• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia nim)

Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam!

CoCu - a skany ksiazki byly by mozliwe do otrzymynia? co do podanych tam ozn. czy sa to ozn. konstrukcji czy to ozn. juz samych lok., czy to jakies dane tech. sa tymi ozn. uchwycone? (np.moc, nacisk itp.), licencje z jakich firm, Fablok nr. fabryczne itd.itd. wspolnie moze nam sie uda cos wiecej znalezc, rozszyfrowac. Korzystaj z tego Twojego 'rajcu'. (Ja tez tak mam i lubie to)
Zajrzalem do listy firm spisanych jako producentow tego typu maszyn to z Polski jest tylko Lilpop, Fabloku nie ma. Ja w miedzy czasie znalazlem jeszcze jedna serie na PKP (A) Db20-1 dane ponizej. Postaram sie na koniec cos nie cos wypisac z ogolnej statystyki DRB (naturalnie dane dotyczace polskich lok.).
Na PKP (nie wiem jeszcze czy przed czy po II w.s.) byla rowniez Kö 0130 z 1934r. Fa.Esslingen.

Krzysiek - znalazlem cos o tych wymiarach, wiadomo wykonany model ma pewne odchyly w wymiarach, ale to normalka (podawaj jednak wymiary w mm, tylko stolarze i murarze uzywaja cm) mam tez zdjecie orginalu Kö 0229, ale z pozniejszego okresu, nie wstawiam gdyz bylo by to moze mylace dla innych slabiej zorientowanych i ktos moglby przyjac, ze byla w Polsce.
Ale, ale i taka byla na PKP przed wojna tzn. bylo pare, znam tylko jedno trafne ozn. to wlasnie ta ktora podaje ponizej Kö 0290, jest zaznaczona jako przejeta z kol. obcych, mimo przydzielenia jej nr.-u DRG to nie ujmowana w wykazach statystycznych (byly i inne tak traktowane), jej powrot na PKP zostal chyba nie dokanany, co do identycznego wygladu lub raczej danych technicznych to lok. czysto siostrzana byla Kö 0297, moze komus uda sie zdobyc zdjecie chocby tej siostranej. Do tej grupy nalezy zapewne ta Kö 0130 tu jest podejrzenie, ze i ona nalezala przed wojna do PKP lub jakiejs pol. kol. priwatnej i dlatego zostala pozniej zwrucona PKP, jak na dzis nie umiem dokladnie sprawdzic.
Zalaczony rys. z b.duzym podobienstwem odpowiada rowniez Kö 0290 ex. Db 20-1 jak i przedewszystkim tej drugiej Kö 0130 (PKP ...?).

Firma / Nr. / Typ : O & K / ... / LD2
Rok bud. i przekazania PKP : ...?
PKP lub kolej prywt. ozn. : Db 20-1
Gedob, Krakow (1941) : Kö 0290
DRB : Kö 0290
Skreslenie z inw. lok. : ...?

Zamieszczony tu rys. moze jednak czesciowo odbiegac od rzeczywistosci, choc watpie w to i dlatego wstawilem, zalaczam rowniez zdj. siostrzanej maszyny dla Kö 0130, wyglad Kö 0290 z duzym prawdopodobienstwem zapewno tez taki, blizej mozna bedzie powiedziec gdy ktos znajdzie zdjecie lub przynajmniej zdj. tej siostrzanej o ozn. Kö 0297, sadze jednak ze to tylko roznice ukryte pod maska.

