Co najmniej dwie lokomotywy Köf II, które znalazły się w Polsce, choć raczej należałoby powiedzieć, które znalazły się w nowych granicach Polski (w tym przypadku; Dolny Śląsk? Górny Śląsk?), wyposażone były w układ zasilania gazem, w jednym przypadku gazem drzewnym, w drugim gazem technicznym, lub gazem drzewnym, z wykorzystaniem układu zasilania z butli "typu francuskiego" (butle do gazów technicznych umieszczone na dachu budki maszynisty). Ten, lub pokrewny układ prezentuje model lokomotywy Köf II powstały, jako zestaw firm Micro-Metakit i Brawa. Drugi zestaw (chyba jeszcze rzadszy) oferowany był przez firmę Brawa z innym układem zasilania gazowego. W obu przypadkach były to lokomotywy 'benzolowe" (zakłady chemiczne w Oświęcimiu? Czyli Fabryka Paliw Syntetycznych w Dworach, późniejsze Państwowe Zakłady Syntezy Chemicznej, niedawne IG Farben Buna-Werke Monowitz). Pytanie, czy te lokomotywy zostały później wyposażone w wysokoprężne jednostki napędowe?
Lokomotywy, nie modele, ale oryginały, nie były pierwotnie przemalowywane i występowały początkowo w kolorach czerni i czerwieni, lub szarości "Deutschereichsbahngrau" (o tym też już było i widać to na części zdjęć). W późniejszym okresie malowane były w typowym dla lokomotyw wysokoprężnych, przetokowych, kolorze zieleni (także różnej). Nie otrzymywały też tabliczek "szczególnego typu", ale po prostu malowane oznaczenia SM01, farbą białą, krojem liternictwa i cyfr obowiązującym w danym czasie. Lokomotywy przemysłowe malowane były uznaniowo. Tutaj należałoby odpytać Tadzia Suchorolskiego (pozdrawiam... Prezesie Tadeuszu!), przynajmniej co do jednego, konkretnego przypadku.
Pytanie, lub raczej materiał do przemyślenia...Lokomotywy SM01 były przebudowywane (co najmniej jedna) z wykorzystaniem dostępnych (polskich) jednostek napędowych, według jednej z wersji (niepotwierdzonej) była/były to jednostki stosowane w lokomotywach WLs40 (S64L lub S324HL), według relacji "pasujące/pasująca do łoża". Według innej wysokość okapotowania silnika wynikała z osadzenia go powyżej pierwotnych gniazd mocowania. Czy ktoś ma informacje na ten temat?
Kolejny problem to rozróżnienie DWU!!! typów lokomotyw "Leistungsruppe I" i "Leistungsgruppe II", potocznie określanych, jako Köf I i Köf II, które w dokumentach PKP wpisywane były, jako "SM01", bez rozróżnienia "grupy mocy". Która lokomotywa była którą nie w niemieckiej, ale polskiej dokumentacji.
Tyle.
Jeż