• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia nim)

nieumialek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#61
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam!

Jestem tu poraz pierwszy na tym Forum, zaiteresowal mnie poruszany przez Was temat dotyczacy serii SM01. Mam bowiem troche informacji i znalazlo by sie tez cos i z fotografii, ktore chetnie udostepnie bo jestem zdania, ze modelarstwo (wczesniejszy moj konik) przyczynia sie do upamietnienia i rozpowszechnienia tego co bylo.
Sprowokowany paroma wypowiedziami odnosnie serii Kö i Köf lub to czy Köf mial wiazar czy tez nie wyjasnie historie ich oznaczen, a tak:
pierwsze oznakowanie (niem.) z 1930 roku bylo literami ' A ' i ' V ' odnosilo sie to do zrodla napedu czyli A = akumulatorowy i V = verbrenungsmotor (pol. spalinowy) i za ta litera byla czterocyfrowa numeracja rozpoczynajaca sie od numeru 6000 (akumulatorowych byly tylko trzy sztuki), nastepnie bylo oznaczenie gatunku pojazdu w tym przypadku litera ' G ', gdyz poczatkowo nie byly prowadzone jako lokomotywy tylko jako 'Gerät' (czt. Geret - oznacza to w tym przypadku aparat , urzadzenie), po ktorym nastepowala dwucyfrowa liczba okreslajaca ilosc napedzajacych osi nastepnie oddzielona kropka cyfra wskazujaca nacisk osi.
Przyklad: A 6000 G 22.6 lub V 6016 G12.10
Na marginesie dodam, ze i w polsce uzywano podobnego okreslenia, ktore brzmialo ' Agregat '
(naturalnie przed II w.s.). W 1931 roku wszedl w niemczech, w zycie nowy system oznaczen gdzie pojazdy te zaliczono do lokomotyw i tym samym staly sie najmniejszymi lokomotywami na przedwojennej koleji niemieckiej. Zmieniono ich ozn. wprowadzajac tylko jedna duza litere ' K ',
ktora oznacza Kleinlokomotive (pol. mala lokomotywa), po niej nastepowala mala litera ozn. rodzaj napedu i tak:
b => Benzol (benzyna - silnik gaznikowy)
ö => Öl (ropa - silnik Diesla)
d => Dampf (para)
s => Speicher (akumulatorowy - silnik elektryczny)
e => elektryczne przenoszenie sily napedowej z silnika spalinowego
f => plynne przenoszenie sily napedowej z silnika spalinowego
g => Gas (czyt.gaz - silnik gazowy)
nastepnie czterocyfrowa numeracja
0001-3999 (Grupa mocy I (do 39PS ))
4000-9999 (Grupa moc II (od 40 PS))
wszystkie ozn. zamykaja sie w ukladach:
Kb, Kö, Kd, Kg, Ks, Kbs, Kbe, Köe, Kbf, Köf, Kgf

Znane mi typy tych lok., ktore pozostaly w Polsce to: Kö, Kb, Köf, Kbf
(tych dwuch pierwszych najwiecej, a nie Köf)
Co do litery 'a' to zostala ona wprowadzona w 1960 roku zastepujac litere 's'
a = Akkumulatorfahrzeug (pojazd akumulatorowy)
To tyle co do niem. oznakowania tego rodzaju pojazdow szynowych z okresu przedwojennego, jak widzicie nie ma znaczenia czy lok. tego typu posiadala wiazar, slepa os czy tez nie. Bezposrednie przenoszenie napedu na kola w wiekszosci bylo za pomoca lancucha.
W jednym z postow przedstawil ktos zdjecie tego typu lok. i podpisal Ka4770 takiego ozn. przed i w czasie wojny nie bylo (lok. ma faszystowska glape, a po wojnie tego znaku nie uzywano), zdjecie jest z duzej perspektywy, ale wyglada to na Kö4770 - podaje jej historie:

producent: Deutz, Fa.-Nr.12761 rok.prod.1935, przekazany Dyr. Opole parowozownia Kedzierzyn ostani znany pobyt to Zamosc, dalsze losy nie znane.

Co do stwierdzenia przez ktoregos z kolegow, ze SM01 to pierwsze polskie spalinowki nie za bardzo bym sie z tym zgodzil gdyz polska posiadala swoje wlasne konstrukcje i to przed wojna (jedna z nich zachowana i uzywana przez niemieckich milosnikow koleji).

koncze ten dlugi post i jezeli jest ktos zainteresowany numerami to chetnie podam, a co do zdjec hmm... nie wiem jak je wstawic (prosze podpowiedziec) to nie ma problema wstawie, gorzej z rysunkami, ale znajac nr.-y to pewnie bedziecie mogli sie oprzec na innych siostrzanych pojazdach.
Moze znajdzie sie jednak ktos, kto sprobuje zbudowac modele polskich konstrukcji?

pzdr.
nieumialek
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.415 32 10
#62
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek witamy na Forum.