pzdr.
nieumialek

------------------------------------------------------
sprawa 'mlodego' z Ostrowa Wlkp sie wyjasnila, ten ktorego ja poznalem to Sebastian, ale juz wiem, ze i Ty bywales w domu mego ojca - to ten, ktory rysowal ten rysunek, ktorego uzywasz tu na forum, temat inny zamelduje sie wiec na priva
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam powtornie, post ten skierowany jest przedewszystkim do Krzysztofa Mlodzikowskiego jako odp. na jego poszukiwanie onosnie malej lokomotywki spalinowej, ktora przedstawil na zdj. zrobionym w latach 50-tych na terenie owczesnych ZNTK w Ostrowie Wielkopolskim.
W wsrod kopi zdjec mojego archiwum mam i ja zdjecie takiej konstrukcji uzywanej jak widac na zdj. przez armie Amerykanska po zakonczeniu II w.s., dlatego nie byla objektem mojego zainteresowania i gdyby nie to samo prawie ujecie to dalej nie zaiteresowalbym sie ta nietypowa maszyna. Maszyna ta uprzednio uzywana byla przez wojska niemieckie. Przy zdjeciu mam adnotacje co do innych lok. tej konstrukcji i tu zanny mi fakt o przekazaniu jednej (byc moze ze bylo wiecej) z lok. typu Kö z PKP dla koleji DR (DDR) okazalo sie ze historia czesciowo wyjasnila sie, ale po koleji:
Konstrukcja pochodzi z firmy Henschel, moc silnika 39PS a wiec najsilniejszy jaki byl uzywany w I-szej grupie (druga zaczynala sie od 40PS), jej predkosc max. przdstawiana sie 20 / 22 lub 24 km/h (zaleznie od zrodla inf.) Roztaw osi 1500, a srednica kol wynosila 55o mm przez co nie miescila sie w normach obowiazujacych na DRB. Budowana dla roznych odbiorcow prywatnych uzywajacych pojazdy szynowe. Do koleji niemieckich tafilo po II w.s. piec sztuk, trzy do DB i dwie do DR (DDR) otrzymaly one tam ozn. jako: Kö 1000, Kö 1004, Kö 1005 (DB) i Kö 0292 i Kö 0294 (DR). Jak wiemy Lok. ozn. jako Kö 0292 zostal przekazany kolejom DDR z Polski, wiec wiemy juz co to bylo, jak zakonczyla sie jej sluzba na PKP. Brakuje tylko info czy pochodzila z jakiejs wiekszej firmy niemieckiej pracujacej na terenach odzyskanych czy robotach prowadzonych gdzies na terenie obecnej Polski w okresie II w.s. lub byla na stanie wojsk niemieckich. Co do liter MF Pila nie udalo mi sie nic ustalic, ale MF Pila istnieje w dzisiejszym registrze firm (niestety dalej tylko widnieje ten skrot), moze milosnicy kol. z Pily lub okolic beda mogli cos wyjasnic. Rowniez jej ozn. jak piszesz Lr (Twoja wersja) lub Lc (wersja twoich kolego) jest dalej sprawa otwarta - ja rowniez nie wiem - przejolem podpis zdj. jako sprawdzony litera r jak wspomnialem byla by zgodna z funkcja tego typu lokomotyw. Jezeli nie jest to pewne to musimy podawac oba warianty. Patrzac na wstawiony adres w poscie kolegi 'Roberta' pokazujace inna maszyne (jeszcze jej nie sprawdzalem) o podobnym ozn. to ja rowniez bylbym sklonny przyjac litzere ' c ' jako b.trafna - niestety jakosc zdjecia i tu nie pozwala na 100% pewnosc. I pytanie co kryje sie pod ewentualna litera 'c' ?
-------------------------------------------

Z mojej strony przekazalem prawie wszystko co mam z materialow fot. czy rys. dotyczacych malych lok. spalinowych uzywanych na torze normalnym w Polsce, pozostala jessze maszyna uzywana przez wojsko (chyba na Helu) okreslana jako 'Agregat' a nie lokomotywa, pochodzaca z firmy Austro Daimler. Jej wyglad jest troche odbiegly od tego co ogolnie jest przyjete dla lok. choc i o takim wygladzie bylo pare zaliczonych do serii Köf-ow, no i ta z Wroclawia, sadze, ze znajda sie i jeszcze inne konstrukcje.
Mam nadzieje ze kol. 'links76', ktory rozpoczol ten temat znalazl cos dla siebie, moze inni modelarze beda mogli przedstawione tu materialy wykorzystac przy budowie pojazdow kolejowych w Polsce.

