• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - modele wagonów standardu Y - typu Bautzen 70, Görlitz 78, Bautzen 84

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.317 504 30
#81
psz napisał(a):
Tylko w przypadku Tilligów można mówić o zgodności z oryginałem. Wytwory Schicht/Prefo niewiele mają wspólnego z rzeczywistością
Już o tym była mowa, wszystkie te modele mają pewne błędy, jedne mniejsze, inne większe. Także Tilligi (nawiasem mówiąc, o które chodzi koledze psz?). Sypialne i przedziałowe 2 kl Schicht/Prefo były, jak na owe czasy, całkiem niezłe, pomijając skrócenie (długość w skali 1:100). Sypialny z grubsza odpowiada wagonom Görlitz 67, więc to inny typ, niż obecny Tillig czy Roco). 1 kl. 1/2 kl. i restauracyjny Wars to fikcja. Modele te produkował jeszcze do niedawna Sachsenmodelle/Tillig (już ze znormalizowanym gniazdem sprzęgu). A wagony Tilliga w pełnej długości 1 kl, 1/2 kl., kuszetka i poczta to taka sama fikcja, jak starsze Schichty.
 

Załączniki

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#82
Dla mnie każdy skrócony model wagonu jest nieskalowy więc nie odpowiadający oryginałowi. Wszystkie dwójki Tilliga z oznaczeniem Bdn są poprawne. Roco wydało swoje dwójki, jako Bdnu-x i to jest duży błąd. W miarę poprawne są też dwie wersje wagonu 127A i wagony restauracyjne Tilliga, choć niektóre z nich były lepiej, a inne gorzej wykonane. Najnowsza sypialka Tilliga jest w miarę ok. O Rocowskich było wyżej. Dachy w nich jakby nie te...
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#83
Wybaczcie ze wtrącę 3gr. :roll: Czyli jak bym chciał zrobić skład z wagonów 1kl, 2kl oraz Wars (powiedzmy typowy pospieszny- żaden IC czy EC) to jakie wagony byście polecali? Zakręcony jestem w tymi wagonami jak tampon w... Z góry dziękuje za rady. :roll:
 

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#84
Wybierz coś z następujących Tilligów (część dostępna w sklepach, a część już tylko z drugiej ręki) pamiętając przede wszystkim, żeby nie mieszać nowego loga PKP z malowaniem oliwkowym:
- 74564 Bdn Bydgoszcz,
- 74565 Adun Wrocław,
- 74726 WRdun Warszawa-Grochów,
- 74732 Bdn Chojnice,
- 74758 Bwxzd Wrocław,
- 500476 Bdn Gdynia,
- 74775 WLABd Szczecin Gł.

Albo poczekaj aż swoje Y-ki wypuści Heris...
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
875 9 4
#86
Ogryzek napisał(a):
Wybaczcie ze wtrącę 3gr. :roll: Czyli jak bym chciał zrobić skład z wagonów 1kl, 2kl oraz Wars (powiedzmy typowy pospieszny- żaden IC czy EC) to jakie wagony byście polecali? Zakręcony jestem w tymi wagonami jak tampon w... Z góry dziękuje za rady. :roll:
To zależy jaki tabor posiadasz :LOL: Na swoim przykładzie powiem tak:
1.
ST44
Bdn Chojnice
Bdnu-x Kraków
Bdnu-x W-wa Grochów
WRdun W-wa Grochów
Adnu Szczecin

2.
SM42
Pdn-x Poczta
WLABd Szczecin Gł.
Bcdu W-wa Grochów
Adn W-wa Szczęśliwice
Bdnu W-wa Szczęśliwice
Bdn Gdynia
ABdnu W-wa Szczęśliwice
 

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#88
Tylko, że w obu przypadkach to już pomieszanie fikcji z rzeczywistością :roll: Jeśli nie ma założenia, że modele mają odzwierciedlać to, co naprawdę jeździło, to przecież można zestawiać dowolne składy, nawet wagony amerykańskie z polskimi.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.710 15 0
#89
psz napisał(a):
Tylko, że w obu przypadkach to już pomieszanie fikcji z rzeczywistością :roll: Jeśli nie ma założenia, że modele mają odzwierciedlać to, co naprawdę jeździło, to przecież można zestawiać dowolne składy, nawet wagony amerykańskie z polskimi.
Nie no, bez przesady.
Uważam że jeśli skład miałby w pełni odzwierciedlać rzeczywistość, to nie złożyłoby się żadnego, ewentualnie max 2 wagony.
Nigdy nie widziałem w Polsce składu w którym byłyby same Y + restauracyjny.
Także niestety jesteśmy zmuszeni przymknąć oko na drobne niespójności.
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#91
Pytałem sie o tabor z dostępnego na rynku byl by odpowiedni a to jakie wagony w skład wcisnę to inna bajka ;) Co do realnych składów. Będę w wielkim podziwie jak ktoś sklepie "Przemyślanina" i jeszcze nim wyjedzie na moduły (kita nieziemsko długa)
 

