Spróbowałem trochę zasięgnąć języka w sprawie niemieckich wagonów Y. Myliłem się, twierdząc, że była tylko jedna seria z Bautzen. W rzeczywistości, jak dobrze podał kolega Kriz8, były dwie serie, Görlitz 1978 i Bautzen 1984 i obie miały oryginalnie duże okna przy drzwiach. Małe okna faktycznie montowano dopiero w ramach napraw głównych. Nie udało mi się ustalić, który zakład i w jakim okresie stosował takie rozwiązanie, wygląda to trochę na przypadek, bo zdarzały się przy naprawach i małe, i duże okna. Ale może ktoś z kolegów wie coś więcej?
Pytałem u źródła i mogę potwierdzić to, co wielu z Was słusznie podejrzewało: rysunki zamieszczone wyżej przez kolegę tcy, a dostępne na stronach LokoModel i wiki.gbbkolejka.pl, nie są rysunkami Krzysztofa Koja. Są to rysunki wykonane przez Roco na podstawie dostarczonych przez Krzysztofa wzorów, ale z wprowadzonymi przez Roco zmianami. Roco wykorzystało oznaczenia z rysunków Krzysztofa, ale naniosło je na własne rysunki wagonów innych wersji. Stąd niezgodności detali konstrukcyjnych. Na oryginalnych rysunkach były duże okna, a sypialny z kremowym logo Wars miał także kremowe drzwi. No i oczywiście dwójki nie miały wywietrzników nad korytarzem...
Zresztą, jak łatwo można zauważyć, wyprodukowane modele nie są zgodne nawet z rysunkami Roco, dlatego też pewnie firma usunęła je z swojej strony internetowej. Być może wstawią w to miejsce zdjęcia rzeczywistych modeli, ale to już inna sprawa.
Wagony PKP, zarówno sypialny, jak i dwójki, powinny mieć po jednej prądnicy napędzanej wałkiem, tak, jak w modelu Wars. Nawiasem mówiąc, wagony dla PKP były wyposażone w polskie wózki, minimalnie różniące się wyglądem od niemieckich (chyba już zresztą o tym kiedyś pisałem). Jeśli chodzi o kremowy pasek i drzwi, to zdarzały się wagony sypialne wychodzące z naprawy z paskiem kremowym i jeszcze granatowymi drzwiami, ale wtedy pasek był krótszy, tak, jak przy pasku pomarańczowym. I na koniec kominek: powinien być umieszczony bliżej końca wagonu. Ten w modelu odpowiada wersji wagonu Mitropy.