• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia nim)

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Bardzo ładnie Panie!
Mam taki modelik z serii 4MFOR, z wbudowanym dekoderem, który działa i w cyfrze i w analogu. Trzeba przyznać, że model całkiem zgrabny jak na swoje wymiary, a i porusza się elegancko.
Chociaż zaznaczę, że dokładnie napędu nie spradzałem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.568 606 30
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Ja mam taki cyfrowy w zestawie z dwoma wagonami z V epoki (Westfälischen Landeseisenbahn) i jeździ średnio. Utyka na rozjazdach Roco geoLine, w przeciwieństwie do Brawy (też cyfrowa z dekoderem Hornby, który sam założyłem). Fabryczny dekoder Trix w ogóle jest jakiś dziwny: lokomotywa jeździła w odwrotnym kierunku (to udało mi się zmienić), włączanie i wyłączanie świateł działa z opóźnieniem przy sterowaniu z multiMaus Roco. Ale o tym już kiedyś była dyskusja. Model był u Trixa w naprawie gwarancyjnej (miał pęknięte jedno koło zębate), ale sterowania świateł nie poprawili - to już taka cecha tych dekoderów: w systemie DCC z MM nie działają do końca prawidłowo, mimo, że są reklamowane jako uniwersalne, DCC i Selectrix.
 

Marcin

Użytkownik
KKMK
Reakcje
47 1 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Dziękuję za szybką odpowiedz.

Ciekawe , ciekawe , może jeszcze ktoś się pochwali tymi maleństwami.
 
Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam!
Halo CoCu!

Rozbudziles mnie Twoimi spostrzezeniami, sa godne uwagi i wglebienia sie.
Co do mojej info ktrore dostalem swego czasu brzmialo wiarygodnie choc staly tam luki potwierdzajace te wypowiedzi, nie majac nic jako zastepczej alternatywy pozostalem przy tym wariancie i to zaznaczylem piszac, ze to: ' ...z duzym podobienstwem...' Szkoda ze siegnoles najpierw po model a potem zabrales sie za wyjasnianie watpliwosci. Przechodzac do firmy O&K (niestety nie dysponuje tu wykazem fabrycznym gdzie moze zaznaczony bylby typ tej maszyny) to sa te maszyny ktore zostaly przejete przez DRG nie znaczy to ze nie bylo produkcji tego rodzaju maszyn dla prywatnych odbiorcow czy dla eksportu, te nie otrzymaly wowczas nr.-ow DRG co widzimy to na przykladzie Db20. Wracajac do niej to poinformowano mnie o tym ze sama konstrukcja nie pochodzila z firmy O&K ale byla przekazana przez strone Polska przy zamowieniu, czyja, jak daleko rozniaca sie od konstrukcja O&K, ktora to preferowala wowczas naped wiazarowy. Ta wlasnie informacja jest dla mnie nie do sprawdzenia a co gorsza pozostawia wiele otwartych mozliwosci - dlaczego przyjeto i wskazano mi konstrukcje tej wlasnie ? (nie pamietam) owczesna korespondencje stracilem bezpowrotnie. Twoje uwagi wskazuja ze to musiala byc inf. bledna gdyz nr. 130 znajduje sie w Grupie Einheitsbauart 1934 (teraz sprawdzilem) a wiec trzy lata pozniejsza, no i czy zeczywiscie tak bylo?. Ponizej podaje przydzial numerow dla poszczegolnych maszyn w Leistungsgrupie I:

0001-0079 => Kö i Kb rozne indywidualne rozwiazania poszczegolnych firm
0080 => Kö lok. probna Einheitsbauart
0081-0104 => dalsze rozne indywidualne rozwiazania poszczegolnych firm
0105-0184 => Kö Einheitsbauart 1934
0185-0244 => Kö wzmocnione konstrukcje Einheistbauart 1935
0245-0289 => Kö wzmocnione konstrukcje Einheistbauart 1936
0290 => Kö przejeta od PKP
0291 => Kö przejeta od Hamburger Brennstoffverwertung
0292-0304 Kö obce lok. przejete przez DR
0401-0409 => Kö i Kb lok. waskotorowe przejete przez DR
1000-1009 => Kö obce lok. przejete przez DB