Załączniki

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#92
ffox napisał(a):
Nigdy nie widziałem w Polsce składu w którym byłyby same Y + restauracyjny.
Także niestety jesteśmy zmuszeni przymknąć oko na drobne niespójności.
Myślę, że na początku lat 90. zobaczyłbyś taki skład bez problemu. Zestawienie realnego składu a realność wagonów to dwie różne sprawy. Podany przez Ciebie ABdnu nigdy nie jeździł po polskich torach, tzn. jeździł, ale wyglądem wyraźnie się różnił od modelu. To samo tyczy się Adnu.
 

Załączniki

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.710 15 0
#93
Na początku lat 90 młody byłem - więc nie pamiętam :D
Zgadza się, tylko dopóki Heris nie wypuści wagonu 112 to możemy zapomnieć o jakimkolwiek składzie z jedynką :(
Jeśli wywalimy Adnu i ABdnu to nic nam oprócz dwójek i Warsa nie zostanie.
Może i Adnu realny nie jest, ale malowaniem i oznakowaniem przynajmniej ożywia skład.
No ale jeśli się uprzeć, to...
- Bdnu-x W-wa Grochów 14349
- Bdn Chojnice 74732
- Bdnu-x Kraków 74349
- + te 2 nowe rokowskie
No i skład 5x Y o różnych numerach, bez nowego loga PKP

Tak naprawdę to z piętrowych można zrobić lepsze "realne" składy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.317 504 30
#94
Wszystko zależy od tego, jak rozumiemy pojęcie realistyczny: jeżeli rzeczywisty skład, jaki występował na PKP: typy wagonów, malowanie, stacje macierzyste (odpuśćmy już sobie oznaczenia serii i numery inwentarzowe) to chyba w ogóle jest to niemożliwe. Zresztą trudno chyba byłoby to nawet stwierdzić, bo nawet służbowe rozkłady jazdy nie podają wszystkich takich szczegółów, a do zestawień konkretnych składów w konkretnych dniach raczej nie ma szansy dotrzeć. Natomiast można byłoby moim zdaniem zestawić składy, jakie mogłyby występować w rzeczywistości, trzeba tylko pamiętać o tym, by, jak pisał kolega psz, nie łączyć w jednym składzie wagonów oliwkowych z wagonami z nowym logo PKP (trumienka). Poza tym, w jednym składzie można było nie raz zobaczyć wagony oliwkowe i kremowo-zielone/czerwone, a później w pociągach IC np. te ostatnie zestawione z tzw. "papugami" (ale to już nie Y).

Jeśli chodzi o wagony Y z restauracyjnym, to jak najbardziej były (może wciąż są?) takie pociągi: do ekspresów zestawionych z Y włączano restauracyjne Bautzeny (nie mówię już o dawnych czasach, gdy były jeszcze restauracyjne Y produkcji jugosłowiańskiej). W rzeczywistości natomiast chyba nie zdarzały się pociągi zestawione wyłącznie z wagonów Y niemieckich (Bautzen i Görlitz), bo wśród nich nie było 1 klasy. Tak więc brak modelu prawdziwej jedynki Y jest największym problemem. Jak wspomniał kolega psz, jedynki i jedynko-dwójki dostępne w modelach Tilliga, nigdy w rzeczywistości nie istniały. Albo więc godzimy się na kompromis, jak proponuje kolega ffox, albo czekamy na Herisa...
 

