• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Schlesienmodelle - modele lokomotyw serii EU07/EP07

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.656 37 1
Północna DOKP: Lok. Gdynia, Bydgoszcz Wschód, Olsztyn, Toruń
Pomorska DOKP: Lok. Szczecin, Białogard, Słupsk
Zachodnia DOKP: Lok. Poznań Franowo, Ostrów Wlkp.
Centralna DOKP: Lok. Łódź Olechów, Kutno, W-wa Odolany, W-wa Olszynka Grochowska, Białystok
Południowa DOKP: Lok. Dębica, Kraków Prokocim, Sucha Beskidzka
Wschodnia DOKP: Lok. Lublin, Dęblin, Skarżysko-Kamienna
Śląska DOKP: Lok. Katowice, Gliwice, Łazy, Czechowice Dziedzice
Dolnośląska DOKP: Lok. Wrocław Gł., Jelenia Góra

To tak pod kątem występowania 4E w epoce IV czyli do 1990 roku.
no to trzeba uściślić że z tego wykazu :
Pomorska DOKP lok Szczecin, Białogard i Słupsk miały już na stanie tylko 303E
podobnie tez Centralna DOKP lok Białystok, Wschodnia DOKP lok Skarżysko-Kamienna oraz Dolnośląska DOKP lok Jelenia Góra
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.128 88 0
Gliwice? A nie Katowice? Słynny, a nieistniejący już budynek DOKP przy al. Roździeńskiego w Katowicach, był projektowany i budowany w latach 1960-74 dla ówczesnej dyrekcji okręgowej, którą siedzibą były Katowice. Czy rzeczywiście formalnie była to DOKP Gliwice?
Racja. Przepraszam za pomyłkę. W Gliwicach była lokomotywownia, należąca do DOKP Katowice, po 1975 Śląskiej DOKP. Niestety, postu nie mogę już poprawić.
 

Wojciech49

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 3 0
no to trzeba uściślić że z tego wykazu :
Pomorska DOKP lok Szczecin, Białogard i Słupsk miały już na stanie tylko 303E
podobnie tez Centralna DOKP lok Białystok, Wschodnia DOKP lok Skarżysko-Kamienna oraz Dolnośląska DOKP lok Jelenia Góra
Racja Rysiu, dzięki za czujność :)
Więc z wykazu odpada całkowicie Pomorska DOKP, a Dolnośląska to tylko Wrocław Gł.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Dzięki, znam tą strone - własnie bo na budzie jest też DOKP a tego z tej strony nie wyczytam, pytałem się o to :)
Strona ta informuje o przydziale, ale nie ma na niej informacji jak konkretnie wyglądało to naniesione na lokomotywie.
Zwykle jednak schemat dla EU07 w latach 80-tych jest ten sam... , czyli DOKP xxxxxxx, Lok. xxxxxx w białym prostokącie, wg. nazewnictwa wymienionego już tutaj przez kolegów we wcześniejszych wpisach.

Zwykle na górze DOKP xxxxxx
...a na dole Lok. xxxxxxxx

(Lata 80-te):
foto_EU07.jpg


Zauważyłem jednak że na lokomotywach w latach 70-tych nie koniecznie był ten biały prostokąt, a napisy były nanoszone bezpośrednio na kolor budy, tak jak PIKO zrobiło na modelu 4E EU07-161 (DOKP Dolnośląska, Lok. Wrocław Gł.):

