• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - Parowóz Ty2

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.475 443 99
Wspomniany model posiada ostoję blachownicową. Jest wyraźnie wyższa. Widać również resory przedniej osi tocznej.
Tomaszu, przepraszam, że tak ciągnę temat.... ale czy mógłbyś wskazać, gdzie widać te resory?

Tu zdjęcie kolegi @KacperMichał http://forum.modelarstwo.info/attachments/20240922_183130-jpg.1075312/

Który to "widoczny" element resorów? Zdjęcie przedstawia Ty2 Roco z tego co wiem.

Ty2.jpg


Pytam, gdyż myślałem o przeróbce na Ty2-721, ale zbiliście mi z kolegą @Ty42-89 trochę gwoździa z tą ramą, bo ponoć 721 ma belkową.
Czy belkowa to ta widoczna też na 326? --> http://forum.modelarstwo.info/attachments/zm-jpg.1027965/
Z różnic rzucających mi się w oczy widzę też otwory w ramie w pobliżu przedniej osi tocznej, których to otworów nie widać odwzorowanych na ramie w modelu. I chyba przez ten większy otwór widać kawałek resora w oryginale na fragmencie zdjęcia numeru 721 (rama belkowa), który pokazałem na poprzedniej stronie.

Ale gdzie tu w modelu te resory "na zewnątrz"?

Jeśli dobrze kumam, to jest fragment resoru wewnątrz ramy belkowej widoczny przez wspomniany otwór (721)?

Belka.jpg
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Nad kołem tocznym na ostojnicy jest prostokątna smarowniczka i nad nią w poziomie widać górną część resora. na smarownica jest obejma piór a z prawej strony przed stopniem widać pionowy wahacz.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.475 443 99
Nad kołem tocznym na ostojnicy jest prostokątna smarowniczka i nad nią w poziomie widać górną część resora. na smarownica jest obejma piór a z prawej strony przed stopniem widać pionowy wahacz.
A mógłby kolega pokazać to strzałką na powyższym zdjęciu modelu? Przepraszam.... ale naprawdę albo to jest małe, albo ja dalej nie kumam, gdzie te widoczne resory w odwzorowanej blachownicowej ramie modelu.
Myślałem, że ta baza Roco nada się na różne numery (powiedzmy), ale nie myślałem o tych problemach... tzn... niuansach z ramą.... Teraz okazuje się że "hola hola" rama nie ta.... masakra.... 'trza' chyba będzie iść na jakieś kompromisy....
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
91 13 3
Ciekawe, jak się to dzieje, że dyszel sprzęgu i półwózek w ogóle mogą znaleźć się w takim położeniu względem siebie, jak na pierwszym zdjęciu. Oczywiście, że przy takim wzajemnym ułożeniu będzie problem. Ale w normalnej jeździe na łuku to nie ma prawa się zdarzyć. Półwózek i dyszel zawsze muszą być razem tak, jak na drugim zdjęciu i nic nie powinno zahaczać.
Zrobiłem tylko zdjęcie poglądowe i pokazać na czym opiera się półwózek co powoduje że koła toczne stykają sie z szyną a pozostałe unoszą się. Wiem o tym że take położenie półwózka nie ma miejsca.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.475 443 99
Zaznaczony resor wewnątrz ostoi blachownicowej.
Zobacz załącznik 1075631
Ok, dzięki. Źle zrozumiałem odpowiedź kolegi @Flotoma . Pisał on o występowaniu resorów wewnątrz ostoi belkowej, więc ja to zrozumiałem, że w przypadku blachownicowej są 'na zewnątrz'. Tymczasem z tego co widzę też są wewnątrz, tylko bardziej wyżej i ich fragment widać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.317 504 30
Tak. Główną widoczną różnicą jest to, że ostoja belkowa ma górną krawędź mniej więcej na wysokości czołownicy, a ostoja blachownicowa sporo wyżej, z widocznym skosem z przodu - tak jest właśnie w modelu Roco. W ostoi blachownicowej zwykle nie ma wycięć, mających na celu zmniejszenie masy, co jest powszechną praktyką przy ostojach belkowych. Ale to akurat może być trochę mylące, bo w niektórych (ale nie wszystkich) Ty2 z ostoją blachownicową są wycięcia zaraz za czołownicą, wykonane w innym celu, dla ułatwienia dostępu do umieszczonych wewnątrz elementów. Wykorzystując zamieszczone wcześniej zdjęcie parowozu z ostoją belkową i fotkę modelu Roco (z ostoją blachownicową) zaznaczyłem różnicę w wyglądzie górnej krawędzi ostoi.
Belka.jpg