Wielkie dzięki za opis wyjaśniający, jedyne co mi się rzuciło to "płynne przenoszenie siły napędowej" - czy chodzi o przekładnię hydrauliczną?
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.041 127 22
#63
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek, witamy serdecznie, tym bardziej, że Twoje wejście jest bardzo że tak powiem "spektakularne". :D

I słuchaj, jak masz zdjęcia tych maszyn w malowaniu i oznakowaniu polskim, czy jakimś w którym były w naszym kraju eksploatowane, to bardzo prosimy wstaw je. Dzięki temu stanie się możliwe wykonanie modelu takiej lokomotywy. Jeśli masz również rysunki, to także wspaniale.

Co do wstawiania, krok po kroku.
Zdjęcia bądź rysunki, jeśli trzeba to przetwórz na wersję cyfrową, najlepiej poprzez skanowanie, bądź zrób im zdjęcie aparatem cyfrowym. Następnie, mając już plik ze zdjęciem (czy rysunkiem) możesz wstawić go przy tworzeniu nowego postu. Pisząc treść nowego wpisu, kliknij przycisk "Podgląd" pod okienkiem gdzie wpisujesz treść swojego postu. W nowo otwartym okienku znajdziesz pole zatytuowane "Dodaj załącznik". Tam kliknij "Przeglądaj". W otwartym oknie wyszukaj na swoim komputerze odpowiedni plik do wstawienia (po jednym). Po zatwierdzeniu i powrotu do okna wpisywania postu, kliknij poniżej przycisk "Dodaj plik". Plik się wczyta jako załącznik do Twojego postu. Gotowy post wysyłasz na forum przyciskiem "Wyślij".
Przy dodawaniu pliku może na czerwono wyskoczyć błąd informujący o tym, że plik ma za dużą rozdzielczość, bądź rozmiar. Wtedy trzeba w programie graficznym to zmniejszyć. Teraz niestety nie pamiętam ograniczenia.
Jakby coś, jakieś problemy - pytaj, a najlepiej szukaj na forum, bo było to już opisywane.

My bardzo chcemy zobaczyć, jeśli tylko masz, fotki tych maszyn w malowaniu polskim.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.346 34 0
#64
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Ja również czekam.
Jeśli faktycznie są fotki tych malutkich loków w oznaczeniu PKP (czy też zakładowym) - to będzie bomba :!:
 

nieumialek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#65
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam!
OLF tak masz racje chodzi o przekladnie hydrauliczna, przepraszam za to niezbyt jasne sformulowanie, ale wylecialo mi z glowy to poprawne okreslenie i przetlumaczylem doslownie
z niemieckiego - dziekuje za uwage.

Co do zdjec to nie wiem jak wielka bedzie ta 'bomba' przynajmniej te z okresu PKP (II) czyli po 45-tym, mam tu kopie dwuch zdjec, ale niestety ani jednej litery czy cyfry oznakowania i zeby nie te polskie latarnie to mozna by powatpiewac, ze to polskie. Jedno zrobione w Olesnicy, w 1971 r., zblizenie b dobrej jakosci, tak ze zajmuje cale zdjecie i tylko troche widocznego budynu za nia, nie wiem czy to parowozownia czy jakis zaklad, druga podobnie, ale juz wiecej widac i to albo parowozownia albo wagonownia w Sedziszowie rok 1975. Ta druga po przebudowie (chyba dostala silnik Stara , ale to nie 100%-towa wiadomosc bo moje zapisy stracilem przez wirusa) wyglad juz troche inny i tu dla modelarza nawet nie zawansowanego bedzie pole do popisu. Pozatem posiadam chyba trzy zdjecia przedwojennych: Db80-2 i Db110-1, ale niestety zrobione w / po 1945, maja ozn. niemieckie oraz jedno zrobione w 1939 lecz lokomotywa nie byla w sluzbie PKP, ma ozn WP, podejrzewam tu Wojsko Polskie) posiada cos czego malo kto sie z Was spodziewa, ale to zostawie jako niespodzianke na koniec. Db80-2 wyglada na niemiecka konstrukcje natomiast te dwie nastepne to polskie, ta wojskowa to Lilpop oznaczona Ld-2-18-100 Nr.2. Posiadam troche rysunkow tych niemieckich, ale jak daleko sa trafne do tych pozostawionych w Polsce nie wiem jeszcze. Mam rysunek takiej jak ta malutka niebieska (zalaczone zdjecie Exponatu w temacie), wyglada na orginal mam dwa troche rozniace sie szkice wiec musze porownac, a moze ktos zna je dlugosc (LüP)?
to by pomoglo bo niechcialbym wstawiac rysunkow, ktore nie dotycza 'polskich maszyn'
Dzis postaram sie zrobic skany przynajmniejm tych zdjec to bede probowal opanowac ta procedure wstawiania - tu dziekuje za podpowiedz co do kolejnosci dzialania. Zdjecia sa czarno biale.
No to na razie, pzdr.
nieumialek
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.041 127 22
#66
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Wstawiaj, czekamy z niecierpliwością.
 

