• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
Z eBay
SN61-97 gdzieś...
24.12.1963 - Warszawa Wschodnia
17.12.1969 - Szczecin Wzgórze Hetmańskie
+ 31.12.1987

Z prawej jakby szyna zasilająca?
Wygląda na ekspres Berolina na jednym z Berlińskich dworców. Do 1968 roku planowo 2xSN61+A+BR, a od 1965 dodatkowy wagon A 1 kl..
Różne malowania SN61 i reflektory starego typu też by wskazywały na drugą połowę lat 60.
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
385 1 0
A dokładniej mija jeden z przystanków berlińskiej SKMki czyli S-Bahnu. Na pewno nie jest to Lichtenberg ani Wschodni (za NRD Główny), Ostkreuz też nie pasuje. Typuję (ale tylko typuję) na Stację z S-Bahnu "Warschauer Straße" (Ulica Warszawska) przy czym budynku w tle na pewno już nie ma.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.895 5 0
A dokładniej mija jeden z przystanków berlińskiej SKMki czyli S-Bahnu. Na pewno nie jest to Lichtenberg ani Wschodni (za NRD Główny), Ostkreuz też nie pasuje. Typuję (ale tylko typuję) na Stację z S-Bahnu "Warschauer Straße" (Ulica Warszawska) przy czym budynku w tle na pewno już nie ma.
Również obstawiałbym tą lokalizację. Osoba fotografująca ujęcie z mojego linku musiała stać mniej więcej na wysokości wskazanego przez Pawła @JohnyTRS nieistniejącego budynku. Czyli skład z SN61 jechał w stronę Polski.

https://www.bundesbahnzeit.de/galerien/Berlin 1969/jpg-Bilder/b31-ET167 140.jpg?=1317560379
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
474 1 0
W końcu 1956 roku rozpoczęto studia nad wprowadzeniem na PKP systemu elektryfikacji napięciem 25kV 50Hz. Prowadzono prace nad wykonaniem w tym systemie elektryfikacji linii Poznań - Szczecin i Kraków - Medyka. W 1965 roku zdecydowano że PKP będzie elektryfikowane wyłącznie systemem 3kV=.
W jednym ze starych podręczników dla techników kolejowych trafiłem na omówienie oznaczeń taboru kolejowego. Podano w nim przedziały oznaczeń dla taboru na napięcie 25kV 50Hz. O ile dobrze pamiętam były to zakresy 15-19; 35-39; 65-69 oraz 77-70(?). Czy ktoś ma dostęp do tego podręcznika?
 

LechZ

Użytkownik
Reakcje
16 0 0
Ciekawe jak SM15 spisywała się przy podjeździe pod Kocmyrzów? Na tej linii było największe nachylenie w dyrekcji krakowskiej, większe niż na Zakopiance. A lokomotywy te nie miały dobrej sławy jeśli chodzi o własności trakcyjne.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
To nie były wagony z kontenerami systemu "Pa" tylko zwyczajne platformy z przykręconymi zbiornikami do przewozu mleka. Często w latach osiemdziesiątych widywałem te wagony przejeżdżające przez stację Bytom. Wożono mleko do stacji Wieluń do dużej fabryki kazeiny. Czy jeszcze gdzieś to nie wiem. A skąd to też nie wiem. Kiedyś były wielkie mleczarnie.
 
Reakcje
3.662 30 0
Stolbud Gorzów Wielkopolski zima stulecia 1979
Zimy to kiedyś były fest, i nie tylko ta, okrzyknięta "zimą stulecia" z 1979, która dała się we znaki wszystkim (pamiętam ją głównie z tego powodu, że popękały kaloryfery w szkole i mieliśmy przyspieszone ferie zimowe ...przed Świętami Bożego Narodzenia :LOL:). Wczoraj MisioPas zamieścił np. ciekawe zdjęcie parowozu w zaspie śnieżnej, z 20-lecia międzywojennego, w temacie "II epoka PKP - początki stalowego piękna RP" - wpis #2.179

W sieci dostępne są relacje, z innych, wyjątkowo dotkliwych zim, np:

https://historia.org.pl/2021/01/15/zima-stulecia-z-1929-roku-wtedy-w-polsce-padly-rekordowe-mrozy/
https://wadowice.naszemiasto.pl/wokol-byla-wiosna-a-pociag-utknal-w-snieznej-zaspie/ar/c1-7661823
https://wielkahistoria.pl/kiedys-to-byly-zimy-walka-ze-sniegiem-w-ii-rp/
https://gazetakrakowska.pl/takie-by...fotografiach-zobaczcie-galerie/ar/c1-18124735
https://gniezno24.com/historia/6211/tragiczne-zdarzenie-w-mrozny-styczniowy-poranek/

Od siebie dodam, dwie fotki, z rejonu Warmii (nieco off-topowo, przepraszam).