pzdr.
nieumialek
 

Załączniki

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.590 8 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Dziękuję bardzo :!: :D Nigdy bym nie przypuszczał, że po tylu latach wyjaśni się tyle niewiadomych. Warto było czekać i zadawać pytania.
Piszesz o wykorzystywaniu lokomotywek przez wojska USA (po zakończeniu II w.św.) - to bardzo prawdopodobne. Po zakończeniu działań wojennych, trafiło na zakład wiele urządzeń wykorzystywanych przez korpus USA, w ramach tz."pomocy sojuszniczej". Zamieszczam fotki kilku takich "specjalistycznych" pojazdów, które były wykorzystywane podczas desantu wojsk sojuszniczych w Normandii (prace rozładunkowe). Być może razem z tymi pojazdami została przekazana i ta lokomotywka.
Skrót literowy "MF" - to ponoć, kolejowy skrót telegraficzny, ale być może, że to nazwa ówczesnej firmy z Piły.
I tak dzięki Tobie - wyjaśniło się bardzo dużo :D

(podawaj jednak wymiary w mm, tylko stolarze i murarze uzywaja cm)
Ale ja właśnie jestem z wykształcenia budowlańcem - rysowane projekty, zawsze wymiarowałem w cm ;)
Co do logo klubowego - to prawda. Teraz już wszystko wiem (no prawie :D )
Pozdrawiam.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Wracając do tematu lokomotywki Db110-1, o której kolega nieumialek pisze stronę wcześniej, to właśnie przypadkowo zauważyłem, że na okładce najnowszego katalogu firmy Auhagen jest ukazany model bardzo przypominający wspomnianą lokomotywę. Wychodzi więc na to, że jakaś firma ma w swojej ofercie taki model.

Co do samej okładki, to znalazłem taki największy skan. Większego nie udało mi się w sieci odnaleźć.
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam

Spalinowka jest rzeczywiscie b.podobna, takie byly rowniez i w niemczech produkowane, mysle ze mozna by bylo ja latwo na Db110 zaadaptowac. Nie sadze jednak aby to byl model Auhagen bo ta firma robi modele budownictwa i pojazdy sluza tylko dla dekoracji. Ale Twoja spostrzgawczosc dobra teraz moze uda dotrzec do numeru jaki widnieje na modelu i za pomoca tego numeru znalezc producenta.

pzdr
nieumialek

ps. jeden z kolegow napisal do mnie na maila - chetnie odpowiem, ale nie znam nicku gdyz podpisal sie pelnym imieniem i nazwiskiem - prosze napisz jeszcze raz, adnotacja administratora odbiega od nicku na forum.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek, spytam na wszelki wypadek jeszcze raz.

Czy nie znajdziesz u siebie nawet jednego zdjęcia lokomotywki SM01 od tyłu, by zobaczyć czy duże reflektory były montowane również z tyłu, a nie tylko z przodu? Bo to duża zagadka.

Sam przypuszczam, że jak zamontowali je z przodu, to pewnie i z tyłu również. Bo po co by zamieniano z tych małych tylko z jednej strony? Ale to tylko moja teoria.
 
Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam CoCu!

Milcze ostatnio gdyz wogole nie dysponuje wolnym czasem, nowa praca, egzaminy no i odwiedziny z francji, ale do tematu SM01 - niestety nie mam nic innego jak to co pokazalem, rowniez i ja jestem zdania, ze i z tylu zamontowano te typowe dla PKP latarnie. Co do ich rozmieszczenia to chyba nie ma wiele mozliwosci, zachowujac standartowy roztaw to zapewne odzwierciedlisz wlasciwe polozenie, pozostaje tylko pytanie czy byly calkiem przymocowane do tylnej sciany czy byly na podstawie jako wolno stojace, niestety nie mam zadnej info dla tego szczegolu.

pzdr
nieumialek
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Osobiście uważam, że jeśli z tyłu również były duże lampy, to ale na wspornikach zamontowanych do ściany tylnej, a nie były przykręcone bezpośrednio swoją tylną ścianką do ściany budki.
 

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

To tak, mam wrażenie, że Db110 to BR 100 nr kat. 30303 z katalogu pmt... Ale tak przede wszystkim to chylę czoła przed nieumialkiem... Te zdjęcia z trzeciej strony... Wiem, że wrzucono to dość dawno, ale dopiero teraz znalazłem, więc wybaczcie mi moje poruszenie :)
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Butter, nie potrafię znaleźć w internecie. Czy mógłbyś dać jakieś namiary na fotki tego modelu o którym pisałeś?
 