nieumialek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#67
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam!

Jak obiecalem pierwsza proba wstawienia zdjec. Wlascicielem zdjec jest P. Stefan Lauscher. Nie uda Wam sie odtworzyc kolory ale to juz musicie sami poprobowac.
Co do historii ozn. nalezy dodac, ze pierwotnie PKP po IIw.s. oznakowalo te lokomotywy symbolem Lb (Lokomotywa benzynowa) i trzy cyfrowa numeracja, pozniej oznakowano jako SM01 (znany mi tylko jeden nr SM01-03) w/g przekazanych mi info. bylo ich 269, ale ozn. to bylo zapewne tylko na papierze potwierdone mam tylko jedna z numerem 03.
Zdjecie pierwsze przedstawia lokomotywe parowozowni (w miedzyczasie sprawdzilem)
Olesnica w 1971 roku.
Prod. Henschel - Fa.Nr.22316 - rok prod. 1934 -> RBD Dresden -> 1942 RBD Halle -> RVD Mitte (?) -> PKP Lb... (SM01-...)
 

Załączniki

nieumialek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#68
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Niemieckie ozn. tej pierwszej Kö 4519

Tu druga lokomotywa zaliczana do serii SM01.
Prod. Deutz - Fa.Nr.47440 - rok prod. 1944, Kbf->RBD Oppeln -> Heydebreck -> PKP Lb348 (SM01-...) wyjeta z listy lokomotyw w 1986r (zlomowana, sprzedana ...?).
Zdjecie zrobione w Sedziszowie (wyglada tez na parowozownie), otrzymala nowy motor (o ile dobrze pamietam to od jakiegos 'Stara') i ma calkowicie zmieniona obudowe silnika.
Obie posiadaja dorobione drzwi (drewniane, zapewne sklejka) i dorobione okna
To tyle na dzien dzisiejszy, mam mala prozbe odnosnie tych typowych dla PKP latarn : czy weszly one w 1963 roku czy w innym?

pzdr.nieumialek
 

Załączniki

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.330 1 0
#69
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

JESTEŚ WIELKI!!!!
DZIĘKUJEMY CI BARDZOO!!!!
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.041 127 22
#70
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

No stary! Chyba wszystkim nam o to chodziło. Super.

No to Panowie. Myślę, że możemy się rozglądać za najlepszą bazą pod przeróbeczkę. To po pierwsze. Czyli model, który uda się najłatwiej przerobić na lokomotywę ze zdjęcia pierwszego, bo na drugim lokomotywa jest mocno przebudowana.
Druga zaś sprawa to pytanie, jak zatem wygląda tylna ściana? Chodzi tu głównie o ewentualną zabudowę dużych reflektorów 'ala PKP.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.346 34 0
#71
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Koledze - wielkie dzięki :!:
To pierwsze archiwalne fotografie "kleinloków" nie pozostawiające cienia wątpliwości, że są POLSKIE. Chociaż loki bez oznaczeń, to już można pokusić się o wykonanie konwersji dostępnych modeli na "nasz".
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
1.018 82 5
#72
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek napisał(a):
Witam!
................................................
Co do stwierdzenia przez ktoregos z kolegow, ze SM01 to pierwsze polskie spalinowki nie za bardzo bym sie z tym zgodzil gdyz polska posiadala swoje wlasne konstrukcje i to przed wojna (jedna z nich zachowana i uzywana przez niemieckich milosnikow koleji).
.............................................
pzdr.
nieumialek
Witam.
Może jakieś namiary, kto ma polską lokomotywę. Swoją drogą, ciekawe, kto kryje się pod pseudonimem nieumiałek. ;)
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
372 2 3
#73
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Zbyszek napisał(a):
Witam.
Może jakieś namiary, kto ma polską lokomotywę. Swoją drogą, ciekawe, kto kryje się pod pseudonimem nieumiałek. ;)
Kolega Nieumiałek loguje się z Niemiec... wszystkie te spiskowe teorie o Tolu można sobie już odpuścić...
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
1.018 82 5
#74
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Corwin napisał(a):
Kolega Nieumiałek loguje się z Niemiec... wszystkie te spiskowe teorie o Tolu można sobie już odpuścić...
Miałem na myśli jakieś wielkie nazwisko z hobbystycznego ''półświatka'' ;)
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.041 127 22
#75
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Jestem jak najbardziej skłonny zgodzić się z twierdzeniem, że SM01 nie są pierwszymi polskimi spalinówkami. A nawet nie są pierwszymi spalinówkami PKP.

