• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
8.851 142 1
Ciekawostki z Facebooka - Stacja Łazy:

Dzięki nawiązanej współpracy już jakiś czas temu z portalem Stacja Męcina udało nam się pozyskać na własność kilka ciekawych fotografii związanych z węzłem kolejowym w Łazach. Dziś, natomiast prezentujemy zdjęcie lokomotywy elektrycznej EU04-25 która stacjonowała w MD Łazy przez kilkanaście dobrych lat. Na fotografii widzimy także kolejarzy w mundurach kolejowych, niestety nie udało nam się zidentyfikować osób na zdjęciu. Fotografię datujemy na okres lat 60. ubiegłego wieku. [...]
[...] Możemy domyślać się, że autorem obydwóch fotografii był Ś.P P. Henryk Dorobek maszynista-instruktor z naszej Lokomotywowni Pozaklasowej w Łazach. [...]


338299753_613465263533392_4495188453850470693_n.jpg
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
10.358 31 0
Powyższe zdjęcie (genialne w swej zawartości) oglądałem już w zeszłym tygodniu na portalu World Rail Photo. Obecnie go nie ma, gdyż zostało usunięte. Ciekawe dlaczego? Obok znajdowała się fotografia EU07-210 wykonana w 1976r., również Łazach. Ją także usunięto.
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
572 10 0
Nie chcę zakładać nowego wątku, a ten wydaje mi się najlepszy. "Wielokrotnie" przewija się w nim temat "sterowania wielokrotnego". :)
Szukałem trochę w necie, ale oprócz przekroju gniazda i paru ogólnych informacji trudno o szczegóły.

Dlaczego lokomotywy w Polsce mają trzy takie gniazda? Rozumiem, że mówimy w większości o konstrukcjach sprzed jakichkolwiek mikrokontrolerów, komputerów, itd. a więc wyobrażam sobie, że każda żyła to sygnał na osobny podzespół, bez tego po drodze, co dziś nazwałbym "sterownikiem". Czy tych urządzeń jest aż tak dużo - np. po sztuce na żyłę, czy też jest tu redundancja na wypadek uszkodzenia jednego z gniazd?

W sumie pytanie dla zaspokojenia ciekawości. Po prostu zainteresował mnie temat sterowania wielokrotnego przy okazji dyskusji o wielkości gniazd w modelach MTB i o sterowaniu wielokrotnym na makiecie.
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.265 235 0
Pewnie sporo urządzeń ale też i sporo pozycji nastawnika. Podobnie dużo przewodów było w połączeniach wagonów tramwajowych (1 lub 2 grube kable) pomiędzy wagonami 13N, 102Na, 105N, 105Na, etc. Obecnie też zastępowane jednym cieńszym kablem do "sterowników".

1681986750810.png
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
572 10 0
@Arekmiz - dzięki. Jeśli z pomocą tych kabli steruje się każdym stycznikiem osobno, to w sumie tłumaczyłoby jeden z powodów, dla których trakcja wielokrotna - o ile nie ma jakiegoś multi-systemu - jest możliwa tylko w pojazdach tej samej serii. Jak rozumiem, tutaj pozycje nastawnika muszą być identyczne.
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.265 235 0
Pewnie tak jest. Podobnie dużo "przewodów" jest choćby w tzw. klawiaturze nad sprzęgiem Scharfenberga np. w kiblach.
Co ciekawe nie koniecznie wystarczy ta sama seria. Podobno nie współpracowały ze sobą wszystkie stonki czy angliki (tu 4E z 303E). Podobnież tabor po różnych przeróbkach czy modernizacjach też już nie był kompatybilny.
A jeszcze ciekawiej jest w push-pull KM. Niby jest sterowanie cyfrowe i miało być tak, że oba typy lokomotyw i oba typy wagonów pośrednich i sterowniczych miały być w 100% wymienne. Ale jak zwykle się okazało że "niedasię" i są możliwe tylko niektóre kombinacje...
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
487 1 0
Pewnie tak jest. Podobnie dużo "przewodów" jest choćby w tzw. klawiaturze nad sprzęgiem Scharfenberga np. w kiblach.
Co ciekawe nie koniecznie wystarczy ta sama seria. Podobno nie współpracowały ze sobą wszystkie stonki czy angliki (tu 4E z 303E). Podobnież tabor po różnych przeróbkach czy modernizacjach też już nie był kompatybilny.
A jeszcze ciekawiej jest w push-pull KM. Niby jest sterowanie cyfrowe i miało być tak, że oba typy lokomotyw i oba typy wagonów pośrednich i sterowniczych miały być w 100% wymienne. Ale jak zwykle się okazało że "niedasię" i są możliwe tylko niektóre kombinacje...
P. Stanisław Dołubizno, maszynista z lokomotywowni Wrocław Główny wspominał że w latach sześćdziesiątych prowadził pociąg ekspresowy "Odra" dwoma lokomotywami SP45 w sterowaniu wielokrotnym, jedna z lokomotyw była przesyłana do innej lokomotywowni z MD Wrocław Główny. W MD Jelenia Góra prowadzono niektóre pociągi towarowe w trakcji podwójnej wykorzystując sterowanie wielokrotne - lokomotywy były dobrane w pary i doregulowane do siebie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.836 617 30