tak slada sie numeracja w Grupie mocy I. Biorac pod uwage ze od numeru 0105 sa ujete maszyny rocznika 1934, a sa jeszcze lata 1932-33 a wiec za wzor musi posluzyc lok. o duzo nizszym numerze.
- CoCu ! dziekuje za otwarcie oczu. Bardzo sluszna jest tez Twoja uwaga co do roznych wygladow maszyn nawet tej samej firmy, nie mozna sie tez wzorowac na sasiednich numerach DRG. Tak jak Ty tu podeszles do sprawy jest b. dobrym przykladem do nasladowania bo tylko tak mozna zawezic watpliwosci lub je zlikwidowac. postaram sie cos w tym temacie wiecej dowiedziec, juz na priva otrzymalem podobne info ale jesien byla dla mnie okresem martwym ale pomalu normalizuje sie, potrzebuje troche czasu bo aktualnie jestem przy rozpacowywaniu rosyjskich maszyn z Epoki I oraz szukania rozwiazania do budowy modelu kopalnianego elektrowozu dolowego no i tematu Pm1.

Odnosnie detali to wystepujace roznice sa nie tylko wynikiem prod. roznych firm ale takze pozniejszych indywidualnych ulepszen uzytkownika i tak np. 0267 posiada wymieniny komin na duzo wyzszy. Takie detale jak reflektory, kominy (rury wydechowe), wycieraczki czy skrzynie narzedziowe tu rowniez ich miejsce itp. sa do przyjecia jako elementy ktore mogly w czasie eksploatacji ulec zmianie.
Wertujac wczoraj i dzis Archiwum dotarlem do tego smego rys. jaki podano mi dla Db20-1 to jest rys. (Einheitsbauart 1934) !!!! czyli nic innego jak rysunek dla Kö0130 oraz siostrzanej Kö0131 ktorej zdj. rowniez juz tu wstawilem, potwierdza sie Twoje spostrzzenie bledu co do Db20-1.
Co do Twojego modelu to zapewne nada sie na ta 0130 ?

Natrafilem wlasnie na info. zawarte w jednym z pism dir. Ostbahn 'Gedob' ze Kö0290 dnia 15.11.1944r. trafila do Halle.

Na zakonczenie zwroce uwage ze dane ze stron niem. tez zawieraja bledy - wlasnie tu na forum w dziale 'Lemaco KkStB 310/Pn12 PKP' jest tego przyklad przy podpisach zdj. z Pn12-11 jakie przejeto z jednej niem. strony internetowej.

ps. jesli kogos interesuje to mam:
rys. + dane tech. tej O&K Kö.0008, (oraz jej zdj. po 1945 - przebudowa DR (DDR))
rys. + dane tech. dla lok. typ. LN25 firmy Windhoff.

pzdr
nieumialek
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek, wielkie dzięki za głos w sprawie.
Cieszę się również bardzo, że poświęcenie pół dnia przeze mnie na analizę Twoich danych i ze wspomnianej strony opłaciło się, gdyż wygląda na to, że wyciągnąłem z analizy słuszne wnioski.

Właśnie dzięki temu że sięgnąłem za model, przyczyniło się to do zagłębienia się w temat. Bo moja pierwsza myśl była taka, że kupię sobie model Piko, i prawdopodobnie wystarczy dorobić tabliczki z oznaczeniem Db20-1 i model gotowy. Ale nie byłbym sobą, gdybym nie chciał mieć modelu jak najbardziej zgodnego z rzeczywistością. Stąd głęboka analiza, która wynik dała taki, że maszyna Db20-1 moim zdaniem miała wygląd zupełnie inny, od typowego dla maszyn Kö I.

Wykaz fabryczny firmy O&K może, ale nie musiałby być pomocny, bo nawet jakby był podany typ maszyny dla Db20-1, to nie wiemy jaki wygląd miał dany typ. Chyba, że mielibyśmy podany typ, oraz zdjęcie dowolnej innej maszyny tego producenta, również wyprodukowanej w 1931 roku pod oznaczeniem tego samego typu. Wtedy z dużym prawdopodobieństwem przyjąć by można, że Db20-1 miała identyczny wygląd. A swoją drogą, jakiś typ jest dla tej maszyny znany, i jest to LD2 (więc nie wiem, jakiego jeszcze typu mielibyśmy się doszukać). Ale jak pisałem wcześniej, nie mamy zdjęć innych maszyn wyprodukowanych jako ten sam typ, więc to nam nic nie daje.

