• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SN61

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Cóż poradzić na polskiego ustawodawce który nie przewidział czegoś takiego jak kolejowy tabor zabytkowy. W przeciwieństwie do samochodów gdzie mamy "żółte tablice" na kolei każdy zabytek musi spełniać takie same wymagania jak każdy inny pojazd. Czyli świadectwa typu DSU itp. Ciężko wykonać takie rzeczy jeżeli nie ma się dostępu do fabrycznej dokumentacji a do tego trzeba wspomnieć, że Skanseny czy muzea mają różne eksponaty więc dla każdej sztuki taboru trzeba robić wszystko oddzielnie. Prosty przykład to zbiorniki powietrza, które muszą być odebrane przez TDT (podobnie jak kotły na parowozach) jeżeli nie mamy dokumentów to zwykle trzeba wyprodukować nowe, a jeżeli są to jakieś niestandardowe konstrukcje (jak to zwykle bywa w zabytkach) to koszty są spore.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Cóż poradzić na polskiego ustawodawce który nie przewidział czegoś takiego jak kolejowy tabor zabytkowy. W przeciwieństwie do samochodów gdzie mamy "żółte tablice" na kolei każdy zabytek musi spełniać takie same wymagania jak każdy inny pojazd. Czyli świadectwa typu DSU itp. Ciężko wykonać takie rzeczy jeżeli nie ma się dostępu do fabrycznej dokumentacji a do tego trzeba wspomnieć, że Skanseny czy muzea mają różne eksponaty więc dla każdej sztuki taboru trzeba robić wszystko oddzielnie. Prosty przykład to zbiorniki powietrza, które muszą być odebrane przez TDT (podobnie jak kotły na parowozach) jeżeli nie mamy dokumentów to zwykle trzeba wyprodukować nowe, a jeżeli są to jakieś niestandardowe konstrukcje (jak to zwykle bywa w zabytkach) to koszty są spore.
Dostęp do dokumentacji dla takiego SN61 to nie jest problem. Wystarczy tylko chcieć napisać DSU - wiem, czasu to zajmuje. Później nierówna walka z UTK, ale dla chcącego... :) A zbiorniki? W 99,9% przypadków zbiorniki pojazdów traktowanych jako zabytkowe-muzealne mają już więcej niż 40 lat, więc i posiadanie dokumentacji nic by nie zmieniło. Wszystko rozchodzi się o pieniądze, a nie ustawy...
 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
62 0 0
Nowe zbiorniki powietrza kupowałem do wagonu 94A na rynku/firma w byłym PGR koło Białegostoku/.Nie były to jakieś kosmiczne pieniądze. Homologowane przez UTK. Prześwietlenie osi aparatem RTG dopełniło całości. Wagon uzyskał dopuszczenie do ruchu.
Czego i Ganzowi życzę.
























z
 
Ostatnio edytowane:

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Dostęp do dokumentacji dla takiego SN61 to nie jest problem. Wystarczy tylko chcieć napisać DSU - wiem, czasu to zajmuje. Później nierówna walka z UTK, ale dla chcącego... :) A zbiorniki? W 99,9% przypadków zbiorniki pojazdów traktowanych jako zabytkowe-muzealne mają już więcej niż 40 lat, więc i posiadanie dokumentacji nic by nie zmieniło. Wszystko rozchodzi się o pieniądze, a nie ustawy...
Nie wiem jak to jest z SN61 ale w DSU potrzeba np. kart pomiarowych ostoi ram wózków charakterystyki sprężyn itp., czasami ciężko o takie dane.

Nowe zbiorniki powietrza kupowałem do wagonu 94A na rynku/firma w byłym PGR koło Białegostoku/.Nie były to jakieś kosmiczne pieniądze. Homologowane przez UTK. Prześwietlenie osi aparatem RTG dopełniło całości. Wagon uzyskał dopuszczenie do ruchu.
Czego i Ganzowi życzę.

