazany Dyr. Opole parowozownia Kedzierzyn ostani znany pobyt to Zamosc, dalsze losy nie znane.
Co do stwierdzenia przez ktoregos z kolegow, ze SM01 to pierwsze polskie spalinowki nie za bardzo bym sie z tym zgodzil gdyz polska posiadala swoje wlasne konstrukcje i to przed wojna (jedna z nich zachowana i uzywana przez niemieckich milosnikow koleji).
koncze ten dlugi post i jezeli jest ktos zainteresowany numerami to chetnie podam, a co do zdjec hmm... nie wiem jak je wstawic (prosze podpowiedziec) to nie ma problema wstawie, gorzej z rysunkami, ale znajac nr.-y to pewnie bedziecie mogli sie oprzec na innych siostrzanych pojazdach.
Moze znajdzie sie jednak ktos, kto sprobuje zbudowac modele polskich konstrukcji?
pzdr.
nieumialek
Witam!
Jestem tu poraz pierwszy na tym Forum, zaiteresowal mnie poruszany przez Was temat dotyczacy serii SM01. Mam bowiem troche informacji i znalazlo by sie tez cos i z fotografii, ktore chetnie udostepnie bo jestem zdania, ze modelarstwo (wczesniejszy moj konik) przyczynia sie do upamietnienia i rozpowszechnienia tego co bylo.
Sprowokowany paroma wypowiedziami odnosnie serii Kö i Köf lub to czy Köf mial wiazar czy tez nie wyjasnie historie ich oznaczen, a tak:
pierwsze oznakowanie (niem.) z 1930 roku bylo literami ' A ' i ' V ' odnosilo sie to do zrodla napedu czyli A = akumulatorowy i V = verbrenungsmotor (pol. spalinowy) i za ta litera byla czterocyfrowa numeracja rozpoczynajaca sie od numeru 6000 (akumulatorowych byly tylko trzy sztuki), nastepnie bylo oznaczenie gatunku pojazdu w tym przypadku litera ' G ', gdyz poczatkowo nie byly prowadzone jako lokomotywy tylko jako 'Gerät' (czt. Geret - oznacza to w tym przypadku aparat , urzadzenie), po ktorym nastepowala dwucyfrowa liczba okreslajaca ilosc napedzajacych osi nastepnie oddzielona kropka cyfra wskazujaca nacisk osi.
Przyklad: A 6000 G 22.6 lub V 6016 G12.10
Na marginesie dodam, ze i w polsce uzywano podobnego okreslenia, ktore brzmialo ' Agregat '
(naturalnie przed II w.s.). W 1931 roku wszedl w niemczech, w zycie nowy system oznaczen gdzie pojazdy te zaliczono do lokomotyw i tym samym staly sie najmniejszymi lokomotywami na przedwojennej koleji niemieckiej. Zmieniono ich ozn. wprowadzajac tylko jedna duza litere ' K ',
ktora oznacza Kleinlokomotive (pol. mala lokomotywa), po niej nastepowala mala litera ozn. rodzaj napedu i tak:
b => Benzol (benzyna - silnik gaznikowy)
ö => Öl (ropa - silnik Diesla)
d => Dampf (para)
s => Speicher (akumulatorowy - silnik elektryczny)
e => elektryczne przenoszenie sily napedowej z silnika spalinowego
f => plynne przenoszenie sily napedowej z silnika spalinowego
g => Gas (czyt.gaz - silnik gazowy)
nastepnie czterocyfrowa numeracja
0001-3999 (Grupa mocy I (do 39PS ))
4000-9999 (Grupa moc II (od 40 PS))
wszystkie ozn. zamykaja sie w ukladach:
Kb, Kö, Kd, Kg, Ks, Kbs, Kbe, Köe, Kbf, Köf, Kgf
Znane mi typy tych lok., ktore pozostaly w Polsce to: Kö, Kb, Köf, Kbf
(tych dwuch pierwszych najwiecej, a nie Köf)
Co do litery 'a' to zostala ona wprowadzona w 1960 roku zastepujac litere 's'
a = Akkumulatorfahrzeug (pojazd akumulatorowy)
To tyle co do niem. oznakowania tego rodzaju pojazdow szynowych z okresu przedwojennego, jak widzicie nie ma znaczenia czy lok. tego typu posiadala wiazar, slepa os czy tez nie. Bezposrednie przenoszenie napedu na kola w wiekszosci bylo za pomoca lancucha.
W jednym z postow przedstawil ktos zdjecie tego typu lok. i podpisal Ka4770 takiego ozn. przed i w czasie wojny nie bylo (lok. ma faszystowska glape, a po wojnie tego znaku nie uzywano), zdjecie jest z duzej perspektywy, ale wyglada to na Kö4770 - podaje jej historie:
producent: Deutz, Fa.-Nr.12761 rok.prod.1935, przekazany Dyr. Opole parowozownia Kedzierzyn ostani znany pobyt to Zamosc, dalsze losy nie znane.
Co do stwierdzenia przez ktoregos z kolegow, ze SM01 to pierwsze polskie spalinowki nie za bardzo bym sie z tym zgodzil gdyz polska posiadala swoje wlasne konstrukcje i to przed wojna (jedna z nich zachowana i uzywana przez niemieckich milosnikow koleji).
koncze ten dlugi post i jezeli jest ktos zainteresowany numerami to chetnie podam, a co do zdjec hmm... nie wiem jak je wstawic (prosze podpowiedziec) to nie ma problema wstawie, gorzej z rysunkami, ale znajac nr.-y to pewnie bedziecie mogli sie oprzec na innych siostrzanych pojazdach.
Moze znajdzie sie jednak ktos, kto sprobuje zbudowac modele polskich konstrukcji?
pzdr.
nieumialek