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

modellbau-wiki.de/wiki/Köf_I na dole masz zestawienie modeli, producentów i nr kat. Wśród nich jest ten model pmt
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

No zgadza się. To byłoby coś takiego, a przynajmniej bardzo podobnego.
 

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Tylko z dostępnością cuś kiepskawo :/ Na ebayu niet, u producenta w obecnym asortymencie też się nie doszukałem... modellbahn-seyfried.de/wbc.php?sid=85819362dcd&pid=275461&tpl=produktdetailks.html ...Tutaj kiedyś je mieli, ale to już chyba przeszłość :/
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Model i tak nie jest zgodny dokładnie co do detali z lokomotywą zaprezentowaną przez nieumialka, jednak konstrukcja wydaje się być identyczna.
 

Butter

Użytkownik
Reakcje
103 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Seria ta sama, sądzę, że typ także... Wydaje mi się, że różnice wynikają z tego, że są to egzemplarze wyprodukowane w innych seriach produkcyjnych. Z resztą jest między nimi stosunkowo duży rozbieg w numerach, model - 9xx, zdjęcie - 8xx. Oczywiście mogę się mylić...
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Kolego nieumialek, na początku tej strony ukazałeś nam temat istniejącej na PKP niegdyś maszyny Db20-1, czyli Kö 0290. Piszesz, że jej wygląd zapewne nie odbiegał od siostrzanej Kö 0130.
Ponieważ zakupiłem sobie taki modelik na konwersję na Db20-1, to troszkę grzebałem w internecie. Z tego co zauważyłem, to jednak lokomotywy tej serii potrafiły się różnić od siebie także wyglądem zewnęrznym: długość czołowych pomostów, ilość reflektorów na czole, kształt tablicy firmowej, komin. A zatem, jest moim zdaniem całkiem prawdopodobne, że maszyna Db20-1 mogła mieć właśnie inny wygląd, niż prezentowana na zdjęciu Kö 0131. Może w identyfikacji wyglądu, pomogłaby informacja o producencie, byłoby jednak trzeba dokładniej wniknąć w temat i porównać różne fotki.
Przeglądając różne fotki maszyn Kö I zauważyłem, że chyba niższe numery wyglądały jak zaprezentowana maszyna, a wyższe miały wymienione różnice. Jednak ta konkretna maszyna została dopisana do taboru niemieckiego po jej przejęciu, więc jej wygląd chyba wcale nie musiał być identyczny, jak maszyny o numerze o jeden niższym i o jeden wyższym. Ją chyba po prostu dopisano/wcielono do tej serii. Zatem porównywanie do maszyn o podobnych numerach nie wiem czy ma sens? Czy będzie to ten sam wygląd?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Zresztą, nie wiem czy dobrze rozumuję, ale Niemcy swoje lokomotywy zakończyli numerować na numerze 0289 (tak wskazuje tabelka na http://de.wikipedia.org/wiki/DRG-Baureihe_K%C3%B6_I). To jakby potwierdza, że gdy przejęli naszą Db20-1, to ze względu na fakt iż była reprezentantką lokomotyw typu Kö I, wcielono ją do tej serii i nadano jej kolejny wolny numer, czyli właśnie 0290. Nie wiem, czy to co piszę jest odzwierciedleniem faktów jakie miały miejsce, czy też moją teorią, która jest zupełnie mylna.
Jeśli jednak tak było, to by potwierdzało też moje twerdzenie, że porównywanie wyglądu ex naszej 0290 do maszyny o niższym numerze jest zapewne bez sensu, bo zapewne obie nie mają ze sobą nic wspólnego (nie są "siostrzyczkami") i nie pochodzą z tej samej serii produkcyjnej.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Ponieważ właśnie dziś trafiłem na zwolnienie lekarskie, mając sporo czasu, postanowiłem nieco pogrzebać w temacie lokomotywek typu Kö i im podobnych. Bardzo mocno posiłkuję się przy tym stroną http://www.deutsche-kleinloks.de. Porównałem już sporą ilość danych przedstawionych w tym wątku przez kolegę nieumialka. Część danych podanych przez niego się zgadza z danymi z powyższej strony, części występuje tylko u kolegi, zaś na stronie nie, część zaś odwrotnie: strona podaje, kolega nie podał (może jeszcze).