A tak wyglądają wspomniane resory osi tocznej w modelu Roco, widoczne najlepiej po wyjęciu pomostu i blach pod dymnicą.

ostoja 2.jpg



Zrobiłem tylko zdjęcie poglądowe i pokazać na czym opiera się półwózek co powoduje że koła toczne stykają sie z szyną a pozostałe unoszą się. Wiem o tym że take położenie półwózka nie ma miejsca.
No to w czym w ogóle jest problem? Rozpętał kolega @KacperMichał dyskusję na ten temat wyraźnie sugerując, że jest to jakiś błąd modelu, powodujący, że koła osi wiązanych parowozu tracą kontakt z szynami, tymczasem tu akurat wszystko jest OK.
Panowie, czy ktoś rozwiązał problem z przednią czołownicą?
U mnie po montażu KKS i sprzęgu "śledź" koło toczne zahacza o koniec sprzęgu, powodując że inne koła są w powietrzu.
Problemem pozostaje natomiast opadający dyszel sprzęgu, który wprawdzie nie przeszkadza w samej jeździe, ale powoduje kłopoty z funkcjonowaniem sprzęgów, zwłaszcza krótkich, jak "śledzie" Roco.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Bo jest błąd w modelu, po założeniu dyszla sprzęgu (nie ważne jaki włoży się sprzęg : śledź, Fleischmann czy inny krótki) nadal pod przednią częścią ramy a wózkiem tocznym nie ma miejsca na swobodny wychył tego dyszla. A jak już parowóz pojedzie tendrem na przód i pod górkę to się na tym dyszlu sprzęgu zawiesi. Ale mimo to nawet na płaskim sprzęg z dyszlem jest zhamowywany i chodzi ciężko.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.475 443 99
Tak. Główną widoczną różnicą jest to, że ostoja belkowa ma górną krawędź mniej więcej na wysokości czołownicy, a ostoja blachownicowa sporo wyżej, z widocznym skosem z przodu - tak jest właśnie w modelu Roco. W ostoi blachownicowej zwykle nie ma wycięć, mających na celu zmniejszenie masy, co jest powszechną praktyką przy ostojach belkowych. Ale to akurat może być trochę mylące, bo w niektórych (ale nie wszystkich) Ty2 z ostoją blachownicową są wycięcia zaraz za czołownicą, wykonane w innym celu, dla ułatwienia dostępu do umieszczonych wewnątrz elementów. Wykorzystując zamieszczone wcześniej zdjęcie parowozu z ostoją belkową i fotkę modelu Roco (z ostoją blachownicową) zaznaczyłem różnicę w wyglądzie górnej krawędzi ostoi.
Zobacz załącznik 1075641

A tak wyglądają wspomniane resory osi tocznej w modelu Roco, widoczne najlepiej po wyjęciu pomostu i blach pod dymnicą.

Zobacz załącznik 1075642
Dzięki. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy jest jakiś model BR52 z ostoją belkową nadający się do przeróbki na Ty2? Jak mniemam wszystkie wydane Ty2 Roco mają odwzorowaną ostoję blachownicową...
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.475 443 99
Na pewno Gützold, nie wiem jak nowy MaTrix.
Fakt, np. Gützold 32100. Ale chyba niedostępny obecnie... No i z kolei wydany był z innym tendrem (sztywnoramowym)... Znalazłem zdjęcia tego modelu ze sztywnoramowym i pełnym kołem przednim, ale też z tenderem wannowym, ale np. przednim kołem szprychowym i innymi wiatrownicami. Te wszystkie niuanse to tylko rosnące koszty. Widzę, że łatwo nie ma :) A wydawało się, że zakupi się bazę Ty2 Roco i z górki... Łatwiej będzie wybrać inny pasujący numer do modelu Roco (chyba zrezygnuję z 721).... a już się napaliłem na ten numer.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
91 13 3
Jeżeli pokonuje promień łuku 358mm to przejdzie również Piko R1=360mm.