Oczywiście, że maszyny dla prywatnych odbiorców nie otrzymywały numerów DRG. Ta okoliczność, jak i fakt, że maszyna budowana dla prywatnego odbiorcy (szczególnie w drobnych ilościach, jak chcociażby pojedyncza nasza Db20-1), mogła mieć dowolnie inny wygląd, uzależniony od specyfikacji zamawiającego. Nawet śmiem twierdzić, że jakaś pojedyncza maszyna produkowana dla prywatnego odbiorcy mogła nosić podobne oznaczenie typu jak inne maszyny, powimo pewnych różnic (specjalnych dla danego zamawiającego, szczególnie w wyglądzie). Ale to tylko takie moje przypuszczenie.

Wracając do samej firmy O&K i ich produkcji lokomotywek Kö. Jak popatrzymy na stronie http://www.deutsche-kleinloks.de, producent ten wytwarzał także lokomotywy Kö II. Pierwsze wybudowali w 1931 roku, podobnie jak Kö I. I co ciekawe (znów analizując zdjęcia), wygląd ich Kö II z 1931 roku, w ogólnych założeniach przypomina ich produkcji Kö I z tego samego roku (zresztą to samo oznaczenie rodzaju konstrukcji (B-bm), i taki sam napęd wiązarowy).
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/basic/ok_20156_52.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de
Wygląd ten odbiega znacznie od wyglądu typowego dla maszyn Kö II, ale co ciekawe, w tym samym roku firma BMAG chyba już robiła maszyny Kö II w typowym wyglądzie. Te wszystkie fakty dotyczące firmy O&K mnie utwierdzają w przekonaniu, że firma ta w roku 1931 raczej nie wyprodukowała maszyny Db20-1 w wyglądzie typowym dla maszyn Kö I.

Nawet jeśli przyjmiemy, że maszyna Db20-1 nie powstała od podstaw w fabryce O&K, to ale w roku 1931 chyba jeszcze żadna firma produkująca lokomotywy Kö I nie wytwarzała ich w wyglądzie który nazwałem typowym. I chyba dopiero koło 1934-1935 zaczęto dopiero wytwarzać lokomotywy w ich typowym wyglądzie (wedle podanego przez Ciebie wykazu numerów maszyn Kö I, wnioskuję że był to rok 1934). A zatem, maszyna Db20-1 i tak raczej nie mogła wyglądać jak jedna z wielu typowych przedstawicielek maszyn Kö I.

Dla mnie, rozpatrywanie maszyny Db20-1 i Kö 0130 to dwie całkowicie różne kwestie. Pierwsza maszyna była produkowana jako pojedynczy egzemplarz bezpośrednio dla PKP i dopiero później trafiła na koleje niemieckie, zaś druga maszyna wywodzi się z większej serii maszyn dla kolei niemieckich, a na naszych kolejach znalazła się w późniejszym czasie. Cieszy mnie, że sam teraz zauważyłeś, że obie maszyny nie mogą być pod żadnym kątem traktowane jako "siostry" - to zupełnie inne historie.

Wspomniane przez Ciebie zmiany w wyglądzie powstałe w trakcie eksploatacji to tylko udręka dla nas. Biorąc pod uwagę, że jakaś maszyna powstała w latach 30-tych poprzedniego wieku, to w trakcie niemal 80 (!) lat eksploatacji (w tym wojny), ma prawo wyglądać inaczej niż po opuszczeniu fabryki. Dlatego też, dla mnie budowanie maszyny bez oparcia w jakiejś dokumentacji foto jest bez sensu. Bo wtedy wygląd detali i malowania się wymyśla, niemal tak, jakbyśmy wymyślali nowy typ lokomotywy. Możemy wykonać cokolwiek i później mówić, że zakładamy że maszyna przechodziła takie a takie zmiany. Ale to nie jest modelarstwo. To dopisywanie historii do danego modelu, a nie robienie modelu na podstawie faktów historycznych.

