• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

poszukuję planów lokomotywy SM01 (Köf II wg oznaczenia nim)

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.353 34 0
#25
Ja jeszcze dodam małą fotkę znalezioną w zakładzie. Przedstawia ...... no właśnie co? Ja nie wiem co to jest, choć lokomotywka ma "orzełka" i nosi oznaczenie Lr 091 oraz napis Mf (lub Hf) Piła. Jest też pod orzełkiem tabliczka firmowa - jednak nie do odczytania (może mój skaner zbyt lipny). Zdjęcie na terenie fabryki z przełomu lat 50/60 (tak na moje oko). Buda nitowana, zderzaki chyba niemieckie i lampy też. Może ktoś wie, co to za "swołocz"? Pozdrawiam.
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
255 4 0
#26
Jest to prawdopodobnie mała spalinowa lokomotywa przemysłowa serii N4a (N4), pochodząca z bardzo dużej rodziny lokomotywek tego typu, produkowanych na szlaki o różnej szerokości toru.
Niestety moja znajomość niemieckiego zakończyła się w kołysce, więc podsyłam linki do stron niemieckich, gdzie przedstawiono wiele typów tych dieselków z przydziałami.
Wiele wskazuje na to, że oznaczenie Lr 091 jest oznaczeniem wewnątrz zakładowym.

Strona główna:
http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM.htm
Strona o N4a - przeznaczonej na szlaki normalnotorowe:
http://www.achristo.homepage.t-online.d ... LKM_N4.htm

Grzebiąc jednak głębiej nawet w polskim necie znalazłem krótki tekst o lokomotywie spalinowej typu N4 Lokomotivbau Karl Marks, który pochodzi z forum Dawny Gdański, temat Kolejowe wspomnienia, gdzie pisze tak:

cyt. " Lokomotywa powstała na bazie przedwojennej koncepcji lokomotywy O&K RL7 lub 8. Rama i kabina została wzięta z typowej małej lokomotywy (Kleinlok). Była produkowana przez LKM w latach 1953 do 1958 numery fabryczne 251001 do 251257. Do Polski trafiły poprzez Metalexport. Napewno trafiły 251003,251004,251005 i pewnie jeszcze inne, ale brak o nich informacji." - koniec pierwszego cytatu.

Następnie mozna przeczytać, że:

" Prosta sprawa widziałem kilka tabliczek LKM. Z resztą na początku również myślałem, że to typowy Kof II, ale nie pasował ślepy wał i wiązary. Oczywiście wiedziałem, że do Polski po II wojnie przyszła pewna liczba lokomotyw LKM typu N3, ale szczerze mówiąc nie wiedziałem nic o N4. Szukając po sieci udało mi się znaleźć stronę na której obok N3 była N4 i reszta była już prosta. Zdjęcie rzeczywiście ma duże ziarno, ale mniej więcej widać zarys napisu VEB Lokomotivbau Kral Marx Germany." - koniec drugiego cytatu.

Tu jest link do w/w forum, które posłużyło za źródło wklejonego cytatu.

Nie powiem, ciekawy temat, a przy okazji rarytas dla wielbicieli III epoki pod banderą PKP i nie tylko.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.353 34 0
#27
Wielkie dzięki maxeus. Fajnie, że ktoś człowieka "oświeci".

Wychodzi więc, że lokomotywka jest produkcji powojennej. W/g wykazu z linku od Ciebie - sprowadzono łącznie do Polski 34 sztuki. Zastanawia mnie jeszcze opis na loku "Piła". Tak kombinuję i myślę, że spalinówka trafiła na zakład poprzez firmę budowlaną, która realizowała prowadzoną w tym czasie inwestycję (budowa kuźni). Fotka pochodzi mniej więcej z tego okresu. Lok "upaprany" gliną, a inne fotki przedstawiające plac budowy wspomnianej kuźni, ukazują prawdziwe bagno. Może lokomotywka wykorzystywana była do wywozu urobku z fundamentów? To tylko moje domysły.
 