161.jpg


Tu już trzeba by się posiłkować konkretnymi fotografiami z lat np. 70-tych. Wygląda na to, że ten biały prostokąt zaczęto malować od kiedyś tam.... nie wiem dokładnie od kiedy i czy było to opisane jakimiś zarządzeniami. Pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.300 504 30
schemat dla EU07 w latach 80-tych jest ten sam... , czyli DOKP xxxxxxx, Lok. xxxxxx w białym prostokącie
Bywało niestety różnie, albo X DOKP, gdzie X (lub Xy) było skrótem od słów Centralna, Wschodnia, Południowa, Śląska, Północna, Dolnośląska, Zachodnia i Pomorska, albo DOKP Xyz... gdzie Xyz to pełna nazwa. Czyli np. albo C DOKP, albo DOKP Centralna. Również nazwa lokomotywowni była pisana albo w postaci pełnej (Lokomotywownia), skróconej (Lok.) albo w postaci skrótu telegraficznego (MD). Podobnie było na parowozach, a czego przykłady pokazano tu. Tak że trzeba posiłkować się zdjęciami konkretnej lokomotywy, albo przynajmniej lokomotywy z tej samej lokomotywowni, z podobnego czasu - jest duże prawdopodobieństwo, że w danym czasie wszystkie maszyny w tej lokomotywowni były oznakowane tak samo.
Zauważyłem jednak że na lokomotywach w latach 70-tych nie koniecznie był ten biały prostokąt, a napisy były nanoszone bezpośrednio na kolor budy.
Rzeczywiście, białe tło zaczęto stosować na przełomie lat 70. i 80. XX wieku, ale nie potrafię podać dokładniejszej daty, a poza tym oczywiście był dość długi okres, kiedy można było spotkać oznaczenie i na białym tle, i bezpośrednio na kolorze pudła.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.243 30 1
Wydaje mi się (choć mogę się mylić ),że zapis przydziału lokomotywy w białym prostokącie stosowano po zmianie nazw dyrekcji okręgowych czyli ok roku 1975. Ale i od tej zasady są zapewne odstępstwa podobnie jak w przypadku wagonów ponieważ zależało to też od zakładu (ZNTK), który wykonywał naprawę.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.128 88 0
Naniesienie (nowego) przydziału chyba nie było wyłącznie w ramach naprawy w ZNTK? Jeżeli lokomotywownia dostawała maszynę na stan, to zamalowanie poprzedniego przydziału białym prostokątem wydaje się najlogiczniejsze. Oraz, wygląda jakby malowania fabryczne w epoce IVc (a może wcześniej?) miały od razu biały prostokąt, przygotowany do napisania przydziału.

Modele SM EU07-400 i EU07-424 w ep. IVc mają na białym prostokącie lokomotywownię i DOKP, a pod spodem bez białego prostokątu miejsce na ZNTK i datę rewizji. To malowania fabryczne, więc bez dat rewizji. Z pierwszymi przydziałami, a jednak na białym prostokącie. Prostokąty namalowała lokomotywownia, czy fabryka? Tego nie wiem.


1681384236372.png
1681384349065.png
 
Ostatnio edytowane:

Wojciech49

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 3 0
Wielokrotnie bywało też tak, że lokomotywa została przekazana z jednej lokomotywowni do innej i wtedy warsztat zamalowywał poprzedni przydział i często maszyna jeździła jakiś czas bez przydziału, różnie to bywało. Żeby odtworzyć jak było w rzeczywistości to trzeba by było dysponować dokładnymi zdjęciami każdej lokomotywy w każdym roku eksploatacji, co jest raczej niemożliwe do osiągnięcia.
 

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.184 260 17
Ciekawy przypadek „reklamacji” do nas doszedł. Drabinka ponoć miała być zawinięta pod budę w nowym modelu. Fabryka ale montuje drabinki dopiero, jak buda jest przykręcona do podwozia… :niepewny: Też się od tego samego klienta dowiedziałem, że nasze wózki wyglądają jak wydruk 3D i nie są takie jak od PIKO... no cóż, człowiek się całe życie uczy nowych rzeczy... :rolleyes:


Resized_20230412_211506.jpeg

Resized_20230412_212549.jpeg
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.243 30 1
Naniesienie (nowego) przydziału chyba nie było wyłącznie w ramach naprawy w ZNTK? Jeżeli lokomotywownia dostawała maszynę na stan, to zamalowanie poprzedniego przydziału białym prostokątem wydaje się najlogiczniejsze. Oraz, wygląda jakby malowania fabryczne w epoce IVc (a może wcześniej?) miały od razu biały prostokąt, przygotowany do napisania przydziału.

Modele SM EU07-400 i EU07-424 w ep. IVc mają na białym prostokącie lokomotywownię i DOKP, a pod spodem bez białego prostokątu miejsce na ZNTK i datę rewizji. To malowania fabryczne, więc bez dat rewizji. Z pierwszymi przydziałami, a jednak na białym prostokącie. Prostokąty namalowała lokomotywownia, czy fabryka? Tego nie wiem.


