• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - modele wagonów standardu Y - typu Bautzen 70, Görlitz 78, Bautzen 84

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
127 3 0
#61
paziu1000000 napisał(a):
w tym tygodniu byłem w LokoModelu i tam na razie nic o tych wagonach nie wiadomo, w sensie, jak wyglądają te od Roco w realu. Jak p. Januszowi powiedziałem, że w warsie z białymi zapomnieli drzwi pomalować, to wywalił wielkie oczy. Oczywiście wszystko zależy od tego jaka jest data rewizji, bo na razie nigdzie jej nie mogę znaleźć, a od tej danej zależy, czy malowanie jest schrzanione, czy nie.
ModelMania podaje 93.06.16. Niestety moja wiedza nie jest na tyle szeroka, aby określić, czy znając ten element można powiedzieć, czy wagon jest dobrze odwzorowany pod względem malowania.
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
64 0 0
#62
Na stronie Roco wizualizacje zostały ukryte, więc poniżej bezpośrednie linki.
Patrząć na nie jeszcze raz nie wydaje mi się aby była to praca pana Koja. Dwójki mają wąskie okna przy drzwiach, krzywo poumieszczane oznaczenia drugiej klasy... Więc raczej nie przyjmowałbym tych schematycznych rysunków jako wyznacznika. A brak kremowych drzwi to dla mnie prawie na pewno błąd Roco jakich pełno w ich produkcji.
-------------------
Tomek
 

ICE-200

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#63
Witam wszystkich fanów modeli kolejowych.
Przechodząc do rzeczy
- wagon Wars musi mieć kremowe drzwi (błąd, bo ich nie ma)
- okna przy drzwiach w "2" mogą być wąskie lub szerokie
(informacje na podstawie dokumentacji właściciela taboru oraz wieloletniej kontroli w/w wagonów)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#64
ICE-200 napisał(a):
okna przy drzwiach w "2" mogą być wąskie lub szerokie
Wydaje mi się, że jednak nie. Z tego, co wiem, to była tylko jedna seria wagonów Y produkcji NRD, z fabryki w Bautzen. Wszystkie miały duże okna przy drzwiach. Małe okna były chyba tylko w pierwszych wagonach Y produkcji polskiej, ale modele zarówno Roco, jak i Tillig, to wagony niemieckie. Mają one inne błędy, o których na forum już dużo dyskutowano, ale akurat te okna wydają się być w porządku.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.683 15 0
#65
Szkoda że w Tilligu jak i Roco nie ma okien bezpieczeństwa co wydaje mi się, że nadałoby modelom dodatkowego uroku.
A co do małych okien:
viewtopic.php?f=2&t=5006&start=50
YB Bdnu St. Szczecin Detal.jpg
Zdjęcie Rocketmana, na środku strony.

Poza tym na wizualizacji okna są wąskie, a na modelu szerokie.
Więc Roco same nie wie co robi :(
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
#66
ffox napisał(a):
Szkoda że w Tilligu jak i Roco nie ma okien bezpieczeństwa co wydaje mi się, że nadałoby modelom dodatkowego uroku.
Urok urokiem, ale byłoby to niezgodne z rzeczywistością. Okna bezpieczeństwa zaczęto montować w wagonach w trakcie napraw głównych, gdzieś od 1992-1993 roku. Dla wagonów Goerlitz'78 NG przypadały bodajże na lata 1995-1997, a dla Bautzen'84 od 2001 roku.

A co do małych okien:
viewtopic.php?f=2&t=5006&start=50
YB Bdnu St. Szczecin Detal.jpg
Zdjęcie Rocketmana, na środku strony.
Data wyjścia z NG 24.01.2007, więc patrz poniżej... ;)

Poza tym na wizualizacji okna są wąskie, a na modelu szerokie.
Więc Roco same nie wie co robi :(
Wąskie okna przy przedsionkach zaczęto montować w trakcie NG na początku XXI wieku, gdzieś od 2002-2003 roku. Ale to by się musiał ktoś wypowiedzieć, kto wie konkretnie, albo trzeba by było sprawdzić to na gruncie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#67
Spróbowałem trochę zasięgnąć języka w sprawie niemieckich wagonów Y. Myliłem się, twierdząc, że była tylko jedna seria z Bautzen. W rzeczywistości, jak dobrze podał kolega Kriz8, były dwie serie, Görlitz 1978 i Bautzen 1984 i obie miały oryginalnie duże okna przy drzwiach. Małe okna faktycznie montowano dopiero w ramach napraw głównych. Nie udało mi się ustalić, który zakład i w jakim okresie stosował takie rozwiązanie, wygląda to trochę na przypadek, bo zdarzały się przy naprawach i małe, i duże okna. Ale może ktoś z kolegów wie coś więcej?