Co do mojego modelu Piko, to wcześniej napisałem o problemach związanych z jego przebudową na Kö 0130. Model naprawdę znacznie się różni od Kö 0130. Tu zapewne właśnie dochodzi problem długiej eksploatacji maszyny, podczas której uległ wielu zmianom wyglądu.

Nurtuje mnie jeszcze trochę zagadnienie nietypowego zawieszenia zestawów kołowych maszyny Kö 0130. Porównując zdjęcia, dochodzę do wniosku, że wszystkie maszyny produkowane od około 1934-1935 roku posiadały jeden typ zawieszenia, wcześniej pojawiało się zawieszenie z resorami piórowymi na zewnątrz ramy. Być może seria maszyn z których pochodzi Kö 0130 była ostatnią, albo jedną z ostatnich z takim zawieszeniem. Nie wydaje mi się zaś, by w trakcie eksploatacji zmieniano to.
Zauważyłem także, że tego typu zawieszenie zestawów jest typowe dla maszyn Kö II.
http://www.deutsche-kleinloks.de/images/basic/bmag_10189_51.jpgzdjęcie pochodzi ze strony http://www.deutsche-kleinloks.de
W temacie nietypowego zawieszenia Kö 0130, można sobie porównać wcześniej zamieszczone jej zdjęcie, z zamieszczonymi innymi fotkami maszyn tego typu, oraz powyższym zdjęciem maszyny typu Kö II.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Jeszcze troszkę pogrzebałem w internecie. Znalazłem kolejne informacje na temat Kö 0130. Zaznaczam jednak, że wiele z poniższych informacji uzupełnia co prawda to co pisałem o tej lokomotywie wcześniej, jednak nie ma pewności, że wszystkie poniższe informacje są prawdziwe.

Lokomotywa pochodzi z krótkiej serii 3 identycznych lokomotyw (Kö 0130 - Kö 0132). Wszystkie miały moc silnika 25 KM.

Pełna nazwa producenta, to Maschinen Fabrik Esslingen

Jedno ze źródeł podaje rok produkcji 1935 (a nie 1934).

Oto zaś uzupełniony i poprawiony przebieg służby (w sumie wyszło tego całkiem sporo):

XX.XX.1934 - dostawa DRG (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft), pod oznaczeniem Kö 0130
15.01.1935 - odbiór, przyjęcie na stan lokomotywowni Kłodzko (używana prawdopodobnie na stacji w Głuszycy [Bw Wüstegiersdorf])
XX.XX.1936 - przyjęcie na stan lokomotywowni Wrocław Świebodzki
02.02.1937 - przyjęcie na stan DRB (Deutsche Reichsbahn) jako Kö 0130
około 1943 - przebudowana na zasilanie gazem generatorowym (prawdopodobnie silnik gazowy firmy Deutz)
przed 1945 lub 1945 - wycofanie ze służby [RBD Breslau]
XX.XX.1945 - na PKP (Polskie Koleje Państwowe), zmiana oznaczenia (prawdopodobnie na Lo 401)
XX.XX.1959 - przejęcie na stan (nieznana nazwa firmy) w Oświęcimiu Brzezince (zakłady chemiczne)
około 1999 - odnalezienie lokomotywy przez członków PSMK i rozpoczęcie starań o wpis pojazdu do rejestru zabytków (zakończone sukcesem)
02.02.2004 - przyjęcie na stan POLINOVA Sp. z o. o. w Oświęcimiu Brzezince (na stanie zakładu figurowała jako Ls40)
XX.XX.2004 - skreślenie z inwentarza
08.08.2006 - przejęcie na stan skansenu kolejowego w Pyskowicach

Przy okazji znalazłem informację, że lokomotywa Kö 0290 (czyli ex nasza Db20-1) miała silnik o mocy 20 KM.


Wszystkie powyższe informacje znalazłem tutaj:
http://785mm.pl/viewtopic.php?t=320&hig ... 59e80c3d42
http://785mm.pl/viewtopic.php?t=353&sid ... 04a3a7301a
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/Epoc ... _kll1.html
http://polinova.pl.pl/index.html
 
Reakcje
45 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Do tego opisu przebiegu słuzby prosze podchodzić z duzym dystansem. Póki co nie udało się ustalic żadnych konkretnych dat po 1945, ani tez zadncyh przydziałów na PKP. Hipotetyczne oznaczenie Lo401 okazało się fałszywym tropem.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Tak, sam również na początku poprzedniego postu zwróciłem uwagę, iż nie wszystkie informacje muszą być zgodne z prawdą.