Wystarczy sięgnąć do książki "Lokomotywy spalinowe konstrukcji polskiej", by się dowiedzieć, że jeszcze przed wojną opracowano kilka konstrukcji lokomotyw spalinowych, zarówno własnych, jak i licencyjnych. Wśród nich była też lokomotywa typu 5DL-25B100 produkcji Fabloku (nieco wyglądem przypominająca późniejsze Ls40), w części opartej na otrzymanej dokumentacji licencyjnej lokomotywy 5DL. Jeden z dwóch egzemplarzy został zakupiony przez PKP, a nadano jej oznaczenie Db100 (co zgadzałoby się zresztą ze schematem oznaczania lokomotyw opisywanym przez nieumialka). A zatem w zasadzie to właśnie była pierwsza lokomotywa spalinowa PKP. Zaś pierwsza lokomotywa spalinowa polska w ogóle, jest jeszcze inna (przynajmniej wspomniana książka takie informacje podaje), wyprodukowana jeszcze kilka lat wcześniej - typu G1C. Też wyprodukowana w Fabloku.
Swoją drogą, marzy mi się jej model, chociażby stacjonarny. nieumialek, nie masz może jej schematów, jakimś cudem?

Strasznie lubię takie historie. A dochodzenie do takich rzeczy mnie rajcuje.
 

nieumialek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#76
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam !
Cieszy mnie, ze trafilem zdjeciami w Wasze zyczenie. Kim jestem, to niewazne, mam troche wiadomosci, materialow to sie chetnie podziele, sam miedzy innymi poszukuje informacji w tej dziedzinie: pojazdy szynowe. Czy inne zdjecia (nie PKP, ale polskich lok.) podziemaja rowniez Wasze zainteresowanie?
Co do tego namiaru na zachowane ex. PKP -owskie spalinowki w niemczech to podaje co wiem:

Firma / Nr. / Typ : BMAG / 10775 / LDE80/B-dm
Rok bud. i przekazania PKP : 1938
PKP ozn. : Db 80-1
Gedob, Krakow (1941) : Kö 5048
DRB (maj1943) : Kö 5048
DB (po 1945) : Kö 5048
Nowe ozn. (1968) : 321 080-4
Przebudowa i nowe ozn. (1969) : 322 150-4
Skreslenie z inw. lok. DB (1980 lub 1981, parowozownia Ulm)
Sprzedan do przemyslu (1983) : Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co. KG, Reutlingen
Nr. przemyslowy : "339"
przejecie na stan ZHL (1995) : Freunde der Zahnradbahn Honau-Lichtenstein e. V., Reutlingen (Klub przyjaciol koleji zebatej w Reutlingen)
Nowy nr. : "2"
od 2001 w exploatacji tego klubu
zalaczam jej zdjecie jako dzisiejszego exponatu

podobnie z nastepna:

Firma / Nr. / Typ/Bauart : BMAG / 10777 / LDE80/B-dm
Rok bud. i przekazania PKP : 1938
PKP ozn. : Db 80-3
Gedob, Krakow : Kö 5186
DRB (maj1943) : Kö 5186
DB (po 1945) : Kö 5186
Nowe ozn. (1968) : 321 539-9
Przebudowa i nowe ozn. (1971) : 324 043-9
Skreslenie z inw. lok. DB (1977, parowozownia Kassel)
Przekazanie szkole kolejowej w Kassel (197...)
przejecie na stan EFSK (1991) : Eisenbahnfreunde Schwalm-Knüll e. V., Schwalmstadt-Treysa (Klub przyjaciol koleji Schwalm-Knüll e. V., Schwalmstadt-Treysa)
ozn. : Kö 5186
w 2008 byla jeszcze na stanie tego klubu jako Kö 5186

To zyjace pozostalosci polskich Kö w niemczech, natomiast Db 80-2, po wojnie znaleziopna w zniszczonym stanie, zostala zwrucona PKP i tu jej dalsze losy sa nieznane.
W czasie IIw.s. byla uzywana rowniez w Krakowie lub krakowskim, z pozostawionym ozn. polskim jedynie z napisem Ostbahn.