Reakcje
45 0 0
#28
Młodzikowski napisał(a):
Wielkie dzięki maxeus. Fajnie, że ktoś człowieka "oświeci".

Wychodzi więc, że lokomotywka jest produkcji powojennej.
Lokomotywka jest ewidentnie budowy przedwojennej lub wojennej, na moje oko to jakiś O&K. Na ile pewne jest oznaczenie "Lr"? Moze to jednak "Lc" zatarte?
Przypuszczam, ze Maxeusowi chodziło o lokomotywe na zdjęciu wrzuconym przez Lycka, a pierwtonie poiwesoznym na forum starego Gdaska.

Młodzikowski napisał(a):
Zastanawia mnie jeszcze opis na loku "Piła". Tak kombinuję i myślę, że spalinówka trafiła na zakład poprzez firmę budowlaną, która realizowała prowadzoną w tym czasie inwestycję (budowa kuźni).
Ta lokomotywa niemal na pewno miała epizod na PKP na co wskazuje oznaczenie, numer i tabliczka. Przypuszczalnie na przełomie lat 40/50 została spisana ze stanu słuzby takcji i przekazana ZNTK
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
255 4 0
#29
Niestety Marek ma rację w kwesti N4, która wygląda zdecydowanie inaczej, niż ta ze zdjęcia Młodzikowskiego, a konkretnie:
http://www.merte.de/bilder/lkm_251073.jpg
Zdjęcie pochodzi ze strony: http://www.merte.de/BE/berichte/be68.htm
Jednak za bardzo się zagalopowałem w domysłach, za co przepraszam - mimo wszystko brak znajomości języka niemieckiego czasem przeszkadza.

Natomiast w kwesti dotyczącej firmy, która wyprodukowała tego dieselka odrzucam propozycję O&K, bo zbyt wiele wskazuje na LKM.
Przykładowo, tu na zdjęciu jest N2 LKM z 1951 roku i widoczne bardzo duze podobieństwo konstrukcji, a boki z pomostami mogły się róznić w seriach:

http://www.merte.de/bilder/lkm_48804.jpg

http://www.merte.de/bilder/lkm_248804_h.jpg

http://www.merte.de/bilder/lkm_48804-01.jpg

http://www.merte.de/bilder/lkm_48804-02.jpg

Na ostatnim zdjęciu prawdopodobnie autorzy materiału.
Powyższe zdjęcia są opatrzone takim komentarzem:
Juli 2006:
Die LKM N2 FNr. 48804/1951, die letzte N2 bei einer Werkbahn, wurde am 1. Juli 2006 von der SBS Bühnentechnik GmbH, 01259 Dresden-Großzschachwitz, per Tieflader zur Historischen Feldbahn Dresden in Herrenleite gebracht.
Quelle: Th. Schöne
Zdjęcia pochodzą ze strony: http://www.merte.de/werkbahn/news_inhalt.htm

Tutaj prezentuję kolejną N2 LKm z 1952 roku, zdjęcie jest opatrzone komentarzem:
N2 beim Heizhausfest Chemnitz am 25.08.06 N2 LKM 48811 BJ 1952 Ex VEB Zahnschneidemaschinenfabrik Modul, Karl-Marx-Stadt

http://www.bahnbilder.de/bilder/werkslokomotiven-67377.jpg

Powyższe zdjęcie pochodzi ze strony: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... tiven.html (prawdziwa kopalnia zdjęć)

Na dodatek N3, ma już deko inny wygląd i różni się od N2 na tyle, że nie można brać jej pod uwagę, chyba że na zdjęciu Młodzikowskiego jest N2 wyprodukowana w okresie przedwojennym lub w czasie wojny.
W googlach spotkałem wiele stron po niemiecku, niestety brak znajomości tego języka powoduje, że więcej nie wykopię, a to co wrzuciłem pozwala dalej spekulować na temat serii, z której może pochodzić zagadkowa spalinóweczka z Piły (a jednak trzeźwe ;) )
 
Reakcje
45 0 0
#30
N4 to NRDowska wariacja nt Koefa II, N2 wykazuje pewne podobieństwo z Koe I. Do Polski po II trafiło 34 N4 i bodajze 3 czy 4 V10B, nie wiem czy jakiekolwiek dotrwały do dnia dzisiejszego. O żadnych N2 w Polsce nie słyszałem.