Na początek postanowiłem zająć się tematem Kö typu I. A wszystko w celu ustalenia wyglądu maszyn eksploatowanych w Polsce, tak by wykonać przebudowę fabrycznego modelu Piko. Piko opracowało miniaturę w wyglądzie typowym dla tych maszyn, to znaczy w takim, jak większość z tych maszyn wyglądała.
http://www.modellbau-wiki.de/w/images/1/13/KI_0095_Piko52048.jpgzdjęcie ze strony http://www.modellbau-wiki.de

Na wstępie postanowiłem zająć się maszyną Kö 0290, czyli ex naszą Db20-1.
Na podstawie danych nieumialka i ze strony, można ustalić na jej temat następujące informacje:

Producent: O&K (Orenstein & Koppel)
Numer fabryczny: nieznany
Rok produkcji: 1931
Typ: LD2
Rodzaj konstrukcji: B-dm (oznacza to: 2 osie (B), silnik diesla (d), przekładnia mechaniczna (m))
Rozstaw kół: 1435 mm
Przebieg służby:
XX.XX.1931 - dostawa Polskim Kolejom Państwowym, pod oznaczeniem Db20-1
XX.XX.1939 lub XX.XX.1941 - przejęcie przez Gedob (Generaldirektion der Ostbahn), Kraków, zmiana oznaczenia na Kö 0290
XX.XX.194X - przyjęcie na stan DR (Deutsche Reichsbahn) jako Kö 0290
XX.12.1950 - wycofanie ze służby
XX.XX.1951 - przejęcie na stan Elokat (dokładna nazwa firmy nieznana) w Wittenberg (koleje przemysłowe)
XX.XX.19XX - zezłomowanie

Aby ustalić prawdopodobny wygląd tej dokładnie maszyny, starałem się uczepić czegokolwiek. I tak:
- Jeśli porównamy z innymi lokomotywami podobnego rodzaju, produkowanym przez tego producenta, to się okazuje, że O&K zbudował jedynie 3 maszyny, i to o innym całkowicie wyglądzie, niż typowy maszyn Kö I.
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/ok_4404_51.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de
- Gdybyśmy znali numer fabryczny, może pozwoliłoby to na porównanie z tamtymi trzema ich produkcji, jednak może to niewiele znaczyć, bo przecież kolejny numer fabryczny może oznaczać zupełnie inną maszynę. Więc to droga do nikąd.
- Jeśli weźmiemy pod uwagę rok produkcji, to ale musimy i producenta (a tego znamy), gdyż w roku 1931 kilku producentów produkowało takie maszyny. Jednakże w roku 1931 firma O&K wykonała jedynie 3 maszyny, i to o innym oznaczeniu rodzaju konstrukcji, o których napisałem już troszkę wyżej.
- Jeśli zwrócimy uwagę na typ, to zauważymy, że jest on ściśle powiązany z danym producentem. Zapewne po prostu każdy producent tę samą lokomotywę inaczej oznaczał we własnej dokumentacji. Dobrym pomysłem wydaje się porównanie zdjęć lokomotyw o tym samym oznaczeniu typu. Jednak w zestawieniu na stronie istnieje jeszcze tylko jedna maszyna (prócz Db20-1) o takim oznaczeniu typu, jednak nie ma żadnych jej zdjęć. Więc to nas raczej nigdzie nie zaprowadzi.
- Jeśli popatrzymy na rodzaj konstrukcji, to szybko zauważymy, że tym samym typem (dokładnie to B-dm) oznaczone są wszelkie lokomotywy z rodziny Kö I, mimo istotnych różnic w wyglądzie. Jedynie właśnie trzy lokomotywy produkcji O&K (producent naszej Db20-1), posiadają inne oznaczenie konstrukcji - B-bm (czyli silnik benzynowy). Skoro te trzy to B-bm, a Db20-1 to B-dm, to znaczy to, że albo tylko zabudowano innego typu silnik w lokomotywie o wyglądzie jak te trzy, albo też wyprodukowano inną lokomotywę, o innym wyglądzie. Nie sądzę jednak, by typowym dla znacznie później produkowanych, gdyż dopiero koło roku 1933 zaczęto (sądząc po fotkach) produkować maszyny przypominające wygląd typowy maszyn Kö I (i to przez inne zakłady niż O&K), zaś od około 1935 wytwarzano już w typowym wyglądzie (też przez inne zakłady).
Wnioski z tego wszystkiego są takie, że maszyna Db20-1 wyprodukowana w 1931 roku przez zakłady O&K, albo miała wygląd identyczny jak trzy lokomotywy wprodukowane w tym samym roku przez tego producenta (jednak miała silnik diesla a nie benzynowy jak tamte), albo też miała wygląd inny, jednak i tak raczej nie ten typowy dla większości tej serii, gdyż takowe maszyny zaczęły powstawać kilka lat później dopiero.
A skoro nie można jednoznacznie ustalić wyglądu tej maszyny i wszystko wskazuje na to, że był inny niż większości maszyn tej serii, a także modelu firmy Piko, model ten nie może posłużyć za bazę do konwersji na Db20-1. Co mnie osobiście bardzo smuci, gdyż tego chciałem dokonać.