Załączniki

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#95
Tak czytam co piszecie... Nie dziwie się zatem ze większość osób idzie w towary. Łatwiej jest cokolwiek zmontować niż w pasażerach. Czyli te pseudo PKP Schita lepiej sobie podarować? (nie mowie tu już o długości ale o bryle i malowaniu)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.317 504 30
#96
Jak pisałem, skrócone modele Schichta: 2 klasa i sypialny są bardzo z grubsza prawidłowe (bryła i malowanie), podobnie, jak pełnej długości 2 klasy i sypialne Tilliga i Roco. Cała reszta to przemalowanki.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.710 15 0
#97
Ogryzek napisał(a):
Tak czytam co piszecie... Nie dziwie się zatem ze większość osób idzie w towary. Łatwiej jest cokolwiek zmontować niż w pasażerach. Czyli te pseudo PKP Schita lepiej sobie podarować? (nie mowie tu już o długości ale o bryle i malowaniu)
Racja, towarowych jest dużo więcej, z samych węglarek można zrobić niezły składzik.
Co do Schichta... ja pozbyłem się wszystkich jakie miałem, nawet sentyment nie powstrzymał mnie, żeby powymieniać je na te bardziej realne.
Myślę że nie ma co zbierać wszystkiego.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
#98
Problem Rocowskich modeli Y PKP polega na tym, że firma ta nie ustrzegła się wielu błędów. Same modele są bardzo dobrze wykonane, szkopuł w tym ze są niewłaściwie oznakowane.

Wagon klasy 2 zarówno w malowaniu epoki IV jak i V to pod względem pudła (charakterystycznych jego elementów) wagon znany na PKP jako Goerlitz 76.
Szkoda tylko, że oznakowano go jako Bautzen 84. Roco dokładnie powieliło błąd Tilliga/Sachsenmodelle z lat 90. Tamta firma też wypuściła Goerlitza myśląc że sprzedaje Bautzena. Może obie firmy miały tego samego doradcę (niestety słabo orientującego się w realiach polskich wagonów pasażerskich) - tego nie wiem.

Różnice pomiędzy oboma typami to m.in. owe nieszczęsne wywietrzniki na dachach, układ skrzyń pod podwoziem, wnęki na przewody na czołach i kilka mniej widocznych drobiazgów.
Najprościej zatem byłoby kupić (zrobić) kalkomanie z własćiwymi opisami dla wagonów typu Goerlitz 76 lub pobawić się w przebudowę modeli na wagony typu Bautzen 84.

Mogę tu jeszcze dodać, że Bautzeny stacjonowały głównie w Warszawie Grochowie, Krakowie i (chyba) w Łodzi Fabrycznej (tej ostatniej nie jestem pewien).
Później (pod koniec lat 90) w miarę dopływu na Grochów nowszych wagonów, zaczęto je przekazywać do innych wagonowni. I tak trafiły do Szczecina, Gdyni i innych punktów.
Natomiast Goerlitze 76 odkąd pamiętam (przełom lat 80 i 90) stacjonowały głównie w Bydgoszczy i Chojnicach. Wcześniej być może także zaczynały karierę w Warszawie, ale o tym nie mam pojęcia (może ktoś lepiej zorientowany mógłby coś na ten temat napisać?). Goerlitze regularnie można było spotkać na Kaszubach w składach prowadzonych przez SP42, SP/U45 i SN61.

W połowie lat 90 Goerlitze trafiły do napraw głównych w ZNTK Bydgoszcz, gdzie w ramach "modernizacji" zlikwidowano w nich ogrzewanie nawiewne (kratka na bocznej ścianie), całkowicie zmieniono układ wywietrzników dachowych oraz być może zmieniono coś pod pudłem. Po tych zabiegach wagony trafiły głównie do Gdyni i Bydgoszczy.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
#99
Jeśli chodzi o wagony sypialne, to są to także bardzo dobre modele, tyle tylko że źle oznakowane.
Powinny one zostać wypuszczone w malowaniu kolei ĆD, ewentualnie ĆSD. Wtedy wszystkie szczegóły dot. np. umiejscowienia komina na dachu, jak i czół wagonu byłyby w pełni zgodne z pierwowzorem.

Na potwierdzenie mojej tezy kilka zdjęć ze strony railfaneurope.net:
http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car ... _196-5.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car ... 0907_1.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car ... _Phln1.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car ... -07-mt.jpg
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.464 42 1
Jakub napisał(a):
A czy ktoś jest w stanie znaleźć gdziekolwiek zdjęcia prawdziwych wagonów, które wydało Roco w HO z numerami, które przygotował K.Koj?
Na stronie http://www.railfaneurope.net (wspomnianej wcześniej przez forumowiczów) jest zdjęcie (albo raczej część) realnego wagonu odpowiadającego Roco 64820, czyli wagon WLABd 52 51 70-80 346-0, stacja W-wa Grochów. Autor zdjęcia podaje datę: sierpień 1993r.
 

Załączniki

Podobne wątki