• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Czy w tych wagonach jest możliwość włączania oświetlenia grup przedziałów (nie wspominam o pojedynczych) i korytarza oddzielnie czy wszystko "hurtem" świeci albo nie? Oczywiście oświetlenie końca składu też oddzielnie jest włączane?
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
a istnieje jakikolwiek model wagonu z tami dodatkami od jakiegokolwiek producenta?
Nie wiem. To wszystko zależy od zamontowanej listwy. Przecież w rzeczywistości nie wszystkie przedziały są oświetlone, a jeżeli listwa jest z "mikroscalakiem" to powinien być taki z kilkoma wyjściami prądowymi oddzielnymi dla korytarza, 3-4 dla przedziałów i jednym dla końca składu. Nie znam konstrukcji takiej listwy ani mikrokontrolera znajdującego się na niej, ale skoro jest w standardzie DCC to nie powinno być z tym problemu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.333 504 30
istnieje jakikolwiek model wagonu z tami dodatkami od jakiegokolwiek producenta?
Owszem, np. modele wagonów SNCF firmy R37, fabrycznie wyposażone w oświetlenie ze sterowaniem cyfrowym. Ale nie wiem, jakie są możliwości sterowania tym oświetleniem.
skoro jest w standardzie DCC
Nie jest w "standardzie DCC". Jak podano na stronie Robo:
- model z zamontowanym fabrycznie oświetleniem. Listwa oświetleniowa posiada gniazdo pod montaż dekodera cyfrowego ze złączem typu MTC 21 pin.
Tak więc "w standardzie DCC" będzie dopiero po zamontowaniu oddzielnie kupionego dekodera (ok. 100 zł). Nie wiem jednak, bo nie podano tego na stronie Robo, jak jest skonstruowana listwa oświetleniowa, ani czy i jak są podzielone obwody oświetlenia. A przy okazji: może by tak najpierw dowiedzieć się czegoś, a potem się wypowiadać?

A przy okazji zauważyłem błąd merytoryczny w opisie modelu na stronie:
- przestrzenny przewód sterowania ukrotnionego,
Wagony w oryginale nie mają żadnego "przewodu sterowania ukrotnionego", a przewód, o którym mowa, to złącze zasilania elektrycznego (ogrzewanie).
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.131 88 0
Z fabrycznym oświetleniem Robo mam tylko kuszetkę. Po włożeniu dekodera całość świeci (wszystkie przedziały, korytarze, WC). Jasność jest bardzo dobrze dobrana, ale sterowania sekcjami niestety zero. Aby dorobić osobno włączane oświetlenie końca składu, musiałem pokombinować, jak opisałem tutaj.

Są dostępne dekodery do tych wagonów za pół stówy - mogę potwierdzić, że działają z Robo - miałem przyjemność pomóc w ich dopasowaniu :)

Chciałoby się, by każdy przedział włączał się i wyłączał w losowych odstępach czasu ;) Ale takie numery nie z tą listwą.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.333 504 30
sterowania sekcjami niestety zero. Aby dorobić osobno włączane oświetlenie końca składu, musiałem pokombinować
To trochę kiepsko. Nie mówię już o podziale przedziałów, ale przynajmniej oddzielne włączanie końcówek powinno być standardem.
Chciałoby się, by każdy przedział włączał się i wyłączał w losowych odstępach czasu ;) Ale takie numery nie z tą listwą.
Ale może z dekoderem by się dało? ;) Tylko wymagałoby to oczywiście podziału przedziałów na odrębne obwody.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.131 88 0
Ale może z dekoderem by się dało? ;) Tylko wymagałoby to oczywiście podziału przedziałów na odrębne obwody.
No tak. Ale w tym celu trzeba przeciąć ścieżki na płytce, wyodrębniając każdą LED; dodać porcję elektroniki sterującą każdą LED oddzielnie - czyli w zasadzie, zbudować nową płytkę.

Przy czym dekoder 21MTC ma "tylko" 7 wyjść funkcyjnych, z czego 2 użyjemy do końców składu. Zostaje 5 wyjść, czyli może 4 przedziały włączane osobnymi F-ami (albo losowo - w zależności od ustawień CV), a pozostałe przedziały i korytarze włączane wspólnym F.

I to nie będzie ten dekoder, który wspomniałem wyżej, bo on ma tylko 4 wyjścia.

Istnieją w handlu listwy oświetleniowe do wagonów z wbudowanym dekoderem z 4 wyjściami obsługujące 2 sekcje (sekcja obejmuje co drugi przedział) i 2 końce składu. Korzystam z nich, ale nie włączam osobno takich "sekcji", bo świecący dokładnie co drugi przedział wg mnie wygląda mniej naturalnie, niż świecąca całość. W dodatku te listwy nie mają LEDów umieszczonych dokładnie w miejscach, gdzie wagony mają przedziały.