Tak dla porównania, oto jedna z maszyn Kö typu I w wyglądzie typowym.
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/wind_308_55.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de

Jeśli ktoś jest w stanie sprostować coś z tego co napisałem, bądź wskazać nowe fakty, zapraszam do dyskusji.
W następnym poście postaram się przyjrzeć dokładniej maszynie Kö 0130.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Lecimy dalej.

Następną lokomotywą typu Kö I o której wiemy na pewno, że była eksploatowana w Polsce, jest maszyna Kö 0130.
Ale... Piękno wcześniej omawianej Db20-1 polegało na tym, iż maszyna ta prosto z fabryki trafiła na nasze koleje, inne maszyny zaś (w tym właśnie Kö 0130) trafiły na nasze koleje dopiero w czasie zawirowań wojennych. Jednak pierwotnie produkowane były dla kolei niemieckich. Zatem to już jakby zupełnie inny wymiar historii.

Na podstawie podanych przez kolegę nieumialka informacji, oraz zawartych na stronie http://www.deutsche-kleinloks.de można ustalić następujące fakty dotyczące maszyny Kö 0130:

Producent: Esslingen
Numer fabryczny: 4256
Rok produkcji: 1934
Typ: Kö I
Rodzaj konstrukcji: B-dm
Rozstaw kół: 1435 mm
Przebieg służby:
XX.XX.1934 - dostawa DRG (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft), pod oznaczeniem Kö 0130
XX.01.1935 - odbiór
02.02.1937 - przyjęcie na stan DRB (Deutsche Reichsbahn) jako Kö 0130
przed 1945 lub 1945 - wycofanie ze służby [RBD Breslau]
XX.XX.1945 - na PKP (Polskie Koleje Państwowe), zmiana oznaczenia na LbXX-X (uznaje się zatrudnienie na PKP, ze względu na odnalezienie oznaczeń PKP na budce w trakcie prac konserwatorskich)
XX.XX.1959 - przejęcie na stan (nieznana nazwa firmy) w Oświęcimiu (zakłady chemiczne)
02.02.2004 - przyjęcie na stan Polinova Sp. z o. o. Brzezinka w Oświęcimiu
XX.XX.2004 - oddelegowanie
08.08.2006 - przejęcie na stan skansenu kolejowego w Pyskowicach

Brak jest archiwalnych fotek tej maszyny, ukazujących jej wygląd pierwotny, bo jak mniemam obecny wygląd jest wynikiem różnych modernizacji czy napraw.
Można domniemywać jednak, że pierwotny wygląd Kö 0130 był taki sam, jak i kolejnych maszyn typu Kö I produkcji tych zakładów. Przykładem może być tu zatem lokomotywa Kö 0190.
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/essl_4292_51.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de

Obecny wygląd lokomotywy Kö 0130 jest następujący.
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/essl_4256_51.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de

Różnice w wyglądzie są całkiem znaczne, a chyba największą jest inne zawieszenie i usprężynowanie zestawów kołowych. Tak swoją drogą, to nie wiemy, czy w takim wykonaniu (odbiegającym zupełnie od pozostałych maszyn) wyprodukowano tę maszynę, czy przebudowa nastąpiła w późniejszym okresie, w czasie eksploatacji.