Stwierdzenie, że żadna z dat w przebiegu służby po 1945 nie jest konkretnie ustalona, jest trochę nieprecyzyjne. Ja bym stwierdził raczej, że mało precyzyjne są daty z okresu aż od jakiegoś 1937 roku, do 2004 roku, gdy losy maszyny są już nam zupełnie znane. Cała reszta pośrodku to tylko domniemania na podstawie pewnych orientacyjnych dat i faktów.

Co rozumiesz przez stwierdzenie, że "hipotetyczne oznaczenie Lo401 okazało się fałszywym tropem"? Znaczy się mam rozumieć, że nie udało się nigdzie znaleźć jakiejkolwiek wzmianki o lokomotywie tak oznaczonej? Czy tak?


A tak przy okazji.
Ja na temat patrzę od strony modelarsko-kolekcjonerskiej. Znaczy że chciałbym posiadać w kolekcji modele tych małych lokomotyw spalinowych. Co do maszyny Db20-1 jak pisałem jest ciężka sprawa, gdyż jej wygląd zewnętrzny jest nieznany i niemal na pewno nie był podobny do typowego maszyn Kö I. Znów lokomotywa Kö 0130 teoretycznie nie powinna stanowić problemu, gdyż istnieje i można ją wykonać na podstawie zdjęć, ale przerabianie z dostępnych na rynku modeli jest problemem, ze względu na naprawdę spore różnice wszelkich detali, w tym zupełnie inne zawieszenie zestawów koowych, charakterystyczne dla maszyn Kö II. Db110-1 możnaby próbować uzyskać przez konwersję modelu firmy PMT, jednak jest on nieosiągalny na rynku. Detale też byłoby trzeba zmienić, chociażby wygląd budki maszynisty posiada pewne różnice. Maszyny oznaczone jako Db80 też nie są łatwe do ugryzienia, bo z tego co kojarzę, nie mamy żadnych ich fotek, więc to znowu tylko teoretyczne odtwarzanie rzeczywistości. A przecież wcale nie musiały wyglądać jak jedna z maszyn Kö II, skoro nawet oznaczenie typu konstrukcji jest inne. Najmądrzejszym jak myślę wyjściem byłoby odtworzenie w modelu którejś z maszyn Lb (czyli Kö II), gdyż kolega nieumialek, zaprezentował nam pojedyncze fotki tych maszyn. Co prawda nie mamy widoków ze wszystkich stron, ale na pewno taki model byłby znacznie bliższy prawdzie, niż budowany tylko wedle naszych przyjętych założeń jego wyglądu.
Zauważyć należy także i to, że jeśli jakaś maszyna kiedyś była eksploatowana na PKP, zaś istnieje do dziś na kolejach niemieckich, nie musi wcale oznaczać, że jej obecny wygląd całości jest odzwierciedleniem maszyny PKP. Ja bym się skłaniał raczej ku stwierdzeniu, że odbudowano je na wzór jednej z wielu do dziś zachowanych maszyn Kö II.

Nawet urodziła mi się taka myśl, że mając odwzorowaną ramę z zawieszeniem typowyym dla maszyn Kö II, stosując elementy fabrycznych modeli różnych firm, możliwe stałoby się (teoretycznie i przy sporym nakładzie pracy) odtworzenie maszyn eksploatowanych w naszym kraju, których wygląd nam jest znany.
 
Reakcje
45 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

CoCu napisał(a):
Co rozumiesz przez stwierdzenie, że "hipotetyczne oznaczenie Lo401 okazało się fałszywym tropem"? Znaczy się mam rozumieć, że nie udało się nigdzie znaleźć jakiejkolwiek wzmianki o lokomotywie tak oznaczonej? Czy tak?
Ta hipoteza ( stan mojej wiedzy z ok 2006 ) wzięła sie z nieczytelnego napisu poniżej napisu PKP na budzie - potem okazało sie, ze to napackane farbą Ls 40 - i kilku inny pomniejszych przesłanek, np sposobu oznaczania lokomotyw np Ls40 na PKP. Tak wiec sprawa oznaczeń i przedziałów numerowych dla lokomotyw spalinowych małej mocy na PKP po 1945 pozostaje czesciowo otwarta.
 