94A ma standardowe wagonowe zbiorniki powietrza produkowane od ręki z gotowego projektu koszt ich nie jest wielki podobnie jak do taboru jeszcze powszechnie używanego np. komplet nowych zbiorników do SM42 to kilka tys zł. więc też nie wiele. Ale schody zaczynają się kiedy trzeba dorobić jakiś zbiornik niestandardowy nie produkowany przez takie zakłady wtedy wszystko trzeba projektować na nowo i koszty gwałtownie rosną.
94A ma standardowe wagonowe zbiorniki powietrza produkowane od ręki z gotowego projektu koszt ich nie jest wielki podobnie jak do taboru jeszcze powszechnie używanego np. komplet nowych zbiorników do SM42 to kilka tys zł. więc też nie wiele. Ale schody zaczynają się kiedy trzeba dorobić jakiś zbiornik niestandardowy nie produkowany przez takie zakłady wtedy wszystko trzeba projektować na nowo i koszty gwałtownie rosną.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
Ale schody zaczynają się kiedy trzeba dorobić jakiś zbiornik niestandardowy nie produkowany przez takie zakłady wtedy wszystko trzeba projektować na nowo i koszty gwałtownie rosną.
Całkowicie nie na temat, ale jestem przekonany że trudności o których wspominasz nie biorą się z konieczności projektowania zbiornika.To się robi stosunkowo szybko, zwłaszcza dziś w dobie elektrycznych liczydeł, kłopot zaczyna się gdy trzeba wykonać oprzyrządowanie do jednostkowej produkcji, to moim zdaniem generuje wyższe koszty wykonania nietypowych zbiorników.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Całkowicie nie na temat, ale jestem przekonany że trudności o których wspominasz nie biorą się z konieczności projektowania zbiornika.To się robi stosunkowo szybko, zwłaszcza dziś w dobie elektrycznych liczydeł, kłopot zaczyna się gdy trzeba wykonać oprzyrządowanie do jednostkowej produkcji, to moim zdaniem generuje wyższe koszty wykonania nietypowych zbiorników.
Istnieją firmy które od ręki wykonują zbiorniki według konkretnej dokumentacji. Tak więc problemu nie ma.
 

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
Szlak Chojnice-Powałki
SN61-86

Kościerzyna
SA101-003, SN61-86

21.11.1992


Z relacji Autora zdjęć:

„W 1992 roku Zarząd Trakcji Północnej DOKP w Gdańsku podjął decyzję, aby na terenie dawnej parowozowni w Kościerzynie (zakończyła działalność eksploatacyjną w styczniu 1991 roku), utworzyć tzw. skansen taboru kolejowego. Przeniesiono tutaj, już zgromadzony na terenie byłej MDp w Elblągu tabor: nieczynne parowozy Pt47-100 (oryginalny numer 171)oraz Ty2-1401, a także będące w ruchu, wykorzystywane już wówczas w pociągach nadzwyczajnych, trzy wagony pasażerskie. Motywowano to między innymi, pozostawieniem miejsc pracy w Kościerzynie, gdyż opieka nad taborem w Elblągu miała być, i była sprawowana „społecznie”. Aby dodać splendoru skansenowi, postanowiono dodać także do kolekcji w pełni sprawny i związany historycznie z terenem Kaszub, wagon motorowy serii SN61. Padło na SN61-86. Po odpowiednim przeglądzie, uzupełnieniu powłoki malarskiej i naprawie drobnych podzespołów, GANZ z pompą i paradą pojechał 21 listopada 1992 roku jako eksponat skansenu, z Chojnic do Kościerzyny. I wszystko było by w OK., gdyby nie to, jak to napisał niegdyś jeden z hobbystów: „ ówczesne zbetoniałe władze Wydziału Trakcji Północnej DOKP uznały to za zbytnią ekstrawagancję i wagon kilka dni po przyjeździe został skreślony z inwentarza”. Tak samo postąpiono ze sprowadzonym 26.06.1994 z Grudziądza do Kościerzyny wagonem SN61-549.
A co dzisiaj mamy? Jedną, wielką kupę złomu. Zdjęcia tych dwóch wagonów zamieszczone w sieci, mówią same za siebie.