Przeczytaj instrukcje, bo coś kojarzę że poniżej któregoś promienia trzeba wymienić dyszel łączący parowóz z tendrem.
 
Ostatnio edytowane:

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
314 6 0
Jeżeli pokonuje promień łuku 358mm to przejdzie również Piko R1=360mm.

Przeczytaj instrukcje, bo coś kojarzę że poniżej któregoś promienia trzeba wymienić dyszel łączący parowóz z tendrem.
Jeżeli nic się nie zmieniło, to najciaśniejszy z łuków Roco jaki kojarzę, to 250mm (chyba do kolei przemysłowej) i w tym wypadku wymiana "dyszla", o ile możliwa, w niczym nie pomoże. Łuki 360mm/358mm Ty2 pokonuje bez problemów o ile nie założy się osłon tłoczysk.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.317 504 30
kojarzę że poniżej któregoś promienia trzeba wymienić dyszel łączący parowóz z tendrem
Jestem poza domem i przez najbliższy tydzień nie będę mógł tego sprawdzić, ale nie przypominam sobie, żeby w częściach dodatkowych był jakiś zamienny dyszel łączący parowóz z tendrem. Ten "dyszel" jest elementem mechanizmu kinematyki sprzęgu i jego wymiana wymaga rozebrania parowozu (zdjęcia kotła z budką z podwozia). Dobrze to widać na zdjęciu w poście kolegi @KronosVV.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.475 443 99
Szanowni Koledzy. Zapytuję o sam model - czy pokonuje łuki R2 Piko? Dziękuję za informację.
Mogę koledze zaproponować obejrzenie tego filmu...
Ty2 na łukach R2 #Roco (youtube.com)
Nie wiem, czy tutaj na filmie jest łuk R2 PIKO czy Roco, ale stawiam, że Roco. Wiem, że koło powstałe z łuków R2 Roco ma promień długości 358mm... Jeśli mam rację, że na filmie jest Roco, to tym bardziej pojedzie na R2 od PIKO.
Wiem bowiem stąd, że łuk R2 PIKO ma 422mm, a R1 PIKO 360mm. Czyli w przypadku PIKO powinna pojechać także na R1.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
76 7 0
Szanowni Koledzy. Zapytuję o sam model - czy pokonuje łuki R2 Piko? Dziękuję za informację.
Piko R2 (r=422mm) przejeżdża bez problemu, a mam większość łuków tego typu.
Posiadałem też (w trakcie przebudowy teraz) w jednym miejscu dwa następujące po sobie, najmniejsze łuki PIKO (R1, gdzie r=360mm) i Ty2-697 przejeżdżał po nich z każdą prędkością, ale przy wyższych prędkościach, koło pierwszej osi tocznej znajdujące się od wewnątrz łuku, potrafiło się podnieść ok 1mm do góry. Zapewne w wyniku działania siły odśrodkowej parowóz lekko się odchylał co powodowało taki efekt. Nie jestem w stenie teraz określić od jakiej prędkości się to mogło dziać, ale sporo mniej niż maksimum. Przy czym maksimum mam wyskalowane do rzeczywistej maksymalnej prędkości (80km/h o ile dobrze pamiętam), oczywiście po przeskalowaniu do H0.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
91 13 3
20240926_100239.jpg
Tu masz napisane, jak kolega wyżej wspomniał.
Jeżeli nic się nie zmieniło, to najciaśniejszy z łuków Roco jaki kojarzę, to 250mm (chyba do kolei przemysłowej) i w tym wypadku wymiana "dyszla", o ile możliwa, w niczym nie pomoże. Łuki 360mm/358mm Ty2 pokonuje bez problemów o ile nie założy się osłon tłoczysk.

Mój błąd, to chyba nie w tym modelu trzeba było dyszel zmieniać.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 8
Tabor 0
Tabor 19
A
Tabor 5
Tabor 17

Podobne wątki