Romun

Użytkownik
Reakcje
110 0 0
P. Stanisław Dołubizno, maszynista z lokomotywowni Wrocław Główny wspominał że w latach sześćdziesiątych prowadził pociąg ekspresowy "Odra" dwoma lokomotywami SP45 w sterowaniu wielokrotnym, jedna z lokomotyw była przesyłana do innej lokomotywowni z MD Wrocław Główny. W MD Jelenia Góra prowadzono niektóre pociągi towarowe w trakcji podwójnej wykorzystując sterowanie wielokrotne - lokomotywy były dobrane w pary i doregulowane do siebie.
Mam pytanie odnośnie MD Jelenia Góra i prowadzenia poc. towarowych w trakcji wielokrotnej. Z całą pewnością jeleniogórska SP45 prowadziła poc. zdawczy z Marczowa do Lwówka około południa, ale solo.
Było to w ll połowie lat osiemdziesiątych choć na tym pociągu bywały także i węglinieckie rumuny.
Mam więc pytanie które pociągi towarowe prowadziła MD Jelenia góra na SP45 w trakcji podwójnej?
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.731 464 99
"Nowość" z kanału WFO na YT:

Film z 1978 r.

Ciekawostka: Wagony sekcji socjalnej różnych typów. Motywy kolejowe na początku filmu i w minucie 13:00.
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.363 91 0
P. Stanisław Dołubizno, maszynista z lokomotywowni Wrocław Główny wspominał że w latach sześćdziesiątych prowadził pociąg ekspresowy "Odra" dwoma lokomotywami SP45 w sterowaniu wielokrotnym
"Historia maszynisty" wspomina, że zaczęli prowadzić ekspres "Odra" w latach 1970/71. Natomiast nie mogę tam znaleźć fragmentu n.t. prowadzenia tego pociągu dwiema SP45. Wg autora, były takie oddolne propozycje ze strony maszynistów, ze względu na niemożność utrzymania prędkości rozkładowej z jedną SP45. Jednak autor pisze, że kierownictwo nie chciało się zgodzić na trakcję ukrotnioną.

Jest natomiast napisane o udanym eksperymencie z prowadzeniem "Odry" dwiema EU07, co jednak pomimo sukcesu też nie zostało wdrożone.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.363 91 0
A te dwie Eu 07 nie prowadziły pośpiecha Frankfurt n/M - Warszawa a nie Odrę?
Faktycznie, to był pociąg z Frankfurtu. Szkoda, że nie mogę już edytować postu.

Co do SP45, autor wyraźnie podkreśla, że propozycja użycia ich w trakci podwójnej do "Odry" nie została zaakceptowana. Podkreśla też, że to była za słaba lokomotywa do 12-wagonowego ekspresu i były problemy z osiąganiem prędkości rozkładowej.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.166 49 4
Wtedy nie były jeszcze Czechy przebudowane lub był to początek przebudowy na 160, a oryginalne mogły go pociągnąć, a później dlatego po CMK jeździły w tandemach, bo 12 wagonów jedna 05 z tą prędkością nie uciągnęła.
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 0 0
Z eBay
SN61-97 gdzieś...
24.12.1963 - Warszawa Wschodnia
17.12.1969 - Szczecin Wzgórze Hetmańskie
+ 31.12.1987

Z prawej jakby szyna zasilająca?
Wygląda na ekspres Berolina na jednym z Berlińskich dworców. Do 1968 roku planowo 2xSN61+A+BR, a od 1965 dodatkowy wagon A 1 kl..
Różne malowania SN61 i reflektory starego typu też by wskazywały na drugą połowę lat 60.
 

Podobne wątki