Pytałem u źródła i mogę potwierdzić to, co wielu z Was słusznie podejrzewało: rysunki zamieszczone wyżej przez kolegę tcy, a dostępne na stronach LokoModel i wiki.gbbkolejka.pl, nie są rysunkami Krzysztofa Koja. Są to rysunki wykonane przez Roco na podstawie dostarczonych przez Krzysztofa wzorów, ale z wprowadzonymi przez Roco zmianami. Roco wykorzystało oznaczenia z rysunków Krzysztofa, ale naniosło je na własne rysunki wagonów innych wersji. Stąd niezgodności detali konstrukcyjnych. Na oryginalnych rysunkach były duże okna, a sypialny z kremowym logo Wars miał także kremowe drzwi. No i oczywiście dwójki nie miały wywietrzników nad korytarzem...

Zresztą, jak łatwo można zauważyć, wyprodukowane modele nie są zgodne nawet z rysunkami Roco, dlatego też pewnie firma usunęła je z swojej strony internetowej. Być może wstawią w to miejsce zdjęcia rzeczywistych modeli, ale to już inna sprawa.

Wagony PKP, zarówno sypialny, jak i dwójki, powinny mieć po jednej prądnicy napędzanej wałkiem, tak, jak w modelu Wars. Nawiasem mówiąc, wagony dla PKP były wyposażone w polskie wózki, minimalnie różniące się wyglądem od niemieckich (chyba już zresztą o tym kiedyś pisałem). Jeśli chodzi o kremowy pasek i drzwi, to zdarzały się wagony sypialne wychodzące z naprawy z paskiem kremowym i jeszcze granatowymi drzwiami, ale wtedy pasek był krótszy, tak, jak przy pasku pomarańczowym. I na koniec kominek: powinien być umieszczony bliżej końca wagonu. Ten w modelu odpowiada wersji wagonu Mitropy.
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
875 9 4
#68
Czyli Roco robi sobie co chce i jak chce :devil: Tylko się cieszyć, że wagony kl.2 są w zielono-kremowym malowaniu, a nie np. różowym z żółtym dachem...eh, a myślałem, że to poważna firma... :(
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#70
Szczerze to na wagonach się znam jak na hodowli zwierząt futerkowych... Umieszczam foto ze zbiorów rodzinnych- fakt ze to 1kl ale nie wiem czy to jest ten sam typ wagonu. A jeśli tak to elegancko widać pierwsze okno :p
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#71
Ogryzek napisał(a):
nie wiem czy to jest ten sam typ wagonu
No właśnie w tym problem, że nie ten sam. Na PKP nigdy nie było jedynek typu Y produkcji niemieckiej. Zresztą nie jestem pewien, czy jest to wagon PKP? Kolor trochę dziwny, ale zdjęcie może przekłamywać, a na pudle widać jakiś pas - chyba, że to odbicie czegoś. A może to wagon MÁV? Poza tym, to pierwsze okno wcale nie jest tak dobrze widoczne. Ja mam trudności ze stwierdzeniem, czy jest ono szerokie, czy wąskie.

A jeśli chodzi o Roco, to chyba jest to pierwsza poważniejsza wpadka tej firmy z taborem PKP. Jak do tej pory, nie było tak źle, chociaż do ideału daleko... Ja aż tak bardzo nie znam się na tych wagonach, ale w dwójkach najbardziej rzucają mi się w oczy zbędne wywietrzniki na dachu. Trochę inne też wydaje się rozmieszczenie urządzeń pod pudłem (skrzynie akumulatorowe itp.). O wózkach już była mowa, w modelu poza prądnicą (oprócz Warsa) największą różnicą jest brak drążków stabilizujących (poziome elementy idące wzdłuż ramy mniej więcej od środka wózka w stronę końców wagonu), jakie są w polskich wózkach oraz trochę inny kształt podparć łożysk osiowych. A może te drążki są w elementach do samodzielnego montażu? Tak było np. w niektórych modelach wagonów Y Sachsenmodelle w latach 1990-tych.