Autor fotografii j.w. Zgoda na publikację jest
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Kolega Jan zamieszcza tu bardzo ciekawe zdjęcia. Szkoda tylko, że są tak kiepskiej jakości i tak małe, że niewiele na nich widać. Czy nie dałoby się zrobić trochę lepszych i większych skanów? Wdzięczność forumowiczów byłaby wielka.
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
Sn61-183 50403 godkow 1.jpg

SN61-183 na wjeździe do st Godków z lini do Trzcińska Zdrój 05.04.2003
sn61-183 Et41-190godkow 50403.jpg

SN61-183 +ET41-190 St Godków 05.04.2003
sn61-183 godkow 70101.jpg

SN61-183 Godków 07.01.2001
Sn61-183 gryfice 15.06.02.jpg
Sn61-183 gryfice 150602.jpg

SN61-183 St Gryfice 15.06.2002
sn61-183 trzcinsko zdroj70101 2.jpg

SN61-183 Trzcińsko Zdrój 07.01.2001
Sn61-183 sikierki 200796.jpg

SN61-183 na moście kolejowym w Siekierkach 20.07.1996
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
sn61-183 170601 spc.jpg3.jpg

SN61-183 Szczecin Port Centralny 17.06.2001
sn61-183 170601 spc.jpg6.jpg

SN61-183 Szczecin Port Centralny 17.06.2001
Sn61-183 50403 godkow1.jpg

SN61-183 Godków wjazd na linie do Siekierek 05.04.2003
Sn61-183 50403 gryfino.jpg

SN61-183 Gryfino 05.04.2003
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
A teraz trochę historii z moich zbiorów fotki pochodzą z lat 70 z Szczecińskich szlaków . Fotki wykonywał maszynista R.Ramza
lastscan.jpg
lastscan6.jpg
sn61-12.jpg

SN61-12
sn61-19.jpg

SN61-19
SN61-48 Pyrzyce lata 70 1.jpg
SN61-48 Pyrzyce lata 70.jpg
sn61-48.jpg
sn61-48a.jpg

SN61-48
sn61-48b.jpg

SN61-48
sn61-54.jpg

SN61-54
sn61-75.jpg

SN61-75
 

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
Kolega Jan zamieszcza tu bardzo ciekawe zdjęcia. Szkoda tylko, że są tak kiepskiej jakości i tak małe, że niewiele na nich widać. Czy nie dałoby się zrobić trochę lepszych i większych skanów? Wdzięczność forumowiczów byłaby wielka.
Jedynym warunkiem, jaki postawił Autor fotografii było to, że publikowanie zdjęcie będzie miało bok = 400~500 pikseli i nie będę stosował dodatkowej obróbki. Zdecydowałem się na ten krok, bo gdy zobaczyłem zasoby archiwum Autora, wiedziałem że wymaga to publikacji. Jest mi niezwykle przykro, że odczuwa Szanowny Pan dyskomfort poznawczy, ale jak już wspomniałem, taki jest warunek Autora.
Przesyłam niskie ukłony.
Jan Ragulić Gdynia
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Dziękuję za to wyjaśnienie, doceniam starania Kolegi Jana. Cóż, skoro takie jest życzenie autora, to niewiele na to poradzimy, ale przydatność takich publikacji jest raczej wątpliwa. Zamieszczanie zdjęć o wymiarze 400-500 pikseli trochę mija się z celem, chyba, że chodzi o jakieś wyjątkowe ujęcia czy zdarzenia, a lepsze skany nie są dostępne. Tyle, że jak dotąd, żadnych rewelacji nie zobaczyliśmy.
 

Podobne wątki