Odtwarzanie w modelu wyglądu pierwotnego jest bez sensu, bo nie byłaby to maszyna eksploatowana na naszych kolejach. Znów odtwarzanie wyglądu obecnego wymagałoby dokonanie wielu zmian w modelu, w tym trudniejszych, jak wspomniane inne zawieszenie i usprężynowanie zestawów kołowych. Wykonanie jakiegoś pośredniego wyglądu nie byłoby proste o tyle, że nie wiemy od kiedy ewentualnie zestawy kołowe zostały inaczej zamocowane, oraz nie znamy dokładnie oznaczeń znajdujących się kiedyś na budce (z tego co wiem, trudno jest jednoznacznie to określić z pozostałości pod najnowszymi warstwami farby).


W kolejnym poście krótko wspomnę o innych maszynach tego typu, jakie wiemy że trafiły na nasze koleje.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Na PKP trafiły z powodu zawirowań wojennych jeszcze 3 lokomotywy typu Kö I.

Oto one:

Producent: Windhoff
Numer fabryczny: 226
Rok produkcji: 1933
Typ: LN 25 II
Rodzaj konstrukcji: B-dm
Rozstaw kół: 1435 mm
Przebieg służby:
XX.XX.1933 - dostawa DRG (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft), pod oznaczeniem Kö 0036
XX.08.1933 - odbiór
02.02.1937 - przyjęcie na stan DRB (Deutsche Reichsbahn) jako Kö 0036
XX.XX.1945 - przejęcie na stan PKP (Polskie Koleje Państwowe)
XX.XX.19XX - wycofanie ze służby
XX.XX.19XX - zezłomowanie


Producent: Windhoff
Numer fabryczny: 229
Rok produkcji: 1933
Typ: LN 25 II
Rodzaj konstrukcji: B-dm
Rozstaw kół: 1435 mm
Przebieg służby:
XX.XX.1933 - dostawa DRG (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft), pod oznaczeniem Kö 0039
XX.08.1933 - odbiór
02.02.1937 - przyjęcie na stan DRB (Deutsche Reichsbahn) jako Kö 0039
XX.XX.1945 - przejęcie na stan PKP (Polskie Koleje Państwowe)
XX.XX.19XX - wycofanie ze służby
XX.XX.19XX - zezłomowanie


Producent: Windhoff
Numer fabryczny: 281
Rok produkcji: 1935
Typ: Lg I / 34
Rodzaj konstrukcji: B-dm
Rozstaw kół: 1435 mm
Przebieg służby:
18.04.1935 - dostawa DRG (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft), pod oznaczeniem Kö 0153
XX.XX.1935 - odbiór
02.02.1937 - przyjęcie na stan DRB (Deutsche Reichsbahn) jako Kö 0153
przed 1945 - wycofanie ze służby [RBD Osten]
XX.XX.1945 - przejęcie na stan PKP (Polskie Koleje Państwowe) [1946 Bw Gdansk (Danzig) vh]
XX.XX.19XX - zezłomowanie

Nie zaprzątam sobie jednak nimi szczególnie głowy, gdyż żadna z tych lokomotyw nie posiada zdjęć ukazujących ich wygląd (zarówno na kolejach niemieckich, jak i polskich). A zatem ich odwzorowywanie to czyste zmyślanie wyglądu.
Przypuszczalnie (po analizie zdjęć na stronie http://www.deutsche-kleinloks.de), lokomotywy Kö 0036 i Kö 0039 posiadały wygląd albo zupełnie odmienny od typowego maszyn Kö I, albo też nawiązujący do niego. Prawdopodobnie jednak było to coś takiego:
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/wind_241_01.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de
Zaś lokomotywa Kö 0153 mogła posiadać już typowy wygląd tych maszyn (taki jak ukazany na dole mojego postu o Db20-1), bądź też nawiązujący do niego.
 

Podobne wątki