Gorzej jest z sypialnymi: dach skopany, za dużo tych "cyfrowych wyświetlaczy", nie mówiąc już o nieszczęsnych granatowych drzwiach w wersji z kremowym logo. Pewnie koledzy bardziej wnikliwie oglądający te modele dopatrzą się jeszcze wielu innych nieprawidłowości. Ja sam ich jeszcze w ręce nie miałem, opieram się więc tylko o zamieszczone przez Was fotografie.
 

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#72
Największą wtopą są te nadmiarowe wywietrzniki. Dlaczego nie wypuścili tych modeli z oznaczeniami wagonów typu Goerlitz 78? :roll: Nie żałuję, że nie sprzedałem mojego Tilliga. Roco dało ciała, ale o wiele ważniejsze jest, żeby nie dał go Heris!
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.683 15 0
#73
Kriz8 napisał(a):
Urok urokiem, ale byłoby to niezgodne z rzeczywistością. Okna bezpieczeństwa zaczęto montować w wagonach w trakcie napraw głównych, gdzieś od 1992-1993 roku. Dla wagonów Goerlitz'78 NG przypadały bodajże na lata 1995-1997, a dla Bautzen'84 od 2001 roku.
Nie wiem jaka jest data naprawy głównej na wagonach, ale wiedząc że logo PKP jest stare, to masz racje że okna bezpieczeństwa nie były montowane.
Miałem na myśli to, że mogliby zrobić model z teraźniejszego okresu i z takimi oknami. Niestety to jest nierealne na czas obecny.

Jeśli chodzi o małe okna to miałem na myśli właśnie to że wizualizacje mówiły co innego niż model faktyczny, ale... zwróćcie uwagę na to że modele DB mają wąskie okna, czyli form tego modelu jest na pewno więcej niż jedna (mowa o 2 kl.).

Ja czekam na swoje modele we Wrocławiu żeby nie tracić kasy na przesyłkę. Jak już będę miał go w rękach to na pewno zrobię szczegółowe rozpoznanie, choć po samych zdjęciach już widać niedociągnięcia :( trudno...
 

Sebastian B.

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 9 2
#76
CoCu napisał(a):
Byle tylko jak zrobią ST44 z "wiadrami", to nie były tam podobne "kwiatuszki".
Chalupnicy beda raczki zacierac,bo poprawek bedzie co nie miara :p Tylko aby sie nam ta manufactura domowo-azjatycka nie zalamala z powodu niskich mozliwosci przerobowych,za ktore trzeba slono placic. :D
Ale drazyc tych upierdliwych wiaderek juz nie biedzie trzeba. :idea:

A co do wagonow,zobaczymy jak przyjada.Narazie zamowienie zostalo zlozone na wszystkie szesc.
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#78
No dobra ....jakby tak probowac poskladac wszystko do kupy....pytanie zasadnicze brzmi- czy warto wydac te 160,00zlociszkow ( w chwili obecnej) na nowy wagon Roco ??
- czy Tillig i Roco moga smialo stanac w jednym skladzie ????
- czy jednak Tillig ..jak juz ktos napomknial :D nie jest lepszym modelem ?
Pytan takich i temu podobnych mozna jeszcze postawic wiele.....ale...moze tak na szybko...te 3 pierwsze :D
 

psz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#79
Tylko w przypadku Tilligów można mówić o zgodności z oryginałem. Wytwory Schicht/Prefo niewiele mają wspólnego z rzeczywistością/ Ale jak już pisałem, najważniejsze jest, żeby Heris wypuścił w końcu polskie Y-ki! I polski bar :D
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.683 15 0
#80
Bipa1966 napisał(a):
czy warto wydac te 160,00zlociszkow ( w chwili obecnej) na nowy wagon Roco ??
Ja biorę tylko jednego WARSa, na resztę szkoda kasy (tak myślę).
Warto poczekać na 111 i 112 Herisa tylko nie wiadomo kiedy i czy w ogóle je wypuści w końcu.
Jak chcesz mieć w kolekcji, to śmiało bierz.
 

Podobne wątki