Lokomotywa na zdjeciu Młodzikowskiego ( dzięki za fotę ) ma oznaczenie Lc 091, tylko dół "c" sie troche zatarł. Te małe lokomotywki na PKP po IIWŚ miały oznaczenia Lb, Lc ( "L" pewno od lokomotywa, "b" i "c" typ silnika? ) i 3 cyfrowy numer kolejowy.

Kolejna Lc, tym razem 062
http://www.wroclaw.hydral.com.pl/58349, ... ,foto.html
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.353 34 0
#31
Ta lokomotywa niemal na pewno miała epizod na PKP na co wskazuje oznaczenie, numer i tabliczka. Przypuszczalnie na przełomie lat 40/50 została spisana ze stanu słuzby takcji i przekazana ZNTK
To raczej nie podlega dyskusji. Kof-y które były w zakładzie - też miały poprzednio oznaczenie PKP-owskie. Chodziło mi o to, że te dwa zostały wciągnięte na stan ZNTK (są w starych księgach inwentarzowych). Nie ma natomiast żadnego śladu po tej lokomotywce. Nie była "własnością" ZNTK w Ostrowie. Więc skąd się znalazła i po co? Dlatego moje przypuszczenia o skierowanu (lub oddelegowaniu) loka na czas budowy. No i ten napis "Mf Piła" - co może oznaczać?
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
#33
A ja się spytam o coś innego w tym temacie. Myślę, że tylko prawdziwi znawcy historii kolejowej będą mogli pomóc.

Otóż na rynku jest kilka czy kilkanaście nawet modeli tych małych lokomotywek Köf, produkcji kilku różnych firm modelarskich. Skoro lokomotywy te jeździły u nas, i to na PKP (nie wiem jednak już w końcu czy produkcji niemieckiej, czy polskiej, podobne do tamtych), to który z modeli nadawałby się na wykonanie konwersji na maszynę PKP, co byłoby trzeba w nim przerobić, oraz jak pomalować, by było jak trzeba? Bo jakoś nikt jeszcze tego tematu nie poruszał.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.353 34 0
#34
Nie wiem czy ktokolwiek posiada fotografie "kofów" z okresu eksploatacji na PKP - ja takich nie widziałem. Te które trafiły na PKP, były lokami pozostawionymi przez koleje niemieckie po II wojnie światowej. Z biegiem lat, te nietypowe loki zostały skierowane do "służby" pomocniczej (duże fabryki z własnymi bocznicami).
Do ostrowskiego ZNTK trafiły dwie sztuki (są wykazywane w starych księgach inwentarzowych). Nie znalazłem fotografii wspomnianych lokomotywek (z wyjątkiem tej jednej - której z kolei nie ma w wykazach i na dobrą sprawę nie wiadomo jaki to typ).
Z opowiadań starszych pracowników wynika, że były malowane na zielono (buda) zaś podwozie na czerwono. Jednak z tym czerwonym kolorem coś mi nie pasuje. Na zachowanym podwoziu Kof-a II, nie widac żadnej czerwonej farby - jest czarne. I właśnie do tego malowania jestem bardziej przekonany - buda zielona, podwozie czarne.

Do "adaptacji" na loki PKP nadają się dwa typy modeli produkowane przez przemysł modelarski - Ko I oraz Kof II. Ten pierwszy produkowany jest przez PIKO i BRAWĘ, natomiast "dwójkę" oferuje TRIX i BRAWA.
Jeśli chodzi o jakieś szczególne, typowo PKP-owskie elementy - chyba ich nie ma. No może z wyjątkiem tabliczek oraz godła na budce. Zbyt prędko zostały skasowane, by coś na nich się zmieniło od czasu przejęcia.
Ewentualna "baza" na przebudowę powinna być z II epoki (chodzi o lampy DRG). W okresie późniejszym, lokomotywki będące na wyposażeniu kolei niemieckich, otrzymywały inne, "nowocześniejsze" reflektory.