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.341 1 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Marcin napisał(a):
Dziękuję za szybką odpowiedz.

Ciekawe , ciekawe , może jeszcze ktoś się pochwali tymi maleństwami.
Ja mam 2 sztuki z czego jedna robi się na PKP, a druga to trochę spolszczony 4MFOR. Lokomotywka jak ma wyczyszczone koła i odbieraki to jeźdźi ładnie, ale jak się przez dłuższy czas tego nie zrobi to czasem kompletnie nie chce jeźdźić, albo nie radzi sobie ze zwrotnicami. Ratunkiem dla tego modelu jest USP, który można spokojnie zabudować w budce (jeżeli ktoś ma wersję z drzwiami to wtedy tego nie widać, a jeżeli bez drzwi, to wtedy pomocna jest zasłonka z bibuły :? ) Ja w swoim modelu przez pewien czas miałem dekoder fabryczny + USP 990uF (3x330uF) i wtedy model zawstydzał nie jedną "dużą" lokomotywę :D , ale zajmowało to całą przestrzeń w budce. Potem zmniejszyłem troszkę bo wstawiłem 470uF + 330uF i też jeźdźił wyśmienicie (zrobiło się trochę miejsca w budce 8). A niedawno wlutowałem mu dekoder ESU i jeźdźi z nim znacznie lepiej (bez USP) oraz ma dołączane światła czerwone pod F1. Wiadmomym jest, że model ten był projektowany pod system Marklina, więc wydaje mi sie, że podczas projektowania go nie przejmowano się zbytnio tym, że mógłby np. mieć problemy z odbiorem prądu. Ale pomimo tego i tak myślę że to model warty polecenia (szczególnie, że da się go kupic już za 330zł).

Co ciekawe wynika, że fabryczny dekoder ma jeszcze jedno wyjście funkcyjne (nie testowałem tego, ale gdzieś mi przez oczy przeszło w necie). :D
 

Marcin

Użytkownik
KKMK
Reakcje
47 1 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Dawaj fotki.

Jakiego Kofa posiadasz -chodzi mi o firmę.

Myśle że autor wątku się nie obrazi że mu wstawiamy i piszemy o modelach.
 

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.341 1 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Marcin napisał(a):
Dawaj fotki.

Jakiego Kofa posiadasz -chodzi mi o firmę.

Myśle że autor wątku się nie obrazi że mu wstawiamy i piszemy o modelach.
Model o którym piszę to Trix (a dokładniej 4MFOR - czyli wersja wojskowa). A drugi o którym kiedyś tam to też Trix, tyle, że bazą jest wersja DR.

P.S. Na fotach patyna nie wygląda najlepiej, ale w rzeczywistości jest znacznie lepiej ;)
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Halo!
Dzis krotko, zatrzymalem sie w temacie; mysle ze w sobote/niedziele cos konkretnego dla Db20-1 napisze, znalazlem opis tej wlasnie maszynki, jak daleko bedzie to pomocne zobaczymy musze spokojnie przeczytac i przetlumaczyc.
Co do Db80-1 zrobiona jak wspomnialas na stan jaki byl juz po 1945, co do Db80-2 to zdj. jej wstawilem tu w temacie na str. 4-tej, na zdj. widac dokladnie jeszcze zachowane orginalne tabliczki PKP. Db80-3 zapewne nie roznila sie niczym od tej dwujki i te chyba najlatwiej zrobic w modelu dla PKP (A), dla PKP (B) to te ze zdj. powojennych jakie wstawilem powinny wystarczyc bo jedynie nie wiadomo jak byly zamontowane reflektory z tylu (niestety zdjecia takiego nie posiadam) mozna zrobic w/g swojego uznania i przy prezentacji zaznaczyc ten fakt, wowczas nikt nie ma prawa sie czepiac.
Kö 0130: rok kasacji DRB jest 1945, utrata dyrekcji Breslau, lok. nalezala go grupy mocy I a nie II, nadmieniasz o jakims zdj. masz takie? czy tylko to moje (tej siostrzanej Kö 0131), postaram sie znalezc numery lokow nalezacych do tej konstrukcji. Ale powoli nie pali sie.