Dlatego, z braku laku, jednak kupiłem wagon z listwą Robo i włączam całość jednym przyciskiem. Do czasu, aż (pewno na emeryturze) zbuduję własną listwę ;)
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.476 443 99
To wynika z schematu malowania wagonów. Obecnie wydane wagony są pomalowane w barwy prestiżowej spółki PKP IC, więc ich toczenie się też jest bardziej prestiżowe od tych w oliwkowym malowaniu.
No taaa.... jak ktoś pisze, że:
Wagony naprawdę pięknie się prezentują i mam wrażenie, że mają dużo dużo lepsze właściwości jezdne od poprzedników
...to zakładam, że je toczył po szynach modelowych (podobnie jak poprzedników) i stąd owe odczucia podbite powtórzeniem słowa "dużo" w wypowiedzi. Zapytałem więc, czy może wiadomo, jakich zmian dokonał producent (w wózkach), że takie spostrzeżenie zaistniało (z czystej ciekawości).

Cytowane wytłumaczenie tego faktu jest jak rozumiem na tą chwilę jedynym 'racjonalnym' wytłumaczeniem ... no... chyba, że toczenie nowości nastąpiło po nowych szynach, a starych po starych (zardzewiałych)? Może stąd te odczucia?
Zakładam jednak, że szyny były te same, a w związku z tym prześmiewcza odpowiedź mówi: Nic się nie zmieniło bo to te same modele tylko pomalowane w inne barwy.
Przy takiej odpowiedzi kolegi należało by spostrzeżenia o "dużo dużo" lepszych własnościach tocznych traktować z przymrużeniem oka jako chwilową dezorientację wywołaną emocjami zrodzonymi z obcowaniem z nowym wypustem Robo. Tak przyjmuję do wiadomości na tą chwilę, chyba że na jaw wyjdą nowe fakty.
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 25 2
Powodów na lżejsze przyjemniejsze toczenie się wagonu po torach bez zmiany konstrukcji może być masa i zdeko inżynierskiego pomyślunku wystarczy żeby się ich domyślić. Mogą to być czyściej odlane mocowania wózków do podłogi wagonu. Znając konstrukcję zestawów kołowych domyślasz się z pewnościà, że minimalnie rozsunięte/zsunięte koła na osi będą dawać większy/mniejszy opór w gniazdach wózka.
Ale ty to wiesz, a cel twojego zmienianego naprędce w treści postu był zupełnie inny niż „z czystej ciekawości”
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.131 88 0
Odnośnie toczenia. Mam kuszetki Gdynia i Szczecin z fabrycznym oświetleniem. Odbiór prądu z łożyska osi, nie z blaszki dociskającej oś. Toczą się fenomenalnie. Dużo lepiej niż PIKO. Oraz lepiej odbierają prąd.

Wcześniej miałem od Robo cysterny (bez oświetlenia ;)) i toczyły się raczej przeciętnie. Nie rozbierałem wózków, ale sposób odbioru prądu implikuje, że łożyska (panewki) osi muszą być metalowe - może tu jest pies pogrzebany?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.333 504 30
Oczywiście, że nie mają. Terminu " sterowanie ukrotnione" używa się w odniesieniu do sterowania więcej niż jednym pojazdem trakcyjnym z jednej kabiny maszynisty, tak że formalnie nawet przewodu służącego do sterowania lokomotywą pchającą skład (w systemie push-pull) z kabiny w pierwszym wagonie nie należałoby w zasadzie nazywać przewodem sterowania ukrotnionego, bo steruje się tylko jedną lokomotywą. Ale oczywiście z technicznego punktu widzenia jest to to samo. Jednak polskie wagony Y takiego przewodu nie mają, a przewód UIC to zupełnie co innego i nie należy tych dwóch rzeczy mylić. Natomiast "przestrzenny przewód", o którym mowa na stronie Robo to, jak pisałem przewód ogrzewania (zasilania) elektrycznego, a nie przewód UIC.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.978 275 41
Odnośnie złego toczenia .
Powodem może też być niedopasowany kształt plastikowego stożkowego otworu/"łożyska" w którym obracają się stożki/"czopy" osi.
Możliwe że użycie stożkowatego odpowiednio dobranego wiertła do ręcznego podwiercenia otworów usunie usterkę .
Mam 9 cystern Robo i każda źle się toczy , jedna piszczy i skrzypi jakby miała dekoder dźwiękowy ...
Złe toczenie się świadczy tylko o
niechlujstwie producenta - zdarza się to także pojedyńczym egzemplarzom wagonów Brawy.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
To się dopytam na podsumowanie dyskusji o listwach Robo - w takim razie jakie mają funkcje? Czy oświetlenie całego wagonu oraz końca składu włącza się pilotem sterowania DCC czy wszystko świeci jak postawi się wagon na torach i tylko włączy zasilanie? Bo już pogubiłem się trochę i nie wiem czy efekt tych listew nie jest taki jak starych żarówek, tylko że nie mruga podczas jazdy bo są kondensatory podtrzymujące napięcie?
 

Podobne wątki