Fot. 1. Stacja Jeziorany (ówcześnie Seeburg) w lutym 1929.

Jeziorany w lutym 1929.jpg


Fot. 2. Stacja Olsztyn Gł. Zdjęcia obrazujące kontrolę osi wagonów oraz odśnieżanie rozjazdów. Źródło: "Gazeta Olsztyńska" z 27 lutego 1978 r.

Olsztyn Gł. Zima na kolei. Gazeta Olsztyńska 27 luty 1978.png


Myślę też, że swoją "zimę stulecia" 1942/1943, jak żadną inną, to mieli Niemcy pod Stalingradem ;)
 
Reakcje
3.662 30 0
SM42-414 ok. 1972-1975, w malaturze fabrycznej, dzięki której lokomotywy tej serii zyskały potoczną nazwę "Stonka". Źródło fotografii: Rocznik Jane's World Railways 1976.

SM42-414, I połowa lat 70-tych. Fot. rocznik Jane's World Railways 1976.jpg


Przykłady stron opisujących przedsiębiorstwo państwowe KOLMEX, zajmujące się handlem międzynarodowym, z rocznika Jane's World Railways, poniżej z wydania 1971-72 (w każdym wydaniu rocznika można było znaleźć informacje o polskich producentach taboru oraz o PKP i sieci kolejowej Polski, nie zawsze jednak ilustrowane zdjęciami czy rysunkami).

1. Okładka Jane's World Railways 1971-72.

Jane's World Railways, 1971-72.jpg


2. Fragmenty stron z w/w rocznika odnoszące się do KOLMEX-u.

Jane's World Railways, 1971-72 KOLMEX reklama.jpg


... czy wnętrze wagonu pasażerskiego ze strony wyżej, przedstawia wagon polskiej produkcji, chyba nie :) (restauracyjny Bautzen 1960) ?

Jane's World Railways, 1971-72 Manufacturers - KOLMEX Poland.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
Super wykopalisko. Wreszcie można zobaczyć jak te lokomotywy wyglądały na PKP.
Zastanawiam się co oznaczały litery L.r. o ile L można się domyśleć oznacza lokomotywę tak litera r nie bardzo pasuje do czegokolwiek.
Kolejna sprawa to tak z przyzwyczajenia u nas potocznie lokomotywy Kleinlokomotive Leistunggruppe II nazywamy Köf bo tej odmiany było najwięcej ale po wojnie. Natomiast do końca wojny znaczna część tych lokomotyw o ile nie większość miała przekładnie mechaniczne i z silnikiem diesla miały oznaczenie Kö. Wersja z silnikiem benzynowym Kb. Natomiast literę f w oznaczeniu miały lokomotywy z przekładnią hydrauliczną i te przekładnie montowano głównie w lokomotywach budowanych po wojnie oraz zastępowano nimi przekładnie mechaniczne w znacznej części lokomotyw z wcześniejszych lat produkcji. Tak więc istnieje duże prawdopodobieństwo że lokomotywa L.r. 077 to lokomotywa Kö.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.239 88 0
https://www.facebook.com/photo/?fbid=7388862641175105&set=pcb.2395175320678352
Lata powojenne
Cytat ze strony fragment : "Kof" w oznaczeniu PKP jako L.r. 077, na którym widnieje data: "Rew. Pruszków 31.1.52"
Zobacz załącznik 1038053
Dla mnie rewelacja! Czy ktoś się orientuje, do kiedy te lokomotywy służyły w PKP?

Od dawna zachodzę w głowę, jak PKP radziły sobie z manewrami, nie mając tak przebogatego parku manewrówek, jaki np. miały DR.
 

Podobne wątki