pzdr
nieumialek
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

nieumialek, napisałem o tych lokomotywkach tak dużo, że widzę iż niedokładnie przeczytałeś co napisałem.
Nie wiem o jakie zdjęcie Ci chodzi (a o którym niby nadmieniałem). Wszystkie wnoszące do tematu ukazałem, bądź znane są linki do współczesnych fotek.
Nigdzie też nie napisałem, że lokomotywy te należą do grupy mocy II. Jedynie tylko często w swoich dociekaniach dawałem porównania do maszyn Kö II.
Numery lokomotyw z tej samej konstrukcji co Kö 0130 też już podałem (w sumie trzy "siostrzyczki").

Zresztą, zauważyłem sporo więcej ciekawych rzeczy, ale musiałbym poświęcić na napisanie wszystkiego chyba kolejne pół dnia albo więcej. :D
 
Reakcje
0 0 0
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam Cocu!

Chyba masz racje z tym moim czytaniem (odnosnie tej mocy), ale co sie tyczy zdjec to napisales:

CoCu napisał(a):
... Znów lokomotywa Kö 0130 teoretycznie nie powinna stanowić problemu, gdyż istnieje i można ją wykonać na podstawie zdjęć,...
rozumuje z tego zdania, ze masz zdjecia Kö0130

Co do obiecanych nowosci w temacie malych spalinowek to troche sie pogubilem, musze na nowo czytac i przepisywac bo zabardzo porozzucane i moge cos pomieszac - ale jestem w temacie.
Abys mial co robic to podam Ci dane dla Kö0290 :
a wiec jak wiemy konstrukcja O&K oznaczona jako LD2 (odczytuje to jako: Lokomotywa Diesel 20 PS), posiadala typowy wyglad dla konstrukcji O&K czyli te oslony silnikow w formie daszkow (jak to sam zauwazyles i przedstawiles na zdj. KöII ) jej wymiary:
dlugosc .......................... 3010
roztaw osi ....................... 1500
srednica kol ..................... 650
ciezar sluzbowy .................. 6,5t
silnik................................ Diesel jednocylindrowy 'Lizenz Acro'
moc stala.......................... 20PS (KM) przy 800 U/min
zapalanie silnika.................. reczne lub sprezonym powietrzem
dwubiegowa przekladnia dla.... 4,2 i 8,4 km/h ze sprzeglem lamelowym (paski klinowe?)
naped poprzez.................... lancuch (chyba os przednia) i wiazar
hamulec............................ reczny

to narazie, do nastepnego

pzdr
nieumialek
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Pisząc o fotkach Kö 0130, miałem na myśli te współczesne, których trochę w sieci jest. A więc chodzi mi o odwzorowanie wyglądu obecnego. Opisałem jednak dokładnie jakie to stanowi problemy.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam,

Temat SM01 to bardzo ciekawy i nadal nie odkryty temat.
W tej serii umieszczono wszystkie lokomotywki jakie pozostały na torach PKP po II W.Ś.
Nie można tu dopatrywać się jednego typu.
Ile ich było? - tego na razie nie wie chyba nikt, nie natrafiłem i nie słyszałem aby ktoś natrafił na jakiś wykaz. Lokomotywki te rozdysponowano pomiędzy wagonownie, oddziały drogowe, lokomotywownie. Osobiście tylko przypuszczam, że można ich ilość oceniać na ok.20 stuk. Ale były też na ZNTK-ach, niby kolejowe zakłady, ale poza strukturą PKP.
Pytanie bez odpowiedzi:
czy wszystkim nadano serię SM01 ? - chyba nie, co potwierdza przykład z Sędziszowa.
Do tego też nieznana, ale na pewno znacznie większa liczba była w przemyśle.
Na samych tylko cukrowniach mam udokumentowane 20 sztuk, w tym jedna 3 osiowa.
Sądzę, że tu można mówić o ogólnej liczbie ok.50 sztuk.
Jednak my tu piszemy o serii SM01 na PKP.
Niemal jest pewne, że prawie wszystkie były pochodzenia niemieckiego.

Wielką kopalnią wiedzy w tym temacie jest książka /foto/

oraz podobna /drugie zdjęcie/.

Ilość zawartych tam informacji, danych historycznych, zdjęć i rysunków jest po prostu powalająca.