No i nastepna jaka powrucila do polski to Db 110-1, tu musze przeprosic kolegow gdyz wymienilem ja w jednym z moich postow jako konstrukcje polska, niestety to byla blednie odczytana inf. gdyz najpierw trafila do prywatnej firmy lub jej zakup dla PKP byl dokonany przez ta firme, ponizej zalaczam nowo sprawdzone dane:

Firma / Nr. / Typ/Bauart : BMAG / 10783 / LDF110/B-dh
Rok bud. i przekazania PKP : 1938 (poprzez firme H.Schneider w Skarzysku)
PKP ozn. : Db 110-1
Gedob, Krakow (1939) : Köf 5047 (uszkodzona poprzez dzialania wojenne)
naprawa w RAW Wittenberge 1940
DRB (1942) : Köf 5047
DR (po 1945) : Köf 5047
Nowe ozn. (1970) : 100 847-3
Skreslenie z inw. lok. DR (1991, parowozownia Leipzig-Wahren)
zezlomowana rok? : AW Halle

znana mi historia exponatu z Pyskowic

Firma / Nr. / Typ/Bauart : Esslingen / 4256 / Kö I/B-dm
Rok bud. i przekazania DRB : 1934
DRB ozn. : Kö 0130
Skreslenie z inw. lok. DRB (1945, Breslau)
PKP (po 1945)
ozn. (pierwsze PKP) : Lb...
ozn. PKP (drugie) : SM01 (czy lok. byla bezposredio ozn. nie wiadomo)
(slady oznakowania PKP natrafiono przy pracach konserwatorskich)
przekazanie do przemyslu (1959) : nieznany zaklad w Oswiecimiu
w 2004 odtswiona przez zaklad 'Polinova' Sp.z.o.o. Brzezinka, Oswiecim
w 2006 przejeta przez skansen kolejowy Pyskowice

Jezeli cos pokrecilem przy przepisywaniu i wpadnie Wam 'w oko' lub macie jakies inne dane to prosze podajcie.

Ponadto zalaczam rys. rzutu bocznego lok. przypominajacej exponat w Jaworzynie
 

Załączniki

nieumialek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#77
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Zapomnialem podac link do tedo zdjecia, tam znajdziecie jeszcze inne

http://www.deutsche-kleinloks.de/index. ... n=portrait

a tu adres tego klubu

http://www.zhl.de/

pzdr.
nieumialek
-----------------------------------------------------------------------------------------

Halo CoCu!

Przykro mi ale nic nie mam, powruce jeszcze do Ciebie z tym tematem

pzdr.nieumialek
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.346 34 0
#78
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Kolega Nieumiałek loguje się z Niemiec
No, no - tylko się cieszyć z tak doborowego towarzystwa :D Może zamiast kłótni i "bicia piany", na forum pojawi się rzeczowa dyskusja i wymiana posiadanych informacji na temat kolei.

Skoro kolega z Niemiec posiada tak dużo informacji na temat "kleinloków" - to pomoże wyjaśnić sprawę tej lokomotywki ?
Dodam, że fotka jest powojenna, wykonana na terenie ZNTK w Ostrowie Wlkp (lata 50-te). Na życzenie mogę podesłać fotę w większej rozdzielczości na maila.
No i jeszcze to, co pozostało z dwóch Kofów które pracowały kiedyś w ZNTK.
Tu są chociaż znane dane ;)
Pozdrawiam.
 

Załączniki

M

Melchior

Gość
#79
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Padamy na twarz i cześć Ci oddajemy o wielki nieumialku :D

Jakbyś gdzieś znalazł fotkę "od tyłu" Kofa to będzie w ogóle rewelacja.
Jest w stanie ktoś za pomocą programu graficznego "wyciągnąć" kolory z fotek?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.041 127 22
#80
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek, inne zdjęcia - prosimy. Ciekawe historie zawsze mile widziane.

Melchior, chyba nie jest możliwe wyciąganie z czarno-białych zdjęć faktycznych kolorów.
 

Załączniki

  • 126,5 KB Wyświetleń: 69

Podobne wątki