Zobacz załącznik 968099 Zobacz załącznik 968105
Piotrek pełna zgoda z tym co napisałeś. Nie podważam tego , że zmiana oznaczenia na białym tle mogła nastąpić "systemem gospodarczym " w lokomotywowni gdzie służyła maszyna. Ale pewnikiem jest to ,że lokomotywy które opuszczały fabryki jako nowe po 1 października 1975 roku miały już malowane przydziały do poszczególnych DOKP i lokomotywowni ( to co pokazałeś na zdjęciach wyżej).
Należy pamiętać, iż wytwórnie ( HCP czy PaFaWag) produkując konkretny egzemplarz lokomotywy wiedziały jaki będzie ona miała przydział i numer taborowy. Wynikało to z zamówienia jakie w wytwórniach składała Generalna Dyrekcja PKP (Zarząd Trakcji) i rozdzielnika do których lokomotywowni miały trafić nowe lokomotywy.
I tak jak napisał wcześniej @Andrzej Harassek zdarzało się, że równocześnie w okresie kiedy były już białe prostokąty lokomotywy miały jeszcze zapis w dwuwierszu białym kolorem bezpośrednio na pudle. Moim zdaniem wynikało to z faktu, że lokomotywa taka na krótko przed wspomnianym już 1.10.1975. przeszła naprawę główną gdzie przydział podczas prac malarskich wykonał ZNTK. Może i tak oznaczane jeździły do kolejnej naprawy a może i zmiana tego oznakowania nastąpiła w lokomotywowniach we własnym zakresie , lub jak wspominał @Wojciech49 przy zmianie przydziału do innej lokomotywowni ba nawet dyrekcji. Takie zmiany miały miejsce na PKP. Wyjątkiem były tylko lokomotywy, które na krótko były oddelegowane ze swoich macierzystych jednostek do innych lokomotywowni - tutaj zapis pozostawał bez zmian.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.300 504 30
Ale pewnikiem jest to ,że lokomotywy które opuszczały fabryki jako nowe po 1 października 1975 roku miały już malowane przydziały do poszczególnych DOKP i lokomotywowni
A skąd pochodzi ta pewność konkretnej daty 1 października? I czy lokomotywy budowane przed tym dniem nie miały nanoszonych przydziałów do konkretnych DOKP i lokomotywowni?
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.243 30 1
A skąd pochodzi ta pewność konkretnej daty 1 października?
Bo od pierwszego października zmieniły się nazwy poszczególnych dyrekcji .
I czy lokomotywy budowane przed tym dniem nie miały nanoszonych przydziałów do konkretnych DOKP i lokomotywowni?
Owszem miały ,bo jak by nie mogły mieć ale w układzie wcześniejszym czyli np. DOKP Warszawa Lok. Warszawa
To co napisałem Andrzeju odnosiło się do tych białych prostokątów w które były wpisywane przydziały.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.300 504 30
OK, rozumiem, że po 1.10.1975 wpisywano nowe nazwy DOKP, a wcześniej stare - to jest oczywiście logiczne. Ale skąd pewność, że również wtedy wprowadzono białe tło tych oznaczeń? Dla mnie nie jest to wcale oczywiste - nie mam żadnych informacji na ten temat, więc zakładam, że mogło się to zdarzyć w każdym innym terminie. Z pamięci wiem, że było to gdzieś na szeroko rozumianym przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Czy znany jest jakikolwiek dokument (czy inny dowód) świadczący o tym, że nastąpiło to akurat 1 października 1975?
 

Wojtek`61

Aktywny użytkownik
Reakcje
48 7 3
Pracując na Olechowie w latach 80, pamiętam jak przyjechały do "szopy" z HCP nowe EUO7-353, 354 i 355, które na białym prostokącie nie miały żadnego przydziału, dopiero podczas pierwszego przeglądu kontrolnego zostały naniesione napisy.
 

Wojtek`61

Aktywny użytkownik
Reakcje
48 7 3
Był to prostokąd bez żadnego napisu czy tam pisało tylko Lok. i nic więcej?
Nawiązując do tego, o czym napisałem powyżej dodam, że jedynymi napisami jakie znajdowały się na białym prostokącie były, "DOKP" i "Lok", niestety nie pamiętam już w jakiej konfiguracji, ale przypuszczam, że na górze był Lok, a niżej DOKP.
 

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
527 63 11
Odebrany. Rzeczywiście wątek o pantografach zasadny. Jest kiepsko. Model wymaga uważnego przeglądu i u mnie 3 bufory są do wklejenia bo ledwo się trzymały na wsad. A tak po za tym patrząc na wcześniejsze aukcje nie sądziłem że będę miał "denaturata" , piękny model. PIKO dla porównania. Nawet proste i w osi pantogtafy nie pomagają mu :) 20230414_161555.jpg 20230414_161625.jpg
 

Podobne wątki