Tu mała dygresja, oba pierwsze zdjęcia zamieszczone w poście nieumiałka / z Sędziszowa i Oleśnicy/ są mojego autorstwa, a kolega Stefan Lauscher dostarczył je tylko do pierwszej podanej książki . Wydawnictwo EK podało niestety jedynie Stefana jako posiadacza zdjęcia, a moje nazwisko pominęło – czemu tak się stało ? nie wiem, chyba zdjęcia dostarczyłem najpierw Stefanowi a opis później.

Osobiście widziałem kilka lokomotywek poniemieckich w Polsce, a z oznaczeniem PKP SM01 trzy. Napisy wykonane były białą farbą.

To tyle w pierwszym moim poście w tym temacie.
Idę spać, bo jutro do pracy.

Pozdrawiam,
Prezes
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

O, coś ciekawego.
A może byłbyś w stanie podać, jakie lokomotywy, znaczy jakiego typu, posiadały te oznaczenia SM01? Porównamy to z zestawieniem ze strony niemieckiej, do jakiej się nie raz odwoływałem.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
Re: poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia n

Witam Kolegów,

w odpowiedzi na post Kolegi CoCu załączam zdjęcia przodu i tyłu tej lokomotywki z Sędziszowa.
Obracano mi ją specjalnie na obrotnicy dla wykonania tych zdjęć.
Lokomotywka ta ma już założone duże PKP-owskie reflektory.


W przemyśle pracowały takie lokomotywki nadal z oryginalnymi bądź nowymi ale małymi reflektorami.
Co zaś się tyczy tych z namalowanymi oznaczeniami PKP i SM01, to tutaj niestety dałem plamę :(
- Pierwszą widziałem niczym sen, jak zjawa nocna wyłoniła mi się za oknem pociągu nocnego, którym jechałem do Gdańska. Pociąg wtaczał się wolno na dużą stację, zapewne Malbork, a tu niespodziewanie niedaleko od toru, za płotem drucianym na terenie odcinka drogowego w blasku światła z wagonu stała cała czarna typowa KöII z napisem SM01-08 /ósemki nie mogę potwierdzić na 100%, bo nie zrobiłem wtedy żadnej notatki/. Obiecałem sobie, że kiedyś tam przyjadę w dzień i zrobię zdjęcie - nie zrealizowane.
- Drugą widziałem już w dzień w realu i nawet po niej łaziłem.
Też była cała pomalowana na czarno. Ta stała na złomowisku w Pruszkowie pośród stert złomu.
To ta Borsig 14496/34 - też typowa KöII, taka jak w modelu Brawa. Numeru jej też nie zapisałem, dlatego po latach do książki o Borsigu i tej o Lokomotywkach podałem jedynie serię SM01- , ale to ktoś tu w tym wątku podał -03, chyba tak było. Reflektorów nie miała żadnych. Wtedy jednak uganiałem się tylko z młotkiem i majslem. Po kilku dniach przyjechałem tam ponownie z aparatem ale jak tylko powiedziałem, że chcę koniecznie jej zrobić zdjęcie, to kierownictwo złomowni po prostu mnie nie wpuściło. Tak, kiedyś na złomowniach nie wolno było robić zdjęć. Ponownie za dwa miesiące pojawiłem się na tym złomowisku z ukrytym aparatem w celach poszukiwawczych, ale lokomotywki już nie było. Pozostała mi po niej tylko taka ładna, pamiątka z brązu.
- Trzecią spotkałem w Wałbrzychu niedaleko parowozowni, a jak ją zobaczyłem, to aż mi "kopara opadła" i pognałem do niej kłusem, aby ją "sfocić"! Człowiek se tu najspokojniej w swiecie fotografuje TKt48-117 i Ty2-962 w układzie osi 1'2A2 a tu coś takiego dojrzałem !!
Ta nie miała napisu PKP, ale za to SM01-16 !! i do tego zupełnie innej konstrukcji z napędem wiązarowym. Koloru była jakoś tak szarego. I o mały włos bym jej nie dostrzegł.


Niestety, żadnych jej danych nie posiadam.

I to na dzisiaj chyba wystarczy :?: :p

Pozdrawiam,
Prezes
 

Załączniki

Podobne wątki