PS. Podsyłam "nędzną" fotkę Kofów czekających na zmianę swoich "barw" ;)
Pozdrawiam.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
#35
Młodzikowski, dzięki za te informacje.
To teraz chyba należałoby określić dokładnie sposób malowania i oznakowania tych lokomotywek, by zrobić jak najdokładniejszą konwersję. I chyba w tym celu można się zwrócić do jednej tylko osoby, która być może coś tu pomoże. Wiadomo zresztą do kogo. :grin:
 
Reakcje
45 0 0
#36
CoCu napisał(a):
Młodzikowski, dzięki za te informacje.
To teraz chyba należałoby określić dokładnie sposób malowania i oznakowania tych lokomotywek,
Heheh, usiłuję to zrobić od kilku dobrych lat, zreszta podobnie jak i Ariel i jak dotychczas doszliśmy tylko do pewnych poszlak i kilku, moze kilkunastu numerów. Poza tym czarna dziura.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 129 22
#37
Marek Sz, to mnie nie dziwi. Gdyby było inaczej, to zapewne ktoś już by się pochwalił faktem zrobienia takiej konwersji, lub by o tym coś kiedyś pisał. A to milczenie w tym temacie, w zasadzie mówi samo za siebie.

Myślałem jednak, że może tu na forum uda mi się trochę poruszyć temat, by coś z tego wyszło ciekawego, ale jak widać czarna dziura jest tak wielka, że pochłonęła większość wiedzy na temat losów tych lokomotyw w naszym kraju, a co za tym idzie również i danych o ich malowaniu i oznakowaniu.

Nie ma przecież sensu na siłę przemalowywać model w zielone barwy i naklejać litery "PKP", skoro zapewne nie miałoby to wiele wspólnego z rzeczywistością.
 
Reakcje
403 3 0
#38
Marek Sz napisał(a):
Heheh, usiłuję to zrobić od kilku dobrych lat, zreszta podobnie jak i Ariel i jak dotychczas doszliśmy tylko do pewnych poszlak i kilku, moze kilkunastu numerów. Poza tym czarna dziura.
A propos numerów - cały czas szukamy numeru bocznego i fabrycznego naszego Kofa a w sumie Kbf-a. Może ktoś go widział kiedyś w ZNTK w Słupsku przed przebudową i zanotował numer?? Bo archeologia niestety póki co nic nie wykazała...
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#39
A przy okazji - czy koniecznie polska lokomotywa musi mieć PKP?
Do obsługi bocznic przemysłowych jak znalazł byłyby lokomotywki z oznaczeniem przemysłowym.
Szkoda np. że EFC, zamiast "egzotycznej" SM25, nie robi najbardziej popularnej wśród bocznicowej trzódki - 401Da

W każdym razie jak by była jakaś "Ls", obojętne czy poniemiecka czy polska,
to do bocznicy Prefabetu bardzo by mi się przydała :)
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.353 34 0
#40
Nie ma przecież sensu na siłę przemalowywać model w zielone barwy i naklejać litery "PKP", skoro zapewne nie miałoby to wiele wspólnego z rzeczywistością.
Taką kolorystykę loki miały podczas służby w ZNTK w Ostrowie. Pytanie, czy zachowały swoje tabliczki z numerem inwentarzowym oraz godłem - bo te z pewnością w służbie PKP miały - czy zostały usunięte. Po "wciągnięciu" na stan środków trwałych ZNTK - zostały zmienone numery inwentarzowe - czy oznaczenie lokomotywek również ?
Znane jest oznaczenie lokomotywek, nadane przez PKP. Tu sprawa jest oczywista - znamy przynajmniej dwa autentyczne numery. Czy to mało ? Konwersja "modelu" na PKP jest możliwa - pod warunkiem ustalenia tego prawdziwego malowania ;)

Pozdrawiam i czekam na Wasze informacje w tym "czarnym" temacie.
 

Podobne wątki