Szlak Chojnice-Powałki
SN61-86
Kościerzyna
SA101-003, SN61-86
21.11.1992
Z relacji Autora zdjęć:
„W 1992 roku Zarząd Trakcji Północnej DOKP w Gdańsku podjął decyzję, aby na terenie dawnej parowozowni w Kościerzynie (zakończyła działalność eksploatacyjną w styczniu 1991 roku), utworzyć tzw. skansen taboru kolejowego. Przeniesiono tutaj, już zgromadzony na terenie byłej MDp w Elblągu tabor: nieczynne parowozy Pt47-100 (oryginalny numer 171)oraz Ty2-1401, a także będące w ruchu, wykorzystywane już wówczas w pociągach nadzwyczajnych, trzy wagony pasażerskie. Motywowano to między innymi, pozostawieniem miejsc pracy w Kościerzynie, gdyż opieka nad taborem w Elblągu miała być, i była sprawowana „społecznie”. Aby dodać splendoru skansenowi, postanowiono dodać także do kolekcji w pełni sprawny i związany historycznie z terenem Kaszub, wagon motorowy serii SN61. Padło na SN61-86. Po odpowiednim przeglądzie, uzupełnieniu powłoki malarskiej i naprawie drobnych podzespołów, GANZ z pompą i paradą pojechał 21 listopada 1992 roku jako eksponat skansenu, z Chojnic do Kościerzyny. I wszystko było by w OK., gdyby nie to, jak to napisał niegdyś jeden z hobbystów: „ ówczesne zbetoniałe władze Wydziału Trakcji Północnej DOKP uznały to za zbytnią ekstrawagancję i wagon kilka dni po przyjeździe został skreślony z inwentarza”. Tak samo postąpiono ze sprowadzonym 26.06.1994 z Grudziądza do Kościerzyny wagonem SN61-549.
A co dzisiaj mamy? Jedną, wielką kupę złomu. Zdjęcia tych dwóch wagonów zamieszczone w sieci, mówią same za siebie.
Autor fotografii j.w. Zgoda na publikację jest